Ik weet niet of het in 54 pagina's discussie al eens genoemd is, maar de Noren lopen binnen Europa nogal voorop met elektrische auto's. Na de aardverschuiving in Ask was ik nog even blijven plakken op de website van de Noorse publieke omroep NRK. Wisten jullie dat in Noorwegen bijna nieuwe elektrische auto's bij autosloperijen in de pers verdwijnen? NRK-Journaliste Mona Myklebust en haar fotograaf Patrick da Silva Sæther waren er kennelijk nogal verontwaardigd over, want ze maakten er een documentaire over en schreven ook een lang artikel, met de titel "Hvorfor lønner det seg å kaste bilen?" (Waarom loont het om auto's als afval weg te doen?). Het heeft mij meer dan 20 minuten gekost om het artikel te lezen, maar ik heb me daarbij geen seconde verveeld, dus wie Noors kan lezen, kan hier mijn aanbeveling volgen:
https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfo ... 1.15232892
Het artikel begint bij een autosloperij, waar ze auto's demonteren tot onderdelen, waarvan de gebruiksgeschiedenis wordt vastgelegd. De eigenaar van de sloperij zit sinds een motorongeluk in een rolstoel. Ook hij vindt het doodzonde als hij auto's van nog geen 5 jaar oud, waaronder dure Tesla's, in de slooppers moet platknijpen, omdat een verzekeraar besloten heeft dat reparatie niet meer economisch rendabel is. Aan sommige auto's valt weinig schade te ontdekken. In Noorwegen zijn nieuwe onderdelen voor schadeauto's echter enorm duur, vanwege de BTW, terwijl elektrische auto's die nieuw verkocht worden zijn vrijgesteld van BTW. De Noren zijn kampioen auto's demonteren, maar de onderdelen worden vooral naar andere landen in Europa geëxporteerd, omdat Noorse merkdealers geen gebruikte onderdelen willen kopen.
De journaliste besluit met de autosloper dat ze een elektrische VW Golf uit 2016 willen redden. Wat volgt is een strijd met de Noorse variant op de RDW om het kenteken terug te krijgen, een bezoek aan een merkloze garage waar ze met onderdelen uit de beter gesorteerde autosloperij werken, veel kritiek van autodealers die vooral in problemen denken en omwille van de garantie alleen nieuwe onderdelen willen toepassen, kortom een interview met alle betrokkenen in de hele keten. Aan het einde van het artikel blijkt de reparatie 'slechts' 70000 kronen te kosten en geeft de autoverzekeraar toe dat 'total loss' niet terecht was. De NRK maakt er vervolgens een show van, waar alle betrokken partijen uit de autowereld de totaal vernieuwde auto door een rookgordijn op het podium zien verschijnen. Voor wie geen Noors kan lezen, hier wat bewegend beeld:
https://tv.nrk.no/serie/sloesesjokket/s ... /avspiller (sloperij vanaf 3 min 40 sec)
Eind goed, al goed? Nou, ik ben ook wel geschrokken van het artikel van NRK. De vraag die als titel boven het artikel staat (als mijn berekende gok van een vertaling klopt), staat immers nog recht overeind: Waarom loont het om een auto als vuilnis weg te gooien, terwijl het beter voor het milieu is om auto's die eenmaal geproduceerd zijn te repareren en ermee te rijden tot ze echt versleten zijn? Hoe milieuvriendelijk is het om een auto te produceren die na 3 jaar naar de sloop gaat, alleen omdat de autowereld weigert de circulaire economie te aanvaarden? Zijn de autodealers dan niet bezig de kopers van elektrische auto's te bedriegen met een groen gevoel? Ik ga zo mijn vuilnis wegbrengen en Motel Mioveni nog even over zijn dak aaien: Mijn mini-campertje mag wat mij betreft bij mij de status van rijdend erfgoed verwerven, want ik doe hem niet zomaar weg!
Edit: Volgens het filmpje, wat ik net pas gekeken heb, was het niet de journaliste, maar TV-presentator Christian Strand die op het idee kwam om die Golf van de sloop te redden. De importeur dreigt dat de batterij uit een aangereden auto in brand kan vliegen, maar ook de 2e onafhankelijke garage die alles van elektrische auto's weet kan geen fouten vinden. De auto wordt vertroeteld en beplakt met groene folie. Christian Strand wil politici overtuigen dat jonge auto's die nog onder garantie vallen niet naar de sloop moeten, maar met gebruikte onderdelen gerepareerd kunnen worden. Bij de presentatie van de auto steken alle 3 gasten het groene bordje omhoog, maar de importeur blijft tegensputteren, dat het hele proces nog wel gecertificeerd moet worden en dat gebruikte onderdelen traceerbaar moeten zijn, zodat de fabrieksgarantie niet vervalt. Alle gesproken tekst, inclusief straattaal, is in geschreven Noors ondertiteld.