Chris schreef: ↑vr 15 sep 2023, 9:25
BNR:
Leaseprijs keldert door dalende vraag naar elektrische auto's
De markt voor Tesla's en andere zogeheten EV's is bovendien verzadigd, legt Philippo uit. Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat de overgrote meerderheid van de elektrische rijders een oprit heeft en zelf haar eigen stroom opwekt. Consumenten die dat niet kunnen, kopen veel minder snel een elektrische auto. De stroom is dan immers veel duurder en de laadopties zijn beperkter.
Ben erg benieuwd of de trend (iets breder, de vraag naar zakelijke leaseauto’s) zich zal doorzetten. Uit interesse hou ik de leaseprijzen bij mijn werkgever in de gaten, en heb zeker de afgelopen 2 jaar enorme prijsstijgingen gezien. Niet enkel de leaseprijs, maar ook de catalogusprijs (voor de bijtelling) is gestegen. Dit voor zowel EV’s als traditionele brandstofauto’s. Ik denk dat in elke categorie de leaseprijs wel met €150 tot €250 per maand is gestegen (dus een grotere eigen bijdrage voor de leaserijder). En dan doet extra bijtelling ook nog eens pijn.
Wat ik zie is dat lang niet alle collega’s een leaseauto meer hebben, en sinds enige tijd zie ik een groep die de leaseauto verruilt voor een auto die men zelf aanschaft (2e hands of de eigen leaseauto bij het einde contract). De redenen zijn hiervoor dat de rekensom wat voordeliger is (eigen auto vs. Leaseauto met eigenbijdrage + bijtelling) steeds vaker uitvalt in het voordeel van een eigen (brandstof-)auto. Mijn eigen Excel laat ook in veel situaties zien dat de aanschaf van een eigen auto voordeliger begint uit te vallen.
Daarnaast wil men ook niet afwachten totdat de werkgever verplicht om elektrisch te gaan rijden, met name collega’s van buiten de Randstad kiezen dan voor een eigen brandstofauto omdat het beter bij de eigen wensen aansluit. Ook hier ben ik benieuwd of dit eindeloos kan doorgaan, omdat de overheid het de werkgever verplicht stelt te rapporteren over de reisbewegingen van de werknemer, met als doel om ook daar verplichte reducties aan uitstoot te gaan opleggen. Lees: ik zie de belastingvrije kilometervergoeding voor brandstofauto’s er nog wel aan gaan, of andere vergelijkbare maatregelen om de brandstofauto te pesten.
Navraag bij een vriend die als pricing manager voor een leasemaatschappij werkt gaf ook aan dat ze daar de vraag naar zakelijke leaseauto’s terug zagen lopen, terwijl de vraag naar private lease (met name in de kleinste segmenten, zoals de Picanto) begon toe te nemen. Hij gaf ook aan dat de oorzaak voor de flink gestegen leaseprijzen lagen in 1. Teruglopende inkoopkortingen die de leasemij kreeg bij de importeur, 2. Gestegen kosten voor o.a. onderhoud en reparatie, 3. Gestegen rente op geleend kapitaal (waarmee de leasemij de auto’s financiert).
Dus ik ben benieuwd of de zakelijke leaseauto op deze wijze langzaamaan te onvoordelig gaat worden t.o.v. het alternatief van een zelf aangeschafte (2e hands) auto, en de leaseprijzen ook om die reden (teruglopende vraag, los van de aandrijving) weer onder druk komen te staan.