Elektrische (vracht)auto's
Moderator: Moderatoren
-
- 4x3 autosnelweg
Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden
Absoluut, ik geef ook aan dat het volstrekt een druppel op een gloeiende plaat is. En zeker met dat elektrisch rijden nog veel haken en ogen aanzitten die niet zo 1-2-3 oplosbaar zijn.
En dat uitgerekend een persoon als ik aan het pionieren ben voor mijn werkgever als het gaat om elektrisch rijden. Overigens meer uit interesse dan omdat het daadwerkelijk een verschil maakt.
En dat uitgerekend een persoon als ik aan het pionieren ben voor mijn werkgever als het gaat om elektrisch rijden. Overigens meer uit interesse dan omdat het daadwerkelijk een verschil maakt.
-
- Moderator
Er zijn twee belangrijke redenen waarom elektrisch rijden voor veel mensen (nog) niet is weggelegd: de aankoopprijs en laden.
Een groot nadeel in Nederland is dat verreweg de meeste mensen niet op privé terrein parkeren en dus ook niet voor de laagste kosten kunnen laden. Dan ben je afhankelijk van een publiek laadpunt. Dat verhoogt je gebruikskosten substantieel, dat kan zo een derde of meer schelen.
Elektrisch rijden volgt vooralsnog het klassieke patroon dat milieubeleid de grootste baten bij de hoogste inkomens legt en de grootste lasten bij de lagere inkomens. Een kilometertarief gebaseerd op milieu-eigenschappen van het voertuig zal ook zo'n patroon volgen. En ik denk dat je met een zuinige A- of B-segmenter niet de dans gaat ontspringen. Zeker nu de dieselauto steeds meer uit de picture raakt en de benzineauto het volgende is wat afgestraft moet gaan worden.
Een groot nadeel in Nederland is dat verreweg de meeste mensen niet op privé terrein parkeren en dus ook niet voor de laagste kosten kunnen laden. Dan ben je afhankelijk van een publiek laadpunt. Dat verhoogt je gebruikskosten substantieel, dat kan zo een derde of meer schelen.
Elektrisch rijden volgt vooralsnog het klassieke patroon dat milieubeleid de grootste baten bij de hoogste inkomens legt en de grootste lasten bij de lagere inkomens. Een kilometertarief gebaseerd op milieu-eigenschappen van het voertuig zal ook zo'n patroon volgen. En ik denk dat je met een zuinige A- of B-segmenter niet de dans gaat ontspringen. Zeker nu de dieselauto steeds meer uit de picture raakt en de benzineauto het volgende is wat afgestraft moet gaan worden.
-
- 2x3 autosnelweg
Wordt dat echt uit het oog verloren, of is dat gewoon de bedoeling? De redenatie van er is een probleem, hoog tijd dat andere mensen daar iets aan doen werkt praktisch altijd. En milieuproblemen oplossen door een paar honderd euro in de maand te lappen aan allerlei maatregelen, klinkt dan prima. Dat de minder welgestelden daarmee pleziertjes worden ontnomen of zelfs in financiële moeilijkheden komen, is immers maar hun probleem.
En het milieu heeft er (op papier in elk geval) baat bij en met enig cynisme kan je nog zeggen dat het verdwijnen van het plebs uit de auto en het vliegtuig enzo zorgt voor meer ruimte voor de anderen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 4x5 autosnelweg
Plus dat je bij zowat elke parkeerplaats straks een laadpaal moet hebben in het geval er ooit een verbod gaat komen op benzineauto’s. Want je moet immers dan overal kunnen laden. Of je op die wildgroeiende palen nou zit te wachten?Chris schreef: ↑vr 07 jan 2022, 11:45Een groot nadeel in Nederland is dat verreweg de meeste mensen niet op privé terrein parkeren en dus ook niet voor de laagste kosten kunnen laden. Dan ben je afhankelijk van een publiek laadpunt. Dat verhoogt je gebruikskosten substantieel, dat kan zo een derde of meer schelen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- stadsweg
Ik kan je vertellen dat ik momenteel 31 cent/kWh betaal (en 158,4 cent/m3 gas, maar dat terzijde). De nieuwe variabele tarieven dichten dat gat tot de publieke laadpaal aardig. Nu heb ik PV welke ik momenteel saldeer tot -700kWh/jaar en ruimte (op garagedak) om bij te lleggen. Maar zoals je al schrijft, niet al mijn buren beschikken niet over prive grond/parkeerplaats.
Voor mij is het mogelijk om de overstap te maken, maar iedereen in mijn wijk?
Overigens hoeft niet iedere plek een laadpaal te hebben. Nu is het al mogelijk om bij een 800volts systeem je accu in 15-20 vol te laden en niet iedereen hoeft zijn/haar auto altijd volledig volgeladen beschikbaar te hebben.
Je zou ook aan langzaamlaadplekken kunnen denken van een 230V/2A, op 10 uur tijd is dit ook 4600Wh en als je uitgaat van 200Wh/km (e-Niro volgens de ANWB) kun je hiermee al 23km ver komen (zo'n beetje de gemiddelde forensafstand). Dus een paar lantaarnpalen naar led en je kunt het vrijgespeelde vermogen gebruiken om auto's op te laden...
Voor mij is het mogelijk om de overstap te maken, maar iedereen in mijn wijk?
Overigens hoeft niet iedere plek een laadpaal te hebben. Nu is het al mogelijk om bij een 800volts systeem je accu in 15-20 vol te laden en niet iedereen hoeft zijn/haar auto altijd volledig volgeladen beschikbaar te hebben.
Je zou ook aan langzaamlaadplekken kunnen denken van een 230V/2A, op 10 uur tijd is dit ook 4600Wh en als je uitgaat van 200Wh/km (e-Niro volgens de ANWB) kun je hiermee al 23km ver komen (zo'n beetje de gemiddelde forensafstand). Dus een paar lantaarnpalen naar led en je kunt het vrijgespeelde vermogen gebruiken om auto's op te laden...
-
- 4x3 autosnelweg
En in mijn geval betaalt de baas voor die dure ritten in die gehuurde EV's, dus ik heb makkelijk praten. Overigens mag die CO2 obsessie van onze beleidsmedewerkers dus de nodige pegels kosten. Maar privé zie ik het niet zitten om een EV te rijden, afgezien nog van de risico's op onbeheersbare branden met een EV in combinatie met een parkeergarage.Ds79m schreef: ↑vr 07 jan 2022, 11:55Wordt dat echt uit het oog verloren, of is dat gewoon de bedoeling? De redenatie van er is een probleem, hoog tijd dat andere mensen daar iets aan doen werkt praktisch altijd. En milieuproblemen oplossen door een paar honderd euro in de maand te lappen aan allerlei maatregelen, klinkt dan prima. Dat de minder welgestelden daarmee pleziertjes worden ontnomen of zelfs in financiële moeilijkheden komen, is immers maar hun probleem.
...
-
- 2x3 autosnelweg
Dit rekensommetje is een grapje hoop ik. Een hele nacht laden om 23 km te kunnen rijden?Starlet schreef: ↑vr 07 jan 2022, 13:04 Je zou ook aan langzaamlaadplekken kunnen denken van een 230V/2A, op 10 uur tijd is dit ook 4600Wh en als je uitgaat van 200Wh/km (e-Niro volgens de ANWB) kun je hiermee al 23km ver komen (zo'n beetje de gemiddelde forensafstand). Dus een paar lantaarnpalen naar led en je kunt het vrijgespeelde vermogen gebruiken om auto's op te laden...

Wil ik ooit (vrijwillig) overgaan naar een elektrische auto dan zou deze bij een laadpaal in de straat 's nachts toch wel minimaal 150 - 200 km aan bereik moeten opladen (en zou de auto bij voorkeur een minimaal bereik van 600 - 800 km moeten hebben).
-
- autoweg
Is het ook. 2A is weinig. Uit een stopcontact thuis kan je al een veelvoud halen. Vrijwel alle palen op straat laden met 3x16A of 3x32A (11 of 22 kWh) en laden je auto 's avonds (vrijwel) vol voordat je naar bed gaat.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- autoweg
De EO heeft een nieuw middagprogramma op radio 1: Geld of je leven.
Daarin was van de week een, naar mijn mening, eens een zeer nuchtere kijk op elektrisch rijden en dan met name de vraag of Jan Modaal intussen kan overstappen van ICE naar EV.
Er was een EV verkoper deelnemer aan het gesprek plus een meneer van het RVO om de start van de subsidiepot te duiden.
De EV koper zegt gewoon eerlijk: voor de particuliere koper die 25 duizend euro kan besteden aan een elektrische auto van gelijke grootte, fastsoenlijke afstandrange en wellicht nog een beetje trekgewicht wilt zoals gewend van de ICE.. daar is nu nog geen aanbod (gebruikt voor). Ja, in het 50 duizend euro segment.
De presentator bracht zijn eigen Volvo V70 diesel in als voorbeeld: een EV station met vergelijkbare ruimte is er niet. Ja, je kan een SUV vorm zoeken met een redelijk grote kofferbak.. maar dat is toch een ander type auto.
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/gel ... os-betalen
-
- Moderator
Ik denk dat het genoemde bedrag van gemiddeld € 25.000 voor een occasion wel aan de hoge kant is. De presentator was er ook verbaasd over. Misschien wordt dat vertekend door een segment duurdere auto's dat het gemiddelde omhoog trekt. Op Autotrack zit de mediaan van de te koop staande auto's op ongeveer € 18.000.
Elektrische auto's zijn op Autotrack ongeveer 4 procent van het aanbod. Elektrische auto's tot € 25.000 zijn 0,5% van het aanbod. Alle auto's tot € 25.000 zijn 64% van het aanbod. Het aanbod elektrische auto's tot € 25.000 met een bereik van minstens 250 kilometer is 0.
Elektrische auto's zijn op Autotrack ongeveer 4 procent van het aanbod. Elektrische auto's tot € 25.000 zijn 0,5% van het aanbod. Alle auto's tot € 25.000 zijn 64% van het aanbod. Het aanbod elektrische auto's tot € 25.000 met een bereik van minstens 250 kilometer is 0.
-
- 4x3 autosnelweg
Mag ik even tussendoor komen, maar wat betekent ICE in deze context?
-
- expressweg
Internal Combustion Engine. Hier vallen dus alle soorten brandstofmotoren onder.
-
- expressweg
Dat blijft voorlopig zo, maar ik verwacht wel dat met een aantal jaren, als het aanbod geleidelijk groter wordt, dat er meer mogelijkheden er gaan komen. Tegelijkertijd geef ik ook toe dat de infrastructuur voor elektrische auto's nog niet op orde is.Chris schreef: ↑vr 07 jan 2022, 23:35 Ik denk dat het genoemde bedrag van gemiddeld € 25.000 voor een occasion wel aan de hoge kant is. De presentator was er ook verbaasd over. Misschien wordt dat vertekend door een segment duurdere auto's dat het gemiddelde omhoog trekt. Op Autotrack zit de mediaan van de te koop staande auto's op ongeveer € 18.000.
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Elektrische auto's
In België heeft de nieuwverkoop van elektrische voertuigen ondertussen die van diesel ingehaald. Dit is echt opmerkelijk want nog in 2010 was bijna 3/4 van de voertuigen in het totale personenwagenpark op dat moment aangedreven door een dieselmotor.
-
- 4x3 autosnelweg
Maar hoeveel zakelijke registraties zitten in die nieuwverkopen van elektrische voertuigen?
-
- 2x2 autosnelweg
Nog even de cijfers, in 2019 zijn er in totaal 3600 elektrische wagens verkocht, in 2021 waren dat er 22.669 stuks. De groei van de hybride auto's is in absolute cijfers nog meer uitgesproken: van 47.171 verkochte auto's in 2020 naar 67.331 stuks vorig jaar.
Maar das ook geen verrassing. Bijna 60% van de nieuw verkochte wagens valt onder het segment bedrijfswagens.
De VRT zegt; "Bijna 9 op de 10 van de zuiver elektrische wagens zijn ingeschreven op naam van een bedrijf of een zelfstandige. Gelijkaardige cijfers zien we bij de hybride auto's met een stekker.".
Maar das ook geen verrassing. Bijna 60% van de nieuw verkochte wagens valt onder het segment bedrijfswagens.
-
- 2x2 autosnelweg
Voor onze Nederlandse vrienden heet dat "subsidies opstrijken" en "groen imago fabriceren". Of het effectief is en beantwoordt aan de eisen qua vervoer is niet meer zo van belang in deze nieuwe vervoerscultuur.
-
- expressweg

Pon NV (VAG) is op de laatste dag van het jaar standaard bezig om een hele zooi auto's op kenteken te zetten, zodat het lijkt alsof VAG goed verkocht heeft hier.
De waarheid is dat het vaak dan gaat om:
A) Voorraadauto's
B) Auto's die nog in productie zijn, maar waarvan het VIN & Leverdatum al bekend is (en die leverdatum kan best wel eens Q3 zijn)
C) Voorraadauto's die uit een ander EU-land gehaald worden om hier op kenteken gezet te worden
D) <bedenk wat leuks>
Als je dan aan het begin van de zomer om je heen kijkt, blijkt dan VW het als merk steeds minder doet in NL. Toyota Hybrides gaan dan weer als zoete broodjes (maar dat komt in de statistiek niet echt lekker naar voren, vanwege het geintje dat PON uithaalt)
-
- Moderator
Hallo rijksoverheid, weten we nog, het principe van de basis op orde? Nee, we gaan eerst de burger vriendelijk (subsidies) doch dringend (gaskraan dicht) verzoeken over te stappen op duurzame elektriciteit. En pas als de boel dreigt vast te lopen vastloopt gaan we eens een keertje naar het netwerk kijken

NOS.nl, 17-1-2022Stop sneller met het stimuleren van de aanschaf van zonnepanelen. Die oproep doet netbeheerder Liander. Het bedrijf, dat actief is in grote delen van het land, kan de toevloed van zonnestroom nauwelijks meer aan. Liander ziet een alternatieve subsidie als oplossing.
"We investeren samen met de andere beheerders voor 40 miljard euro in het ombouwen van het stroomnetwerk", zegt de woordvoerder. "Maar we hebben een groot tekort aan technici."
-
- stadsweg

Geen wonder dat je in de problemen komt als meerdere huizen van 1x35A naar 3x25A overschakelen.
Nu is 1 x 25A, 1x35A hetzelfde Captarief als 3x25A, echter 230V x 35A = 8kW, terwijl 230V x 3 x 25A = 17,25kW.
Dat is een factor 2 tot 3 meer vermogen dat zowel gevraagd als geleverd kan worden, tevens wordt er gebruik gemaakt van meerdere fasen.
Als je deze apart belast wordt het interessanter om binnenshuis iets aan de gelijktijdigheid van apparaten te doen.
Sowieso vind ik het verhaal rammelen of op zijn zachts gezegd onduidelijk geformuleerd. Tot op heden wordt elke aansluiting uitgelegd op de maximumcapaciteit voor zover ik weet. Om 8kW aan vermogen op het net te zetten heb je ongeveer 20 panelen nodig van 400Wp elk.
Waar het mis gaat is dat ik mijn huidige aansluiting van 1x35A om kan laten zetten in 3x25A, zonder dat ik meer ga betalen aan capaciteitstarieven.
Leuk dat ik dan de auto op kan laden, de warmtepomp kan draaien en inductie kan koken, maar dat is natuurlijk wel een grotere belasting op het net.
Dan kun je kiezen; Of je kan alles tegelijk aanzetten, maar betaald meer vastrecht, of eerst brengt de warmtepomp je huis op temperatuur, dan kun je even op inductie koken en vervolgens gaat de warmtepomp weer aan totdat je naar bed gaat, dan gaat de auto opladen.
-
- Forumbeheerder

-
- stadsweg

kWh is niet gelijk aan kW.
Waar ik vooral op doelde is dat het misgaat bij huizen welke van een 1x35A aansluiting overgaan naar een 3x25A aansluiting. Voor een paar huizen is dat prima, zolang alle huizen dat maar niet doen. In jouw geval lijkt de aansluiting al geschikt te zijn, maar in oude centra en na-oorlogse wijken is er van standaard 1x35A uitgegaan en dan wordt volledige elektrificering mogelijk een probleem.
-
- autoweg
Frank Buma van de ANWB autotest afdeling heeft de BMW iX op het hakblok gelegd.
https://www.youtube.com/watch?v=RW4XcaGLm2s

https://www.youtube.com/watch?v=RW4XcaGLm2s
-
- Forumbeheerder

-
- Moderator
Met die iX hebben ze zich wel ernstig vergaloppeerd ja. De eveneens nieuwe i4 schijnt een veel competitievere auto te zijn. Ik heb overigens ook wel meer fiducie in het EV-programma van BMW dan dat van Mercedes-Benz of Audi. Die merken leveren speciaal ontwikkelde EV's naast de reguliere modellen, terwijl BMW met elektrische versies van de modellen komt. Lijkt mij een stuk efficiënter en overzichtelijker.
-
- autoweg
Gisteren weer even naar de BNR Autoshow geluisterd.
Op één of andere manier heb ik, door de groei van Van Mossel én de connectie met de keuken (Mandemakers) tak de laatste jaren een beeld ervan ontwikkeld dat het toch vooral een stevig, prestatiegericht, groei groei groei gedreven firma is.
De foto van de grote baas altijd bij de entree van het pand hangen...
Enfin, als ik de beste man zo bepaalde dingen hoor vertellen, zijn kijk op de zaak, op de positie van de showroom in het dealerlandschap, de behoeften van de gewone man/vrouw inschattend.. dan denk ik toch: geen gek verhaal heeft die man gehouden. Getuigt van realisme ipv de vergezichten die sommigen uit de branche voorspellen (skip de showroom, doe alles online,
).
Laatst ook de historie van het bedrijf eens gelezen en dan is meneer Berkhof zeer zeker geen passant in de firma. Heeft toch wel iets opgebouwd.
Enfin, dit is het EV topic en dus kwam ik hier om over (het gebrek aan) laadpunten te schrijven. ALD Automotive heeft een onderzoek onder leaserijders gedaan (https://www.aldautomotive.nl/Portals/ne ... deel_2.pdf neem ik niet heel serieus qua respons en getallen maar geeft een aardige indicatie) en daarover werd in de uitzending vertelt door de directeur.
Wat mij opviel was de laadpuntenaantallen en de onmacht om daarin te versnellen om de doelstellingen van onze overheid te halen (2030, nieuwe personenauto's alleen nog elektrisch nieuw te registreren).. Er zijn nu 81 duizend publieke laadpunten. In 2030 moeten dat er 1,8 miljoen zijn.
Tot nu toe zijn wij in staat gebleken per jaar 20 duizend laadpunten, publiekelijk, erbij te knutselen.. Welnu, met nog goed 9 jaar te gaan.. kom je op misschien 300 duizend laadpunten in totaal.. Beetje te kort.
Omgerekend naar een dag (kalender, neem ik aan, wordt niet gespecificeerd) dienen er 490 laadpunten bijgeplaatst te worden.. vandaag de dag staat de teller op 47...
(en dan is het gebrek aan infrastructuur, materiaal, technici nog niet op het hoogtepunt...)
https://www.bnr.nl/podcast/de-nationale ... t-showroom
Vanaf minuut 23.
Het voetbalveld zal op termijn moeten verdwijnen om in een laadplein (verdiept) te transformeren..
Nadat ik dit gehoord had dacht ik weer: waar ZIJN wij met (delen van) de maatschappij toch mee bezig. Maken de politici / besluitvormers dit soort basale sommetjes niet?
Zoals Kees de Kort al menigmaal roept: de economie (en dat zijn wij) draait op betrouwbare én betaalbare energie.
Als ik dan de column van Peter Kuiper Munneke in de NRC vandaag dan weer lees.. hosanna verhaal over de transitie van fossiele brandstof naar hernieuwbare energie.. dat die goedkoper wordt én in overvloed zal zijn (4x meer energie opwekken dan nu gebruikt wordt, kort gezegd) dan denk ik toch: u leeft in een bepaalde (elite)bubbel..
Op één of andere manier heb ik, door de groei van Van Mossel én de connectie met de keuken (Mandemakers) tak de laatste jaren een beeld ervan ontwikkeld dat het toch vooral een stevig, prestatiegericht, groei groei groei gedreven firma is.
De foto van de grote baas altijd bij de entree van het pand hangen...

Enfin, als ik de beste man zo bepaalde dingen hoor vertellen, zijn kijk op de zaak, op de positie van de showroom in het dealerlandschap, de behoeften van de gewone man/vrouw inschattend.. dan denk ik toch: geen gek verhaal heeft die man gehouden. Getuigt van realisme ipv de vergezichten die sommigen uit de branche voorspellen (skip de showroom, doe alles online,

Laatst ook de historie van het bedrijf eens gelezen en dan is meneer Berkhof zeer zeker geen passant in de firma. Heeft toch wel iets opgebouwd.

Enfin, dit is het EV topic en dus kwam ik hier om over (het gebrek aan) laadpunten te schrijven. ALD Automotive heeft een onderzoek onder leaserijders gedaan (https://www.aldautomotive.nl/Portals/ne ... deel_2.pdf neem ik niet heel serieus qua respons en getallen maar geeft een aardige indicatie) en daarover werd in de uitzending vertelt door de directeur.
Wat mij opviel was de laadpuntenaantallen en de onmacht om daarin te versnellen om de doelstellingen van onze overheid te halen (2030, nieuwe personenauto's alleen nog elektrisch nieuw te registreren).. Er zijn nu 81 duizend publieke laadpunten. In 2030 moeten dat er 1,8 miljoen zijn.
Tot nu toe zijn wij in staat gebleken per jaar 20 duizend laadpunten, publiekelijk, erbij te knutselen.. Welnu, met nog goed 9 jaar te gaan.. kom je op misschien 300 duizend laadpunten in totaal.. Beetje te kort.

Omgerekend naar een dag (kalender, neem ik aan, wordt niet gespecificeerd) dienen er 490 laadpunten bijgeplaatst te worden.. vandaag de dag staat de teller op 47...

(en dan is het gebrek aan infrastructuur, materiaal, technici nog niet op het hoogtepunt...)
https://www.bnr.nl/podcast/de-nationale ... t-showroom
Vanaf minuut 23.
Het voetbalveld zal op termijn moeten verdwijnen om in een laadplein (verdiept) te transformeren..
Nadat ik dit gehoord had dacht ik weer: waar ZIJN wij met (delen van) de maatschappij toch mee bezig. Maken de politici / besluitvormers dit soort basale sommetjes niet?
Zoals Kees de Kort al menigmaal roept: de economie (en dat zijn wij) draait op betrouwbare én betaalbare energie.
Als ik dan de column van Peter Kuiper Munneke in de NRC vandaag dan weer lees.. hosanna verhaal over de transitie van fossiele brandstof naar hernieuwbare energie.. dat die goedkoper wordt én in overvloed zal zijn (4x meer energie opwekken dan nu gebruikt wordt, kort gezegd) dan denk ik toch: u leeft in een bepaalde (elite)bubbel..
-
- Moderator
AD: Eigenaar hybride verbijsterd als hij ontdekt dat nieuwe accu meer kost dan zijn auto waard is
AD: Boze Tesla-rijder blaast zijn auto op met 30 kilogram dynamiet
Ik vraag mij af of dit een probleem gaat zijn voor de transitie voor particulieren. Een accu is een extreem duur onderdeel van een auto, en als je een tweedehands EV koopt loop je kennelijk een risico dat de accu snel kapot gaat en je dan tegen een enorme kostenpost staat.
Iedereen weet dat je met een 7-8 jaar oude auto meer kwijt bent aan onderhoud. Maar een accu vervangen kost meteen 10.000 of 20.000 euro. Dat is toch wel van een heel andere orde.
AD: Boze Tesla-rijder blaast zijn auto op met 30 kilogram dynamiet
Ik vraag mij af of dit een probleem gaat zijn voor de transitie voor particulieren. Een accu is een extreem duur onderdeel van een auto, en als je een tweedehands EV koopt loop je kennelijk een risico dat de accu snel kapot gaat en je dan tegen een enorme kostenpost staat.
Iedereen weet dat je met een 7-8 jaar oude auto meer kwijt bent aan onderhoud. Maar een accu vervangen kost meteen 10.000 of 20.000 euro. Dat is toch wel van een heel andere orde.
-
- Moderator

-
- 4x5 autosnelweg
Het zijn net printers. Als je nieuwe originele inkt wilt bestellen kost dat ook wel eens meer dan dat de printer gekost heeft. Dan loont het om gewoon een nieuwe printer kopen, dan krijg je altijd wat inkt er bijChris schreef: ↑zo 06 feb 2022, 10:24 AD: Eigenaar hybride verbijsterd als hij ontdekt dat nieuwe accu meer kost dan zijn auto waard is

Ik bestel mijn inkt altijd bij 123inkt.nl. Die heeft ook een website 123accu.nl maar daar verkopen ze nog geen eigen merken accu’s voor EV’s

Overigens kreeg ik deze week een brief van mijn gemeente dat ze langzamerhand willen beginnen met het plaatsen van meer oplaadpalen in de straten. Je kunt je voorkeur alvast gaan doorgeven waar je een paal zou willen hebben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net