Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Matthijs
expressweg

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » vr 14 apr 2023, 8:52

duikgek89 schreef: do 13 apr 2023, 15:13 Prima voor de tweede auto in het gezin. Maar niet voor de enigste/eerste. Wat doe je als je onverwacht weg MOET? Denk aan een familielid dat ergens in de puree zit en hulp nodig heeft? "Crepeer nog maar een paar uur, als ik eindelijk mijn batterij geladen heb kom ik weleens kijken of je nog leeft." of?
Je overdrijft je argumenten en daardoor worden die minder sterk. Heb je zelf wel echte ervaring met EV's?

Zo lijk je er vanuit te gaan dat de batterij "helemaal leeg" is en pas na "vele uren" ineens vol. Zo werkt het in de praktijk helemaal niet. Zoals Vahalis ook zegt is de accu vaak op z'n laagst nog steeds half vol (dat is in elk geval wel mijn ervaring, en ik heb nu 2 EV's, en opladen gaat geleidelijk.

En vervolgens bedoelde ik alleen dat de accu 's nachts later/langzamer kan opladen zodat de piek niet ligt als iedereen thuis komt. Dat betekent bijvoorbeeld dat-ie tussen 0u00 en 6u00 van 50 naar 100% gaat, ipv tussen 19u00 en 22u00.
Als dan ineens je familielid om 3u 's nachts een ongeluk heeft, is dan je batterij niet 100% vol maar 80%... Het lijkt me toch dat dat vrijwel altijd wel genoeg is om een familielid te helpen. Je benzinetank is ook niet altijd >60% vol tenslotte.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 14 apr 2023, 8:56

Met dat verschil dat een benzinetank met een handjevol minuten weer gereed is voor de volgende 6 tot 800 kilometer.
Enne gojje mins blieft altied leave.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 14 apr 2023, 9:17

Matthijs schreef: vr 14 apr 2023, 8:52Je overdrijft je argumenten en daardoor worden die minder sterk.
Jij betrekt je op je eigen use-case en situatie, zonder in te zien dat die vliegers niet voor iedereen opgaan.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » vr 14 apr 2023, 9:34

Matthijs schreef: vr 14 apr 2023, 8:52
Je overdrijft je argumenten
Het blijft inderdaad opvallend. Sinds het over EV's gaat doen we extreme dingen met auto's. Blijkbaar rijdt iedereen dagelijks >500 km, hebben we tijdens die ritten geen tijd voor koffie, eten o.i.d, wonen (schoon)ouders op de hei zonder laadpaal, moeten we 24/7 klaar staan als hulpdienst en rijden we als de tank maar dreigt onder de 50% te komen onmiddellijk naar de pomp.

Zoiets geldt ook voor de grondstoffen. Lithium komt uit verderfelijke mijnen. Dat we al decennia olie en gas uit de grond halen was blijkbaar nooit een probleem. Vraag maar eens in Groningen of Nigeria wat ze daarvan vinden. Ook is het fossiel opwekken van stroom geen punt tenzij je er een auto mee gaat laden.
Laatst gewijzigd door Vahalis op vr 14 apr 2023, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » vr 14 apr 2023, 10:12

Lees net dat de basisprijs voor de Tesla M3 naar 42K is gegaan. Alsnog veel geld, maar was een paar jaar geleden nog 50K.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 14 apr 2023, 10:23

Lekkere Kwal schreef: wo 12 apr 2023, 13:07 ^^ of breder gezegd: er is geen beter alternatief.
Dat zich ook elke 5 tot 10 jaar evolueert met minder problematische grondstoffen. Nog steeds niet geweldig, maar leg mij maar uit hoe we daar "de aarde even goed om zeep helpen"... de impact is simpelweg veel kleiner en heeft een dalende, niet een stijgende trend.
Ik vind dit een erg goede post, en bedankt voor dit inzicht.
Maar ik ben het met km357 eens dat we hiermee niet de wereld gaan redden. Wel of geen auto, of die nou electrisch is of op brandstof rijdt zal niet uitmaken. Het zal voor de wereldwijde co2-uitstoot niet veel uitmaken lijkt me.
Vooral het aantal mensen op deze aardkloot heeft de meeste impact, en vooral hoe we de energie die we nodig hebben opwekken. Daarom vind ik dat we echt snel nieuwe kerncentrales moeten gaan bouwen.
de impact is simpelweg veel kleiner en heeft een dalende, niet een stijgende trend.
Waar ik nog wel mijn zorgen heb, en dat heb ik wel eens eerder geuit: Heeft deze dalende impact ook gevolgen voor de prijs van een EV? De prijzen lijken nog niet echt te dalen. Is er nog wel een grote daling te verwachten in de aankoopprijs zodat de "gewone man" ook met een EV kan rijden?
Of is daar nog niks over te zeggen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » vr 14 apr 2023, 10:35

^^ VW heeft kort geleden twee modellen aangekondigd van respectievelijk 20 en 25K. Of dat de prijzen gaan worden is nog even afwachten, maar meer fabrikanten hebben aangegeven te werken aan betaalbaardere modellen. Echter, die zullen er niet voor 2025/26 zijn verwacht ik.

De gewone man is eerder afhankelijk van tweedehands. Daar is het aanbod nog te laag denk ik om prijsdalingen te zien, hoewel ik de Tesla's zie dalen. Een jaar geleden begonnen die bij 40K, nu rond de 30.
Op de tweedehands markt speelt volgens mij ook een ander probleem. Het aanbod is structureel lager dan de vraag (ook voor brandstofauto's) en dat drijft de prijzen op.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » vr 14 apr 2023, 10:50

mavas schreef: vr 14 apr 2023, 10:23 Ik vind dit een erg goede post, en bedankt voor dit inzicht.
Maar ik ben het met km357 eens dat we hiermee niet de wereld gaan redden. Wel of geen auto, of die nou electrisch is of op brandstof rijdt zal niet uitmaken. Het zal voor de wereldwijde co2-uitstoot niet veel uitmaken lijkt me.
Vooral het aantal mensen op deze aardkloot heeft de meeste impact, en vooral hoe we de energie die we nodig hebben opwekken. Daarom vind ik dat we echt snel nieuwe kerncentrales moeten gaan bouwen.
Waar komt toch steeds dat idee vandaan dat we met 1 maatregel in een zee van maatregelen iets allesomvattends als “de wereld mee redden” moet bewerkstelligen? Echt een oprechte vraag maar ik kan er met mijn verstand zo langzamerhand niet meer bij hoe bij sommigen het denkproces werkt om tot dat argument te komen? Gloeilampen van de markt halen en stoppen met kolenstroom gaan dat toch ook niet op zichzelf bereiken, maar hoor je iemand daar datzelfde punt bij maken?

Wederom resumerend, het EV rijden mes snijdt aan een hoop kanten

- het vermindert CO2 doordat zelfs bij 100% fossiel opgewekte stroom er minder energie in de opwek en overbrenging verloren gaat per kWh omgezette energie
- bij elke procent niet-fossiele stroomopwek wordt dat effect 1-op-1 groter
- het verwijdert de productie van uitlaatgassen die tot de bekende lokale uitstootproblematiek leidt
- het vermindert de economische en geopolitieke afhankelijkheid van olie, zowel qua import en de prijzenmanipulatie als de lokale aspecten als raffinage en transport (zie stakingen in Frankrijk nu net weer)
- het maakt het mogelijk om je vervoersenergie uit andere vaatjes te tappen, met name zonneopwek van eigen dak dan wel ergens anders lokaal

Daar zijn ook legio nadelige kanttekeningen aan toe te voegen, helemaal waar, maar onder aan de streep zijn we op een hoop manieren beter af. Dus waarom dan op een vlak als het mondiale klimaatprobleem het dan aan gaan vliegen als ‘daar redden we het niet mee’? Of waarom zouden wel of niet kerncentrales daar een rol in spelen? Of het aantal mensen, terwijl we nu al in de westerse wereld met een te laag geboortecijfer zitten? Het is zo’n merkwaardige “niet dit maar dat” en “eerst maar eens zus” of “zij daar in dat land, zij moeten maar enz” terwijl het een optelsom van alles is. Van klein tot groot in welke plek dan ook. Feit blijft wel dat als je de CO2 cijfers erbij haalt, dat van de vervoerssector niet gering is.
Waar ik nog wel mijn zorgen heb, en dat heb ik wel eens eerder geuit: Heeft deze dalende impact ook gevolgen voor de prijs van een EV? De prijzen lijken nog niet echt te dalen. Is er nog wel een grote daling te verwachten in de aankoopprijs zodat de "gewone man" ook met een EV kan rijden?
Of is daar nog niks over te zeggen?
Zoals Valhallis al aangeeft komen er steeds goedkopere modellen aan. En men kan natuurlijk ook de prijs niet hoog houden en tegelijkertijd de gewenste omzet halen terwijl de transitie naar EV plaatsvindt. Oftewel de concurrentie neemt alleen maar toe ten gunste van de prijs. Maar van er telkens een punt van maken over de “gewone man” alsof het over iets exclusief als butlers of prive-jets gaat begin ik een beetje een punthoofd te krijgen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 14 apr 2023, 12:16

Vahalis schreef: vr 14 apr 2023, 9:34Het blijft inderdaad opvallend. Sinds het over EV's gaat doen we extreme dingen met auto's. Blijkbaar rijdt iedereen dagelijks >500 km, hebben we tijdens die ritten geen tijd voor koffie, eten o.i.d, wonen (schoon)ouders op de hei zonder laadpaal, moeten we 24/7 klaar staan als hulpdienst en rijden we als de tank maar dreigt onder de 50% te komen onmiddellijk naar de pomp.
Het blijft opvallend dat de mensen die met een EV goed en zonder beperking uit de voeten kunnen omdat ze nooit verder komen dan rond de kerk; zich niet kunnen voorstellen dat voor andere mensen andere dingen normaal zijn. Die argumenten komen nu pas naar voren omdat het probleem nu pas begint te ontstaan. Dat maakt die argumenten niet onwaar of verkeerd.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » vr 14 apr 2023, 13:30

^^ zou het aan het voorstellingsvermogen liggen of aan de verveling om over de zoveelste beer op de weg te horen? En het mag ook wel eens van twee kanten komen, bij veel bezwaren die worden opgeworpen heb ik het vermoeden dat het deels ook te wijten valt aan koudwatervrees en gebrek aan praktijkervaring met een EV. Ik heb dan veel deelauto's gereden met soms nog zeer beperkt bereik (ik zocht er ze erop uit omdat je een voucher krijgt als je ze dan aan de laadpaal achterlaat), waarbij ik de halve stad doorreed om slechts 2% bereik afgenomen te zien. Ik zal wel de laatste zijn om te vermoeden dat er bij een noodsituatie niks met zo'n wagen te regelen valt als er weinig prik in de batterij zou zitten, al was het maar naar de dichtstbijzijnde snellader rijden.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 14 apr 2023, 13:35

duikgek89 schreef: vr 14 apr 2023, 12:16
Het blijft opvallend dat de mensen die met een EV goed en zonder beperking uit de voeten kunnen omdat ze nooit verder komen dan rond de kerk; zich niet kunnen voorstellen dat voor andere mensen andere dingen normaal zijn. Die argumenten komen nu pas naar voren omdat het probleem nu pas begint te ontstaan. Dat maakt die argumenten niet onwaar of verkeerd.
Er zijn mensen die 30.000 km per jaar rijden met een EV. Dat is neem ik aan 24 uur per dag rond de kerk.

Als je EV leeg is na je woon-werktraject dan woon je minstens 300 km van je werk af.
Nee, je kunt met een EV niet meer zomaar met 200 km/h naar je stervende ouders scheuren die 300 km verderop wonen.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » vr 14 apr 2023, 13:42

duikgek89 schreef: vr 14 apr 2023, 12:16 rond de kerk
met rondjes naar Engeland, Zweden en Zwitserland ben ik mij heel goed bewust van de problemen/uitdagingen/verbetermogelijkheden bij elektrisch rijden. Die uitdagingen betekenen niet dat het niet gaat werken voor de meeste mensen. De afgelopen 10 jaar zijn de batterijen groter geworden, de laadsnelheden steeds hoger en het aantal laadmogelijkheden steeds groter. Ik zie nog geen einde aan die ontwikkeling.
Egbert schreef: vr 14 apr 2023, 13:35
Er zijn mensen die 30.000 km per jaar rijden met een EV.
Is me nog niet gelukt :D Vorig jaar 21.500 km.
Egbert schreef: vr 14 apr 2023, 13:35 200 km/h
Met die model 3 van nu 42K wel. Moet je wel onderweg even langs de supercharger.
Laatst gewijzigd door Vahalis op vr 14 apr 2023, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » vr 14 apr 2023, 13:43

Dat is hetzelfde als mensen een 7-zits SUV bezitten omdat ze 1 keer per jaar met het gezin op vakantie gaan, terwijl ze de rest van het jaar er alleen in zitten te pendelen met alle compromissen vandien (hoger verbruik, weggedrag, formaat). Ga je een auto kopen die voldoet voor 99% van de tijd of hou je ook rekening dat het ook voor die ene keer van pas komt?
Om advocaat van de duivel tespelen: misschien gaan mensen met een elektrische auto dan eerder met het vliegtuig op vakantie en doen ze alle gewonnen uitstoot in één klap teniet?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 apr 2023, 13:54

Vahalis schreef: vr 14 apr 2023, 13:42 De afgelopen 10 jaar zijn de batterijen groter geworden, de laadsnelheden steeds hoger en het aantal laadmogelijkheden steeds groter. Ik zie nog geen einde aan die ontwikkeling.
Het is wel zo dat die EVs met grote batterijen nog serieus duur zijn. De betere zitten tegen of over de € 50.000 en dat is voor een heel groot deel van de Nederlanders onbereikbaar.

De ANWB had een tijd terug een verhaal dat twee derde van de occasionverkopen voor minder dan € 12.000 was. Dat gat is voorlopig nog onoverbrugbaar.

Ik zou ook wel elektrisch willen rijden, maar ik wil een accu waar je daadwerkelijk tegen de 400 kilometer op de snelweg mee kan halen, betaalbaar is en dan moet er ook nog opgeladen worden, want dat kan ik niet vanuit huis. Er is geen één laadpaal in mijn buurt, al is er een half jaar geleden al wel een verkeersbesluit genomen voor de plaatsing van laadpalen. Ik werk bij de overheid dus een leaseauto zit er niet in.

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » vr 14 apr 2023, 14:09

^^ een auto die voldoet aan die eisen is er denk ik niet op korte of middellange termijn. Ik herhaal wel mijn punt dat er maar weinig mensen zullen zijn die 400 km in één ruk willen rijden.

Sommige gemeentes zijn niet zo snel met laadpalen. Je kan wel eens op de site kijken of je er één kan aanvragen.

Verder eens met de hoge prijzen. Onder de 12K praat je over eerste generatie Leaf of Zoe. Dat zijn auto's met zo hun beperkingen. Over 10 jaar vallen auto's al de huidige Kona mogelijk in die categorie. Als je koopt voor die prijs zit je voorlopig vast aan brandstofauto's. Zie ook mijn bericht van 10.35.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 14 apr 2023, 14:37

Vahalis schreef: vr 14 apr 2023, 14:09 Ik herhaal wel mijn punt dat er maar weinig mensen zullen zijn die 400 km in één ruk willen rijden.
Het gaat niet per se om 400 kilometer achter elkaar willen rijden, maar om niet elke 200 kilometer te móéten laden. Als ik kijk naar mijn reis van afgelopen weekend door Luxemburg en het Moezeldal dan is een bereik van 200 kilometer gewoon onpraktisch weinig. Ik denk dat ik met 400 kilometer veel beter uit de voeten zou kunnen.

En ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om in één dag 1.000 kilometer kunnen rijden zonder daar uren extra tijd aan kwijt te zijn. Dat kan wel met een auto als de Model Y of 3 Long Range, maar dat is ondoenlijk met een eerste generatie Zoë of Leaf. Maar ik heb niet even 50.000 euro liggen. En dus ook geen laadpaal in de buurt.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 14 apr 2023, 18:47

Vahalis schreef: vr 14 apr 2023, 13:42De afgelopen 10 jaar zijn de batterijen groter geworden, de laadsnelheden steeds hoger en het aantal laadmogelijkheden steeds groter. Ik zie nog geen einde aan die ontwikkeling.
Ja, en ook bij een aantal andere onderdelen is nog wel wat te winnen. Dat ontken ik nergens.

Er zijn maar weinig EV's waarmee ik uit de voeten zou kunnen, bovendien kosten die dingen stukken van mensen, terwijl ik toch echt over mijn inkomen niet mag klagen, zijn dat ook geen bedragen die ik zomaar even ophoest en stuk sla op een auto.

En dan moet ik moet nu horen dat ik niet eens bij thuiskomst flink mag laden... Ik mag vervolgens niet eens met mijn eigen overwegingen weerleggen waarom dat voor mij niet werkt, dan had ik blijkbaar maar doorsnee moeten zijn... Nou dat ben ik niet en wil ik ook niet zijn.

:nothanks:

Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis » vr 14 apr 2023, 19:17

^^ volgens mij heeft niemand hier gezegd dat jij niet mag opladen wanneer je wil mocht je ooit een BEV hebben.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 15 apr 2023, 0:23

^^ Zo kwam het wel een beetje over, maar misschien heb ik de nuance uit de betreffende post niet helemaal goed opgepikt.

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » di 18 apr 2023, 11:15

Chris schreef: vr 14 apr 2023, 14:37
Vahalis schreef: vr 14 apr 2023, 14:09 Ik herhaal wel mijn punt dat er maar weinig mensen zullen zijn die 400 km in één ruk willen rijden.
Het gaat niet per se om 400 kilometer achter elkaar willen rijden, maar om niet elke 200 kilometer te móéten laden. Als ik kijk naar mijn reis van afgelopen weekend door Luxemburg en het Moezeldal dan is een bereik van 200 kilometer gewoon onpraktisch weinig. Ik denk dat ik met 400 kilometer veel beter uit de voeten zou kunnen.

En ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om in één dag 1.000 kilometer kunnen rijden zonder daar uren extra tijd aan kwijt te zijn. Dat kan wel met een auto als de Model Y of 3 Long Range, maar dat is ondoenlijk met een eerste generatie Zoë of Leaf. Maar ik heb niet even 50.000 euro liggen. En dus ook geen laadpaal in de buurt.
Inderdaad, er zijn zat mensen (misschien niet het overgrote deel, maar ook geen enkeling) die een heel ander rijprofiel hebben dan wat binnen het gemiddelde valt.

Om naar mijn klant te komen rij ik 2x in de week 200km enkele reis. Vaak heb ik ook nog in de avond andere afspraken waar ik dan ook weer even 130km heen rij, om vervolgens weer huiswaarts te keren. En ja, dit gebeurd wekelijks. En omdat ik vaak op locaties zit buiten de gebaande industrieterreinen etc. zijn er weinig laadpalen, en anders zijn ze vaak bezet. Dan zit ik er niet op te wachten om in het sowieso al drukke verkeer nog eens 15 minuten aan een fastcharger te moeten gaan staan om de auto op te laden, die tijd is er gewoon niet. Dan zijn ook dagen dat ik niet met 100km/h die ritten ga rijden, maar graag de 130km/h blijf aanhouden. Als je dan ook nog eens met slechte weeromstandigheden zit (tegenwind), dan loopt een EV snel leeg en moet je wel ergens bijladen.

De overstap van diesel naar benzine is mij al inzake de actieradius zwaar gevallen, omdat van de 900km eerder slechts pakweg 600 overbleef. Laat staan dat ik straks met een EV moet gaan rondkarren en nog meer beperkt ben in mijn mogelijkheden.
Volvo XC40 T5 (10/2020)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 19 apr 2023, 14:45

duikgek89 schreef: vr 14 apr 2023, 12:16 Het blijft opvallend dat de mensen die met een EV goed en zonder beperking uit de voeten kunnen omdat ze nooit verder komen dan rond de kerk; zich niet kunnen voorstellen dat voor andere mensen andere dingen normaal zijn. Die argumenten komen nu pas naar voren omdat het probleem nu pas begint te ontstaan. Dat maakt die argumenten niet onwaar of verkeerd.
Je kunt je argumenten wel van verschillende kanten bekijken.
Stel, je bent iemand die het heel belangrijk vind dat als je 's nachts een noodgeval hebt, je auto helemaal klaar is.
- Met een EV en laadpaal kun je die thuis laten opladen, dus dan staat de auto meestal met een 90-100% volle accu klaar.
- Een benzine-auto laadt je niet thuis op, dus dan is er toch een reele kans dat-ie net als je dat noodgeval hebt maar 30% vol is.
Dus je kunt dit ook als een voordeel voor de EV zien, of in elk geval als een gemengd beeld, ipv alleen maar de nadelen benadrukken.

En dan zullen sommige mensen zeggen "maar een benzineauto heb je in 5 minuten weer volgetankt".
Maar ook dat is eenzijdig. De paar keren dat ik langs de snelweg in Nederland onverhoopt stroom tekort kwam, had ik ook altijd genoeg aan 5 minuten laden bij Fastned.

Ik ben overigens zo iemand die 30000 km/jr rijdt met een EV. (Helaas, ik zou liever minder rijden, maar dat ligt niet aan de EV.)
Ik heb geluk dat ik zowel thuis als op het werk een laadpaal heb, dus die thuis gebruik ik niet eens. Elke dag laden is sowieso niet nodig.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 27 apr 2023, 12:28

De Bovag maakt zich zorgen over de nieuwe "klimaat"maatregelen: https://www.bovag.nl/pers/persberichten ... rem-op-ele

Het maakt volgens hen autorijden duurder, ook voor electrische auto's, en zorgt ervoor dat het wagenpark veroudert (waardoor dus minder schone voertuigen op de weg blijven rijden).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » do 27 apr 2023, 12:38

Volgens https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... sche-auto/ ligt er 600 miljoen klaar om elektrisch rijden verder te stimuleren. Lijkt me dus niet voor de hand liggen dat de maatregelen ook elektrisch rijden minder aantrekkelijk gaan maken.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 27 apr 2023, 13:33

^^ Jawel, want de subsidie wordt voor gebruikte EV aanschaf gehalveerd.
(..)In dat licht is het nieuws dat Nieuwsuur boven tafel haalt opmerkelijk. In dat programma bevestigt Klimaatminister Rob Jetten dat het subsidiebedrag per aanschaf gehalveerd wordt, van €2.000 naar €1.000. Het idee is dat meer verschillende mensen geholpen worden bij de aanschaf van tweedehands elektrische auto's die - naar verwachting - steeds goedkoper worden.(..)
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ehalveerd/

Ik denk dat die verwachting "gebruikte elektrische auto's worden steeds goedkoper" een stukje wensdenken is. Nieuw worden ze almaar duurder (los van de prijsdalingen omtrent commerciële overwegingen OF om in een subsidieregelingetje te vallen).

Meer vraag dan aanbod doet de prijs (meestal) ook stijgen.. dus knabbelt dat ook aan het besteedbare bedrag inclusief subsidie.

Ik hoorde gisteren een (in mijn ogen) goede discussie over dit onderwerp, tussen onderstaande personen.
(..)En hoe zorg je ervoor dat die elektrische auto markt aantrekkelijk wordt? Een gesprek met Auke Hoekstra, onderzoeker elektrische mobiliteit aan de TU Eindhoven en met Roy Kleijwegt, journalist bij Autoweek.(..)
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/gel ... sche-autos

Vooral in wat Roy Kleiwegt betoogt vanaf minuut 10 kan ik mij vinden.

De kern (voor mij) zit in wat rond minuut 11:30 gezegd wordt:

Roy Kleiwegt: met naar verwachting 30% EV nieuwverkopen dit jaar zijn wij in NL een koploper, wereldwijd waarschijnlijk.
Auke Hoekstra: is het nou een keer zo erg om voorop te lopen? Wees blij dat we eens een keer niet ergens achteraan lopen.
Roy Kleiwegt: Nee, voorop lopen is niet erg.. maar wáárom wil, kennelijk, onze overheid nóg meer voorop lopen (met EV's)?

Spijker op z'n kop, wat mij betreft. :!:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 27 apr 2023, 16:02

Ik denk dat die Hoekstra (en met hem heel erg veel EV-rijders) niet beseffen dat 35.000 of 40.000 euro (of meer) voor een auto echt volkomen buiten bereik ligt van een heel groot deel van de Nederlanders. Het aantal particulieren die in dat prijssegment een auto kan kopen is vermoedelijk niet veel meer dan een paar procent van de markt.

Twee derde van de occasions wordt voor minder dan € 12.000 verkocht, volgens de ANWB. En occasions zijn pak 'm beet 85% van de markt. De mensen die een EV kunnen betalen, nieuw of tweedehands, hebben zo'n aanschafsubsidie helemaal niet nodig. 35.000 of 37.000 is dan niet meer onderscheidend. En zoals ze zeggen in het fragment, de goedkope EVs zoals de Zoe, zijn vooral interessant als tweede auto. Moet dat gesubsidieerd worden?

Vanwege het gigantische volumeverschil tussen de nieuwverkopen en de occasionmarkt gaat het gewoon lang duren voordat de occasionmarkt ook in hoge mate elektrisch is. De nieuwe auto van nu is de gemiddelde auto over 10 of 12 jaar. En nu is 74% nog niet volledig elektrisch. Dus in 2035 zal het leeuwendeel ook nog op benzine of hybride zijn.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 27 apr 2023, 16:11

^^ je laatste alinea is ook precies de redenatie van Roy Kleiwegt.

Een andere hoogleraar, Andy van den Dobbelsteen, hoogleraar climate design en sustainability, liet zijn licht ook schijnen over de keuze van het kabinet gisteren:
(..)Het kabinet trekt de komende jaren 600 miljoen euro uit om de aanschaf van een tweedehands elektrische auto voor meer mensen mogelijk te maken. Een goed idee, vindt Van den Dobbelsteen. "Veel mensen die niet heel breed in de portemonnee zitten, kunnen op dit moment geen elektrische auto kopen, die zijn gewoon heel duur. Er zijn tweedehands elektrische auto’s, waar de batterij iets minder presteert dan een nieuwere, sommige mensen willen dat dan ook niet aanschaffen. Als je subsidie geeft op dat soort tweedehands aankopen, wordt het bereikbaar voor een grotere groep in de maatschappij."(..)
https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenl ... maatdoelen

Ik begrijp niet zo goed hoe een 'geleerd persoon' kan denken dat als je mensen 1000 euro subsidie geeft.. zij het opeens wél breed in de portemonnee hebben en die (tweedehands) EV kunnen kopen en rijden. :s

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 27 apr 2023, 16:53

^^ Die 1000€ gaat het verschil niet maken. Voor die paar mensen waar het op €1000 hinkt is het een kwestie van een maandje wachten...

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 27 apr 2023, 17:28

Daarbij leert de ervaring met andere subsidies etc, dat die 1000 euro feitelijk wordt ‘ingeprijsd’ in de vraagprijs waardoor de auto dus 1000 euro meer zal gaan kosten dan wanneer er geen subsidie zou zijn. Kortom: uiteindelijk zijn de verkopers van elektrische auto’s de lachende derde.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 27 apr 2023, 17:33

Dat zegt Kleijwegt ook in het fragment, dat het vooral naar de handelaren of de restwaarde van de nieuwkoper gaat. Daarmee wordt het beoogde doel niet bereikt.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 27 apr 2023, 17:50

Durashift schreef: do 27 apr 2023, 16:11 Ik begrijp niet zo goed hoe een 'geleerd persoon' kan denken dat als je mensen 1000 euro subsidie geeft.. zij het opeens wél breed in de portemonnee hebben en die (tweedehands) EV kunnen kopen en rijden. :s
Kijk eens op het Twitteraccount van Andy van den Dobbelsteen, en je merkt vrij snel dat hij niet helemaal neutraal in de wedstrijd zit. Op een schaal van 1 (rechts) tot 6 (links) gooit hij vrij hoge ogen zeg maar ( :emo:).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen