Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x3 autosnelweg

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » di 14 mar 2023, 12:58

Je zou zeker gelijk kunnen krijgen; de andere kant van het verhaal is dat er in Europa echt wel veel kennis zit en niet iedereen warm loopt voor een Chinese auto.

Het premium segment moet in Europa volgens mij echt wel kunnen lukken, ze moeten alleen de mensen die voor die grote merken werken een paar dagen in de roestoplosser laten baden om de oude gewoontes te doorbreken. En wellicht herorganiseren. Maar als de Amerikanen van Tesla het kunnen, moet het Europeanen ook lukken...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 14 mar 2023, 13:28

duikgek89 schreef: di 14 mar 2023, 12:58 Je zou zeker gelijk kunnen krijgen; de andere kant van het verhaal is dat er in Europa echt wel veel kennis zit en niet iedereen warm loopt voor een Chinese auto.
Dat is zo, maar uiteindelijk draait het vooral om prijs. Als het verschil in prijs significant is dan kan je wel morren dat de auto Chinees is, maar uiteindelijk is wat je kan betalen ook wel leidend voor wat er gekocht wordt (zeker gezien de trend van de prijs alleen maar stijgend is). Je ziet hier immers tegenwoordig ook steeds meer Chinese merken rondkarren zoals Lynk & Co, BYD, MG, etc. En vergeet niet dat ook merken als Polestar en Volvo tegenwoordig in de praktijk Chinees zijn. Alleen hebben veel mensen dat nog niet doorgehad.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » do 16 mar 2023, 14:10

VW kondigt de ID.2all aan. Een auto met buitenmaten van de Polo en de binnenmaten van de Golf voor onder de 25K. Bereik tot 450 km WLTP. Als je deze specificaties inderdaad voor onder de 25K zou krijgen zou het een goede stap zijn.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 16 mar 2023, 22:25

^^ die 25 duizend euro is een Europese netto prijs, zonder belastingen en dus inclusief eventuele kortingen.. begreep ik.
Prijs in NL kan wel anders worden.. in 2025 is er, vooralsnog, geen vrijstelling op BPM voor EV auto's meer in ons fiscale auto regime.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » vr 17 mar 2023, 14:49

^^ Vandaar dat ik ook het woord als gebruik ;) Ik verwacht wel dat fiscale stimulatie blijft. Al was het maar omdat de helft lijkt af te haken als die er niet is.

Als ik echter voorstellen uit het laatste IBO lees zou dat weleens neer kunnen komen op het fiscaal straffen van brandstofauto's in plaats van het bevoordelen van EV's.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » zo 19 mar 2023, 5:00

In China zijn de fiscale subsidies per 1 januari flink verminderd met als gevolg een ineenstorting van de verkoop. Gevolg daarvan is nu een prijsoorlog tussen de fabrikanten van elektrische auto's . Ook in China gaat het dus enkel om de kosten, niet om klimaat.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 19 mar 2023, 8:36

Het hele "voor het klimaat" is greenwashing of window dressing, dat was toch al jaren duidelijk, nee? En China is sowieso veel minder begaan met het klimaat dan de EU. Mao wou een woud van schoorstenen, en dik 50 jaar later is er op zich niet zo heel veel gewijzigd aan dat idee.

De hele klimaateconomie is er voornamelijk om een andere pijler van belastingsinkomsten te hebben.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 mar 2023, 10:18

Ik kwam gisteren in Harderwijk een Nio ET5 tegen.

Op bijvoorbeeld Kentekenradar of Allecijfers komt dat type nog niet voor in de registraties van nieuwe auto's. Hij had wel een Nederlands kenteken (beginnend met S).

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 21 mar 2023, 19:01

Vandaag onze Tesla Model Y RWD opgehaald in Tilburg. Ook gelijk maar alles ingesteld op one pedal driving. Is toch wel echt even wennen en rijdt totaal anders dan met een conventionele aandrijving. Rijdt wel lekker en viel me niet tegen dat ik nog 81% accu had na dat ritje van 70 km (waarvan helft op OWN). Heb nu ook wat prepaid laaddruppels, want wil wel wat flexibiliteit hebben en niet gebonden zijn aan superchargers (hoewel die wel gunstig tarief hebben). Prijzen verschillen soms bij dezelfde paal ook per druppel dus dat is ook nog wel iets wat ze wel transparanter mogen maken wat mij betreft. Het is niet zo als met tanken dat iedereen hetzelfde betaald aan de pomp.

Seat
autoweg

Bericht door Seat » di 21 mar 2023, 20:31

Km357 schreef: zo 19 mar 2023, 8:36 Het hele "voor het klimaat" is greenwashing of window dressing, dat was toch al jaren duidelijk, nee? En China is sowieso veel minder begaan met het klimaat dan de EU. Mao wou een woud van schoorstenen, en dik 50 jaar later is er op zich niet zo heel veel gewijzigd aan dat idee.

De hele klimaateconomie is er voornamelijk om een andere pijler van belastingsinkomsten te hebben.
Volgens onze eigen Rijksoverheid-site dient de hervorming van de autobelasting inderdaad twee doelen: op peil houden van inkomsten en CO2-reductie waarbij dat tweede natuurlijk mooi meegenomen is als je je aan een reductie moet houden van Urgenda of Europa. Productie vindt elders plaats dus telt niet mee in de cijfers en opwekking van elektriciteit is weer de verantwoordelijkheid van een andere minister...

Waarbij overigens naar verluid de VVD bij het coalitieakkoord de keuze had: óf afschaffing hypotheekrenteaftrek óf invoering rekeningrijden. En ze kozen voor het rekeningrijden...

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 21 mar 2023, 22:32

Chris schreef: di 21 mar 2023, 10:18 Ik kwam gisteren in Harderwijk een Nio ET5 tegen.

Op bijvoorbeeld Kentekenradar of Allecijfers komt dat type nog niet voor in de registraties van nieuwe auto's. Hij had wel een Nederlands kenteken (beginnend met S).
Wel op https://iserv.nl/files/elektrisch/, 4 stuks al. Kentekenradar zou ik niet aanraden, daar wordt schijnbaar geen tijd meer in geïnvesteerd.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op wo 22 mar 2023, 0:29, 1 keer totaal gewijzigd.

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » di 21 mar 2023, 22:57

Er rijdt hier sinds een paar weken een Nio rond in de wijk, heb hem al een paar keer gezien. Geen lelijke auto, maar tamelijk dertien-in-een-dozijn...

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 25 mar 2023, 16:33

Lekkere Kwal schreef: di 21 mar 2023, 22:32 Kentekenradar zou ik niet aanraden, daar wordt schijnbaar geen tijd meer in geïnvesteerd.
Naar verluidt heeft de RDW daar een stokje voor gestoken. Je kunt bij hen aan de hand van een kenteken de voertuig gegevens opvragen, maar dat is begrensd. Er zit een maximum aan. Vraag je constant veel informatie op, dan kan de RDW de toegang tot hun site blokkeren. Dat is wat er kennelijk is gebeurd.
Donateur Vereniging Wegenforum

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » za 25 mar 2023, 19:00

^^ dat kan ik niet helemaal plaatsen, de site is gewoon up to date. Mijn punt is dat de uitsplitsing naar aandrijving niet meer werkt, wat leunt op een specifieke exportfilter.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 25 mar 2023, 19:11

Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waarom er op de Openbare Weg parkeerplaatsen moeten gepriviligeerd worden met laadpalen voor elektrische auto's. Ze komen er hier in het Gentse stelselmatig bij, terwijl gewone verbrandingsmotoren al decennia gewoon naar de pomp moeten lopen, waar je ook meer en meer elektrisch kan laden.

Waarom krijgen elektrische vervuilauto's dit voorrecht eigenlijk? Ik spreek hier niet over particulieren die een kabel vanuit hun huis trekken, dat is hun volste recht, maar over wegmarkeringen en laadpalen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 25 mar 2023, 19:54

^^ Dat is om die eigenaren te steunen. Het is toch zielig hoe extreem hard ze aan hun dikke portemonnee moeten tillen?

Na goed, technisch is het ergens wel logisch, omdat laden veel langer duurt en iets is waar je niet naast staat. Het is alsof de brandstof door een dun slangetje getankt moet worden waardoor dat lang duurt.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 25 mar 2023, 19:59

Niemand verplicht die mensen toch van een elektrische auto te kopen? Ik verwacht toch ook geen dieselpomp bij m'n huurstaanplaats? Ik snap je satire wel, maar het is geen écht antwoord op m'n vraag :)

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » za 25 mar 2023, 20:05

Ik weet niet wat je punt is. Het staat overheden vrij om de openbare ruimte in te richten zoals het hun goeddunkt. Als je dat niet bevalt moet je een andere gemeenteraad kiezen.

Alsof tankstations zo'n aanwinst voor de openbare ruimte zijn.

En je wil natuurlijk geen antwoord op je vraag. Je zit alleen te trollen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 25 mar 2023, 20:23

duikgek89 schreef: za 25 mar 2023, 19:54 Na goed, technisch is het ergens wel logisch, omdat laden veel langer duurt en iets is waar je niet naast staat. Het is alsof de brandstof door een dun slangetje getankt moet worden waardoor dat lang duurt.
Daar kun je wel op inspelen door bij laadstations wat meer te bieden: Een wachtruimte met diverse faciliteiten: Koffiebar, dat soort dingen.

Het biedt dus ook kansen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 25 mar 2023, 20:40

Km357 schreef: za 25 mar 2023, 19:59 Niemand verplicht die mensen toch van een elektrische auto te kopen? Ik verwacht toch ook geen dieselpomp bij m'n huurstaanplaats? Ik snap je satire wel, maar het is geen écht antwoord op m'n vraag :)
Mijn tweede alinea was wel serieus bedoeld. Als je een auto gaat opladen, dan duurt dat zo lang dat je ondertussen best even bij de tandarts naar binnen kunt, een vergadering kunt bijwonen, boodschappen kunt doen, kunt dineren,... Maar dat werkt alleen als je in de buurt van je doel kunt laden.

Moeten ze dan altijd de meest prominente plekken hebben zoals je nu weleens ziet? Wat mij betreft niet, al kan ik me heel goed voorstellen dat dat soms puur installatietechnisch al veel makkelijker kan zijn om in de handige kant van het gebouw te beginnen, dat scheelt kabels trekken.
Palance schreef: za 25 mar 2023, 20:23
duikgek89 schreef: za 25 mar 2023, 19:54 Na goed, technisch is het ergens wel logisch, omdat laden veel langer duurt en iets is waar je niet naast staat. Het is alsof de brandstof door een dun slangetje getankt moet worden waardoor dat lang duurt.
Daar kun je wel op inspelen door bij laadstations wat meer te bieden: Een wachtruimte met diverse faciliteiten: Koffiebar, dat soort dingen.

Het biedt dus ook kansen.
Ja en nee. Als je op recreatief onderweg bent op een langere trip, dan knoop je dat ding op een laadstation aan een kabel en gaat ondertussen eten; voor mijn part maak je er een kartbaan, meeting centrum, werkruimte en winkelcentrum bij...

Op andere momenten, als je een volle agenda hebt, is het veel praktischer als tijdens één of meerdere van die afspraken de auto kan laden terwijl je zelf bij die afspraak bezig bent. En die afspraken kun je niet altijd allemaal op het laadstation afspreken. Als je in een productieomgeving wat dingen moet bekijken; als je sollicitanten wilt rondleiden, als je veel demo materialen wilt laten zien, als er de nodige collega's bij aan moeten sluiten,...

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » za 25 mar 2023, 20:59

Egbert schreef: za 25 mar 2023, 20:05 Ik weet niet wat je punt is. Het staat overheden vrij om de openbare ruimte in te richten zoals het hun goeddunkt. Als je dat niet bevalt moet je een andere gemeenteraad kiezen.

Nee, ik vraag me af waarom elektrische auto's privileges krijgen op de openbare weg. Maar zelfs jij als pro-elektrisch kan niet anders dan wat hautain te gaan reageren, wat het debat niet helpt, en al zeker niet om de hele ecologische transitie verkocht te krijgen aan een breder publiek. Privileges is iets wat je net niet moet willen in een maatschappij waar iedereen inclusive zou moeten zijn volgens dezelfde "progressieve" bronnen. Iets met mixed messages en zo.

Dus wat is het nu?

Waarom wordt er op de openbare weg opeens parkeerplaatsen weggehaald voor niet-elektrische auto's en mogen elektrische auto's conveniently daar gaan laden? Ook al moeten ze daar misschien helemaal niet zijn en loodst een app hun gewoon naar die plek? Dat is op zich gewoon positieve discriminatie.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 25 mar 2023, 21:16

Je kan ook overdrijven :geenlach:

Voorbeeld: De parkeergarage bij mijn winkelcentrum telt 500 plekken. Daarvan zijn er recent 4 afgesnoept voor elektrisch laden. Dat is nog geen 1% :geeuw:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 25 mar 2023, 21:57

Km357 schreef: za 25 mar 2023, 20:59
Egbert schreef: za 25 mar 2023, 20:05 Ik weet niet wat je punt is. Het staat overheden vrij om de openbare ruimte in te richten zoals het hun goeddunkt. Als je dat niet bevalt moet je een andere gemeenteraad kiezen.

Nee, ik vraag me af waarom elektrische auto's privileges krijgen op de openbare weg. Maar zelfs jij als pro-elektrisch kan niet anders dan wat hautain te gaan reageren, wat het debat niet helpt, en al zeker niet om de hele ecologische transitie verkocht te krijgen aan een breder publiek. Privileges is iets wat je net niet moet willen in een maatschappij waar iedereen inclusive zou moeten zijn volgens dezelfde "progressieve" bronnen. Iets met mixed messages en zo.

Dus wat is het nu?

Waarom wordt er op de openbare weg opeens parkeerplaatsen weggehaald voor niet-elektrische auto's en mogen elektrische auto's conveniently daar gaan laden? Ook al moeten ze daar misschien helemaal niet zijn en loodst een app hun gewoon naar die plek? Dat is op zich gewoon positieve discriminatie.
Tja, waarom hebben auto's überhaupt het privilege om op de openbare weg te parkeren? Als ik andere goederen dagenlang op straat laat staan krijg ik een boete.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » za 25 mar 2023, 22:18

Km357 schreef: za 25 mar 2023, 20:59

Die EV's staan daar gewoon geparkeerd. En staan ook te laden. Laden bij een paal op straat doe je in de buurt van je bestemming. Of denk je dat EV-eigenaren random rondrijden om op een willekeurige plek te gaan staan laden?

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » zo 26 mar 2023, 8:22

^^ Aangezien het altijd andere nummerplaten zijn en nooit dezelfde durf ik dat wel te denken ja. Het zijn op zich ook maar 4 plaatsen in een woonwijk dus je zou verwachten dat het altijd dezelfde zouden zijn nee?

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » zo 26 mar 2023, 9:25

^^ het hoeven geen buurtbewoners te zijn. Zeker als het een buurt is met veelal parkeergelegenheid op eigen terrein. Het zouden ook bezoekers kunnen zijn.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » zo 26 mar 2023, 10:11

Bij mijn vorige huis was de gemeente erg traag met het toevoegen van meer palen, maar de behoefte vanuit de buurt was toen al groot. Men werkte met een Whatsapp groep om de laadplekken te rouleren. Je zag er bijna nooit dezelfde auto staan.

Maar wat dan nog, de paal staat er niet om niet gebruikt te worden, dus wat zou het uitmaken of er iemand parkeert die er pal naast woont of er ver vandaan moet zijn? En in het laatste geval, waarom zou die dan die moeite genomen hebben?

Gideon
zandpaadje

Bericht door Gideon » zo 26 mar 2023, 10:54

Lekkere Kwal schreef: zo 26 mar 2023, 10:11 Bij mijn vorige huis was de gemeente erg traag met het toevoegen van meer palen, maar de behoefte vanuit de buurt was toen al groot. Men werkte met een Whatsapp groep om de laadplekken te rouleren. Je zag er bijna nooit dezelfde auto staan.

Maar wat dan nog, de paal staat er niet om niet gebruikt te worden, dus wat zou het uitmaken of er iemand parkeert die er pal naast woont of er ver vandaan moet zijn? En in het laatste geval, waarom zou die dan die moeite genomen hebben?
Het is wel fijn dat je als buurt, zulke afspraken kan maken. Zodat iedereen zijn auto, een keer kan opladen.
Als ik soms naar ''frank visser doet uitspraak'' kijk, dan lijkt het alsof er alleen ruzies in wijken zijn.
Zelf vind ik dat die plek gewoon moet zijn voor mensen die opladen en zal er ook nooit gaan staan met mijn benzine auto.
Aan de andere kant, voldoende laatpalen waar nodig is en openbare toiletten is iets waar elk gemeente toch wat meer aan moet werken.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 26 mar 2023, 11:06

Dan zit je nog wel met het probleem van de laadpaalklevers: Dus mensen die er terecht gaan staan om te laden, maar de auto dan ook de hele nacht laten staan omdat ze geen zin hebben om hem later op de avond nog weg te zetten.

Frank Visser: Kom er maar in!

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » zo 26 mar 2023, 11:35

^^ dat wordt al een tijdje aangepakt via een kleeftarief (tarief per minuut nadat de sessie is voltooid) en evt een maximale sessieduur (anders kan een 3,7 kW auto alsnog de paal de hele nacht bezet houden). En er is nu rechtspraak die bevestigt dat een gemeente mag handhaven op het daadwerkelijk laden mits er staat dat de plek tbv het laden is en niet domweg ‘parkeerplaats elektrische auto’.

Dit heeft men in landen als Frankrijk vaak vanaf het begin al toegepast, blijkbaar toch een mentaliteitsverschil van eerst regelloos beginnen en dan erachter komen dat het niet goed uitpakt vs gelijk alles streng afkaarten.