mavas schreef: ↑vr 14 apr 2023, 10:23
Ik vind dit een erg goede post, en bedankt voor dit inzicht.
Maar ik ben het met km357 eens dat we hiermee niet de wereld gaan redden. Wel of geen auto, of die nou electrisch is of op brandstof rijdt zal niet uitmaken. Het zal voor de wereldwijde co2-uitstoot niet veel uitmaken lijkt me.
Vooral het aantal mensen op deze aardkloot heeft de meeste impact, en vooral hoe we de energie die we nodig hebben opwekken. Daarom vind ik dat we echt snel nieuwe kerncentrales moeten gaan bouwen.
Waar komt toch steeds dat idee vandaan dat we met 1 maatregel in een zee van maatregelen iets allesomvattends als “de wereld mee redden” moet bewerkstelligen? Echt een oprechte vraag maar ik kan er met mijn verstand zo langzamerhand niet meer bij hoe bij sommigen het denkproces werkt om tot dat argument te komen? Gloeilampen van de markt halen en stoppen met kolenstroom gaan dat toch ook niet op zichzelf bereiken, maar hoor je iemand daar datzelfde punt bij maken?
Wederom resumerend, het EV rijden mes snijdt aan een hoop kanten
- het vermindert CO2 doordat zelfs bij 100% fossiel opgewekte stroom er minder energie in de opwek en overbrenging verloren gaat per kWh omgezette energie
- bij elke procent niet-fossiele stroomopwek wordt dat effect 1-op-1 groter
- het verwijdert de productie van uitlaatgassen die tot de bekende lokale uitstootproblematiek leidt
- het vermindert de economische en geopolitieke afhankelijkheid van olie, zowel qua import en de prijzenmanipulatie als de lokale aspecten als raffinage en transport (zie stakingen in Frankrijk nu net weer)
- het maakt het mogelijk om je vervoersenergie uit andere vaatjes te tappen, met name zonneopwek van eigen dak dan wel ergens anders lokaal
Daar zijn ook legio nadelige kanttekeningen aan toe te voegen, helemaal waar, maar onder aan de streep zijn we op een hoop manieren beter af. Dus waarom dan op een vlak als het mondiale klimaatprobleem het dan aan gaan vliegen als ‘daar redden we het niet mee’? Of waarom zouden wel of niet kerncentrales daar een rol in spelen? Of het aantal mensen, terwijl we nu al in de westerse wereld met een te laag geboortecijfer zitten? Het is zo’n merkwaardige “niet dit maar dat” en “eerst maar eens zus” of “zij daar in dat land, zij moeten maar enz” terwijl het een optelsom van alles is. Van klein tot groot in welke plek dan ook. Feit blijft wel dat als je de CO2 cijfers erbij haalt, dat van de vervoerssector niet gering is.
Waar ik nog wel mijn zorgen heb, en dat heb ik wel eens eerder geuit: Heeft deze dalende impact ook gevolgen voor de prijs van een EV? De prijzen lijken nog niet echt te dalen. Is er nog wel een grote daling te verwachten in de aankoopprijs zodat de "gewone man" ook met een EV kan rijden?
Of is daar nog niks over te zeggen?
Zoals Valhallis al aangeeft komen er steeds goedkopere modellen aan. En men kan natuurlijk ook de prijs niet hoog houden en tegelijkertijd de gewenste omzet halen terwijl de transitie naar EV plaatsvindt. Oftewel de concurrentie neemt alleen maar toe ten gunste van de prijs. Maar van er telkens een punt van maken over de “gewone man” alsof het over iets exclusief als butlers of prive-jets gaat begin ik een beetje een punthoofd te krijgen.