Chris schreef: ↑za 30 sep 2023, 16:52
De vrachtwagen wordt geleverd door DW (Designwerk), een Zwitsers bedrijf.
Waarom doet Volvo dat niet gewoon zelf? Ze leveren die FH zelf met tot 540 kWh (accupakketten van 90 kWh dus het lijkt modulair te zijn).
In het artikel staat het antwoord (verduidelijking / aannemende dat..) > vertaling uit het Noors:
(..)De nieuwe elektrische vrachtwagens in de vorm van trekkeropleggers worden op de Volvo FH gebouwd door Swiss Designwerk Technologies AG. Het bedrijf bouwt al enkele jaren vrachtwagens om voor elektrische bediening.
In 2021 kocht Volvo Trucks 60% van het bedrijf om deel te nemen aan de "know how" en de nicheproducten die de Zwitsers bezitten. Ze bouwen niet alleen elektrische vrachtwagens, maar ook accupakketten en laders.(..)
Deze opbouw zal dus wel met goedkeuring van Volvo zelf gedaan zijn.
MaartenE schreef: ↑ma 02 okt 2023, 18:11
De vrachtwagens die bij ons komen leveren zijn deels aangedreven dmv lng, wist eigenlijk niet dat dat bruikbaar was voor toepassingen waar je vaak toch wat meer koppel van je motor verlangt. De chauffeur vertelde mij dat dat opzich niet zo'n probleem was aangezien de motor 410pk levert, maar mij lijkt dat je de toeren toch ook wat laag wil houden. Wellicht een gat in mijn kennis.
Ik heb het idee dat je aan LPG zit te denken, dat is een ander verhaal. LNG wordt in een conventionele dieselmotor toegepast, die heeft geen idee dat er LNG wordt geinjecteerd in plaats van diesel, en verbrandt op dezelfde manier (vaak nog met een klein percentage diesel voor de ontsteking). Door de calorische waarde gelijk te houden zal ook het koppel en vermogen dus niet veel afwijken.
Ik heb zelf regelmatig met een LNG vrachtwagen gereden en de rijeigenschappen zijn echt identiek ten opzichte die van een diesel. Alleen het tanken gaat compleet anders en kost veel meer tijd.
Een Noors bedrijf heeft 's werelds eerste elektrische vrachtwagen met een accupakket van 1.000 kWh (864 kWh bruikbaar). Het moet 600 kilometer ver kunnen komen met 50 ton.
Het accupakket weegt 5620 kg.
De laadtijden: 21,8 uur met 44 kW, 4 uur met 150 kW en 1,7 uur met 350 kW (10-80%).
De vrachtwagen wordt geleverd door DW (Designwerk), een Zwitsers bedrijf.
Het lijkt alsof er een extra accupakket verticaal achter de cabine is geplaatst. Dat heeft nogal gevolgen voor de gewichtsverdeling en sowieso natuurlijk het laadvermogen. Vraag me zelfs af hoe het met de maximale lengte zit als je er een gewone 13,60 trailer achter zet.
Gisteravond deze video van CNBC gekeken. De trend is in de Verenigde Staten ook dat de vraag naar EVs afkoelt.
In de video worden aardig wat trends besproken (prijzen, rente, prijsverlagingen van Tesla, bereik, laadmogelijkheden), maar niet echt een reden waarom elektrische auto's minder verkopen. De voorraad is opgelopen tot meer dan 100 dagen en dat is bijna het dubbele van brandstofauto's. Als rente doorslaggevend zou zijn, zou je verwachten dat de vraag bij benzineauto's gelijkaardig inzakt, maar dat is blijkbaar niet zo.
Verzadiging van de markt die daadwerkelijk een EV wil kopen is misschien wel een reden. Dat wordt in Nederland ook gesuggereerd. Het aantal mensen dat zegt een EV te overwegen is enorm veel groter dan het aantal mensen dat daadwerkelijk een EV koopt.
Tennet heeft een persbericht uitgedaan over netcongestie. De situatie is in sommige regio's echt problematisch.
Waar dit tot nu toe een beetje 'ver-van-mijn-bed-show' leek, gaat het in bijvoorbeeld Flevoland over twee jaar echt huishoudens treffen die willen elektrificeren:
Als de bestaande mogelijkheden voor flexibel gebruik van het net niet beter worden benut, er geen aanvullende maatregelen worden genomen en de snelle groei zich voortzet, kan vanaf 2026 de verduurzaming van woningen en de realisatie van nieuwe woonwijken niet zomaar meer plaatsvinden. Van de bestaande woningen kan dan slechts 1 op de 3 worden verduurzaamd. Andere woningen moeten wachten tot er weer voldoende elektrisch vermogen beschikbaar is. Ook de groei op het gebied van elektrisch vervoer kan niet worden gefaciliteerd.
Dus een warmtepomp of laadpaal bij je woning is niet vanzelfsprekend vanaf 2026 nog te krijgen.
Voor de provincie Utrecht waarschuwen ze zelfs dat stroomuitval een reëel risico is.