Elektrische (vracht)auto's
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Elektrische auto's
Autoweek heeft een duurtest met de Volkswagen ID.3 gedaan. Op zich wel ene goede auto, maar qua software wel erg veel bugs en problemen. Je krijgt het gevoel dat ze een auto de markt op hebben gebracht die nog niet af was.
Link
Link
-
- autoweg
In China ja, in NL pas sinds begin dit jaar.
Vorige week in Oosterbeek, iets na half negen, kwamen er twee bijna achter elkaar aan door de hoofdelijke wegader gereden. Aannemelijk eerst de kinderen naar school gebracht en dan door naar de werkplek..
Bij een (geselecteerde) Volvo dealer kan je ze ook wel spotten. Die langs de A2 bij A'dam had er een paar weken geleden een aantal in het gras staan.
Voor 500 euro per maand excl. brandstof en flexibel opzegbaar is het relatief voordelig rijden natuurlijk.
-
- Moderator
De elektrische Renault Mégane. Ik vind het uiterlijk wat meer volwassen dan het playmobil gehalte van de Volkswagen ID.3. Dashboard oogt ook beter.
Link
Link
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Had de reactie gemist, vandaar de latere reactie.Wouter N14 schreef: ↑wo 20 okt 2021, 20:22Waarom dan toch "iets minder"? Dat lijkt mij nou hypocriet. Inhoudelijk wel eens hoor, maar het maakt toch geen verschil welke zeereis de container heeft afgelegd en waar die vandaan komt. Althans voor die argumenten, dat je je Xi Jinping niet wil sponsoren is een ander argument en op zich ook valide, al moet je dan ook waken voor hypocrisie. Want je zal onderhand in een lemen hut en een berenvel moeten leven omdat enigszins geloofwaardig te maken.
Persoonlijk doe ik écht m'n best om dagelijkse zaken "lokaal" - lees Europees - aan te kopen, als m'n volgende Alfa Romeo onderdelen bevat die grondstoffen bevatten uit kindermijnen in Azië, vind ik het nog altijd minder hypocriet dan een elektrische auto te kopen die eerst de halve wereld is rondgegaan om dan hier het mooie weer te maken.
M'n winterjas is van Decathlon, gemaakt in Bangladesh, ik ben niet zo dom dat ik niet weet dat die niet gemaakt zou zijn in een sweatshop waar mensen uitgebuit worden. Echter zag ik het etiket pas toen ik hem na maanden eens wou wassen. Moest ik hem dan naar spullenhulp brengen? Wel nee, dat doe ik wel als ik een andere jas koop. Ondertussen gaat hij wel al 5 winters mee.
Er zijn inderdaad zaken waar je niet onder uitkomt, maar als ik weet dat het niet het seizoen is van de boontjes, maar er liggen er goedkope in de winkel uit Kenia, dan laat ik ze liggen. De betere paksoi in het seizoen? Komen uit Nederland. Ik koop op zich geen bananen of kiwi's voor m'n dochter haar lunchpakket ook al hamert de school op meer "diversiteit" qua fruit. Op hetzelfde moment vinden ze aardbeien in het seizoen "onhandig" voor kinderen.
Tegenstrijdigheden zitten inderdaad overal, maar ik vind het gewoon probleemverleggend als je in onze verheven Westerse Wereld een elektrische auto koopt en denkt zo de wereld te redden, op gelijk welk niveau dan ook. En dat wereldreddend aura'tje rond de mensen die vaak zo'n ding kopen om fiscale redenen stoort me veel meer dan diegene die z'n Euro 4 diesel houdt omdat ie de auto nodig heeft en niet zomaar met de fiets of OV overal gemakkelijk raakt.
-
- 2x2 autosnelweg
Bedankt voor het delen van de video.
Ik ben erg benieuwd naar deze Megane. Tegelijk heb ik nog een offerte voor een Kia EV6 liggen om nog te profiteren van 12% bijtelling. Lastige keuze dus alle info is welkom.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Moderator
De EV6 / Ioniq 5 lijken wel de beste papieren te hebben op dit moment.
Kia heeft de laatste tijd al de verkoopklapper met de Kia Niro. Dat is al een tijdje de bestverkopende EV van Nederland, en hij doet ook goed als benzine-hybride.
Kia heeft de laatste tijd al de verkoopklapper met de Kia Niro. Dat is al een tijdje de bestverkopende EV van Nederland, en hij doet ook goed als benzine-hybride.
-
- expressweg
800v, v2g (met de nodige grappen zoals stofzuigers& magnetrons) plus aardig wat ruimte maakt de EV6 een interessante keuze voor de EV-rijder
-
- verkeersader
Ik snap steeds niet waarom het allemaal van die crossover achtige gevallen met gigantische wielen moeten zijn.
Qua stroomlijn en rolweerstand valt er toch ook winst te behalen? Tegenwoordig lijkt het alsof je steeds achter een bestelwagen hangt als je zelf een lage auto rijdt.
Naast de autoweek presentator lijkt die Renault qua proporties nog mee te vallen, of hij moet een lange persoon zijn.
Qua stroomlijn en rolweerstand valt er toch ook winst te behalen? Tegenwoordig lijkt het alsof je steeds achter een bestelwagen hangt als je zelf een lage auto rijdt.
Naast de autoweek presentator lijkt die Renault qua proporties nog mee te vallen, of hij moet een lange persoon zijn.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik verwacht dat Renault met een beter aanbod voor financial lease zal komen dan Kia (4,9%).
Momenteel heb ik een prettige relatie met een Renault-dealer en financier ik voor 0% (in combinatie met verlengde garantie en afkoop regulier onderhoud). Ik weet dat de voorwaarden voor financiering bij Renault in de afgelopen vier jaar zijn veranderd, volgens mij is het nu 2,9% daar, dat is nog steeds een verschil met Kia.
In het verleden heb ik ook met plezier Kia gereden dus daar zal het niet aan liggen. Intussen is er in mijn woonplaats wel een nieuwe dealer maar de eerste indruk daarvan is redelijk goed.
Ik heb nog even gedacht over de e-Niro. Die is goedkoper, maar legt het qua range, laadsnelheid en uitrusting ruimschoots af ten opzichte van de EV6. Er vanuit gaande dat ik 4-5 jaar met de nieuwe auto zal rijden valt de e-Niro, in mijn beleving toch alweer een oudere generatie elektrische auto, af. Dan zou ik nog eerder voor een benzineauto kiezen.
-
- stadsweg
Wat ik begrepen heb is dat crossovers wereldwijd gretig aftrek vinden, dus 1 ontwerp wat je op meerdere continenten kwijt kunt. Ook lijkt er een trend te zijn voor steeds grotere velgen. Dat hierdoor het comfort vermindert door minder demping en het rijbereik korter wordt vind ik ook een nadeel.jdb2 schreef: ↑wo 10 nov 2021, 8:52 Ik snap steeds niet waarom het allemaal van die crossover achtige gevallen met gigantische wielen moeten zijn.
Zelf had ik gehoopt dat er nu onderhand een Station-EV zou komen met een kleine velg; een zuiniger en toch veel binnenruimte, helaas denk ik omdat voornamelijk Europeanen een voorliefde voor stations hebben, dat dit toekomstmuziek is.
Ik vind het bijvoorbeeld een gemiste kans dat iets als een Octavia Combi/A4/Golf Variant niet op het MEB platform geprakt is of een ander merk op hun EV platform de carosserie van hun (sport)wagon/tourer/station geplaatst hebben.
Maarja, Europa vergrijst en oudere mensen hebben meer te besteden en prefereren liever een hogere zitpositie, dus het is verklaarbaar.
-
- Moderator
Dan is de MG Marvel R de EV voor jou! Ik weet alleen niet hoe klein de velgen zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- stadsweg
Helaas, ik zoek echt bij voorkeur een station, geen crossover of SUV-Station, dat hoor je wel als er bij Autoweek over het verbruik gesproken wordt en dan in combinatie met 93kW laden is het dat net niet voor als je met het gezin op vakantie wilt.
Velgen kun je uiteraard altijd achteraf veranderen
Velgen kun je uiteraard altijd achteraf veranderen

-
- autoweg
In hogere auto's kun je het accupakket ook veel eenvoudiger kwijt. Dat is naast de algemene populariteit van hogere auto's ook een belangrijke reden waarom zoveel elektrische auto's hoger zijn.
-
- 2x2 autosnelweg
Verkoopstactiek van het moment, alles moet er crossover of SUV uitzien met gigantische velgen (dus hoge bandenprijzen). Mensen vallen ervoor kennelijk. Ook al is er geen objectieve reden om een velg groter dan 18" te hebben.jdb2 schreef: ↑wo 10 nov 2021, 8:52 Ik snap steeds niet waarom het allemaal van die crossover achtige gevallen met gigantische wielen moeten zijn.
-
- 2x2 autosnelweg
Klassieke modellen die een electrische versie hebben (zoals de Golf of enkele modellen van Volvo) hebben gemiddeld gezien een kleiner bereik dan puur elektrische modellen omdat er minder ruimte is om het batterijpakket te verwerken binnen het bestaande koetswerk.
-
- Moderator
Dit is denk ik wel een belangrijke reden, want hoge auto's doen het niet alleen goed omdat het vanuit EV-ontwerp handig is, de trend is ook dat brandstofauto's steeds meer crossovers met hoge instap zijn. Als je de cijfers er op naslaat zou de gemiddelde particuliere (nieuwe) autokoper tegenwoordig eind 50 of zelfs begin 60 zijn.
Auto's worden vaak geadverteerd als een hip lifestyle product voor twintigers en dertigers, maar die doelgroep koopt amper nieuwe auto's. Private lease misschien vaker, maar private lease is op het totale wagenpark nog maar een te verwaarlozen effect.
Je ziet hier meerdere trends samenkomen: nieuwverkopen krimpen, de particulier die nog nieuw koopt is steeds ouder en we blijven steeds langer in onze auto's rijden, de grootste numerieke groei van het wagenpark de laatste 10 jaar is in het segment 15-25 jaar oud. Deze gingen voorheen vaak allang naar de sloop maar daar blijven we nu meer in rijden. Daar bovenop is een toegenomen import van occasions van rond de 10 jaar oud.
Al met al kan je nou niet zeggen dat het fiscale beleid omtrent autorijden nou echt een vernieuwing van het wagenpark oplevert. De oudste euroklasses zijn nu wel grotendeels verdwenen, maar EV verkopen vallen toch nog wat in het niet vergeleken met de trend om veel langer in oude auto's rond te rijden.
-
- 2x2 autosnelweg
Zoals sanderl en Wimpie25 al zeggen zijn elektrische auto's al gauw 10cm (of meer) hoger doordat je bovenop een accupakket zit.
In de nieuwste generaties is dat accupakket meteen meegenomen in het ontwerp van het platform. Daardoor kan het dunner worden gemaakt. Fabrikanten kiezen er tot nu toe voor om met deze vrijgespeelde ruimte vooral het comfort voor de inzittenden te vergroten. En dan nog zit je in auto's als de EV6 en de Mégane Electrix met name achterin met je knieën vrij hoog en met beperkte hoofdruimte...
Verwacht dat de komende jaren op deze nieuwe platforms nog meer nieuwe modellen gaan verschijnen. Zowel grotere SUV's als modellen die meer op een stationwagen of hatchback lijken. In de nieuwste modellen zie je die ontwikkeling al voorzichtig ontstaan.
In de nieuwste generaties is dat accupakket meteen meegenomen in het ontwerp van het platform. Daardoor kan het dunner worden gemaakt. Fabrikanten kiezen er tot nu toe voor om met deze vrijgespeelde ruimte vooral het comfort voor de inzittenden te vergroten. En dan nog zit je in auto's als de EV6 en de Mégane Electrix met name achterin met je knieën vrij hoog en met beperkte hoofdruimte...
Verwacht dat de komende jaren op deze nieuwe platforms nog meer nieuwe modellen gaan verschijnen. Zowel grotere SUV's als modellen die meer op een stationwagen of hatchback lijken. In de nieuwste modellen zie je die ontwikkeling al voorzichtig ontstaan.
-
- autoweg
Een Tesla Model 3 is toch echt lager (qua hoogte en instap) dan mijn Prius. En een Prius is ook geen SUV.
-
- autoweg
Dan kan je nog steeds bij MG terecht, voor de 5. Vanaf volgend jaar leverbaar voor minder dan 30 mille. (vanaf prijs).
https://www.autovisie.nl/nieuws/mg5-electric/(..)De MG5 Electric is niet helemaal de allereerste elektrische stationwagon. Porsche levert immmers ook de Taycan Cross Turismo, maar dat is een auto van een wel heel ander kaliber. Nee, de MG5 Electric mag zich de eerste betaalbare stationwagon voor het grote publiek noemen. Hij komt in het eerste kwartaal van 2022 naar Nederland.(..)
- SPOILER: TOON

-
- stadsweg
Oef, bedankt voor de reactie!Durashift schreef: ↑wo 10 nov 2021, 22:17Dan kan je nog steeds bij MG terecht, voor de 5. Vanaf volgend jaar leverbaar voor minder dan 30 mille. (vanaf prijs).
https://www.autovisie.nl/nieuws/mg5-electric/(..)De MG5 Electric is niet helemaal de allereerste elektrische stationwagon. Porsche levert immmers ook de Taycan Cross Turismo, maar dat is een auto van een wel heel ander kaliber. Nee, de MG5 Electric mag zich de eerste betaalbare stationwagon voor het grote publiek noemen. Hij komt in het eerste kwartaal van 2022 naar Nederland.(..)Of je slaat je geld stuk op die Porsche.
- SPOILER: TOON
![]()

- Veel sneller DC laden, grotere accu, rijbereik en betere afwerking, maar hogere prijs.
- Langzamer snelladen, kleinere accu, iets inleveren op rijbereik en iets mindere premium afwerking, maar veel lagere prijs.
Met een kleine opkomst zal de elektrische (speelgoed)Porsche daar wel naartoe gaan en de MG naar papa.
Ik weet niet of 200 snelwegkilometers een probleem gaan opleveren in de winter, voor het geval dat de laders op het werk allen bezet zijn. Het is meer dat het dan elke dag extra tijd kost, ipv een keer tanken nu. Range anxiety heb ik niet, want ik kom sowieso langs 2x fastned en 1x ionity onderweg.
-
- 2x5 autosnelweg
Snelladen is flink aan de prijs, dus als je even kunt het liefst bij een reguliere lader laden.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- expressweg

-
- autoweg
Schelpenpaadje schreef: ↑di 09 nov 2021, 21:48 (..)
Ik ben erg benieuwd naar deze Megane. Tegelijk heb ik nog een offerte voor een Kia EV6 liggen om nog te profiteren van 12% bijtelling. Lastige keuze dus alle info is welkom.
Frank Buma van de ANWB heeft ook een korte impressie van de Mégane.
https://www.youtube.com/watch?v=kgO4iywz9vE
Verschil tussen de vermogende versie en de minder bedeelde zit 'm ook in de laadmogelijkheden (logisch wellicht). 3 fase laden op straat lukt niet met de basis uitvoering, zegt Buma, tenzij je de meerprijs voor de lader betaald. (meerprijs onbekend).
Het is geen ruime auto.. maar grootste pluspunt is misschien wel het relatief lage gewicht waardoor de auto niet zo 'zwaar' aanvoelt tijdens het rijden.
Het is maar net welke eigenschappen je voorkeur hebben, denk ik.
-
- expressweg
Lijkt me dat dit niks afdoet aan het voordeel als een auto sneller kan laden.
Natuurlijk zal je 'm doorgaans minder snel laden, en dus goedkoper dan benzine.
Maar als je een keer een lange reis hebt is het heel fijn als dat laden 2x sneller gaat. Dat die ene keer dan niet goedkoper is dan benzine lijkt me in het grote plaatje niet echt een nadeel.
-
- Moderator
Volgens mij zijn er globaal vier tarieven om te laden;
* gratis bij sommige supermarkten of werkgevers
* thuisladen (goedkoopst)
* publieke laadpaal
* snelladen
Thuisladen zal wel het goedkoopst zijn, maar dit is voor best veel mensen niet mogelijk omdat ze niet op eigen terrein kunnen parkeren om te laden. Publieke laadpalen hebben al wat meer variabele tarieven en zijn al snel 10 - 20 ct/kWh duurder dan thuisladen. Als je altijd publiek moet laden dan is het kostenvoordeel volgens mij al een heel stuk minder. Snelladen kan ook wel duurder zijn dan op brandstof rijden. Als je dit af en toe doet is het niet overkomelijk als je de rest thuis laadt, maar als je een combinatie van publiek en snelladen doet, dan wordt het kostenplaatje toch wat minder voordelig.
* gratis bij sommige supermarkten of werkgevers
* thuisladen (goedkoopst)
* publieke laadpaal
* snelladen
Thuisladen zal wel het goedkoopst zijn, maar dit is voor best veel mensen niet mogelijk omdat ze niet op eigen terrein kunnen parkeren om te laden. Publieke laadpalen hebben al wat meer variabele tarieven en zijn al snel 10 - 20 ct/kWh duurder dan thuisladen. Als je altijd publiek moet laden dan is het kostenvoordeel volgens mij al een heel stuk minder. Snelladen kan ook wel duurder zijn dan op brandstof rijden. Als je dit af en toe doet is het niet overkomelijk als je de rest thuis laadt, maar als je een combinatie van publiek en snelladen doet, dan wordt het kostenplaatje toch wat minder voordelig.
-
- 2x5 autosnelweg
Gisteren een rit Den Bosch - Lelystad v.v. gedaan met een VW ID.3. Dit was beduidend minder stressvol vanwege de betere actieradius van >300 km. Ook was de auto aan mij geleverd bij een laadpunt, dus ik vertrok met een volle accu. Daarnaast bleef het verbruik onderweg ook constant ondanks de lage temperatuur.
-
- Moderator
Ik zat nog eens door de registraties op kentekenradar.nl te browsen. Tesla is wel behoorlijk gedaald op de verkooplijsten.
Model 3:
* 2019: 30.467 stuks
* 2021: 1.611 stuks
Model S:
* 2018: 5.796 stuks
* 2021: 3 stuks
Model X:
* 2018: 3.072 stuks
* 2021: 1 stuk
Model Y:
* 2021: 483 stuks
Dat zal ongetwijfeld met de bijtellingsregels te maken hebben, wat wel aangeeft in hoeverre de EV-verkopen fiscaal gedreven zijn.
Je ziet in het algemeen wel grote fluctuaties in de registratiecijfers. Modellen kunnen van het ene op het andere jaar alweer 'uit' zijn, dit lijkt mij wel een risico voor autofabrikanten, met veel geld in R&D gestoken terwijl zo'n model wellicht na 2-3 jaar alweer sterk verouderd is. Normaal gaan modellen toch wel 6-8 jaar mee, al dan niet met een cosmetische facelift.
Model 3:
* 2019: 30.467 stuks
* 2021: 1.611 stuks
Model S:
* 2018: 5.796 stuks
* 2021: 3 stuks
Model X:
* 2018: 3.072 stuks
* 2021: 1 stuk
Model Y:
* 2021: 483 stuks
Dat zal ongetwijfeld met de bijtellingsregels te maken hebben, wat wel aangeeft in hoeverre de EV-verkopen fiscaal gedreven zijn.
Je ziet in het algemeen wel grote fluctuaties in de registratiecijfers. Modellen kunnen van het ene op het andere jaar alweer 'uit' zijn, dit lijkt mij wel een risico voor autofabrikanten, met veel geld in R&D gestoken terwijl zo'n model wellicht na 2-3 jaar alweer sterk verouderd is. Normaal gaan modellen toch wel 6-8 jaar mee, al dan niet met een cosmetische facelift.