Over de relatie tussen verkeer en milieu
Moderator: Moderatoren
-
Berrychello
- stadsweg
Bericht
door Berrychello » di 09 aug 2022, 18:29
Wij rijden 10dkm per jaar met onze eCitigo, die heeft tien minuten aan een snellader gehangen on het te proberen. Verder max 8 a 10 keer per jaar een lader op straat maar verder alleen aan de 230v thuis.
Wat dat betreft vind ik dat de accu van die Up best achteruit gegaan is. En de capaciteit was al niet zo groot...

-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Km357 » di 09 aug 2022, 18:38
Wat me deze zomer in het zuiden van Frankrijk opviel was het aantal Nederlandse Tesla's. Fransen rijden eerder in Zoë's en 208 E's, maar de Tesla's hadden quasi allemaal de herkenbare gele plaat. Moet toch een beetje van een avontuur zijn om zo ver te willen rijden met je Tesla op vakantie.
Voor alles bestaan uiteraard apps en je rijdt niet naar Birma of zo, maar toch...
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » di 09 aug 2022, 18:44
Als er één type EV is waar je nog wel redelijk goed zo'n eind mee kan rijden dan is het ook wel Tesla en niet een Renault Zoë.
Van Nederland tot Zuid-Frankrijk, Midden-Italië en Kroatië en richting Scandinavië heb je een best uitgebreid netwerk van superchargers. Daarbuiten moet je wel wat kieskeuriger zijn. In Spanje liggen ze toch wel wat verder uit elkaar en in Centraal-Europa is er vaak maar één per landsdeel. De Balkan is ook nog een aardige superchargerwoestijn.
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Km357 » di 09 aug 2022, 18:52
Tja, ik stopte om 5h 's nachts op Narbonne-Vinassan en reed langs de laders, die waren volzet en er stonden mensen te wachten om te kunnen laden. Dat was een vrijdag > zaterdagnacht, ik kan me dus voorstellen dat je liever niet overdag of op een drukker moment wil laden tenzij je 2-3h wil doorbrengen op een drukke autosnelwegparking.
Ter plekke is het vast anders, maar het enige hotel dat we hebben gedaan met een parking voor elektrische parkings had net een panne...in hun lader. Daar sta je dan, ben je net aangekomen met amper reserve, ligt de installatie plat. Wil je vertrekken, lukt het niet want je moet eerst nog laden wat anders 's nachts had moeten gebeuren want je had dat hotel gekozen omwille van z'n lader.
Het probleem ligt imo niet zozeer in de auto's maar in de capaciteit van het net en de mogelijkheden. Toen de brandstofauto uitkwam nam het decennia om al die tankstations neer te poten, nu moet het allemaal gebeuren voor 2030-2035 voor elektrisch, en dat voor iedereen.
Ik zie het nogal donker in op dat vlak, probleem is dat als elektrisch plat gaat, de brandstofpomp voor m'n tank te vullen ook niet zal werken.
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » di 09 aug 2022, 19:18
Km357 schreef: ↑di 09 aug 2022, 18:52
Ik zie het nogal donker in op dat vlak, probleem is dat als elektrisch plat gaat, de brandstofpomp voor m'n tank te vullen ook niet zal werken.
Ach, ik heb een keer in de Alpen bij een kapotte pomp gestaan en ik had echt een lege tank. Maar daar waren ze gewoon overgeschakeld op een handbediende pomp om jerrycans te vullen en het zo weer in de auto's te gieten... zo stroom opwekken gaat toch wat lastiger

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Egbert
- expressweg
Bericht
door Egbert » wo 10 aug 2022, 7:24
Km357 schreef: ↑di 09 aug 2022, 18:38
Wat me deze zomer in het zuiden van Frankrijk opviel was het aantal Nederlandse Tesla's. Fransen rijden eerder in Zoë's en 208 E's, maar de Tesla's hadden quasi allemaal de herkenbare gele plaat. Moet toch een beetje van een avontuur zijn om zo ver te willen rijden met je Tesla op vakantie.
Voor een Tesla is het absoluut geen avontuur. Het superchargernetwerk is in West-Europa zeer goed en de interne navigatie van de Tesla neemt de laadstops mee in de route. Ja, je bent natuurlijk wat langer onderweg omdat je moet laden maar verder is het niets anders als met een benzine of diesel.
Als je avontuur wil moet je met een Nissan naar Duitsland (met weinig Chademoladers).
-
Vahalis
- autoweg
Bericht
door Vahalis » wo 10 aug 2022, 9:03
Km357 schreef: ↑di 09 aug 2022, 18:52
Het probleem ligt imo niet zozeer in de auto's maar in de capaciteit van het net en de mogelijkheden. Toen de brandstofauto uitkwam nam het decennia om al die tankstations neer te poten, nu moet het allemaal gebeuren voor 2030-2035 voor elektrisch, en dat voor iedereen.
10 jaar geleden waren er nog nauwelijks snelladers. Nu is er een dekkend netwerk voor grote delen van Europa. Of dat netwerk de ontwikkeling straks kan bijhouden is de uitdaging. Maar, er is al veel bereikt.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » wo 10 aug 2022, 9:37
Dekking is niet zozeer het probleem in grote delen van Europa. Capaciteit gaat ook over het aantal stekkers in een gebied. Dat zal mee moeten groeien met de toename van het aantal elektrische auto's.
-
Rogier
- expressweg
Bericht
door Rogier » wo 10 aug 2022, 11:53
Het grootste probleem zie ik bij de vakantie uittochten. Wil je geen totale chaos bij deze uittochten hebben, zullen er (snel)laadpunten moeten komen langs de verbindingen richting de wintersportgebieden en de Middellandse Zee landen. Dit is super onrendabel en om die reden grote kans dat dit niet gebeurd. Daarom denk ik dat je waterstof i.c.m. brandstofcel en \ of verbranding of zelfs E-fuels niet moet gaan afschrijven. Kerozine is niet zomaar door waterstof te vervangen. Hier zal E-fuel (waterstof omgezet in kerozine) en mogelijke oplossing kunnen zijn. Nadeel is dat luchtvervuiling blijft bestaan, omdat je koolstof aan waterstof toevoegd.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » wo 10 aug 2022, 12:05
Zou er in de toekomst een markt zijn voor mobiele laadplatforms waarmee exploitanten een deel van hun (over)capaciteit strategisch kunnen inzetten?
Ik zie een soort vrachtwagen met een grote batterij en meerdere aansluitpunten voor me, die kan worden opgeladen met zonnepanelen en voeding via het elektriciteitsnet. In vakantieperiodes kunnen deze mobiele laadplatforms worden gebruikt om bestaande laadlocaties langs drukke vakantieroutes van extra capaciteit te voorzien. De rest van het jaar zet je ze in op locaties die vooral worden gebruikt door forenzen; langs snelwegen en parkeervoorzieningen waar mensen onder werktijd hun auto kunnen opladen.
Zelf zou ik er ook geen moeite mee hebben om mijn elektrische auto ergens in Nederland op een autotrein te zetten om bijvoorbeeld in Milaan met volle accu zelf mijn weg te vervolgen.
-
verfmeer95
- expressweg
Bericht
door verfmeer95 » wo 10 aug 2022, 12:10

Het lijkt mij onpraktisch omdat het heel lang gaat duren voordat zo'n vrachtwagen zelf weer opgeladen is.
-
Rogier
- expressweg
Bericht
door Rogier » wo 10 aug 2022, 12:12
Veel te weinig capaciteit, duurt te lang. Het probleem is de grote hoeveelheden energie dat je nodig hebt. Dit wordt volledig over het hoofd gezien door veel partijen. Dat is ook de hoofdreden waarom de enorme in duurzame energie weinig effect hebben. De energiedichtheid van windmolen en zonnepanelen is gewoon laag en hetzelfde geld voor accu's en batterijen. Daarom ben ik van mening dat we massaal aan de kernenergie moeten gaan i.v.m. waterstof, E-fuels waar waterstof geen alternatief (nog) is en elektrisch vervoer. Elektrisch vervoer erbij geplaatst, omdat bij het maken van waterstof veel energie verloren gaat. Dat is bij elektrisch vervoer met accu's minder het geval. Echter accu's geeft problemen m.b.t. laadsnelheid.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » wo 10 aug 2022, 12:16
verfmeer95 schreef: ↑wo 10 aug 2022, 12:10

Het lijkt mij onpraktisch omdat het heel lang gaat duren voordat zo'n vrachtwagen zelf weer opgeladen is.
Eens, echter:
- Op een trailer kun je een veelvoud van de batterijcapaciteit kwijt van één individueel voertuig;
- Je kunt de capaciteit oprekken door continu bij te laden via zonnepanelen en een netaansluiting;
- De vrachtwagen kan worden opgeladen gedurende de nacht en andere periodes waarin er weinig of geen gebruik is.
Op een locatie met vaste palen kan een vast aantal auto's worden aangesloten en je bent beperkt tot de capaciteit van het net en de vaste aansluiting ter plaatse. Voor (bij)laden zou je ook kunnen kijken naar andere energiebronnen zoals waterstof.
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » wo 10 aug 2022, 12:30

Het is niet bijster efficiënt als 2/3 van het laadvermogen van een vrachtwagen in beslag wordt genomen door accu's

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
verfmeer95
- expressweg
Bericht
door verfmeer95 » wo 10 aug 2022, 13:50
Schelpenpaadje schreef: ↑wo 10 aug 2022, 12:16
verfmeer95 schreef: ↑wo 10 aug 2022, 12:10

Eens, echter:
- Op een trailer kun je een veelvoud van de batterijcapaciteit kwijt van één individueel voertuig;
- Je kunt de capaciteit oprekken door continu bij te laden via zonnepanelen en een netaansluiting;
- De vrachtwagen kan worden opgeladen gedurende de nacht en andere periodes waarin er weinig of geen gebruik is.
Op een locatie met vaste palen kan een vast aantal auto's worden aangesloten en je bent beperkt tot de capaciteit van het net en de vaste aansluiting ter plaatse. Voor (bij)laden zou je ook kunnen kijken naar andere energiebronnen zoals waterstof.
Ik denk dat je het dan makkelijker kan regelen door gewoon het hele vrachtwagenonderstel weg te halen. Je zou gewoon op iedere VZP en op ieder groot parkeerterrein een battery pack neer kunnen zetten. Zolang er regelmatige momenten zijn dat er weinig vraag naar laadcapaciteit is kan je daarmee veel meer laadpalen realiseren op dezelfde netaansluiting.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » wo 10 aug 2022, 13:57

Het onderstel is inderdaad niet nodig. Zulke battery packs worden nu al ingezet in de vorm van een zeecontainer, bijvoorbeeld bij projecten waar geen netaansluiting voorhanden is.
Als de energieaansluiting en exploitatie het toelaat om de capaciteit van een locatie permanent uit te breiden dan heeft dat uiteraard altijd de voorkeur.
-
Egbert
- expressweg
Bericht
door Egbert » wo 10 aug 2022, 14:29
Rogier schreef: ↑wo 10 aug 2022, 11:53
Het grootste probleem zie ik bij de vakantie uittochten. Wil je geen totale chaos bij deze uittochten hebben, zullen er (snel)laadpunten moeten komen langs de verbindingen richting de wintersportgebieden en de Middellandse Zee landen. Dit is super onrendabel en om die reden grote kans dat dit niet gebeurd.
Tja, ik zie dat wel gebeuren. Waarom? Omdat die beweging al is ingezet. Nee, er zijn nog geen honderden superlaadpleinen, maar kijk bijvoorbeeld eens naar de Tesla Supercharger in Hilden of het laadplein in Zusmarshausen.
Wat is een groot laadplein? Tesla wil bij Ham in Belgisch Limburg een supercharger met 48 plaatsen neerzetten.
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door mavas » wo 10 aug 2022, 14:36
Rogier schreef: ↑wo 10 aug 2022, 12:12Het probleem is de grote hoeveelheden energie dat je nodig hebt. Dit wordt volledig over het hoofd gezien door veel partijen.
Dat is ook de hoofdreden waarom de enorme investeringen in duurzame energie weinig effect hebben. De energiedichtheid van windmolens en zonnepanelen is gewoon laag en hetzelfde geldt voor accu's en batterijen. Daarom ben ik van mening dat we massaal aan de kernenergie moeten gaan i.v.m. waterstof, E-fuels waar waterstof geen alternatief (nog) is en elektrisch vervoer. Elektrisch vervoer erbij geplaatst, omdat bij het maken van waterstof veel energie verloren gaat. Dat is bij elektrisch vervoer met accu's minder het geval. Echter accu's geeft problemen m.b.t. laadsnelheid.
Hoe meer en meer ik informatie lees over dit onderwerp, hoe meer ik het met je eens ben.
Zonnepaneelvelden en windmolens zorgen voor een onstabiel netwerk. En investeringen in het stroomnet zijn gigantisch terwijl dit nu al vol zit. Uiteindelijk is dit gewoon te duur.
Qua kosten en ruimtegebruik moeten we inderdaad naar kernenergie.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » wo 10 aug 2022, 15:06
Kernenergie lost pas op zijn vroegst over een jaar of 10 iets op.
En juist de denkwijze dat er voor elk probleem één oplossing bestaat die zonder weerstand alles oplost is een belangrijkste reden dat we in dit land met zoveel dossiers al decennia aanmodderen.
Misschien is kernenergie een deel van de oplossing. Maar niet morgen en ook niet zonder een combinatie met andere duurzame bronnen.
Bij een betrouwbare en betaalbare energievoorziening hoort in de toekomst ook opslag verspreid in de grid. De eerste betaalbare thuisbatterijen die slim opladen en terugleveren komen langzaam op de markt.
Elektrische auto's vormen tijdens de vakantie-uittocht een uitdaging, maar kunnen de rest van het jaar ook bijdragen aan de oplossing door ze op te laden wanneer er veel energie uit zon of wind beschikbaar is en eventueel deze energie te gebruiken wanneer die niet voor handen is.
Tot slot zie ik op korte termijn aankomen dat prijs wordt ingezet als stimulans en kans om ons verbruik aan te passen aan het aanbod. Vroeger kon je kiezen voor een dubbele meter waarbij je 's nachts minder betaalde per kWh, zodat je in de avond en nacht goedkoper kon wassen, drogen enz. Het prijsverschil tussen dagstroom en nachtstroom is al bijna verdwenen. Met de toename van het aandeel zonnepanelen in de energiemix kun je er op wachten dat energiemaatschappijen aanbieden om overdag, wanneer er meer energie wordt opgewekt, minder voor je stroom te betalen dan in de avond en nacht. Zodat mensen geprikkeld worden om overdag gebruik te maken van lokaal opgewekte zonnestroom en het verbruik door laden en stroomvreters na zonsondergang omlaag gaat.
-
Rogier
- expressweg
Bericht
door Rogier » wo 10 aug 2022, 15:20
Punt, maar het omschakelen naar een CO2 vrije situatie duurt 20 - 30 jaar en m.b.t. reductie van CO2 zul je in de eerste 10 jaar maar weinig zien. De reden is dat veel fabrieksprocessen volledig omgeschakeld moeten worden. Dat is technisch haalbaar, maar vraagt wel om een heldere lange termijn strategie. We zullen minimaal 12 - 15 kerncentrales moeten bouwen en dat kost 10 - 20 jaar en de eerste stappen moeten daarom nu gezet worden.
Ik richt mij met name op de periode over 10 jaar, omdat de grootste klappen alleen met dit soort investeringen gemaakt kunnen worden.
-
Vahalis
- autoweg
Bericht
door Vahalis » wo 10 aug 2022, 16:10
Schelpenpaadje schreef: ↑wo 10 aug 2022, 9:37
Capaciteit gaat ook over het aantal stekkers in een gebied. Dat zal mee moeten groeien met de toename van het aantal elektrische auto's.
Dat bedoelde ik ook indirect. Tesla geeft hiermee het voorbeeld. Lokaties hebben vaak 10 of meer stekkers. De afgelopen vakantie zie je drukte, maar nog niet bij een Supercharger meegemaakt dat die vol is. Bij anderen zie je dat wel.
verfmeer95 schreef: ↑wo 10 aug 2022, 13:50
Je zou gewoon op iedere VZP en op ieder groot parkeerterrein een battery pack neer kunnen zetten. Zolang er regelmatige momenten zijn dat er weinig vraag naar laadcapaciteit is kan je daarmee veel meer laadpalen realiseren op dezelfde netaansluiting.
Dit soort oplossingen
bestaan al. Doen zou ik zeggen. Hierbij speelt ook mee dat het zelden voor zal komen dat alle auto's op een laadplein op maximaal vermogen staan te laden. Er zijn maar weinig auto's die boven de 200 kW kunnen laden terwijl er flink wat snelladers zijn die tot 350 kW gaan. Met software is de beschikbare stroom prima te verdelen zonder dat laadsessies daar echt langer van worden.
-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » wo 10 aug 2022, 21:41
Wel ironisch dat bij de ontdekking van het Slochterengasveld het de bedoeling was om het gasveld zo snel mogelijk leeg te trekken en te gelde te maken, vóórdat kernenergie groot zou worden en daarmee gas overbodig zou hebben gemaakt.
Het liep ietsje anders...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » wo 10 aug 2022, 21:52
Het is wel opmerkelijk hoe snel de verkopen van Tesla zijn ingezakt.
Van de Tesla Model 3 zijn in 2022 tot nu toe bijna 99% minder op kenteken gezet dan in 2019. De Model S en X zijn de afgelopen 2 jaar maar 12 keer geregistreerd.
De Model Y komt op 1.668 in 2021 en 827 tot nu toe in 2022 dus dat is bij lange na niet genoeg om de sterk verminderde verkopen van de Model 3 te compenseren.
Tesla Model 3:

Bron: Kentekenradar
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » wo 10 aug 2022, 22:46
Schelpenpaadje schreef: ↑wo 10 aug 2022, 12:05
Zou er in de toekomst een markt zijn voor mobiele laadplatforms (..)
In Frankrijk is een bedrijf er (al enige jaren) mee bezig: verwisselbare batterij op een aanhanger. De EP-Tender.
https://eptender.com/en/battery-tender-2-2/
-
Vahalis
- autoweg
Bericht
door Vahalis » do 11 aug 2022, 6:34

ik denk dat schelpenpaadje doelt op een oplossing als
deze van Tesla.
-
Rogier
- expressweg
Bericht
door Rogier » do 11 aug 2022, 6:54
Even de rekenmachine gepakt. Het 'mega' accu pakket heeft een capaciteit van 3 MWh, omgerekend 3000 KWh.
Een Model S heeft een accupakket van 90 KWh en de kleinste accupakket van de Model 3 is 55 KWh.
Het aantal auto's dat met deze 'mega' accu geladen kan worden bedraagt: 3000 / 90 = 30 - 35 Model S of 3000 / 55 = 50 - 54 laadbeurten.
Met andere woorden dit is gerommel in de marge, want over de vakantieroutes rijden geen tientallen auto's, maar duizenden \ tienduizenden auto's.
Totaal niet voldoende en niet realistisch. Tesla back to the drawring board en kom met oplossingen die ook haalbaar zijn.
-
Vahalis
- autoweg
Bericht
door Vahalis » do 11 aug 2022, 8:12

niemand zegt ook dat dit een structurele oplossing is. Is voor specifieke momenten of specifieke plaatsen. Beetje vergelijkbaar met de mobiele sites van de telecomproviders.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » do 11 aug 2022, 8:28
De oplossing zoals Tesla die nu inzet is vooral bedoeld als alternatief voor dieselgeneratoren. En ja de capaciteit is beperkt, maar 30-60 laadbeurten per vol pakket betekent nog niet dat dit de capaciteit per dag is. Daarbij ben je er vanuit gegaan dat elke auto volledig van 0% tot 100% geladen wordt. In de praktijk zijn meer laadbeurten mogelijk. En ga er vanuit dat deze technologie bij bewezen succes verder ontwikkeld zal worden en/of dat waar nodig meerdere units worden ingezet.
Bij versterking van een locatie met vaste laadpalen wil je de palen die aan de accu hangen alleen inzetten als de netverbonden palen bezet zijn, zodat je de beperkte capaciteit precies inzet op de momenten dat deze iets toevoegt. Op piekmomenten kun je het verschil maken tussen wel of geen lange rij. Als dit voor een bestuurder onderweg het verschil maakt tussen wel of niet kunnen laden, of eerder aan de beurt zijn, is de betekenis groter dan gerommel in de marge.
-
Rogier
- expressweg
Bericht
door Rogier » do 11 aug 2022, 8:56
Punt en dit zal zeer waarschijnlijk noodzakelijk blijven, als de laadsnelheden niet opgevoerd kunnen worden naar enkele minuten.
Echter dan krijg je mogelijk een potentiele piekvraagmomenten in je elektriciteitsnet, als veel auto's tegelijkertijd aan de snelladers gaan.
Het blijft complex op dit vlak, daarom denk ik dat je waterstof i.c.m. brandstofcel niet moet gaan afschrijven. Voor vrachtwagens zou dit waarschijnlijk de toekomstige vorm van aandrijving zijn.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » do 11 aug 2022, 9:16

Juist met batterijcapaciteit kun je pieken in het elektriciteitsnet (zowel vraag als aanbod) opvangen. De batterij kan zich opladen wanneer de vraag laag is en/of het aanbod hoog.
Ook waterstof/brandstofcellen zullen zeker een rol spelen in de toekomstige energiemix. Mogelijk bij vrachtwagens (waar batterijen en bovenleidingen geen optie zijn) en misschien ook in personenauto's. En wellicht bij het voeden van accu's als alternatief voor dieselgeneratoren.
Wie weet blijft er over 100 jaar één technologie over die de overhand heeft. Zo lang elke optie zijn voor- en nadelen heeft en we het ons niet kunnen veroorloven om op één paard te wedden (alleen al vanwege de gewenste snelheid van de transitie) zal het resultaat op korte en middellange termijn een mix van energiebronnen zijn.