Afbeelding

Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 02 apr 2021, 21:01

Nou, 770 kilometer (zeg 600-650 bruikbaar), plus waarschijnlijk de optie om met 200+ kW te laden maakt dit toch wel tot een competitief alternatief ook voor de lange afstanden. Alleen voorlopig niet qua prijs. Maar bedenk je dat er momenteel nog geen EVs zijn met een bruikbaar bereik van meer dan 460 kilometer volgens de EV Database. Dan is dit wel grensverleggend. Ook vanwege het lage verbruik (140 Wh/km of 14 kWh per 100 km).

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 02 apr 2021, 21:23

Eerst maar eens zien welke resultaten men op de Noordpool behaald. Als het daar meer dan 200km* is, wil ik het geloven.
Voor nu: Mooie marketingstunt.

------------------
Voorlopig is de Porsche Taycan 4S/Turbo koning keizer snelladen (en zelfs dat duurt nog 20 minuten om 70%-punt acculading te pakken) -- Waardoor ik het nog niet alternatief voor brandstof tanken kan zien. Zelfs de traagste bij de pomp is met een minuut 10 weer op weg.
-------------------

* Een Tesla Model 3 standaard+ doet ongeveer 180 km (bij 90% accu verbruik) bij een beetje vriestemperatuur.
Als ik automaker was, zou ik vrolijk in condities van Zuid-Spanje gaan testen.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 03 apr 2021, 12:26

Het is wachten op een BEV met een range-extender op waterstof.

Niet gehinderd door enige technische kennis op dit vlak, denk ik dat zoiets de ideale combinatie is tussen volledig elektrisch rijden en laden aan de stekker voor de kortere, dagelijkse afstanden, en een vergrote actieradius op waterstof voor de incidentele langere rit of rit waarbij meer trekkracht vereist is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 03 apr 2021, 12:30

Het probleem van waterstof zijn de tanks. Die zijn groot en onhandig in te passen in een auto. In grote voertuigen zoals vrachtwagens is het waarschijnlijk beter in te passen.

Bijvoorbeeld de Toyota Mirai is een lel van een auto maar je kan achterin amper zitten en de kofferbak is ook erg klein voor dit segment:

Link

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 03 apr 2021, 12:34

@Kaaiman: Die gedachte wordt momenteel getest voor zwaar vrachtverkeer.
Niet elke vrachtwagen met een 40/45 voet container heeft altijd dezelfde trailer bij zich, waardoor het onpraktisch is om goed aan te passen op batterij gebruik. Om het nog maar niet over het gewicht te hebben.

Echter is het voor trucks niet ongebruikelijk om tanks met een inhoud van 300Liter of meer te hebben, wat de combinatie van waterstoftank + compact accupakket veel belovend maakt.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 03 apr 2021, 19:39

Hoeveel meer ruimte neemt de opslag van waterstof in per kilojoule ten opzichte van benzine of diesel?

Edit: en uiteraard moet je ook nog je accupakket kwijt, ook niet gering in ruimte en massa.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » za 03 apr 2021, 19:53

Ik meen dat het bij kerosine x4 is. Zal wel in dezelfde orde van grootte zitten denk ik.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 03 apr 2021, 20:42

Kaaiman schreef: za 03 apr 2021, 19:39 Hoeveel meer ruimte neemt de opslag van waterstof in per kilojoule ten opzichte van benzine of diesel?

Edit: en uiteraard moet je ook nog je accupakket kwijt, ook niet gering in ruimte en massa.
Ongeveer 4 keer zo veel: https://www.energy.gov/eere/fuelcells/h ... g%20values.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 04 apr 2021, 0:01

Km357 schreef: vr 02 apr 2021, 20:45 (..) Wel jammer, dat het weer zo'n immens lomp model is, zijn er nu écht mensen die dit écht mooi vinden?
Zo lomp vind ik 'm niet hoor. Design vind ik in lijn met de nieuwe S-klasse.

Mercedes heeft het (relatief) rustige design bij de EQ modellen mooi te pakken, vind ik, tov de ICE modellen die steeds groter, agressiever en in mijn ogen over the top moeten gaan.

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » di 20 apr 2021, 10:42

Toyota, die jarenlang geen heil zag in volledig elektrische auto's heeft nu toch een elektrisch exemplaar gepresenteerd die ze wereldwijd op de markt willen gaan brengen.
Dit is wel een cultuuromslag voor Toyota.

Zie ook: https://www.nu.nl/auto/6128668/revoluti ... -auto.html
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 20 apr 2021, 11:29

^^
Ze brengen anders toch wel al sinds een jaartje de Lexus UX 300e. Oké, geen merknaam Toyota, maar wel degelijk eentje uit de Toyota-stal.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 20 apr 2021, 20:44

^^ Een flop van heb ik jou daar.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 apr 2021, 11:58

De verkopen van elektrische auto's zijn in het eerste kwartaal van 2021 behoorlijk laag. Het is zelfs voor het eerst sinds 2016 dat er meer PHEV dan BEV wordt verkocht:

Afbeelding

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » wo 28 apr 2021, 12:22

Seat Ibiza schreef: di 20 apr 2021, 11:29 ^^
Ze brengen anders toch wel al sinds een jaartje de Lexus UX 300e. Oké, geen merknaam Toyota, maar wel degelijk eentje uit de Toyota-stal.
In China is er anders een elektrische versie van de C-HR op de markt.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... esenteerd/

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 28 apr 2021, 14:16

Ja, wat denk je dat een Lexus UX is. Niet meer dan de Lexus variant van een Toyota C-HR. Het is gebouwd op hetzelfde platform.

En dat artikel is ook al zwaar achterhaald. Daar wordt gesproken "om in 2020 wereldwijd meer dan tien EV's in zijn portfolio te hebben".
Volgens mij hebben ze er nu twee. Die C-HR die hier niet te krijgen is en de Proace bus.
Toyota zelf heeft die ambitie ook al bijgesteld naar 2025.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 mei 2021, 18:12

De Hyundai Ioniq 5. Een bijzondere auto wat mij betreft. Een soort uitvergrote hatchback die zowel retro als futuristisch is, maar tegelijkertijd qua ergonomie wel praktisch is gebleven.

Link

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 04 mei 2021, 18:38

^^ Mwah... De vormgeving is inderdaad apart te noemen. Maar aan dat dashboard met die beeldschermen zal ik niet gauw kunnen wennen.
Donateur Vereniging Wegenforum

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » di 04 mei 2021, 18:57

De bedoeling van het kabinet is volgens mij dat je over enkele jaren weer de volle mep moet betalen aan wegenbelasting, gezien de elektrische voertuigen vaak best zwaar zijn, gaat dat in de toekomst ook nog wel een dingetje worden vrees ik.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 05 mei 2021, 1:16

^^^ dat gaat in 2025 pas spelen. Terecht punt, al is het nu nog niet bekend wat voor tarief eraan gekoppeld wordt.

Wil men de voertuigen die dan de eerste 5 zakelijke jaren erop hebben zitten en voor de particuliere markt interessant kunnen zijn, een beetje schappelijk beprijzen met houderschapsbelasting (zeker in het licht van het beprijzen van gebruik ipv bezit) dan kan er weleens een, relatief, gunstige prijs per kilogram in de houderschapstabel voor EV's uitvloeien.. denk ik maar zo.

Ik zag vanochtend, op zo'n grijs/grauwe herfstdag als dat het vandaag (helaas) grotendeels was.. een Audi e-tron GT.. ook in een grijzige kleur.. :schrikreactie: :(

Afbeelding

https://www.autoweek.nl/auto/102946/audi-e-tron-gt/

Het is wél weer wat anders dan een elektrische SUV maar ook mooier :?: :dontknow:

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » wo 05 mei 2021, 11:21

Ik ben juist wel gecharmeerd van het dashboard van de Hyundai Ioniq 5. Oogt rustig en overzichtelijk.
Leuke toevoeging van die zonnecellen in het dak.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 05 mei 2021, 13:25

Durashift schreef: wo 05 mei 2021, 1:16
Het is wél weer wat anders dan een elektrische SUV maar ook mooier :?: :dontknow:
Ja, per definitie.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 08 mei 2021, 10:16

Niet nieuw maar ik vind het er wel strak uitzien. Bij de dadelijk nieuw te openen KFC/Subway te Duiven heeft men de (publieke) laadpunten in één lantaarnpaal verwerkt van EcoPoles.

Afbeelding

https://www.mobiliteitsshop.nl/inspratie/

Ziet er, in mijn ogen, beter uit dan die van Schréder.

Wel jammer dat in dat straatje drie masten staan.. maar de middelste slechts uitgerust is met de laadfunctie. Wat wel weer logisch is omdat een parkeervak maken op de hoek van de straat ook niet handig is, natuurlijk.

Hij was al in functie, althans, een snoer aan de paal was ingeplugd aan een Opel Mokka. Of het laadproces in werking was, heb ik niet waargenomen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 jun 2021, 12:40

De elektrische auto leeft nog niet echt in Nederland:

Twee procent huishoudens heeft concrete plannen tot aanschaf elektrische auto

Uit het onderzoek Belevingen blijkt dat in het voorjaar van 2020 17 procent van de huishoudens concrete plannen had om in de komende twee jaar een (andere) auto aan te schaffen of te leasen; 65 procent heeft geen plannen en de overige 18 procent weet het nog niet. 11 procent van de huishoudens met concrete plannen wil dan een volledig elektrische auto aanschaffen of leasen, 45 procent daarvan wil dat niet, 33 procent wil dat misschien en 10 procent weet het nog niet. Dit betekent dat 2 procent van alle huishoudens aangeeft concrete plannen te hebben om de komende twee jaar een elektrische auto aan te schaffen.

Hoge kosten meest genoemde reden om geen elektrische auto aan te schaffen

Huishoudens die plannen hebben om binnen twee jaar een nieuwe of andere auto aan te schaffen maar dan niet voor een volledig elektrische auto kiezen, noemen hiervoor meestal de hoge kosten als reden (63 procent). Met 41 procent geeft ook een relatief groot deel als reden op dat ze geen lange afstanden kunnen rijden op een volle accu. Minder genoemde redenen om geen elektrische auto aan te schaffen zijn het ontbreken van voldoende laadpalen (17 procent), onvoldoende het nut inzien van een elektrische auto (16 procent), opladen duurt te lang (15 procent), en te weinig kennis over elektrische auto’s (7 procent). Andere redenen zijn nog: de accu’s zijn vervuilend, een elektrische auto kan de caravan niet trekken, geen mogelijkheid voor een laadpaal voor de deur en zorgen over de brandveiligheid als de auto en laadpaal in een parkeergarage staan.

CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rappo ... mobiliteit

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 04 jun 2021, 18:57

Het leeft wel degelijk, alleen vertaalt het zich nog niet tot iets concreets.

En over dat tweede punt, ik denk dat als nadeel 1 wegvalt (hoge prijs), ze vervolgens blijven hangen op nadeel 2, 3 en 4. Want mensen zullen zich er niet echt verder in verdiepen als ze zijn afgeschrikt door de prijs. Met name de laadpalenkwestie moet op een gegeven wel tot spanning (...) gaan leiden als er daadwerkelijk een noemenswaardig aandeel EV's op straat verschijnt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 jun 2021, 19:17

Ik weet niet of het echt leeft buiten de automotive, journalisten en enthousiastelingen. Er zijn miljoenen Nederlanders die in een auto van hooguit 5000 euro rijden, die zullen zich nog niet echt gaan oriënteren op een elektrische auto, alleen al de prijs is zo afschrikwekkend voor die groep dat ze inderdaad niet eens gaan kijken naar andere mogelijke knelpunten.

De huidige groep EV rijders behoort tot de hogere inkomens en heeft ook ver bovengemiddeld een huis met eigen oprit waar bijvoorbeeld laden geen issue is zoals een groot deel van de rest van Nederland wel mee te maken krijgt met parkeren op straat. Er zijn iets van 70.000 openbare laadpalen. Dat klinkt veel tot je bedenkt dat er bijna 9 miljoen personenauto's in Nederland zijn. En na laadmogelijkheid komt ook de laadprijs. Want altijd publiek laden maakt het kostenplaatje al snel een stuk minder aantrekkelijk dan het vaak lijkt.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 04 jun 2021, 19:38

Ook als ik een nieuwe auto ga kopen, wordt het echt geen electrische: Te duur en geen laadpalen in mijn straat. In de hele wijk zijn er maar 2 te vinden (naast die op privéterreinen)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 04 jun 2021, 20:44

Chris schreef: vr 04 jun 2021, 19:17 De huidige groep EV rijders behoort tot de hogere inkomens en heeft ook ver bovengemiddeld een huis met eigen oprit waar bijvoorbeeld laden geen issue is zoals een groot deel van de rest van Nederland wel mee te maken krijgt met parkeren op straat.
Vergeet niet dat er heel wat lease tussen zit.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » vr 04 jun 2021, 21:12

Ik woon aan de regentenstraat in Zwolle sinds enkele maanden, de huur van de appartementen waar ik woon zit tussen de 6 en 700 euro in, en vrijwel iedereen hier heeft een kleine A klasse auto, of een B klasse, elektrische voortuigen zijn hier nog nergens te bespeuren.. Ik zelf kan hooguit 200 euro per maand sparen, dus mijn volgende auto gaat ook weer een benzine model worden. ;)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 04 jun 2021, 23:09

Basjuh1981 schreef: vr 04 jun 2021, 20:44
Chris schreef: vr 04 jun 2021, 19:17 De huidige groep EV rijders behoort tot de hogere inkomens en heeft ook ver bovengemiddeld een huis met eigen oprit waar bijvoorbeeld laden geen issue is zoals een groot deel van de rest van Nederland wel mee te maken krijgt met parkeren op straat.
Vergeet niet dat er heel wat lease tussen zit.
Exact, ik verdien iets bovenmodaal, maar heb geen lease-auto. Een nieuwe auto van zeg €40k kan ik me niet veroorloven, er is geen fatsoenlijk aanbod tweedehands en een gebrek aan laadmogelijkheden. Dus voorlopig geen EV voor mij.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 05 jun 2021, 15:06

Ik had me een tijdje geleden wat verdiept in elektrische auto's en de in ontwikkeling zijnde Sono Sion sprak mij wel aan. Maar de introductie is keer op keer vertraagd en de pakweg 250 km zomeractieradius die dat ding zal krijgen was enkele jaren geleden een mooie afstand, maar de werkelijkheid haalt dat steeds verder in met auto's die daar toch wel bovenuit steken. Al blijft de prijs rond (uit m'n hoofd) 25.000 euro inclusief accupakket volgens mij vrij concurrerend in het 200-250 km-segment.

Desondanks spreekt het concept me nog altijd heel erg aan, maar 100 km actieradius erbij zou wel mooi zijn.

Maar voorlopig rijden we nog wel een paar jaar op E5 RON98...