Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » wo 27 jul 2022, 0:10

Matthijs schreef: di 26 jul 2022, 9:15 (..). In werkelijkheid zullen de voordelen (geen onderhoud, goedkoper per km, beter en stiller rijden) in de praktijk vaak opwegen tegen de nadelen.
Geheel geen onderhoud is niet waar, natuurlijk.

Okay, er hoeft geen jaarlijkse oliewissel plaats te vinden.. maar bijvoorbeeld remdelen kunnen vast gaan zitten door het weinige gebruik.
Onderhoud van de software is soms wel problematisch.. en dan zitten er nog tal van sensoren in die in storing kunnen vallen en waar reparatie voor nodig is. Tesla heeft natuurlijk niet voor niets zoveel service centers in ons land. ;)

https://www.ad.nl/auto/is-een-elektrisc ... ~a71d80ac/

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » wo 27 jul 2022, 0:17

Geen onderhoud is ook kletspraat natuurlijk.

Nee, je moet geen olie wisselen; maar dat duurt niet lang en mag ook niet veel kosten; al gebruiken garages dat als melkkoe.

Maar je rollende chassis moet je gewoon onderhouden hoor...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » wo 27 jul 2022, 8:58

Geen onderhoud had ik niet letterlijk bedoeld. Het gaat echter niet alleen om de oliewissel, los daarvan is er doorgaans echt veel minder onderhoud. Dat is logisch, aangezien er veel minder onderdelen zijn en er niet steeds explosies plaatsvinden.

Dat er problemen kunnen zijn met sensors en remmen klopt, maar dat geldt evengoed voor ICE-auto's. Remmen die vast kunnen zitten door te weinig gebruik kun je voorkomen door af en toe even stevig te remmen (zodat het niet alleen op de motor gaat), volgens mij.
Laatst gewijzigd door Matthijs op wo 27 jul 2022, 9:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » wo 27 jul 2022, 9:01

Chris schreef: di 26 jul 2022, 16:57
Als je een elektrische auto hebt met een WLTP van 200 - 250 kilometer, en je daarvan op vakantieritten maar 80-40% kan rijden (daar begon de discussie mee).
Je mist precies m'n punt. Die 40-80 is meer voor dagelijks verkeer maar niet relevant voor lange vakantieritten. Op lange ritten kun je prima 5/10 - 80/100 rijden (80 als je snellaadt, 100 als je "normaal" laat bijv bij een overnachting.)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 27 jul 2022, 9:08

Ik denk dat het 80-40% rijden juist genoemd werd vanwege de onzekerheid met de laadpunten. Als je tot 10 of 5% leeg rijdt en je laadpunt blijkt een wachtrij te hebben of het niet te doen, heb je eigenlijk geen marge meer om een alternatief te vinden. Bijvoorbeeld met de 250 WLTP auto kan 10% misschien nog maar 20 kilometer zijn. En langs de Franse autoroute heb je dan wel een probleem.

sanderl
autoweg
Berichten: 1139
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Elektrische auto's

Bericht door sanderl » wo 27 jul 2022, 9:20

Dan zou het nog altijd 100-40 zijn en geen 80-40 ;) .

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Elektrische auto's

Bericht door Starlet » wo 27 jul 2022, 9:31

Matthijs schreef: wo 27 jul 2022, 8:58 Geen onderhoud had ik niet letterlijk bedoeld. Het gaat echter niet alleen om de oliewissel, los daarvan is er doorgaans echt veel minder onderhoud. Dat is logisch, aangezien er veel minder onderdelen zijn en er niet steeds explosies plaatsvinden.

Dat er problemen kunnen zijn met sensors en remmen klopt, maar dat geldt evengoed voor ICE-auto's.
In plaats daarvan degradeerd je accu en wordt het bereik minder. Om dit te ondervangen kun je heel duur je accupakket huren. Bij een BEV slijten de banden ook nog eens harder. Daarnaast is een ICE die brand ook nog makkelijker te blussen en dus veiliger om in mijn garage te parkeren (mocht deze spontaan ontbranden).

De TCO voor een BEV is gewoon veel te hoog.
Zelfs als ik met 0 Eur/jaar reken voor een BEV en 500 Eur/jaar voor een auto met ICE, 50 EUR MRB/maand, dan nog is een ICE (eventueel hybride) met de huidige BPM en 2.50 EUR/L benzine goedkoper voor zeker de eerste 75.000km. (*Dan vergelijk ik een Skoda IV met 87kWh accu in basisuitvoering met een hybride Corolla Touring Executive uitvoering...). Dan is de BEV nog geen centimeter verplaatst.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 27 jul 2022, 9:38

sanderl schreef: wo 27 jul 2022, 9:20 Dan zou het nog altijd 100-40 zijn en geen 80-40 ;) .
Wel als je na de eerste snellader bent geweest. Voor sommigen is dat al bij Antwerpen of ergens net na het Ruhrgebied.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » wo 27 jul 2022, 11:47

Chris schreef: wo 27 jul 2022, 9:08 Ik denk dat het 80-40% rijden juist genoemd werd vanwege de onzekerheid met de laadpunten. Als je tot 10 of 5% leeg rijdt en je laadpunt blijkt een wachtrij te hebben of het niet te doen, heb je eigenlijk geen marge meer om een alternatief te vinden. Bijvoorbeeld met de 250 WLTP auto kan 10% misschien nog maar 20 kilometer zijn. En langs de Franse autoroute heb je dan wel een probleem.
Ik denk dat de mensen die lange afstanden op vakantie willen met de auto sowieso geen BEV met bereik <400 km hebben gekozen. Als je een auto met 250km bereik neemt kies je er bewust voor dat die dus niet voor lange afstanden is lijkt me. De BMW i3 die ik heb heeft een bereik van 200 km, maar omdat we 'm vooral gebruiken in de regio werkt dat prima.
Dus 250km als uitgangspunt nemen voor langeafstands-scenario's lijkt me niet realistisch. Met een auto met bereik >400 km is 10% al 40 km, dus prima mogelijk om 100-10 (of 80-10) te rijden.
Mijn ervaring is ook dat ik met m'n app prima van tevoren kan zien of laadpalen wel/niet beschikbaar zijn, dus extra marge houden voor het geval de paal het niet doet is in principe zelden nodig.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » wo 27 jul 2022, 11:49

Starlet schreef: wo 27 jul 2022, 9:31
Matthijs schreef: wo 27 jul 2022, 8:58 Geen onderhoud.
In plaats daarvan degradeerd je accu en wordt het bereik minder.
Dit punt wordt volgens mij zwaar overdreven. Ik heb diverse onderzoeken gezien van oudere BEV's waar bleek dat de degradatie niet echt noemenswaardig was. (Zeg 5% na 5 jaar of beter.)
Onze BMW i3 is geloof ik zes jaar oud, maar nog geen merkbaar korter bereik. (En ik laad altijd op tot 100% wat in principe wat extra slijtage/degradatie zou moeten veroorzaken.)

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Elektrische auto's

Bericht door verfmeer95 » wo 27 jul 2022, 12:13

Matthijs schreef: wo 27 jul 2022, 11:47
Chris schreef: wo 27 jul 2022, 9:08 Ik denk dat het 80-40% rijden juist genoemd werd vanwege de onzekerheid met de laadpunten. Als je tot 10 of 5% leeg rijdt en je laadpunt blijkt een wachtrij te hebben of het niet te doen, heb je eigenlijk geen marge meer om een alternatief te vinden. Bijvoorbeeld met de 250 WLTP auto kan 10% misschien nog maar 20 kilometer zijn. En langs de Franse autoroute heb je dan wel een probleem.
Ik denk dat de mensen die lange afstanden op vakantie willen met de auto sowieso geen BEV met bereik <400 km hebben gekozen. Als je een auto met 250km bereik neemt kies je er bewust voor dat die dus niet voor lange afstanden is lijkt me. De BMW i3 die ik heb heeft een bereik van 200 km, maar omdat we 'm vooral gebruiken in de regio werkt dat prima.
Dus 250km als uitgangspunt nemen voor langeafstands-scenario's lijkt me niet realistisch.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om €10.000 extra aan hun auto uit te geven voor een groter bereik. Door het lage bereik als een keuze presenteren laat je iedereen die een kleine beurs heeft aan de kant staan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 27 jul 2022, 12:19

Nieuws uit de Haarlemmermeer: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/306666/e ... p-de-proef

De 27-jarige Steve uit Nieuw-Vennep loopt bijna elke dag een kwartier om zijn auto op te laden. De paal in zijn straat is namelijk regelmatig bezet.

Ook verderop grijpt hij regelmatig mis. Dan wijkt hij noodgedwongen uit naar een tankstation, waar hij drie kwartier moet wachten op een volle accu en daardoor weleens te laat op werk verschijnt. "Daar is mijn baas natuurlijk niet blij mee."

Steve is accountmanager en pakt dagelijks de auto om naar zijn werk te gaan. Zijn werkgever verplicht hem elektrisch te rijden. "Doordeweeks rijd ik 'm elke dag wel leeg", verklaart hij.


Hier in Zwolle is de laadpaaldichtheid op een kaart wel redelijk, bijna elke buurt heeft er ondertussen wel eentje. Maar ja, als die bezet is moet je inderdaad snel 10 minuten lopen naar een andere buurt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » wo 27 jul 2022, 12:49

Zelfde beeld geldt in Den Bosch - er is in elke wijk wel een setje oplaadpunten te vinden, maar het aantal EV's is inmiddels een veelvoud. En het aantal mensen wat aan huis kan laden is te verwaarlozen - dat kan alleen als je een eigen oprit hebt.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » wo 27 jul 2022, 13:37

verfmeer95 schreef: wo 27 jul 2022, 12:13 Niet iedereen heeft de mogelijkheid om €10.000 extra aan hun auto uit te geven voor een groter bereik. Door het lage bereik als een keuze presenteren laat je iedereen die een kleine beurs heeft aan de kant staan.
Tja.
Ten eerste zullen de prijzen van BEV's wel gestaag blijven dalen, althans in relatieve zin.

Ten tweede... dat een auto met korter bereik minder geschikt is voor langeafstandsritten is een feit.
Ook als je budget alleen de goedkoopste EV toelaat is het nog steeds jouw bewuste keuze die auto wel of niet te kiezen. Dat bedoel ik.
Je kunt ook wat minder ver op vakantie gaan of met de bus (touringcar).

Als we willen klagen over dat bepaalde EV's niet geschikt zijn voor lange afstanden, is het een beetje raar om dan vooral EV's te nemen die ook niet bedoeld zijn voor lange afstanden...
Als we de bagageruimte van gezinsauto's gaan vergelijken heeft het ook niet zo veel nut te benadrukken dat cabrio's weinig ruimte hebben.
Laatst gewijzigd door Matthijs op wo 27 jul 2022, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rein » wo 27 jul 2022, 13:41

^^ Tja, je kunt ook zo lang als het nog 'mag' een wagen op benzine rijden zodat je gewoon met je gezin, bagage en caravan zonder exceptioneel lange pauzes en laadpaalstress in de zomer naar Zuid-Frankrijk of Spanje kunt rijden en in de winter naar de wintersport. Het gaat voor veel mensen maar om een paar lange ritten per jaar, maar met goed fatsoen die ritten afleggen weegt voor velen (voorlopig) veel zwaarder dan (gedwongen) milieubewust rijden en je vakantiepatroon radicaal omgooien.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Elektrische auto's

Bericht door verfmeer95 » wo 27 jul 2022, 13:48

Matthijs schreef: wo 27 jul 2022, 13:37
verfmeer95 schreef: wo 27 jul 2022, 12:13 Niet iedereen heeft de mogelijkheid om €10.000 extra aan hun auto uit te geven voor een groter bereik. Door het lage bereik als een keuze presenteren laat je iedereen die een kleine beurs heeft aan de kant staan.
Tja.
Ten eerste zullen de prijzen van BEV's wel gestaag blijven dalen, althans in relatieve zin.

Ten tweede... dat een auto met korter bereik minder geschikt is voor langeafstandsritten is een feit.
Ook als je budget alleen de goedkoopste EV toelaat is het nog steeds jouw bewuste keuze die auto wel of niet te kiezen. Dat bedoel ik.
Je kunt ook wat minder ver op vakantie gaan of met de bus (touringcar).

Als we willen klagen over dat bepaalde EV's niet geschikt zijn voor lange afstanden, is het een beetje raar om dan vooral EV's te nemen die ook niet bedoeld zijn voor lange afstanden...
Als we de bagageruimte van gezinsauto's gaan vergelijken heeft het ook niet zo veel nut te benadrukken dat cabrio's weinig ruimte hebben.
En dus kiest iedereen met een beperkte beurs voor een benzineauto. Want ook in de goedkoopste benzineauto kan ik binnen 1 dag naar Zuid-Frankrijk rijden.
Om de transitie naar elektrische auto's te laten slagen moet die 500 km range de standaard worden, ook voor modellen met een nieuwprijs van minder dan €20.000. De alternatieven die jij voorstelt zijn een vermindering van de levensstandaard en daar zullen alleen de hardcore klimaatactivisten voor kiezen. Het grote publiek krijg je daar nooit van overtuigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 27 jul 2022, 13:55

Autoweek heeft van die accudegradatievideo's. Van wat ik zo zie lijkt het meeste rond de 5-10% verlies te zitten na 100.000+ kilometer.

Dus het is niet zo dat je na een paar jaar al meteen een derde kwijt bent of zo. Maar ze zeggen ook dat het nogal afhankelijk is van hoeveel je van de snellader gebruik maakt.

En dat maakt een EV ook wat lastig te vergelijken omdat veel parameters enorm afhankelijk zijn van het gebruik. Zoals het bereik, de kosten en de accustaat. Een EV kan heel ver komen of snel leeg zijn, in gebruik heel goedkoop zijn of duur. En de accu sneller degradeert of niet.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Elektrische auto's

Bericht door Starlet » wo 27 jul 2022, 14:49

^^
Matthijs schreef: wo 27 jul 2022, 11:49
Starlet schreef: wo 27 jul 2022, 9:31
Matthijs schreef: wo 27 jul 2022, 8:58 Geen onderhoud.
In plaats daarvan degradeerd je accu en wordt het bereik minder.
Dit punt wordt volgens mij zwaar overdreven. Ik heb diverse onderzoeken gezien van oudere BEV's waar bleek dat de degradatie niet echt noemenswaardig was. (Zeg 5% na 5 jaar of beter.)
Onze BMW i3 is geloof ik zes jaar oud, maar nog geen merkbaar korter bereik. (En ik laad altijd op tot 100% wat in principe wat extra slijtage/degradatie zou moeten veroorzaken.)
Wat je schrijft Chris is precies wat ik aan wilde geven richting Matthijs. Het gaat misschien prima als je je BEV als stadsauto gebruikt en misschien 150km per week mee rijd (Dan zit je na 6 jaar op slechts ~50k km) en rustig kan laden. Als ik 30.000km/jaar rijd dan zit je misschien al op 15% degradatie na 3 jaar... Helemaal mee eens dat dit sterk afhankelijk is van het model, de grootte van de accu, hoe vaak en hoe snel en hoe ver je deze laad/ontlaad. Hier heb ik met een benzine geen last van en met een hybride/plug-in schakel je in het ergste geval over op benzine.

Let wel, met een BEV met een WLTP van 400km blijft een 270km (2/3) over in de winter. Als ik deze maar tot 80% laad om de accu te sparen haal ik in de winter mijn woon-werk afstand (200km).
Met mijn huidige benzine lever kan ik na 10 jaar nog steeds 4x op en neer op een tank....

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » wo 27 jul 2022, 16:32

Starlet schreef: wo 27 jul 2022, 14:49
Let wel, met een BEV met een WLTP van 400km blijft een 270km (2/3) over in de winter. Als ik deze maar tot 80% laad om de accu te sparen haal ik in de winter mijn woon-werk afstand (200km).
Met mijn huidige benzine lever kan ik na 10 jaar nog steeds 4x op en neer op een tank....
Als je nog steeds in het ergste geval in de winter je op- en neer makkelijk haalt geeft dat toch aan dat het prima is?
Als het goed is kun je over 10 jaar zowel thuis als op je werk laden. Je hoeft dan telkens maar 100km af te leggen terwijl de auto (zelfs in dit negatieve scenario) 270 kan.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rein » wo 27 jul 2022, 16:39

Moet je wel zowel thuis als op je werk kunnen laden. En ‘zin’ hebben om telkens maar weer aan te klooien met stickers en kaarten. Ik vind om de week tanken al irritant.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » wo 27 jul 2022, 17:31

Thuis heb ik geen kaart nodig en op m'n werk kost dat aansluiten ook maar 10-20 seconden. En dan heb ik elke ochtend en middag ook een netjes voorverwarmde/gekoelde auto. Overigens laadt ik nu alleen op m'n werk, thuis is niet nodig met het bereik.

In ruil daarvoor hoef ik nooit meer langs een tankstation. Wat mij betreft een vooruitgang, maar ieder zijn voorkeur.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » wo 27 jul 2022, 20:14

Matthijs schreef: wo 27 jul 2022, 11:47Mijn ervaring is ook dat ik met m'n app prima van tevoren kan zien of laadpalen wel/niet beschikbaar zijn, dus extra marge houden voor het geval de paal het niet doet is in principe zelden nodig.
Zien anderen dat niet die dan besluiten naar hetzelfde stopcontact te tuffen?
Rein schreef: wo 27 jul 2022, 13:41Het gaat voor veel mensen maar om een paar lange ritten per jaar, maar met goed fatsoen die ritten afleggen weegt voor velen (voorlopig) veel zwaarder dan (gedwongen) milieubewust rijden en je vakantiepatroon radicaal omgooien.
Milieubewust?
Als je je erin gaat verdiepen staat dat argument ook behoorlijk op losse schroeven volgens mij.

Ik ken beroepsmatig een stukje van EV onderdelen productie; vrijwel niemand rept over het milieu en vrijwel niemand denk daar, behoudens mooi gekakel voor de buitenwacht, echt serieus over na. En als je ziet wat voor een materialen gebruikt worden en wat voor een rotzooi er soms in zit of bij bepaalde stappen vrij komt...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wesso » wo 27 jul 2022, 20:54

duikgek89 schreef: wo 27 jul 2022, 20:14 Zien anderen dat niet die dan besluiten naar hetzelfde stopcontact te tuffen?
Tuffen naar een stopcontact moet je sowieso nooit doen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » wo 27 jul 2022, 20:58

^^ Oh hehe, in jouw hoek is tuffen wat anders dan bij ons. En dat is inderdaad geen goed idee.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » do 28 jul 2022, 8:13

duikgek89 schreef: wo 27 jul 2022, 20:14
Matthijs schreef: wo 27 jul 2022, 11:47Mijn ervaring is ook dat ik met m'n app prima van tevoren kan zien of laadpalen wel/niet beschikbaar zijn, dus extra marge houden voor het geval de paal het niet doet is in principe zelden nodig.
Zien anderen dat niet die dan besluiten naar hetzelfde stopcontact te tuffen?
Die kans is er natuurlijk maar mijn ervaring is dat die kans niet groot is. Het is me in 3 jaar tijd geloof ik 1 keer gebeurd.
Andersom kwam ik ook weleens langs een laadpaal die officieel nog bezet was maar waar de opgeladen auto net wegreed...
Rein schreef: wo 27 jul 2022, 13:41Het gaat voor veel mensen maar om een paar lange ritten per jaar, maar met goed fatsoen die ritten afleggen weegt voor velen (voorlopig) veel zwaarder dan (gedwongen) milieubewust rijden en je vakantiepatroon radicaal omgooien.
Milieubewust?
Als je je erin gaat verdiepen staat dat argument ook behoorlijk op losse schroeven volgens mij.
Ik ken beroepsmatig een stukje van EV onderdelen productie; vrijwel niemand rept over het milieu
In de olie- en ICE-industrie rept men er nog minder over...
En reppen of niet, volgens mij hebben diverse onderzoeken aangetoond dat uiteindelijk (TCO) elektrische auto's duidelijk schoner zijn, zelfs al komt de stroom van bijv gas.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door mavas » do 28 jul 2022, 9:40

Ik gooi deze er nog maar even een keer in. Onderste grafiek het materiaalgebruik per auto (rechts de electrische auto, met veel zeldzame metalen).

Meer materiaal betekent meer mijnbouw/vervuiling...
Kobalt is zo'n voorbeeld dat behoorlijk schaars is en gebruikt wordt voor accu's in telefoons en elektrische auto's.

‘’Congolese kinderen graven voor een paar dollar per dag levensgevaarlijke tunnels op zoek naar kobalt. Die tunnels storten vaak in waarbij kinderen zwaargewond raken of overlijden." :!:
https://kro-ncrv.nl/kinderen-in-congo-w ... tesla-accu

Wat zijn we toch milieubewust bezig hoor... :sadley:

Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Kaaiman » do 28 jul 2022, 10:03

^^ Er zijn ook al auto-accu's in ontwikkeling die geen of veel minder gebruik maken van kobalt.

Accu's zijn volop in ontwikkeling, juist om de erkende problemen ten aanzien van zeldzame delfstoffen te vermijden. En anderzijds om de accucapaciteit en levensduur te vergroten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » do 28 jul 2022, 10:10

mavas schreef: do 28 jul 2022, 9:40
Ja, er zit meer materiaal in een EV maar dat is geen compleet beeld. Je moet juist naar de totale impact kijken, sourcing, productie, verbruik, recycling etc etc. Meeste onderzoeken laten zien dat EV's duidelijk schoner zijn.

Ik bedoel, dat er in een stuwdam meer beton zit dan in een windturbine is nogal logisch.. maar met dat ene losse feit kunnen we toch niet zo veel?
Het voornaamste materiaal dat de gascentrale nodig heeft is... gas. Dat is natuurlijk juist het grootste probleem, dus om dat dan niet in het grafiekje mee te nemen geeft een heel scheef beeld.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » do 28 jul 2022, 16:49

Is minder vervuilend milieubewust? Of is minder vervuilend gewoon minder slecht?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door mavas » do 28 jul 2022, 17:16

Matthijs schreef: do 28 jul 2022, 10:10
mavas schreef: do 28 jul 2022, 9:40
Ja, er zit meer materiaal in een EV maar dat is geen compleet beeld. Je moet juist naar de totale impact kijken, sourcing, productie, verbruik, recycling etc etc. Meeste onderzoeken laten zien dat EV's duidelijk schoner zijn.
Het geeft inderdaad geen compleet beeld. Maar dan mag dit onderdeel in de keten er toch wel uitgelicht worden, dat sterk vervuilend is en waar kinderarbeid onder gevaarlijke omstandigheden wordt verricht?
Ik zie dat nog niet zo snel opgelost worden, of de ontwikkeling die Kaaiman noemt moet kobalt niet meer nodig maken.

Ben wel benieuwd of dit dan ook geldt voor telefoonaccu's of andere accu's waar nu kobalt in zit.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie