Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Durashift
autoweg

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » zo 27 dec 2020, 21:17

^^^ Ja, op DLD kenteken. (nou is dat wel vaker, dat importeurs uit het buurland al gekentekende exemplaren ritselen).
Maar je hebt een punt: ik was duidelijk niet op de hoogte. :top:

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » zo 27 dec 2020, 21:32

Niet eens de importeurs, er zijn ook legio reviews van. o.a. Autoweek in het buitenland opgenomen van nieuwe modellen. Het is immers goedkoper alle journalisten naar één locatie te laten reizen waar een mooi landschap dan ook nog eens de achtergrond vormt in plaats van het bedrijvenpark van Hoofddorp of een kale duinweg bij Zandvoort.

Het punt is dat een merk een 'walkaround' organiseert als het productiemodel gereed is maar nog niet binnenkort wordt geleverd, dan zie je de reviewer in een showroom in de auto zitten en soms nog een kort ritje op een testcircuit maken. Dit is bedoeld als lokkertje voor vroege bestellers en is er geweest van zowel de ID.4 en de Enyaq iV. Als het model eenmaal leverbaar is of op het punt staat dat te worden, volgt de real life review, wat dus alleen bij de ID.4 is gebeurd begin december. Het kenteken speelt dan geen rol, het gaat erom dat ze geen real life testen laten doen voor iets wat nog niet leverbaar is. Men wil immers niet potentiële klanten mislopen die enthousiast gaan informeren en dan horen dat de levering nog maanden duurt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 jan 2021, 11:40

De occasionverkopen laten zien hoe weinig de EV een rol speelt bij de particulieren.

In 2020 zijn er 2.025.000 auto's als occasion verkocht. Slechts 14.000 daarvan betrof een elektrische auto (0,7%).

Tegelijk zijn er in 2020 356.000 auto's nieuw verkocht (-20%), waarvan 70.000 elektrisch (20%).

Autojournalisten en de media lijken zich vaak wat blind te staren op de nieuwverkopen terwijl dit maar 18% van de totale automarkt is. En van die nieuwverkopen is maar ongeveer een kwart particulier. De occasionmarkt is voor particulieren dus zelfs circa 20 keer zo groot. Bij Autoweek en de ANWB gaat het continu over EVs maar voor de doorsnee particulier blijft dit vooralsnog toch een ver van mijn bed show.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » ma 04 jan 2021, 12:06

Ja, maar in de Autoweek van 20 jaar was het toch ook vooral een leasebakken-parade, terwijl de doorsnee consument misschien een tweedehands Corolla kocht. Dus met die logica kun je beter de Autoweek van 5 jaar geleden lezen :hap:

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 04 jan 2021, 12:30

Als er geen occassions zijn kan je zie ook niet verkopen, dus totdat de lease contracten van de grote golf EV's uit 2018, '19 en '20 afgelopen zijn is de statistiek van de EV's in de occassionmarkt niet representatief voor de vraag lijkt me?

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » ma 04 jan 2021, 13:56

Je moet het afzetten tegen het aantal auto's in omloop. Volgens RDW opendata zijn er 8.851.074 personenauto's (niet geëxporteerd, wel verzekerd, met APK die afloopt na 2010). 171.368 daarvan hebben geen cilinderaantal of motorinhoud ingevuld en zie ik dan als elektrische auto.
Dat is nog maar 1,9%.

Of gerelateerd naar verkopen: van de gewone auto's is 23,3% als occasion doorverkocht, van de elektrische auto's 8,2%.
Waar natuurlijk ook weer een afwijking aan zit omdat elektrische auto's gemiddeld veel nieuwer zijn en veel ervan pas na een leaseperiode vrij komen voor verkoop.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 04 jan 2021, 14:14

Er is een veel eenvoudiger overzicht te vinden op https://www.kentekenradar.nl/brandstof/

Afbeelding

Overigens zou ik auto's die nog in hun leasecontract zitten niet 'in omloop' noemen, want ze komen niet op willekeurige momenten op de markt, dat is juist het punt. En ik vraag me ook nog af hoeveel maatschappijen nog langer die auto's blijven leasen, want de gebruikelijke 4-5 jaar is afkomstig uit het oorspronkelijke kantelpunt van kosten vs baten van een brandstofauto. Een EV van 6 jaar of ouder heeft nog de zeer lage bijtelling en blijft daardoor aantrekkelijk voor de klant, terwijl de leasemaatschappij relatief weinig onderhoudskosten erbij krijgt.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 04 jan 2021, 14:54

^^ Je zit ook met dat bijtelling maar voor 60 maanden geldig is. Daarna vervallen kortingen op het tarief, dus dan is het voor de berijder fiscaal al veel minder aantrekkelijk. (is wel nog iets goedkoper dan het actuele tarief maar in elk geval minder dan daarvoor) Je wordt dan als berijder in elk geval met hogere netto maandlasten geconfronteerd terwijl je in dezelfde auto blijft rijden. Daarnaast zal de restwaarde bij een langer contract wel lager zijn dus dit moet wel meegerekend worden in de calculatie (ook al is het in verhouding misschien hoger dan bij een benzine/diesel, dan nog). Ander bijkomend punt is dat je dan toch ook al in een periode komt dat de fabrieksgarantie vaak afloopt en je toch bij problemen hogere kosten zal moeten maken. Want er zal in verhouding wel minder kapot gaan, maar als er iets kapot gaat mag je zoals bijvoorbeeld bij Tesla gelijk ook de hoofdprijs afrekenen.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 04 jan 2021, 23:07

De Seres 3 vind ik er wel prima uitzien, duidelijk Europees gestileerd. :top:

Afbeelding

https://driveseres.nl/seres3

Importschap opgezet door 4 Suzuki dealers. :woop:

https://www.witteweekbladnieuw-vennep.n ... res-center

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 05 jan 2021, 7:41

Neeee! Niet alweer zo'n lelijke SUV. :facepalm:
En ga je wat harder rijden dat de WLTP test, is je verbruik direkt onevenredig veel hoger.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 05 jan 2021, 16:02

Dat is wel de grote paradox van de huidige automobielindustrie: alle (lage) MPV-modellen en stationcars worden ingewisseld voor (hoge) SUV's en crossovers met veel meer luchtweerstand en dus hoger verbruik. Terwijl tegelijkertijd in de regelgeving de duimschroeven worden aangedraaid om juist verbruik en uitstoot omlaag te krijgen. :roll:

En dan heb ik het nog niet eens over de verkeersveiligheid bij het aanrijden van voetgangers. Die worden, in plaats van met gebroken benen op de motorkap gewipt, bij hogere auto's vol in de romp geraakt, precies waar alle vitale organen zitten. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » di 05 jan 2021, 17:34

Dat laatste lijkt in het algemeen toch de richting van autoontwerp te zijn. Nieuwe modellen met lage neuzen zijn zeer schaars, daar zie je toch ook een trend een steeds hogere motorkappen met een vrij steile grille.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 05 jan 2021, 17:41

M'n 159 wordt er enkel unieker door :woop: Nog een geluk dat de Giulia dat grotendeels heeft overgenomen.

Ik snap nog altijd niet écht waarom ze die elektrische modellen zo saai mogelijk maken, past niet echt bij het "hippe" imago van elektrisch rijden vind ik dan.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 05 jan 2021, 19:08

Jij hebt liever overal van die BMW i3-achtige kermisattracties op de weg?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 05 jan 2021, 19:19

Dat ook niet, maar een i8 vind ik wel een heel mooie verschijning, ook al is die niet volledig elektrisch.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 06 jan 2021, 0:36

Enfin, de particuliere (private lease) gebruiker / koper van een nieuw te registreren EV voertuig vist vanaf vandaag achter het net voor de aanschafsubsidie in 2021.
De subsidiepot van 1,1 miljoen euro die dit jaar beschikbaar is gesteld voor particulieren die een nieuwe elektrische auto aanschaffen, is gisteren overtekend. De overheid meldt dat er gisteren al meer subsidie is aangevraagd dan het beschikbare jaarbudget voor 2021. (..)
https://automotive-online.nl/management ... n-dag-leeg

De zakelijke rijder heeft vooralsnog de fiscale voordelen het hele jaar door tot zijn beschikking.

De particulier die een (jong) gebruikte EV wenst te kopen, kan nog wel aanspraak op aankoopsubsidie maken.

Is die Aiways huurvloot op Corsica nou nog doorgegaan of niet?

Hopelijk hebben enkele VW dealers in DLD een voorraadje ID's eind vorig jaar geregistreerd die vrij te verhandelen zijn.. Kán voor NL wellicht financieel aantrekkelijk zijn..

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » za 09 jan 2021, 1:20

Ik weet niet of het in 54 pagina's discussie al eens genoemd is, maar de Noren lopen binnen Europa nogal voorop met elektrische auto's. Na de aardverschuiving in Ask was ik nog even blijven plakken op de website van de Noorse publieke omroep NRK. Wisten jullie dat in Noorwegen bijna nieuwe elektrische auto's bij autosloperijen in de pers verdwijnen? NRK-Journaliste Mona Myklebust en haar fotograaf Patrick da Silva Sæther waren er kennelijk nogal verontwaardigd over, want ze maakten er een documentaire over en schreven ook een lang artikel, met de titel "Hvorfor lønner det seg å kaste bilen?" (Waarom loont het om auto's als afval weg te doen?). Het heeft mij meer dan 20 minuten gekost om het artikel te lezen, maar ik heb me daarbij geen seconde verveeld, dus wie Noors kan lezen, kan hier mijn aanbeveling volgen:

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfo ... 1.15232892

Het artikel begint bij een autosloperij, waar ze auto's demonteren tot onderdelen, waarvan de gebruiksgeschiedenis wordt vastgelegd. De eigenaar van de sloperij zit sinds een motorongeluk in een rolstoel. Ook hij vindt het doodzonde als hij auto's van nog geen 5 jaar oud, waaronder dure Tesla's, in de slooppers moet platknijpen, omdat een verzekeraar besloten heeft dat reparatie niet meer economisch rendabel is. Aan sommige auto's valt weinig schade te ontdekken. In Noorwegen zijn nieuwe onderdelen voor schadeauto's echter enorm duur, vanwege de BTW, terwijl elektrische auto's die nieuw verkocht worden zijn vrijgesteld van BTW. De Noren zijn kampioen auto's demonteren, maar de onderdelen worden vooral naar andere landen in Europa geëxporteerd, omdat Noorse merkdealers geen gebruikte onderdelen willen kopen. :nuts:

De journaliste besluit met de autosloper dat ze een elektrische VW Golf uit 2016 willen redden. Wat volgt is een strijd met de Noorse variant op de RDW om het kenteken terug te krijgen, een bezoek aan een merkloze garage waar ze met onderdelen uit de beter gesorteerde autosloperij werken, veel kritiek van autodealers die vooral in problemen denken en omwille van de garantie alleen nieuwe onderdelen willen toepassen, kortom een interview met alle betrokkenen in de hele keten. Aan het einde van het artikel blijkt de reparatie 'slechts' 70000 kronen te kosten en geeft de autoverzekeraar toe dat 'total loss' niet terecht was. De NRK maakt er vervolgens een show van, waar alle betrokken partijen uit de autowereld de totaal vernieuwde auto door een rookgordijn op het podium zien verschijnen. Voor wie geen Noors kan lezen, hier wat bewegend beeld:

https://tv.nrk.no/serie/sloesesjokket/s ... /avspiller (sloperij vanaf 3 min 40 sec)

Eind goed, al goed? Nou, ik ben ook wel geschrokken van het artikel van NRK. De vraag die als titel boven het artikel staat (als mijn berekende gok van een vertaling klopt), staat immers nog recht overeind: Waarom loont het om een auto als vuilnis weg te gooien, terwijl het beter voor het milieu is om auto's die eenmaal geproduceerd zijn te repareren en ermee te rijden tot ze echt versleten zijn? Hoe milieuvriendelijk is het om een auto te produceren die na 3 jaar naar de sloop gaat, alleen omdat de autowereld weigert de circulaire economie te aanvaarden? Zijn de autodealers dan niet bezig de kopers van elektrische auto's te bedriegen met een groen gevoel? Ik ga zo mijn vuilnis wegbrengen en Motel Mioveni nog even over zijn dak aaien: Mijn mini-campertje mag wat mij betreft bij mij de status van rijdend erfgoed verwerven, want ik doe hem niet zomaar weg! :woop:

^^
Edit: Volgens het filmpje, wat ik net pas gekeken heb, was het niet de journaliste, maar TV-presentator Christian Strand die op het idee kwam om die Golf van de sloop te redden. De importeur dreigt dat de batterij uit een aangereden auto in brand kan vliegen, maar ook de 2e onafhankelijke garage die alles van elektrische auto's weet kan geen fouten vinden. De auto wordt vertroeteld en beplakt met groene folie. Christian Strand wil politici overtuigen dat jonge auto's die nog onder garantie vallen niet naar de sloop moeten, maar met gebruikte onderdelen gerepareerd kunnen worden. Bij de presentatie van de auto steken alle 3 gasten het groene bordje omhoog, maar de importeur blijft tegensputteren, dat het hele proces nog wel gecertificeerd moet worden en dat gebruikte onderdelen traceerbaar moeten zijn, zodat de fabrieksgarantie niet vervalt. Alle gesproken tekst, inclusief straattaal, is in geschreven Noors ondertiteld. :top:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 09 jan 2021, 10:39

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 09 jan 2021, 11:50

MotelMioveni schreef: za 09 jan 2021, 1:20 dus wie Noors kan lezen, kan hier mijn aanbeveling volgen:
Gelukkig is er altijd nog iets als Google Translate ;)

Het woord duurzaam betekend al jaren niet meer dat iets lang mee moet gaan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 jan 2021, 10:01

Keolis heeft sinds december de concessie IJsselland, Vechtdal en Veluwe in handen met elektrische bussen van BYD.

Die bussen blijken behoorlijk veel problemen te hebben. Zo wordt gemeld dat de bussen al 300 keer zijn stilgevallen. Wat je leest is dat de accu dan ineens van 60% naar 0% gaat en de bus afgesleept moet worden. De problemen doen zich voor bij 180 van de 250 elektrische bussen.

Ook doet de verwarming het vaak niet en komen panelen los.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 jan 2021, 13:15

Kentekenradar: https://www.kentekenradar.nl/registraties-elektrisch/

Elektrische registraties t/m 26 januari:

* december: 29.520
* januari: 621

Er is kennelijk 0 Volkswagen ID3 geregistreerd, 11 Tesla Model 3 en 14 Hyundai Kona.

Is dit een belastingeffect, corona-effect of wellicht beiden?

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 28 jan 2021, 13:18

^^ Sowieso is de bijtelling op elektrische auto's per 1 januari gestegen dus dat kan meespelen. Bij Tesla is het altijd maar weer de vraag wanneer er weer een boot binnenkomt. Daarnaast zijn er gewoon in het algemeen enorme productieproblemen in de auto industrie, omdat TSMC de chips niet kan leveren. Reden daarvoor is dat de fabrikanten vorig jaar massaal hun orders hebben geannuleerd en nu weer opnieuw hebben ingelegd, maar de capaciteit is er gewoonweg niet. Dus je zal de komende tijd vaker horen dat fabrieken tijdelijk de productie stilleggen, omdat er gewoon onvoldoende onderdelen op voorraad zijn om te produceren.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » do 28 jan 2021, 16:39

Er zit bij Tesla wel een ritme in, het is niet een soort van 'de vraag' alsof er iets ongrijpbaars gebeurt. In de eerste maand van het kwartaal geen of hooguit 1 boot, de tweede maand hooguit een of twee en naar gelang de vraag in de derde maand een hele rits boten. Dat gaat nog maar door totdat GF Berlijn op stoom is, dus waarschijnlijk nog maar twee of drie keer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 28 jan 2021, 18:09

Over Tesla gesproken, het heeft vandaag de vernieuwde Model S en X gepresenteerd. Aan de buitenkant werd de neus licht gewijzigd, binnenin zit een compleet nieuw interieur met een apart soort stuurwiel en een groot, horizontaal scherm.

Foto's en info: Model S en Model X.

Model S:
Long Range (€ 89.990)
Range: 663km
Topsnelheid: 250km/u
0-100 km/u: 3,2s

Plaid (€ 119.990)
Range: 628km
Topsnelheid: 320km/u
0-100 km/u: 2,1s

Plaid+ (€ 139.990)
Range: 840+km
Topsnelheid: 320km/u
0-100 km/u: <2,1s

Model X:
Long Range (€ 99.990)
Range: 580km
Topsnelheid: 250km/u
0-100 km/u: 3,9s

Plaid (€ 119.990)
Range: 547km
Topsnelheid: 262km/u
0-100 km/u: 2,6s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 jan 2021, 18:25

Ze hebben dus een playstation in een hypercar geïnstalleerd? ;)

Indrukwekkende specs maar dat interieur vind ik echt verschrikkelijk.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 28 jan 2021, 18:31

Zijn deze in Nederland überhaupt financieel aantrekkelijk?

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 28 jan 2021, 18:41

Hoog Kitt gehalte. Maar ja, Musk is ook een kind van die tijd. :heygrr:

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 28 jan 2021, 18:46

^^ Je hebt twintig Tesla's nodig om aan evenveel knoppen te komen als in KITT ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 28 jan 2021, 19:00

Het ging me ook meer om dat stuur. :lol:
De rest van de vergelijking gaat inderdaad mank.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 28 jan 2021, 19:30

Wat een brute auto's presenteert Tesla, Wouter ;) Wie van het gewone klootjesvolk heeft nu wat aan zo'n voertuig.