Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Durashift » wo 31 mei 2023, 23:38

^^ of een betere uitrol van lantaarnpalen met laadinfra erin verwerkt. Dan heb je meer bereik met straatparkeren, denk ik. Dienen de lantaarns natuurlijk niet al te ver van de straat te staan, zodat het snoer niet over de stoep ligt.

Iets anders, over waterstof, wat in dit draadje kan of in het brandstofdraadje:

Iemand nog iets gehoord van de H2Milkrun?

Dat is een, met EU subsidie, gestart initiatief uit begin 2021 om een rijdende waterstoftankstation te realiseren in de regio Ede e.o
Ik kwam er via Ginaf op. Bij Toyota Material Handeling lees ik iets van een uitkomst. Maar verder kan ik weinig info vinden over of deze H2Milkrun nu al in de praktijk werkt.
(..)Een van de grootste drempels om waterstof als brandstof te gebruiken is het ontbreken van een waterstofinfrastructuur. H2Milkrun is een project dat met een mobiele waterstoftankservice de drempel voor bedrijven wil verlagen. Bedrijven kunnen zo uittesten of waterstof geschikt is voor hun operatie, en zich abonneren op de tankservice. De provincie Gelderland en het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) keren in totaal 719.712 euro subsidie uit aan een consortium van Gelderse bedrijven die de mobiele waterstoftankservice ontwikkelen. Naar verwachting rijdt de H2Milkrun in het eerste kwartaal van 2022. (..)
https://oostnl.nl/nl/nieuws/mobiele-wat ... menwerking

Het begint positief:
(..)
In de pilot is onderzocht of het haalbaar is om een ‘Milkrun’ bezorgservice van waterstof voor intern en extern transport in de regio Ede op te zetten. De samenwerkende partijen die het onderzoek gefinancierd hebben, zijn tot de conclusie gekomen dat een eenvoudige variant van de ‘Milkrun’ bezorgservice haalbaar is onder lage investeringskosten.

Binnen de pilot werkten Toyota Material Handling, Bruil, ACV, Bosch Beton, Bidfood, Veth Automotive, de lokale gemeente en provincie samen om op praktische wijze te onderzoeken of op termijn een waterstofvulpunt in Ede te realiseren is. De “Milkrun” bezorgservice lost het probleem op voor gebruikers van waterstofvoertuigen die niet direct wil investeren in een eigen infrastructuur. (..)
Maar ja.. het zal wel op het onderstaande, tot op heden, stuk lopen:
(..)Uit de rapportage uitgevoerd door HyMatters blijkt dat een waterstof ‘Milkrun’ concept dat 30 kg waterstof per dag aflevert technisch realiseerbaar is. Hiervoor dienen nog wel een aantal wijzigingen in wet- en regelgeving plaats te vinden. Maar met het oog op de toekomst gericht, lijkt dat vooralsnog een kwestie van tijd. (..)
https://toyota-forklifts.nl/over-toyota ... ct-in-ede/

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door waldo79 » do 01 jun 2023, 0:16

Vanuit vergunningverleners is er ook behoefte aan wetgeving. Regelgeving voor de externe veiligheid en beperken van de milieueffecten ligt al op de plank.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Vahalis » do 01 jun 2023, 8:19

Durashift schreef: wo 31 mei 2023, 23:38 ^^ of een betere uitrol van lantaarnpalen met laadinfra erin verwerkt.
Er zijn volgens mij meer initiatieven, maar de proef in Utrecht is er één die ik concreet ken.

https://www.utrecht.nl/nieuws/nieuwsber ... n-utrecht/

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Vahalis » vr 02 jun 2023, 17:00

Bij ongewijzigd beleid vervalt in 2026 de vrijstelling van MRB voor EV's geheel. In antwoord op kamervragen geeft Rob Jetten nu aan dat dan de Total Cost of Ownership van een EV hoger zal zijn dan van een vergelijkbare brandstofauto. Zie het antwoord op vraag 19.

Zo gaat het met de stimulering van EV's natuurlijk niets worden. Ook omdat de verplichting voor de leasesector om naar 100% EV te gaan per 2025 ook verdwenen is.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2023D23322

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Wouter N14 » vr 02 jun 2023, 17:36

^^ Gelukkig maar, EV's zijn het asbest van de 21e eeuw.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door mavas » za 03 jun 2023, 10:28

Prachtig beleid weer, hoe gaan ze dan per 2030 ons verplichten om emissievrije auto's te kopen als die dingen onbetaalbaar zijn?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Vahalis » za 03 jun 2023, 12:19

^^ tenzij je een communistische planeconomie voorstaat zullen de producenten met betaalbare modellen moeten komen. Ze hebben tot 2035.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door mavas » zo 04 jun 2023, 13:56

Het zou mooi zijn hoor. Als die dingen echt betaalbaar worden, laden op veel plekken mogelijk is, snel genoeg kan, en de gereden afstand op een accu redelijk is, dan koop ik zo ń ding echt wel.
Op welke termijn valt dit te verwachten? Je hebt er nogal verstand van, dus ik ben daar erg benieuwd naar. Zijn daar voorspellingsmodellen van gemaakt?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Durashift » zo 04 jun 2023, 14:35

Vahalis schreef: vr 02 jun 2023, 17:00 Bij ongewijzigd beleid vervalt in 2026 de vrijstelling van MRB voor EV's geheel. In antwoord op kamervragen geeft Rob Jetten nu aan dat dan de Total Cost of Ownership van een EV hoger zal zijn dan van een vergelijkbare brandstofauto. Zie het antwoord op vraag 19. (..)
In het antwoord wordt mij niet duidelijk of men met atuele (2023) gegevens heeft gerekend óf dat men de RVO data van de bronvermelding gebruikt heeft. Die is namelijk van 2021.. toen stroom een stukje goedkoper was dan nu..
De tekst suggereert (mij) dat men de TCO rekenmethode heeft gebruikt als middel om met actuele data te rekenen.
Al begrijp ik dan niet zozeer de keuze voor een vergelijk (in auto categorie) tussen een Kia Niro (BEV) en Citroën Grand SpaceTourer (ICE).. Van de NIRO bestaat ook een (mild) hybride ICE. Dat lukt ze bij concerngenoot Hyundai wél en ook bij VW en Renault worden concernmodellen vergeleken.

https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... ng_DEF.pdf

De disclaimer zegt ook wel iets over het waarheidsgehalte van het duurder worden van de EV ten opzichte van de ICE bij 100% moeten betalen van houderschapsbelasting.
Disclaimer

Hoe specifieker hoe nauwkeuriger. Elke TCO-berekening is uniek.
Deze handreiking is een hulpmiddel om de verschillende berekeningen die gemaakt worden op elkaar af te stemmen, niet om een
exacte waarheid te creëren
. In de ene situatie is de elektrische auto goedkoper, in een andere de benzine of diesel auto. Deze metho-
diek helpt om het algemene beeld over de kosten van elektrisch rijden in perspectief te kunnen plaatsen. Daarom kunnen aan deze
handreiking geen rechten worden ontleend.
```````````````````````
Vahalis schreef: vr 02 jun 2023, 17:00 (..) Zo gaat het met de stimulering van EV's natuurlijk niets worden. Ook omdat de verplichting voor de leasesector om naar 100% EV te gaan per 2025 ook verdwenen is.

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2023D23322
EV's zijn/worden al genoeg gestimuleerd voor een groep mensen in de maatschappij die zich dat kunnen of moeten (beleidsbepalingen van een werkgever) veroorloven, naar mijn mening.
Ga maar eens belasting betalen voor gebruik van de openbare weg. :!:

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Vahalis » zo 04 jun 2023, 18:52

mavas schreef: zo 04 jun 2023, 13:56 Als die dingen echt betaalbaar worden,
Per gereden km zijn EV's op dit moment grofweg even duur, hoewel dat per geval natuurlijk kan afwijken. Met de wijzigingen per 2025 zal dat negatiever uitpakken voor EV's.

In aanschaf zijn ze inderdaad nog duurder. Hoe snel de aanschafprijs naar beneden zal gaan is denk ik afhankelijk van hoe snel fabrikanten de productie kunnen opvoeren. Ik lees verwachtingen van 2025 tot 2027 voor wat het waard is.

VW heeft in ieder geval voor de komende jaren modellen van 20 en 25K aangekondigd.
mavas schreef: zo 04 jun 2023, 13:56 laden op veel plekken mogelijk is, snel genoeg kan, en de gereden afstand op een accu redelijk is
Uit discussie eerder in dit draadje blijkt dat dit nogal subjectief is. Ik kan goed uit de voeten met het bereik van auto's met een WLTP van 400+ km, daar blijft dan in de praktijk voldoende van over.

Zodra laden tot 80% bij een snellader in zo'n 20 minuten gaat kan ik er goed mee leven. Echter, niet alle fabrikanten hebben dat door en komen nog met auto's waar het 30 of meer is :( In mijn praktijk blijkt echter ook dat veel (retour)ritten zonder onderweg laden gaan. In Nederland kom ik eigenlijk alleen bij de snellader bij bezoek aan familie in Friesland (en dan nog vooral in de winter). En uiteraard bij ritten in en naar het buitenland.

Een lader vinden in Nederland is zelden een probleem. Ik heb tot nu toe ervaring in België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Denemarken, Zweden en Engeland. Met wat planning lukt het daar prima, waarbij alleen Engeland er negatief uitsprong. Uiteraard moet het beter.
Durashift schreef: zo 04 jun 2023, 14:35
Ga maar eens belasting betalen voor gebruik van de openbare weg. :!:
Eens dat stimulering moet eindigen. Maar doe dat niet zo snel. Dit aangekondigde beleid zal nu al gevolgen hebben op de beslissingen die mensen nu nemen. Het kan ook anders. Voor de afbouw van het salderen van stroom van zonnepanelen neemt de overheid tot 2031.

En, er valt inderdaad wat aan te merken op de vergelijking, maar dat de kosten EV's omhoog zullen gaan lijkt mij voor de hand liggen.
Laatst gewijzigd door Vahalis op di 06 jun 2023, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2719
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Egbert » ma 05 jun 2023, 8:22

mavas schreef: zo 04 jun 2023, 13:56 Het zou mooi zijn hoor. Als die dingen echt betaalbaar worden, laden op veel plekken mogelijk is, snel genoeg kan, en de gereden afstand op een accu redelijk is, dan koop ik zo ń ding echt wel.
Op welke termijn valt dit te verwachten? Je hebt er nogal verstand van, dus ik ben daar erg benieuwd naar. Zijn daar voorspellingsmodellen van gemaakt?
Volgens mij is alleen het betaalbaar op dit moment een probleem. Ik neem aan dat je normaal ook niet in de markt bent voor een nieuwe auto, IMHO zijn de prijzen daar gewoon concurrerend. Alleen op de tweedehandsmarkt betaal je best veel of hebben de auto's een wat beperkter bereik.
Laden en afstand is geen probleem. Snelladers zijn overal en met 400 km kom je uiteraard niet zonder stoppen op je wintersportadres, maar dat is dan je 4e eis: "er moet niets veranderen ten opzichte van een benzineauto".

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Chris » ma 05 jun 2023, 9:38

Egbert schreef: ma 05 jun 2023, 8:22 Alleen op de tweedehandsmarkt betaal je best veel of hebben de auto's een wat beperkter bereik.
En laat dat nou net pakweg 85% van de markt zijn...

De gemiddelde Nederlander rijdt in een auto van 12 jaar oud. Dagwaarde rond 5000 euro? Dan is het gat met een EV - ook tweedehands - heel erg groot.

Ik denk dat het laden nog wel degelijk een grote drempel is. Een groot deel van de Nederlanders heeft geen oprit of eigen parkeerplaats en parkeert op variabele plekken langs de weg of in een parkeerterrein. Die nog in verreweg de meeste gevallen geen laadpaal hebben. Of misschien één.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Kaaiman » ma 05 jun 2023, 9:51

mavas schreef: za 03 jun 2023, 10:28 Prachtig beleid weer, hoe gaan ze dan per 2030 ons verplichten om emissievrije auto's te kopen als die dingen onbetaalbaar zijn?
Ik voorzie over 50 jaar dat Nederland het Cuba van Europa wordt, met tegen die tijd allemaal klassiekers op de weg die tot in der eeuwigheid opgelapt blijven worden. En waar uiteindelijk veel toeristen afkomen op een ritje in een klassieke Peugeot 3008, een authentieke Ford Mondeo of een tijdloze Mercedes-Benz C-klasse. 8-)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Vahalis » ma 05 jun 2023, 10:42

Chris schreef: ma 05 jun 2023, 9:38

De gemiddelde Nederlander rijdt in een auto van 12 jaar oud. Dagwaarde rond 5000 euro? Dan is het gat met een EV - ook tweedehands - heel erg groot.
EV's zijn eigenlijk pas 10-12 jaar op de markt. Daarvoor waren het proeven of hele kleine series. In het begin van het vorige decennium waren het ook
nog kleine aantallen met een beperkt bereik. EV's met een beter bereik die in grotere aantallen op de markt kwamen zijn er pas vanaf 2017/18. Voordat die op de markt zijn voor onder de 10K zijn we 5-10 jaar verder. Ook in 2035 zal het wagenpark nog voor zeker de helft uit brandstofauto's bestaan. Een (vrijwel) volledig elektrisch wagenpark zal denk ik tot 2050 duren.

Ook de komende jaren zal de tweedehands koper nog vooral brandstofauto's kopen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door mavas » ma 05 jun 2023, 11:58

Egbert schreef: ma 05 jun 2023, 8:22Volgens mij is alleen het betaalbaar op dit moment een probleem. Ik neem aan dat je normaal ook niet in de markt bent voor een nieuwe auto, IMHO zijn de prijzen daar gewoon concurrerend. Alleen op de tweedehandsmarkt betaal je best veel of hebben de auto's een wat beperkter bereik.
Laden en afstand is geen probleem. Snelladers zijn overal en met 400 km kom je uiteraard niet zonder stoppen op je wintersportadres, maar dat is dan je 4e eis: "er moet niets veranderen ten opzichte van een benzineauto".
Laden is vooralsnog geen probleem qua beschikbaarheid voor mij. Maar inderdaad, als ik mijn voertuig in 20 minuten vrijwel volledig op kan laden onderweg dan is dat ook geen probleem meer. Mits je dan standaard 2 tot 3 uur onafgebroken, met een uitschieter naar 4 uur kunt afleggen. Want ook met de brandstofauto rijdt de gemiddelde persoon wel iets van 2 tot 3 uur onafgebroken. Zakelijk zal dat denk ik net wat anders liggen.

In mijn hele leven heb ik slechts 1 keer een geheel nieuwe auto gekocht. Die was toen rond de 11.000 euro als ik me niet vergis. En daar rij ik nog steeds mee, precies 12 jaar oud volgens Chris' zijn gemiddelde. :lol:
Maar als er een volgende komt, dan zal ik eerst rond dit bedrag gaan kijken, met misschien nog een paar duizend euro erbij.
Dan lukt het volgens mij niet om een nieuwe electrische te kopen, maar misschien wel een tweedehands exemplaar.

Vandaar dus dat ik benieuwd ben hoe snel de prijsdaling gaat verlopen, want als dat echt goed doorzet dan wordt de doelgroep snel groter die het kan betalen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Vahalis » ma 05 jun 2023, 21:16

^^ ^^ Ietsje boven je budget maar komt goed in de buurt van jouw specificaties. ;) Voor het bereik op de snelweg bij 130 zal je nog zo'n 25% moeten aftrekken. Deze site rekent met 110 op de snelweg. Er zijn wel meer EV's die aan jouw wensen voldoen, maar die gaan naar de ton en erover.

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door de_Aristocraat » ma 12 jun 2023, 9:28

mavas schreef: za 03 jun 2023, 10:28 Prachtig beleid weer, hoe gaan ze dan per 2030 ons verplichten om emissievrije auto's te kopen als die dingen onbetaalbaar zijn?
Er zal geen verplichting zijn om een EV te kopen, net zo min als dat er nu een verplichting is om een "gewone" auto te kopen.

Mijn vermoeden is dat de Total Cost of Ownership van een auto op een hoger niveau zal komen te liggen waardoor een grotere groep mensen niet meer een eigen auto kan kopen / leasen / financieren. Jammer de bammer voor die mensen, maar die moeten hun mobiliteit op een andere manier invullen. Immers zijn er nu ook al groepen mensen die geen auto kunnen kopen en op een andere manier mobiel moeten zijn (fiets, OV, benenwagen).

Dat vind ik een bijzonder kwalijk vooruitzicht, en zeker geen voorstander van, maar gezien de huidige politieke verhoudingen jegens de gewone burger heb ik het idee dat mobiliteitsverlies bij bepaalde groepen door de politiek geaccepteerd zal worden als gevolg van de klimaattransitie.

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door de_Aristocraat » ma 12 jun 2023, 9:38

Vahalis schreef: ma 05 jun 2023, 10:42
Chris schreef: ma 05 jun 2023, 9:38

De gemiddelde Nederlander rijdt in een auto van 12 jaar oud. Dagwaarde rond 5000 euro? Dan is het gat met een EV - ook tweedehands - heel erg groot.
EV's zijn eigenlijk pas 10-12 jaar op de markt. Daarvoor waren het proeven of hele kleine series. In het begin van het vorige decennium waren het ook
nog kleine aantallen met een beperkt bereik. EV's met een beter bereik die in grotere aantallen op de markt kwamen zijn er pas vanaf 2017/18. Voordat die op de markt zijn voor onder de 10K zijn we 5-10 jaar verder. Ook in 2035 zal het wagenpark nog voor zeker de helft uit brandstofauto's bestaan. Een (vrijwel) volledig elektrisch wagenpark zal denk ik tot 2050 duren.

Ook de komende jaren zal de tweedehands koper nog vooral brandstofauto's kopen.
Waar ik nog ontzettend benieuwd naar ben is de levensduur van de batterij, met name wanneer deze defect raakt. Je hoort hier af en toe nog wel verhalen over van auto's (PHEV en / of EV) van pakweg 10 jaar oud (rond 2012) waarbij de eigenaar dan een rekening van rond de €10.000 krijgt.

Dan vraag ik mij af of de huidige EV's een batterij hebben waarbij dit soort kostbare defecten tot de uitzondering horen. Want als je voor een 2e hands van €5000 tot €8000 in de markt bent, maar een auto koopt met een risico op een dure reparatie (lees: €10.000 en meer) dan vraag ik mij af of die 2e hands markt dan wel met dergelijk gebruikte EV's zou worden bedient, of dat men dan toch als 2e hands koper naar andere oplossingen kijkt.

Vervolgens kom je weer op de discussie dat als dergelijke grote kosten "normaal" gaan zijn bij 10 jaar oude EV's, en er blijkt geen 2e hands markt meer voor te zijn, de afschrijving over de eerste 10 jaar compleet gaat zijn. Dat gaat in de kosten van afschrijving ook weer neerslaan.

Enfin, ik ben dus benieuwd hoe die markt voor 2e hands EV's (van 7 jaar en ouder) zich in de toekomst gaat ontwikkelen. :)

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door verfmeer95 » ma 12 jun 2023, 9:42

de_Aristocraat schreef: ma 12 jun 2023, 9:28
mavas schreef: za 03 jun 2023, 10:28 Prachtig beleid weer, hoe gaan ze dan per 2030 ons verplichten om emissievrije auto's te kopen als die dingen onbetaalbaar zijn?
Er zal geen verplichting zijn om een EV te kopen, net zo min als dat er nu een verplichting is om een "gewone" auto te kopen.

Mijn vermoeden is dat de Total Cost of Ownership van een auto op een hoger niveau zal komen te liggen waardoor een grotere groep mensen niet meer een eigen auto kan kopen / leasen / financieren. Jammer de bammer voor die mensen, maar die moeten hun mobiliteit op een andere manier invullen. Immers zijn er nu ook al groepen mensen die geen auto kunnen kopen en op een andere manier mobiel moeten zijn (fiets, OV, benenwagen).

Dat vind ik een bijzonder kwalijk vooruitzicht, en zeker geen voorstander van, maar gezien de huidige politieke verhoudingen jegens de gewone burger heb ik het idee dat mobiliteitsverlies bij bepaalde groepen door de politiek geaccepteerd zal worden als gevolg van de klimaattransitie.
De vraag is of dat moet worden opgelost door de kosten van EVs te verlagen of door de lage inkomens te verhogen. Zeker vanuit links is er voldoende support voor dat laatste.

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door de_Aristocraat » ma 12 jun 2023, 9:45

verfmeer95 schreef: ma 12 jun 2023, 9:42
de_Aristocraat schreef: ma 12 jun 2023, 9:28
mavas schreef: za 03 jun 2023, 10:28 Prachtig beleid weer, hoe gaan ze dan per 2030 ons verplichten om emissievrije auto's te kopen als die dingen onbetaalbaar zijn?
Er zal geen verplichting zijn om een EV te kopen, net zo min als dat er nu een verplichting is om een "gewone" auto te kopen.

Mijn vermoeden is dat de Total Cost of Ownership van een auto op een hoger niveau zal komen te liggen waardoor een grotere groep mensen niet meer een eigen auto kan kopen / leasen / financieren. Jammer de bammer voor die mensen, maar die moeten hun mobiliteit op een andere manier invullen. Immers zijn er nu ook al groepen mensen die geen auto kunnen kopen en op een andere manier mobiel moeten zijn (fiets, OV, benenwagen).

Dat vind ik een bijzonder kwalijk vooruitzicht, en zeker geen voorstander van, maar gezien de huidige politieke verhoudingen jegens de gewone burger heb ik het idee dat mobiliteitsverlies bij bepaalde groepen door de politiek geaccepteerd zal worden als gevolg van de klimaattransitie.
De vraag is of dat moet worden opgelost door de kosten van EVs te verlagen of door de lage inkomens te verhogen. Zeker vanuit links is er voldoende support voor dat laatste.
Waarom zouden lage inkomens in staat moeten zijn om met een auto te rijden? Ze kunnen toch ook voor OV of fiets kiezen?

Het punt wat ik probeer te maken is dat ik een politieke beweging zie waarin men accepteert dat grotere groepen mensen niet meer over een eigen auto kunnen beschikken.

Nogmaals, in Nederland is de eigen auto geen recht wat je hebt, je moet het wel kunnen betalen. En in de huidige situatie zijn er ook zat mensen die geen auto kunnen betalen, en niemand die stelt dat je mensen in staat moet stellen om dat wel te kunnen betalen.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Vahalis » ma 12 jun 2023, 13:10

de_Aristocraat schreef: ma 12 jun 2023, 9:38

Waar ik nog ontzettend benieuwd naar ben is de levensduur van de batterij, met name wanneer deze defect raakt. Je hoort hier af en toe nog wel verhalen over van auto's (PHEV en / of EV) van pakweg 10 jaar oud (rond 2012) waarbij de eigenaar dan een rekening van rond de €10.000 krijgt.
Die verhalen lees ik ook af ten toe. Echter, geen berichten over dat batterijen het na x tijd massaal laten afweten. Fabrikanten geven tegenwoordig over het algemeen ook 160.000 km/8 jaar garantie op de batterij.

Tesla geeft zelf tot 200.000 mijl gemiddeld geen problematische degradatie te zien. Zie pagina 39. Tesla maakt wat voorbehouden en ja, dit heeft natuurlijk een zekere mate van wc-eend.

Enige mij bekende uitzondering is de eerste generatie Nissan Leaf. Die bestaat bekend om z'n slechte temperatuurregeling, of eigenlijk het gebrek daaraan, met als gevolg snelle degradatie en defecten. Er zijn al bedrijfjes die zich bezighouden met reparatie en vervanging daarvan.

Bij +10 jaar oude auto loop je altijd risico op grotere reparaties. Of je bij EV's meer risico loopt? De tijd zal het leren. Ik zou bij dergelijke auto's wel altijd de batterij (laten) testen voor aankoop.
de_Aristocraat schreef: ma 12 jun 2023, 9:28

Er zal geen verplichting zijn om een EV te kopen, net zo min als dat er nu een verplichting is om een "gewone" auto te kopen.
EU-regelgeving komt daar wel op neer. Vanaf 2035 geen verkoop meer van nieuwe auto's met uitstoot. Tenzij waterstof en/of efuels snel een hoge vlucht nemen komt dat neer op dat er alleen nog EV's nieuw verkocht mogen worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Chris » ma 19 jun 2023, 7:28

In Noord-Noorwegen zie je beduidend minder elektrische auto's dan in Zuid-Noorwegen. De afstanden zijn wellicht te groot, alhoewel je wel veel laadpalen ziet. Maar die zijn altijd onbezet.

Met name in Finnmark zag ik vrijwel geen EVs, maar ook op de E6 is het maar sporadisch.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Chris » do 22 jun 2023, 21:43

Ik ben nu een stuk zuidelijker afgezakt in Noorwegen. Naar het zuiden toe zie je geleidelijk wat meer EVs, ik ben nu even ten noorden van Trondheim in een voor Noorse begrippen redelijke plaats (Stjørdal) en daar is het aantal EVs op het oog redelijk vergelijkbaar met Nederland, maar nog wel duidelijk minder dan in Zuid-Noorwegen.

Wat mij opviel is dat elke plaats van betekenis één of meerdere laadpleinen heeft, maar ze waren nagenoeg allemaal onbezet. Dit gold zowel voor Ionity als Tesla als andere aanbieders. Slechts af en toe stond er bij een tankstation iemand te laden, tankstations hebben vaak een stuk of 3-4 laadpalen, daarnaast zijn er dedicated laadpleinen. Kennelijk zijn ze gebouwd op de toekomst maar nog niet op de vraag van nu. De afstanden tussen plaatsen zijn wel dermate groot dat veel EV rijders bij hetzelfde laadplein zullen willen laden op een lange trip. Maar niet de afgelopen dagen in elk geval.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Vahalis » do 22 jun 2023, 23:00

^^ het aandeel BEV's in het Noorse wagenpark ligt sowieso op 'maar' 22%.

Jouw beeld van weinig BEV's in het noorden ook te zien in de statistieken. Zuidelijkere provincies, met Oslo als toppunt, hebben meestal een groter aandeel.

https://elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/elbilbestand/

Trøndelag ligt trouwens vrijwel op het Noorse gemiddelde.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Jeroen » do 22 jun 2023, 23:06

Vahalis schreef:In aanschaf zijn ze inderdaad nog duurder. Hoe snel de aanschafprijs naar beneden zal gaan is denk ik afhankelijk van hoe snel fabrikanten de productie kunnen opvoeren. Ik lees verwachtingen van 2025 tot 2027 voor wat het waard is.
Vergeet niet dat de Nederlandse situatie een erg vertekend beeld geeft door de BPM. In het buitenland is het prijsverschil tussen een EV en een brandstofauto nog een aanzienlijk stuk groter.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Vahalis » do 22 jun 2023, 23:59

^^ ik heb eigenlijk niet zo'n goed beeld bij de verschillen in het buitenland. Heb je voorbeelden?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Chris » vr 23 jun 2023, 10:50

Laadplein met verschillende aanbieders in Berkåk. Dit schijnt één van de belangrijkere tussen Trondheim en Oslo te zijn.

Afbeelding
Berkåk fast charging by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door waldo79 » vr 23 jun 2023, 11:41

Ik kan me dit soort laadpleinen herinneren in meerdere landen te hebben gezien.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Chris » za 24 jun 2023, 19:07

Nederlandse verkeersborden voor een laadpaal parkeerplaats in Geilo, Noorwegen.

Afbeelding
Dutch charging sign in Norway by European Roads, on Flickr

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door Durashift » za 24 jun 2023, 22:04

^^ niet in gebruik, denk ik, zo te zien aan de afgrond rechts op de foto? Een stuurfoutje en de auto kantelt ervan af, zo lijkt het. :s

Plaats reactie