Afbeelding

Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » za 20 nov 2021, 21:11

Tesla heeft ook net aangekondigd de superchargers beschikbaar te stellen voor niet-Tesla's. Dat zullen ze vast niet doen als ze verwachten dat er over een aantal jaar nog genoeg Tesla's rond zullen rijden om daar nog genoeg op te kunnen verdienen...

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 20 nov 2021, 21:18

^^ Het gerucht gaat dat Tesla daartoe gedwongen is door de EC/EU. (Vendor lock in wordt door overheden niet altijd getolereerd)
Daarnaast zijn er ook heel veel andere EV-bestuurders die op verschillende sociale media aangegeven hebben het maar raar te vinden dat de oplader van Tesla "alleen maar te gebruiken is door Tesla's"

Je moet alleen wel je eigen adapter meenemen :p

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 20 nov 2021, 21:37

VPRO Tegenlicht heeft morgen een uitzending over EV mobiliteit in de toekomst. Wég met de stekker. :woop:

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht.html

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 20 nov 2021, 22:06

Jeff schreef: za 20 nov 2021, 21:18 ^^ Het gerucht gaat dat Tesla daartoe gedwongen is door de EC/EU. (Vendor lock in wordt door overheden niet altijd getolereerd)
Daarnaast zijn er ook heel veel andere EV-bestuurders die op verschillende sociale media aangegeven hebben het maar raar te vinden dat de oplader van Tesla "alleen maar te gebruiken is door Tesla's"

Je moet alleen wel je eigen adapter meenemen :p
Dat de EU Tesla "motiveert" door middel van miljoenen subsidies te doneren is al langer geweten. Dat Tesla dan gedwongen zou worden is wat media er van maakt.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 21 nov 2021, 1:03

Tesla is serieus overgewaardeerd en het past niet bij een breed publiek. Geef mij maar Renault, Kia of VW.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 30 dec 2021, 22:00

Toch nog een eindspurt van EV registraties in december, volgens Kentekenradar gaat het om 15.200 stuks, het dubbele van november en ruim het dubbele van oktober.

De Volkswagen ID4, Skoda Enyaq, Tesla Model 3, Polestar 2, Tesla Model Y en Audi Q4 worden allemaal nog met bijna 1000 stuks geregistreerd.

Het aandeel EV is tot nu toe 58% in december. Dat is wel serieus hoger dan de afgelopen maanden. Het totale aantal EV in heel 2021 is vooralsnog wel lager dan 2020. Het totaal aantal verkochte auto's is wel stukken lager, meer dan 100.000 minder dan in 2019 en 2018.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 30 dec 2021, 23:32

16% en max 35k voor EV gaat wel een dealbreaker zijn. Ik zie alweer de nodige berichten waarbij compacte brandstofauto de voorkeur geniet - zoals een Yaris hybride of een VW Polo

TCO is toch wel een dingetje

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 31 dec 2021, 0:32

Chris schreef: do 30 dec 2021, 22:00 Toch nog een eindspurt van EV registraties in december, (..)
VW (PON NL) is flink aan het registreren om KIA voorbij te komen in de Top 2 overall in 2021, schrijft men.

https://automotive-online.nl/management ... volkswagen

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aan de andere kant zegt BMW zorgen te hebben over de beperkingen van laadinfrastructuur:
(..) Er worden momenteel te weinig laadpunten geplaatst om de verkoopgroei van EV's bij te houden. Dat zegt Nicolas Peter, cfo van BMW Group. De fabrikant gaat extra investeren in het creëren van meer laadinfrastructuur, onder meer via het Ionity-platform, maar overheden moeten bijspringen.

"Zeker in stedelijke omgeving is er snelle uitbreiding van de laadinfrastructuur nodig. De laadinfrastructuur kan de snelle verkoopgroei niet meer bijbenen (de EV-verkoop groeit ongeveer vijf keer zo snel als de groei in laadpunten, red). In deze fase moeten overheden daarin hun rol pakken, vooral in de publieke ruimte moet er voldoende laadgelegenheid zijn. Uiteindelijk zal dan de markt zelf kunnen zorgen voor een goede match tussen vraag en laadaanbod."

BMW stelt de komende jaren duizenden extra laadpunten te plaatsen bij onder meer dealerbedrijven. (...)
https://automotive-online.nl/management ... -te-worden

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » di 04 jan 2022, 10:33

Op dit tempo is de subsidiepot leeg eind deze week:
https://www.nu.nl/economie/6176403/op-e ... autos.html

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 jan 2022, 15:54

^^ Je vraagt je af, zouden dat aanvragen zijn voor alle auto's die vorige week nog geregistreerd zijn? Of werkt dat niet zo?

In eerdere jaren was er wel het idee dat men eind december nog zoveel mogelijk ging registreren, maar dat die auto's niet direct verkocht waren aan een klant.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 04 jan 2022, 15:57

Dit gaat over een subsidieregeling voor particulieren voor het jaar 2022. De intekening op de subsidie opent pas in het nieuwe jaar.

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » di 04 jan 2022, 16:26

^^ Ik denk dat Chris een iets anders bedoeld.

Die vraagt zich af of de auto's vorige week al op kenteken gezet zijn en pas nu de koopovereenkomst gesloten wordt. Maar dan wordt de auto aangemerkt als 'gebruikt':
Wanneer is er sprake van een nieuwe personenauto?
Personenauto waarvan - volgens de vermelding in het kentekenregister RDW - gelijk zijn:

- de datum 1e toelating;
- de datum tenaamstelling én;
- de datum waarop de personenauto voor het eerst op kenteken is geregistreerd.
Let op: het is belangrijk om dit bij koop of lease van een nieuwe personenauto te controleren. Het kan namelijk voorkomen dat een auto al eerder op naam van het auto- of leasebedrijf (lessor) is geregistreerd of een andere vorm van voorregistratie heeft gehad. Is dit het geval en u koopt of leaset deze auto, dan wijkt de datum van tenaamstelling op uw naam af van de datum van 1e toelating en/of 1e inschrijving van de personenauto in het kentekenregister. Deze auto wordt dan voor de SEPP-regeling niet als ‘nieuw’ maar als ‘gebruikt’ aangemerkt, ongeacht de kilometerstand van de auto. De auto komt dan in aanmerking voor een subsidie van € 2.000. Alleen als de genoemde 3 data gelijk zijn, komt de auto in aanmerking voor een subsidie van € 3.350. Het is belangrijk om hier goed rekening mee te houden.
Bron: https://www.rvo.nl/subsidie-en-financie ... koop-nieuw

Echter hoeft de auto voor de aanvraag nog niet geleverd te zijn of op naam gezet te zijn.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 05 jan 2022, 21:49

Ik reed einde middag in Didam vandaag achter een Picnic bezorgauto (zat iets verder weg van mij) dat duidelijk een stukje breder was dan die smalle Goupil 50 km/h auto's. De cabine leek vanuit de verte wel iets weg te hebben van de StreetScooter.. maar toch ook weer niet.

Blijkt om dit voertuig te gaan:

Afbeelding

Bron:
https://www.distrifood.nl/websupers/art ... -101147848

Is dus al een tijdje in gebruik.. Niet eerder van gehoord of gezien.

Weet iemand het merk/type wellicht?

nico
woonerf

Bericht door nico » do 06 jan 2022, 0:57

Een Goupil G6 ?

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 06 jan 2022, 19:07

Hoewel deze auto nog een pre-productie model is, lijkt deze toch behoorlijk geslaagd: De Sony Vision-S One
Sony verkocht het op de CES als een testauto, maar ik vermoed dat er zoveel positieve recenties zijn binnengekomen dat Sony alsnog gaat doorzetten met een volledige EV.

Promo filmpje van de Vision-S (Regio Graz, Oostenrijk):
Link

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 06 jan 2022, 19:19

Jammer genoeg weer zo'n ultramodernistisch gedrocht vol plastiek, dat had toch op z'n minst gezegd veel mooier en beter gekund.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 06 jan 2022, 20:42

Als je het mij vraagt, heeft Sony/Magna Steyr hier al meer moeite genomen voor de afwerking dan "Tablet op wielen" Tesla (alle modellen)

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » do 06 jan 2022, 20:43

Ok, daar ga ik in mee, maar echt ver zijn ze niet geraakt met die ambitie.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 06 jan 2022, 22:44

nico schreef: do 06 jan 2022, 0:57Een Goupil G6 ?
Ja, dat zal 'm wel zijn, logisch en de cabine komt overeen.
Had ik zelf kunnen bedenken. :nahzeg:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Qua snellaadnetwerk in NL: ik zag vanmiddag dat op Tolnegen (langs de A1, bij Stroe, van Amersfoort naar Apeldoorn) Ionity laders worden geïnstalleerd.

Aan de overkant staat bij de BurgerKing / LaPlace nog een Allego snellader in de hoek.. en achter de Esso de Fastned.

Nu weet ik niet of Shell al laders heeft geplaatst bij hun tankstation langs de A1 nabij Kootwijk (richting Apeldoorn vanaf Stroe dus).. maar dadelijk kan je dus vanaf Amersfoort tot Apeldoorn bij zeker 2 van de 3 tankstations die er zijn, snelladen. Want de Total bij Terschuur heeft ook laders staan (2 parkeerplekken, zag ik in de gauwigheid..).

Wordt toch wel een aardig dekkend netwerk met snelladers in ons land, langs de snelwegen, denk ik zo.

Piles
autoweg

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Piles » vr 07 jan 2022, 7:55

Populariteit tweedehands auto's zit verduurzaming van wagenpark in de weg https://www.nu.nl/economie/6176951/popu ... e-weg.html

Er worden wat mensen wakker... Maar gelukkig is er al een oplossing bedacht:
Een oplossing om meer nieuwe elektrische of in ieder geval zuinigere auto's de weg op te krijgen, zit volgens hem in een speciale vorm van rekeningrijden. Daarbij zouden bezitters van vervuilende auto's per afgelegde kilometer bijvoorbeeld meer moeten betalen dan mensen met schonere auto's.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 07 jan 2022, 8:54

^^ Wat dus vooral de mensen met een smalle beurs treft. Die zou je dan ook een ruimhartiger subsidie moeten aanbieden dan mensen die beter bij kas zitten en als particulier wel een nieuwe, schonere auto kunnen aanschaffen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 07 jan 2022, 9:01

^^ De sociale ongelijkheid zal niet verbeteren door de ecologische transitie zoals die voorgesteld wordt door het Westerse beleid, da's al lang duidelijk, maar daar blijven ze volledig doof voor.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 07 jan 2022, 9:34

^^ Als men alles in de accijns-hoek blijft schuiven wel. Je zou toch zeggen dat bepaalde delen van de transitie wel eens uit algemene middelen moeten gaan komen, te financieren uit belastingen op inkomen en winst. Maar nog los daarvan: als je mensen wilt stimuleren nieuwe auto’s te kopen, lijkt afschaffing van de BPM me een beter instrument dan heffen op gebruik van oude. En serieus: gaat hier nou werkelijk iemand verbaasd lopen doen over het feit dat nog niet iedereen op stel en sprong met de nieuwste technologie en dat het wel 10-15 jaar duurt voordat innovaties een beetje uitgerold zijn? Ik heb slecht nieuws: als we dan toch bezig zijn de wereld te redden, gaan de meest vervuilende auto’s op een gegeven moment ook nog van Nederland via Oost-Europa naar Centraal-Azië.

In het kader van de speciale kilometerheffing zou ik nog wel even in herinnering willen brengen dat deze oudere auto’s meer benzine nodig hebben en via de brandstofaccijns dus ook al meer betalen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 07 jan 2022, 10:07

Km357 schreef: vr 07 jan 2022, 9:01 ^^ De sociale ongelijkheid zal niet verbeteren door de ecologische transitie zoals die voorgesteld wordt door het Westerse beleid, da's al lang duidelijk, maar daar blijven ze volledig doof voor.
Dat is dan ook juist de bedoeling natuurlijk. Als je de groene partijen los laat gaan met zaken als een kilometerheffing, belasting op bepaald voedsel (zoals vlees), verpakkingsbelasting, persoonlijk CO2-budget, hogere energieheffing, luchtvaarttaks, meer en duurder betaald parkeren, enz. is het logisch dat mensen met een kleine portemonnee daar de meeste pijn van voelen. Terwijl de betere klasse (stel voor het gemak het type Rob Jetten voor), dat gewoon lachend betaalt en zonder al te veel te veranderen het geweten afkoopt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 07 jan 2022, 10:12

Overigens maak ik me voor mezelf weinig zorgen. Ik rijd in een relatief nieuwe auto (die heeft dan wel energielabel D, maar dat komt de auto onzuinig is ten opzichte van andere auto's uit het B-segment van hetzelfde bouwjaar - maar als ik niet te gek doe dan haal ik er nog 1 op 17 mee op Euro95). Rijplezier is me ook wat waard, maar daar betaal ik al voor aan de pomp.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 07 jan 2022, 10:19

Sectoreconoom Rico Luman staat dus compleet buiten de samenleving, heeft geen enkel inlevingsvermogen en houdt zo lekker de negatieve en grotendeels terechte sentimenten richting de overheid in stand. Dezelfde doelgroep die al in versleten huurwoningen zit en daar wel moet betalen voor een hoge energierekening maar op geen enkele manier zelf duurzaamheidsmaatregelen kan treffen, die al de boodschappen duurder ziet worden omdat niet-ecologisch verantwoorde producten steeds duurder worden maar wel-verantwoorde niet goedkoper en die zich nu al blauw betaalt aan het bezit en gebruik van een auto. Terwijl dat voor hen veelal een noodzakelijkheid is en geen keuze uit luxe of luiheid.

Ik vind het ook nogal éénrichtingsverkeer vanuit de overheid. Het zou een veel sterker en effectiever signaal zijn als de landelijke overheid bijvoorbeeld fors zou investeren in het verduurzamen van de gemeentelijke wagenparken zoals de vuilniswagens en dienstauto's. Dan laat je zien het zélf serieus te nemen, doe je zelf ervaring op met het hoe en wat en kan je dus beter bepalen wat er nodig is aan beleid, middelen, maatregelen en afspraken met marktpartijen en wat wel en geen realistische uitwerking is van de energietransitie.

De verantwoordelijkheid voor de opgave wordt echt te veel bij het individu neergelegd vind ik.
Hierdoor zakte de verkoop van nieuwe auto's ten opzichte van 2020 met 9 procent in tot 322.843 stuks. Tegelijkertijd verkochten dealers 1,3 miljoen tweedehands auto's. Daardoor veroudert het Nederlandse wagenpark alleen maar verder, zegt sectoreconoom Rico Luman. "De gemiddelde leeftijd van auto's is begin 2021 gestegen naar elf jaar en een op de vier auto's is ouder dan vijftien jaar. Oudere auto's maken meer kilometers dan voorheen en dat remt de verduurzaming."
Ja gek hè, als ook A- en B-segment auto's vanuit Brussel 10 airbags moeten hebben om een aanrijding met 50 km/u ongeschonden te doorstaan en ramvol zitten met elektronica, sensoren en camera's en die bovendien niks uitstoten, waarbij dat gekoppeld is aan het voertuiggewicht. Die zijn dus compleet uit de markt geprijsd en fabrikanten geven die segmenten dus op. En dus kan je voor minder dan 20 mille geen fatsoenlijke nieuwe auto meer kopen. Maar nee, foei burger, koop nou gewoon een elektrische auto van 35 mille!

De overheid heeft ook zelf bijgedragen aan het vastlopen van de woningmarkt en heeft volgens mij ook bijgedragen aan het flexibeler worden van de arbeidsmarkt. Dat alles leidt tot extra mobiliteit maar dan moet je de consequenties niet afschuiven op de burgers. De auto is voor het merendeel van het dagelijkse leven onmisbaar en het OV geen realistisch alternatief. Waarbij datzelfde OV pre-corona overigens al stampensvol zat, dus voor wie dat een optie was gebruikte het al. Idem voor de drukke fietspaden in de steden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 07 jan 2022, 10:22

Da's mooi, want ik rijd voor dienstreizen vrij vaak in EV's.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 07 jan 2022, 10:25

Ds79m schreef: vr 07 jan 2022, 10:07 Als je de groene partijen los laat gaan met zaken als een kilometerheffing, belasting op bepaald voedsel (zoals vlees), verpakkingsbelasting, persoonlijk CO2-budget, hogere energieheffing, luchtvaarttaks, meer en duurder betaald parkeren, enz. is het logisch dat mensen met een kleine portemonnee daar de meeste pijn van voelen. Terwijl de betere klasse (stel voor het gemak het type Rob Jetten voor), dat gewoon lachend betaalt en zonder al te veel te veranderen het geweten afkoopt.
Nou zou het wel eens heel goed kunnen dat een woke persoon als Rob Jetten al goed genoeg op zijn gedrag let; minder vlees eet, beter let op verpakkingen, zonnepanelen op zijn dak heeft staan etc. De probleemcategorieën zijn eerder de klassieke patsers in het “na mij de zondvloed”-segment, die voor hun eigen genot ook die extra belasting wel neerleggen.

Ik denk dat het bovenal laat zien dat overal maar een accijnsje op verzinnen verkeerde prikkels geeft. Je kunt uiteindelijk beter sturen aan de productie-kant. Bepaalde verpakkingen verbieden, vervuilende producten aan steeds scherpere productie-eisen onderwerpen, vlees-productie terugbrengen. Je kunt ook de bewoner van een flat geen energie-accijns laten betalen omdat hun stroom niet uit zonnepanelen op het dak komt (zelfs al zet de woningcorporatie zonnepanelen op het dak: die gaan nooit de hele flat bedienen). En ja, dat vergt een soort plan-economie, maar passief-liberaal sturen gaat het én niet worden aan de bovenkant én vergroot problemen aan de onderkant. Terwijl de onderkant het al moeilijk genoeg gaat krijgen met de onvermijdelijke prijsstijgingen als weinig duurzaam spul niet langer aangeboden mag worden (waarvoor op enig moment wel een vorm van compensatie zal moeten komen uit lonen, op te brengen door de bovenklasse). Je zou de linkerkant van de politiek dat gek genoeg allemaal niet hoeven uitleggen, want zij geloven meer in die instrumenten dan politiek rechts. Maar ja, links snapt ergens ook dat echt structurele maatregelen voorlopig niet op draagvlak hoeven te rekenen, dus ze blijven hangen in klein grut dat de onderklasse raakt. Je praat natuurlijk ook over progressief links, dat diezelfde onderklasse nou niet direct als achterban heeft.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 07 jan 2022, 11:18

Ik draag mijn steentje bij omdat ik me het financieel kan permitteren, maar er zijn miljoenen landgenoten die niet in die positie verkeren. En dat wordt volstrekt uit het oog verloren.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 07 jan 2022, 11:21

^^ En dus heeft het bar weinig zin als alleen de happy few lekker duurzaam bezig zijn. En dat geldt op nationaal als op mondiaal niveau.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge