Als je die 80-40% echt zo zou uitvoeren, dan houd je nog maar zo'n 150 km rijbereik over (uitgaande van een WLTP-actieradius van ongeveer 400 km en die zijn meestal nog iets te positief over de werkelijke actieradius). Dat is ook voor mij nog een no-go.
Elektrische (vracht)auto's
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: Elektrische auto's
-
- 2x3 autosnelweg

Leuk hoor, elektrisch rijden, maar al dat gedoe eromheen staat mij tegen. Altijd in de weer met die kabel, verschillende laadsystemen, een laadstation vinden, de stress of je nog wel voldoende bereik hebt, de wachttijd voordat je voertuig is opgeladen...
Nee, voor mij ook geen elektrische auto. Pas als de infrastructuur op orde is, het laden net zo snel gaat als brandstof tanken en de techniek echt vervolmaakt is, zoals nu het geval is met de verbrandingsmotor, dan pas wil ik een elektrische auto overwegen.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- Moderator
Ik betwijfel of dat ooit haalbaar gaat zijn.
Maar het zit hem denk ik meer op een accu waar je ook met 130 km/h gewoon 300 kilometer ver mee kan komen, om dan in 20 minuten gegarandeerd weer opgeladen te zijn voor de volgende 300 kilometer. Alleen dat gegarandeerde is heel lastig gezien de laadpaalperikelen, de beperkingen van het stroomnet, etc.
Ik denk dat ze in Frankrijk ook tegen problemen aanlopen dat die aires de service in landelijk gebied liggen waar veel geïnvesteerd moet worden om een laadplein te realiseren waar je gegarandeerd 150 kW kan laden, ook als er 20 anderen tegelijk staan te laden.
-
- 2x5 autosnelweg
In 20 minuten opladen klinkt leuk, maar snelladen schijnt weer niet goed te zijn voor de accu's. Dat probleem moeten ze ook nog oplossen.
-
- 2x3 autosnelweg

Het is een combinatie van factoren. Elektrisch rijden zal ooit net zo makkelijk zijn als het rijden op brandstof. Ook daar ben ik van overtuigd.
Nooit meer hoeven te zoeken naar een laadstation, electrisch minimaal hetzelfde bereik als nu met brandstof, ook langere afstanden (honderden kilometers) kunnen rijden met 130 km/h en ja, laden net zo snel als brandstof tanken.
Electrisch rijden staat nog in de kinderschoenen, de techniek is nog niet volmaakt. Maar daar wordt aan gewerkt en de technische ontwikkelingen gaan vrij snel. Zo rond 2050 zal het door mij hierboven omschreven beeld van electrisch rijden werkelijkheid zijn, zo durf ik te voorspellen. Voertuigen met een brandstofmotor vind je dan alleen nog maar in musea of bij een aantal verzamelaars van antieke auto's. "Weet je nog?"

-
- Moderator
Ik vraag mij ook af of er wel genoeg grondstoffen zijn om accu's echt op zo'n grote schaal te produceren. Dat is best wel onzeker. Bij de EU lopen ze ook wel erg hard van stapel door bij 2% elektrische auto's al te zeggen dat brandstofauto's binnen een korte termijn niet meer verkocht mogen worden.
Er wordt snel gedacht in curves die snel op zouden lopen, en dat eventuele hobbels vanzelf verdwijnen alsof je er niks van merkt. Echter we zijn amper gestart en er zijn nu al grote problemen met het elektriciteitsnet die bovendien niet even snel opgelost zijn. Dat is toch een soort wensdenken / optimism bias die in de praktijk wel heel anders uit kan pakken. 2030 of 2035 is echt niet ver weg, net zo ver als 2014 of 2009.
Er wordt snel gedacht in curves die snel op zouden lopen, en dat eventuele hobbels vanzelf verdwijnen alsof je er niks van merkt. Echter we zijn amper gestart en er zijn nu al grote problemen met het elektriciteitsnet die bovendien niet even snel opgelost zijn. Dat is toch een soort wensdenken / optimism bias die in de praktijk wel heel anders uit kan pakken. 2030 of 2035 is echt niet ver weg, net zo ver als 2014 of 2009.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- expressweg
Daarom snap ik Toyota eigenlijk ook wel: De meest rendabele manier van autovervoer is toch echt een hybride zoals deze bestaan a-la een Toyota Prius. De meeste brandstofbesparing valt immers te halen bij situaties dat het verkeer nauwelijks beweegt, niet op kruissnelheden of hoger.
-
- verkeersader
Aan de Franse tolwegen zag ik vooral Nederlanders met een elektrische auto.
Ondanks dat Luxemburg ook behoorlijk welvarend is, rijden die toch meestal in de luxere benzine modellen, maar dat zal er ook wel mee te maken hebben dat ze daar geen BPM kennen, dus de behoefte aan een elektrisch rijden nog niet zo groot is.
Ondanks dat Luxemburg ook behoorlijk welvarend is, rijden die toch meestal in de luxere benzine modellen, maar dat zal er ook wel mee te maken hebben dat ze daar geen BPM kennen, dus de behoefte aan een elektrisch rijden nog niet zo groot is.
-
- 2x5 autosnelweg
DAt is inderdaad echt wel een ding. Die grondstoffen worden vooral in Afrika gewonnen van wat ik begrepen heb, en ook kindslaven werken daar.

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Secretaris
Misschien moeten we gewoon een elektrische auto nemen voor het alledaagse gebruik (excl. mensen met veel zakelijke kilometers) en voor de vakantie een (deel)auto op brandstof of waterstof (verre toekomst). Of een combinatie van elektrische auto met dieselkampeerwagen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Moderator
Vandaag voor het eerst met een EV op pad geweest, een Nissan Leaf-dienstauto. Tja, reed erg prettig maar ik zou toch zenuwachtig blijven worden van die 400 km actieradius als maximum.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Forumbeheerder
Dat van die deelauto’s werkt niet want het hele land wil dan zo’n auto tijdens de vakantieperiode. Dus er zal echt iets moeten gebeuren aan laadpalen en meer accucapaciteit.Kaaiman schreef: ↑za 23 jul 2022, 19:33 Misschien moeten we gewoon een elektrische auto nemen voor het alledaagse gebruik (excl. mensen met veel zakelijke kilometers) en voor de vakantie een (deel)auto op brandstof of waterstof (verre toekomst). Of een combinatie van elektrische auto met dieselkampeerwagen.
-
- expressweg
Ik zie vooralsnog op de kortere termijn vooral toekomst in hybrides mits je thuis kan laden: je kan dan een 70 kilometer elektrisch rijden, voor velen voldoende voor woon-werk (zou bij mij net lukken) en voor de "rondjes om de kerk". Voor langere ritten rij je dan (deels) op benzine/diesel.
-
- Moderator
Het nadeel van de PHEV is dat je voor lange ritten een flinke hoeveelheid dood gewicht mee moet nemen wat nadelig is voor het verbruik. Want een accu die een bereik van 70 kilometer levert is best wel zwaar. En bij veel PHEV modellen gaat dit ook ten koste van de kofferbakruimte.
-
- Secretaris
Deelauto's kunnen openbare deelauto's zijn, ja, maar ik zie eigenlijk veel meer in deelauto's tussen enkele huishoudens. Als een soort gezamenlijk eigendom. Het registratiesysteem is daar in Nederland nog niet zo op berekend, maar in praktische zin zou het kunnen.captain007 schreef: ↑ma 25 jul 2022, 20:59Dat van die deelauto’s werkt niet want het hele land wil dan zo’n auto tijdens de vakantieperiode. Dus er zal echt iets moeten gebeuren aan laadpalen en meer accucapaciteit.
Want als huishouden 1 in het voorseizoen gaat, huishouden 2 aan het begin van de vakantie, huishouden 3 aan het eind van de vakantie en huishouden 4 in het naseizoen (en huishouden 3 nog een keertje rond Kerst en huishouden 2 nog een keertje op wintersport in februari) dan kan iedereen de kosten van autobezit laag houden en jaarrond verder elektrisch rijden.
Ik kan me zo voorstellen dat er in de toekomst (lease)bedrijven komen (of er al zijn?) om deze vorm van beperkt delen te faciliteren. Bijvoorbeeld dat de auto op naam staat van dat bedrijf, maar dat er slechts een beperkt aantal huishoudens is (die elkaar ook enigszins kennen!), die gezamenlijk de kosten van bezit (belasting, verzekering, onderhoud) delen. Hoe bekender de mededelers, hoe netter men met de auto omgaat. En met hoe meer mensen je deelt, des te lager de kosten, maar ook hoe minder de flexibiliteit van beschikbaar zijn.
En dus ook afspraken maken over het gebruik in de tijd en eventuele gebruiksvergoeding wegens slijtage en dergelijke. Met nadrukkelijk als doel dat de eigen (elektrische) wagen voor bijvoorbeeld minstens 80% van de jaarlijkse kilometers gebruikt wordt, en de deelauto alleen wordt gebruikt voor ritten waarbij actieradius (vakantieritten) en/of uitrusting (trekhaak) van de eigen auto ongeschikt is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- autoweg
Mwah, ik ben nu in Zweden met de EV. Heb vandaag 320 km gereden. Geen centje (laad)pijn. En hier zijn aanmerkelijk minder laadpalen.
En, overigens, ik rij geen 400 km zonder stop voor mezelf.
-
- Moderator

-
- autoweg

-
- expressweg
Volgens mij begrijpen mensen die nog geen EV hebben die 40-80% verkeerd. Als je zelf een EV hebt ervaar je beter hoe het echt zit.
Bron: wij hebben BMW i3 (prive, sinds 2 jaar) en Tesla Y (lease, sinds 6 mnd), en we zijn er heel tevreden mee.
Ja, tussen 40-80 is optimaal. Maar dat is in dezelfde categorie dat het met een ICE-auto optimaal is niet koud te starten, niet te hoge toeren te hebben, de koppelingsschijf niet te laten slippen, altijd correcte bandenspanning etc etc etc. Dat zijn allemaal dingen die je in een ICE normaliter wel goed probeert te doen, maar als het zo uitkomt doe je het toch. Dat maakt niet zo veel uit, alleen als je het heel vaak doet leidt het tot wat extra slijtage.
Mijn dagelijke woon-werkverkeer gebruikt ongeveer 40% van de batterij. Dan stel ik 'm natuurlijk in op max 80% zodat-ie altijd 40-80 doet, ipv 60-100 wat tot (een beetje) onnodige slijtage zou leiden.
Echter, moet ik wel een keer ver rijden dan laadt ik 'm tot 100% op en dat is geen enkel probleem.
Dus het is een beetje onzinnig om je blind te staren op die 40-80. Als het moet heb je gewoon het volle bereik beschikbaar.
Zelfde met dat snelladen tot iets meer slijtage leidt. Een normale automobilist maakt 95% van z'n kilometers voor woon-werkverkeer. Daarvoor moet je gewoon een lader thuis of op het werk hebben, veel relaxter dan langs de snelweg. De snelladers gebruik je dan alleen voor die 5% vakantieverkeer, en dan heeft dat stukje extra slijtage echt geen noemenswaardige impact.
Sommige ICE-rijders hier staren zich blind op alleen de nadelen van EV's, en maken die dan ook nog 5x groter dan ze in de werkelijkheid zijn. In werkelijkheid zullen de voordelen (geen onderhoud, goedkoper per km, beter en stiller rijden) in de praktijk vaak opwegen tegen de nadelen.
-
- expressweg
En andersom, voor de korte ritten sleep je ook een hoop dood gewicht mee (de ICE-motor).Chris schreef: ↑ma 25 jul 2022, 22:23 Het nadeel van de PHEV is dat je voor lange ritten een flinke hoeveelheid dood gewicht mee moet nemen wat nadelig is voor het verbruik. Want een accu die een bereik van 70 kilometer levert is best wel zwaar. En bij veel PHEV modellen gaat dit ook ten koste van de kofferbakruimte.
-
- 2x5 autosnelweg
Als ze dan ook voor Jan Modaal betaalbaar zijn. Lees in het segment rond €15.000 (of het equivalent in 2032).Vahalis schreef: ↑di 26 jul 2022, 0:0510 jaar geleden had eerste model Leaf een (officieel) bereik van 175 km. Ik denk dat er over minder dan 10 jaar EV’s zijn met een bereik waar ook jij niet meer zenuwachtig van gaat worden. Overigens denk ik dat minder zenuwachtigheid als het gaat om bereik meer zit in het aantal (snel)laadpunten en de spreiding daarvan.
-
- 2x5 autosnelweg
In mijn beperkte belevingswereld is een ICE een Duitse hogesnelheidstreinMatthijs schreef: ↑di 26 jul 2022, 9:32En andersom, voor de korte ritten sleep je ook een hoop dood gewicht mee (de ICE-motor).Chris schreef: ↑ma 25 jul 2022, 22:23 Het nadeel van de PHEV is dat je voor lange ritten een flinke hoeveelheid dood gewicht mee moet nemen wat nadelig is voor het verbruik. Want een accu die een bereik van 70 kilometer levert is best wel zwaar. En bij veel PHEV modellen gaat dit ook ten koste van de kofferbakruimte.

-
- Forumbeheerder
Ik zelf rij normaal gesproken ook vaak wat langere stukken. Mijn woon-werk is al op en neer 180-190 km, dus je moet gewoon een range van toch wel zo'n 400-450km WLTP hebben wil het gewoon een bruikbare auto zijn. Ook omdat ik nog regelmatig op familiebezoek ga wat op en neer al gauw 250 km in totaal is en ik het niet acceptabel zou vinden dan nog onderweg langs een laadstation te moeten staan voor puur binnenlandse ritten.Matthijs schreef: ↑di 26 jul 2022, 9:15 Een normale automobilist maakt 95% van z'n kilometers voor woon-werkverkeer. Daarvoor moet je gewoon een lader thuis of op het werk hebben, veel relaxter dan langs de snelweg. De snelladers gebruik je dan alleen voor die 5% vakantieverkeer, en dan heeft dat stukje extra slijtage echt geen noemenswaardige impact.
Sommige ICE-rijders hier staren zich blind op alleen de nadelen van EV's, en maken die dan ook nog 5x groter dan ze in de werkelijkheid zijn. In werkelijkheid zullen de voordelen (geen onderhoud, goedkoper per km, beter en stiller rijden) in de praktijk vaak opwegen tegen de nadelen.
Voor mij zijn argumenten zoals onderhoud, en goedkoper per km geen argumenten want ik rij zakelijke lease dus merk daar zelf financieel niks van. In de praktijk merk ik dat het voor mij vooral duurder is ten opzichte van een ICE qua bijtelling gezien de hogere cataloguswaarde en hogere leasebedragen (in elk geval bij mijn werkgever via hun contracten). Dus ik heb er vooral meer nadelen van dan voordelen op dit moment als ik puur kijk naar hoeveel ik terugkrijg voor de knaken die ik iedere maand kwijt zou zijn voor een EV (waar ik volgend jaar toch aan zal moeten). Privé hebben we ook al wel eens gehad over of het uit kan om een elektrische auto te nemen, maar daar vinden we de aanschafprijzen nog te hoog. Mijn vrouw heeft ook nog aardige woon-werk kilometers (140 km per dag dat ze naar kantoor gaat) en niet op alle locaties waar ze kantoren hebben laadpalen beschikbaar. Dus daar hebben we besloten de privéauto eerst op te rijden en daarna pas te kijken naar eventuele andere opties.
-
- expressweg
Ja dat klopt wel, ik zie een PHEV vooral als een soort tussenoplossing.Matthijs schreef: ↑di 26 jul 2022, 9:32En andersom, voor de korte ritten sleep je ook een hoop dood gewicht mee (de ICE-motor).Chris schreef: ↑ma 25 jul 2022, 22:23 Het nadeel van de PHEV is dat je voor lange ritten een flinke hoeveelheid dood gewicht mee moet nemen wat nadelig is voor het verbruik. Want een accu die een bereik van 70 kilometer levert is best wel zwaar. En bij veel PHEV modellen gaat dit ook ten koste van de kofferbakruimte.
-
- expressweg
Als je veel echt lange ritten maakt is een EV op dit moment inderdaad nog minder handig dan voor iemand met kortere ritten.captain007 schreef: ↑di 26 jul 2022, 11:17 Ik zelf rij normaal gesproken ook vaak wat langere stukken. Mijn woon-werk is al op en neer 180-190 km, dus je moet gewoon een range van toch wel zo'n 400-450km WLTP hebben wil het gewoon een bruikbare auto zijn. Ook omdat ik nog regelmatig op familiebezoek ga wat op en neer al gauw 250 km in totaal is en ik het niet acceptabel zou vinden dan nog onderweg langs een laadstation te moeten staan voor puur binnenlandse ritten.
Echter, met jouw ritten van rond de 200-250 km (op en neer) kun je met de meeste EV's (met WLTP 400+ km) toch uitstekend uit de voeten? Of begrijp ik iets verkeerd?
Bij mij was de lease van een EV niet per se duurder. Bedenk ook dat de brandstof een stuk goedkoper is, misschien moet je je werkgever vragen hiermee rekening te houden en dus het budget voor lease excl brandstof wat te verhogen zodat het per saldo gelijk is.
Oke, als je niet zelf voor onderhoud betaalt maakt dat minder uit, maar dan nog is het prettig dat je minder tijd kwijt bent met dingen die kapot zijn, langs de garage etc.
En je spaart een hoop tijd doordat je niet meer hoeft te tanken. Ikzelf ben ik elk geval veel minder tijd kwijt met laden/tanken dan ik vroeger met een ICE-auto was.
-
- autoweg
Dacia weet nu de Spring voor 21K op de markt te brengen. Renault de Twingo voor 23K. En ja, ik weet met een bereik waarvan sommigen zenuwachtig worden. Het is denk ik een kwestie van tijd dat de prijzen gaan dalen en dat ook dit soort auto’s meer bereik gaan krijgen.
Anders koop je nu een tweedehands Zoe met 40 kWh batterij voor 15K. Heb je 250 km bereik. Wel met accuhuur, maar dat heeft ook z’n voordelen.
-
- autoweg
Ik hou nu met m'n ID.3 zelfs iets meer salaris over dan met de Polo die ik hiervoor had

-
- Moderator
De Tesla Model Y en daar tevreden mee zijn, dat is prima te begrijpen. Tesla staat nog steeds vooraan in de techniek.
Echter dit is ook een auto die voor het leeuwendeel van de Nederlanders onbetaalbaar is. Volgens EV-Database kost hij € 67.000.
Als je een elektrische auto hebt met een WLTP van 200 - 250 kilometer, en je daarvan op vakantieritten maar 80-40% kan rijden (daar begon de discussie mee), dan is dat toch een heel andere beleving dan een Tesla met een WLTP van meer dan 500 kilometer.
-
- Moderator
Ik was op pad met een nieuw model Leaf en toen ik vertrok was de accu vol met een actieradius van net 400 km. Nederland mag dan in Europa vooroplopen met de oplaadpaaldichtheid, we lopen daarmee ook als eerste tegen de grenzen aan. Van de beschikbare stroom, van de ondergrondse infra, van de verrommeling van het straatbeeld, van de discussies over parkeercapaciteit. Deels zal dit ook de wet van de remmende voorsprong blijken te worden vermoed ik zo. Zie ook het bericht van Chris van zaterdag.Vahalis schreef: ↑di 26 jul 2022, 0:0510 jaar geleden had eerste model Leaf een (officieel) bereik van 175 km. Ik denk dat er over minder dan 10 jaar EV’s zijn met een bereik waar ook jij niet meer zenuwachtig van gaat worden. Overigens denk ik dat minder zenuwachtigheid als het gaat om bereik meer zit in het aantal (snel)laadpunten en de spreiding daarvan.
Veel BEV-rijders staren zich blind op alleen de voordelen van BEV's en gaan voorbij aan de minder zichtbare nadelen. Het voertuig ontwikkelt zich snel inderdaad, maar daar zit nu wel een optimum aan tot het moment dat de solidstateaccu gemeengoed wordt. En dan zijn we zo 10, 20 jaar verder. Nu heeft een auto een groot accupakket nodig voor een noemenswaardige actieradius, en dus een bijpassend groot formaat, hoog gewicht en stevig prijskaartje. Kleinere BEV, lichtere BEV en/of goedkopere BEV betekent vooralsnog een flink kleinere actieradius. Geen onderhoud is geen voordeel maar een nadeel. Stuk is stuk, aan een ICE is veel meer te repareren. En ook, wat gaan we doen met al die accu's van afgeschreven BEV's? Dan nog het gewicht, een paar BEV's van twee ton is nog wel te behappen, maar wat als het gehele wagenpark significant zwaarder wordt? Is ook een dingetje voor verkeersveiligheid. En een BEV is alleen op de locatie waar die BEV zich bevindt schoner dan een ICE. Voor de bestanddelen van accu's wordt Afrika zo mogelijk nog harder, vervuilender en onmenselijker leeggetrokken dan voor olie en bovendien door Chinezen en Russen.Matthijs schreef: ↑di 26 jul 2022, 9:15 Sommige ICE-rijders hier staren zich blind op alleen de nadelen van EV's, en maken die dan ook nog 5x groter dan ze in de werkelijkheid zijn. In werkelijkheid zullen de voordelen (geen onderhoud, goedkoper per km, beter en stiller rijden) in de praktijk vaak opwegen tegen de nadelen.