Tja, frappant is het zeker te noemen. Maar je kwam er zelf mee.JanVerhoeven schreef: zo 27 apr 2025, 20:11 Ik vind echt het frappant beredeneerd om dan bij de EV opeens vanuit de appel peer met de belasting rondom lunchkosten te gaan redeneren in plaats vanuit de bestaande kaders rondom leaserijden en de bekende tankpas.
Elektrische (vracht)auto's
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: Elektrische (vracht)auto's
-
verfmeer95
- expressweg
Voor leaserijders is het inderdaad anders, want dat zijn bedrijfsauto's waarbij het privégebruik via de bijtelling al volledig is belast. Voor hen maakt het ook niet uit hoe duur een laadpaal is, want ze betalen het sowieso toch niet zelf.JanVerhoeven schreef: zo 27 apr 2025, 20:11en de tankpas dan, die we al decennia kennen? Ik heb die nog nooit als aparte bijtellingspost op mijn loonstrookje gezien. Dat valt gewoon binnen de vaste bijtelling die je voor het verkrijgen van een leaseauto betaalt, via de bekende rekensom van de fiscale waarde. Bij de EV dus net zo, en de reden waarom men maar al te graag op kantoor laat laden is dat men dan via een groene stroomcontract de CO2 afdruk actief kan verkleinen.
Ik vind echt het frappant beredeneerd om dan bij de EV opeens vanuit de appel peer met de belasting rondom lunchkosten te gaan redeneren in plaats vanuit de bestaande kaders rondom leaserijden en de bekende tankpas.
Ik dacht dat de discussie ging over werknemers die privé een elektrische auto kopen en hem dan op het werk opladen. Dan kom je wel in loon in natura terrein als dat gratis is.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Ik kwam er toch niet mee als specifiek een aspect van belasting… ik kwam ermee omdat ik het raar vond om iemands persoonlijke situatie qua kosten op werk als voorbeeld te laten spreken voor het algemene beeld van de kosten in het bedrijfsleven. De een moet ook zelf betalen per koffie bij de automaat terwijl de ander eindeloos (n)espresso’s mag maken. Zo is er ook veel variatie tussen de kosten voor laden, van duurder dan de straat tot gratis en voor niks.Chris schreef: zo 27 apr 2025, 20:33
Tja, frappant is het zeker te noemen. Maar je kwam er zelf mee.![]()
Dat is waar, al valt of staat dat wel met het praktisch nut en gebruik. Is dat meer een margekwestie omdat de werknemer bijvoorbeeld al woonwerk de accu flink leegrijdt en dus weinig erbuiten op de lading ‘van werk’ kan rijden, dan wordt het snel een nihilwaardering (net als je telefoon opladen of een werkstuk voor je kind printen). Wordt het echter wel duidelijk gebruikt om te profiteren dan hoort het verrekend te worden. Alleen kan het ook nog binnen de onbelaste reiskostenvergoeding vallen, immers met 21 cent per km koop je ook ca. 1 kWh = ca. 4-5 km rijden. Ik vraag me af hoe vaak dit niet wordt ‘vergeten’, immers tenzij je een vaste laadplek hebt en het bedrijf verder veel lease EV rijders vraag ik me af of de Belastingdienst wel er vanuit gaat dat hier zoveel (stelselmatig) gebruik van wordt gemaakt én daar nog een punt van gaat maken.verfmeer95 schreef: zo 27 apr 2025, 21:02 Voor leaserijders is het inderdaad anders, want dat zijn bedrijfsauto's waarbij het privégebruik via de bijtelling al volledig is belast. Voor hen maakt het ook niet uit hoe duur een laadpaal is, want ze betalen het sowieso toch niet zelf.
Ik dacht dat de discussie ging over werknemers die privé een elektrische auto kopen en hem dan op het werk opladen. Dan kom je wel in loon in natura terrein als dat gratis is.
-
Egbert
- expressweg
Daar is in principe de werkkostenregeling voor, en die mag je aan het einde van het jaar ook uitkeren aan de werkgever (bruto-netto, dus hij krijgt niet alles wat aan hem uitgegeven mag worden, maar in principe betaal je er dus toch voor).JanVerhoeven schreef: ma 28 apr 2025, 0:42
Ik kwam er toch niet mee als specifiek een aspect van belasting… ik kwam ermee omdat ik het raar vond om iemands persoonlijke situatie qua kosten op werk als voorbeeld te laten spreken voor het algemene beeld van de kosten in het bedrijfsleven. De een moet ook zelf betalen per koffie bij de automaat terwijl de ander eindeloos (n)espresso’s mag maken. Zo is er ook veel variatie tussen de kosten voor laden, van duurder dan de straat tot gratis en voor niks.
Opladen van auto's valt hier ook onder. Maar meestal zijn dat
Een werkgever kan natuurlijk besluiten om niet de moeite te willen doen om zich met de WKR bezig te houden en daarom de koffie betalend te maken. Waarschijnlijk zal die de WKR dan ook niet aan de werknemer uitkeren. Het is 2% over het belaste loon dus € 930 voor een modaal inkomen. Daar koop je zo'n 3.000 kWh stroom voor of zo'n 15-20.000 km rijden.
-
Chris
- Moderator
Aan de N337 in Zwolle zit sinds een tijdje een BP Pulse snellader. Maar ik heb er nog nooit iemand zien laden. Het tarief schijnt € 0,88 per kWh te zijn.

-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Chris
- Moderator
https://www.autobahn.de/aktuelles/aktue ... rn-startet
Op de A6 in Duitsland wordt tussen de aansluitingen Amberg-West en Sulzbach-Rosenberg een stuk van de rijbaan voorzien van inductieladen, om te testen of dit werkt. Het komt over een 5,7 kilometer lang traject waar momenteel groot onderhoud aan het asfalt wordt uitgevoerd.

Op de A6 in Duitsland wordt tussen de aansluitingen Amberg-West en Sulzbach-Rosenberg een stuk van de rijbaan voorzien van inductieladen, om te testen of dit werkt. Het komt over een 5,7 kilometer lang traject waar momenteel groot onderhoud aan het asfalt wordt uitgevoerd.

-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Ik had hier wel hoge verwachtingen van, maar in de praktijk blijkt de auto helaas vrij teleurstellend. De standard range lijkt op het eerste oog een redelijk goede deal cijfermatig, maar dit is kwalitatief geen waardige opvolger van de oude 6. Vooral de rij-eigenschappen stellen teleur.JanVerhoeven schreef: ma 13 jan 2025, 10:43ik zou die MX-30 en e-C4 eerder niet meenemen omdat beide wagens op een hybride platform worden gebouwd, waar dus uitvoeringen met en zonder brandstofmotor van bestaan. Dat vertaalt zich steevast in een inefficiëntie voor puur elektrisch gebruik en is dus ook geen eerlijke appel/appel vergelijking met het gros EV’s dat wel EV-specifieke platformen gebruikt. En de MX-30 was ook niet geheimzinnig door Mazda zo in de markt gezet omdat zij van mening waren dat EV’s prima met kleine batterijen toe kunnen en mensen toch wel vaak laden (de klant moet het maar oplossen blijkbaar). Daar lijken ze nu ook weer vanaf gestapt want de nu aangekondigde elektrische 6e heeft wel gewoon een normale batterij.
Link
Overigens is die plotselinge stap weer een Japans truukje: net als bij Toyota’s bz4x is dit geen zelfontwikkelde auto maar een partnerschap met, je raadt het al, een Chinese fabrikant...
Link
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Laatst gewijzigd door JanVerhoeven op vr 11 jul 2025, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Wel minder saai qua interieur dan de bZ4x waarmee ik in Noorwegen gereden heb.
-
Chris
- Moderator
Op Tweakers zegt iemand: Hier in de wijk steeds meer parkeerplaatsen met laadpalen die altijd leeg zijn door de idioot hoge tarieven.
https://tweakers.net/reviews/13330/mind ... rzien.html
Dit is dus ook een trend die ik in Zwolle vooral sinds dit jaar zie. Parkeerplaatsen met laadpalen zijn structureel niet of nauwelijks bezet en ik zie er nu ook steeds vaker weer gewone auto's op geparkeerd staan.
Dit terwijl het aantal elektrische auto's wel blijft groeien. Dat lijkt dan toch hoofdzakelijk te zijn bij mensen die zelf kunnen laden op de oprit. Misschien is dat de groep die eerst een EV had, en pas later een laadpaal thuis, en dus in tussentijd op straat heeft zitten laden.
Of dat door blokkeertarieven men veel vaker dan vroeger, de auto verzet na het laden? Maar dan zouden de laadpalen op andere momenten wel goed bezet moeten zijn en dat zie ik ook niet echt, behalve in meer binnenstedelijke delen van de stad.
https://tweakers.net/reviews/13330/mind ... rzien.html
Dit is dus ook een trend die ik in Zwolle vooral sinds dit jaar zie. Parkeerplaatsen met laadpalen zijn structureel niet of nauwelijks bezet en ik zie er nu ook steeds vaker weer gewone auto's op geparkeerd staan.
Dit terwijl het aantal elektrische auto's wel blijft groeien. Dat lijkt dan toch hoofdzakelijk te zijn bij mensen die zelf kunnen laden op de oprit. Misschien is dat de groep die eerst een EV had, en pas later een laadpaal thuis, en dus in tussentijd op straat heeft zitten laden.
Of dat door blokkeertarieven men veel vaker dan vroeger, de auto verzet na het laden? Maar dan zouden de laadpalen op andere momenten wel goed bezet moeten zijn en dat zie ik ook niet echt, behalve in meer binnenstedelijke delen van de stad.
-
Durashift
- expressweg
Prijs zal inderdaad van invloed kunnen zijn maar zal het niet ook komen door de nieuwe generatie EV voertuigen die, in het algemeen, een wat grotere actieradius hebben waardoor voor woon-werk verkeer niet persé elke dag geladen hoeft te worden?
In sommige wijken is het zelf 'knutselen' met een laadpunt een een stuk kabel over de stoep ook aan een opmars bezig, denk ik soms als ik weer zo'n mat op de stoep zie liggen.
In sommige wijken is het zelf 'knutselen' met een laadpunt een een stuk kabel over de stoep ook aan een opmars bezig, denk ik soms als ik weer zo'n mat op de stoep zie liggen.
-
Durashift
- expressweg
Ik kom nu een, in mijn ogen, rare rechtsuitspraak tegen.. gaat over de fiscale bijtelling in de jaren '19 en '20 voor elektrisch aangedreven auto's.
Dit is dus zo'n kerel waarvan de bestelde auto later dan verwacht geleverd zal zijn.. en dus een ander kalenderjaar en ander fiscaal bijtellingspercentage. Wát ik nu zo vreemd vindt is dat de rechter, kennelijk, vindt dat de aankondiging van de verhoging in bijtelling 'te laat' zou zijn doordat mensen als verplichtingen waren aangegaan. Nou, naar mijn weten was die hele bijtellings% kortingsfuif toch op voorhand al bekend, voor meerdere jaren. Iets dat aan het begin van de jaren 10 al zo was, met de Co2 grenswaarden en 14% dieseltjes. De zgn. Autobrieven van het MinFin.
Ja, dat de fabrikant niet kon leveren op tijd..waarom zou dat dan nu nog ten laste van de maatschappij moeten komen?
Aan het begin van 2019 wist men al dat in 2020 de bijtelling voor EV's naar 8% zou gaan en een jaar later weer wat hoger (dacht 12 procent).
https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... -de-fiscus(..)Om het gebruik van elektrische auto's een boost te geven, gold er in 2019 een gunstige bijtelling van slechts 4 procent. Daar hoopte de man in kwestie gebruik van te kunnen maken, waarop hij een Hyundai Kona Electric bestelde. Maar de auto kon pas in het volgende jaar bezorgd worden. In dat jaar ging echter de bijtelling omhoog naar 8 procent, waardoor de man honderden euro's extra aan de belastingdienst moest afdragen.
De leaserijder voelde zich benadeeld en maakte dus bezwaar. Dat bezwaar liep op niets uit, waarop de man in kwestie het via de kantonrechter speelde. Zo stelde de automobilist dat hij het leasecontract niet zou hebben afgesloten wanneer hij wist dat de bijtelling omhoog zou gaan. Bij de rechter voerde hij daarnaast aan dat het Europese Mensenrechtenverdrag is overtreden, aangezien hij een financiële verplichting is aangegaan die plotseling veranderde, wat in strijd zou zijn met het eigendomsrecht.
Lagere belastingaanslag
En daardoor is de automobilist benadeeld, vindt ook de rechter. 'Voor de rechtbank weegt zwaar dat het de wetgever duidelijk had kunnen (en moeten) zijn dat er een redelijk grote groep mensen zou zijn die op het moment van de aankondiging van de verhoging van de bijtelling al verplichtingen was aangegaan die niet zomaar teruggedraaid konden worden.'
Dit is dus zo'n kerel waarvan de bestelde auto later dan verwacht geleverd zal zijn.. en dus een ander kalenderjaar en ander fiscaal bijtellingspercentage. Wát ik nu zo vreemd vindt is dat de rechter, kennelijk, vindt dat de aankondiging van de verhoging in bijtelling 'te laat' zou zijn doordat mensen als verplichtingen waren aangegaan. Nou, naar mijn weten was die hele bijtellings% kortingsfuif toch op voorhand al bekend, voor meerdere jaren. Iets dat aan het begin van de jaren 10 al zo was, met de Co2 grenswaarden en 14% dieseltjes. De zgn. Autobrieven van het MinFin.
Ja, dat de fabrikant niet kon leveren op tijd..waarom zou dat dan nu nog ten laste van de maatschappij moeten komen?
Aan het begin van 2019 wist men al dat in 2020 de bijtelling voor EV's naar 8% zou gaan en een jaar later weer wat hoger (dacht 12 procent).
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
Egbert
- expressweg
Inderdaad. Dat soort maatregelen worden gewoonlijk echt pas in september aangekondigd want het gaat over de begroting van het volgend jaar.
De regering heeft helaas nooit een 10-jarenplan gemaakt hiervoor. Waarschijnlijk zaten we dan nu nog op 8% bijtelling omdat hun prognoses van de groei van EVs veel te laag waren.
De regering heeft helaas nooit een 10-jarenplan gemaakt hiervoor. Waarschijnlijk zaten we dan nu nog op 8% bijtelling omdat hun prognoses van de groei van EVs veel te laag waren.
-
Durashift
- expressweg
Autobrief ii uit 2016. Strekkend over de periode 2017-2020.JanVerhoeven schreef: wo 16 jul 2025, 7:39waar baseer je dat ‘begin 2019’ precies op? Bijvoorbeeld dit nieuwsbericht https://www.businessinsider.nl/bijtelli ... ease-2020/ suggereert dat het pas met Prinsjesdag, in september dus, bekend werd gemaakt.
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel ... tobrief_ii
Ik denk dat jij de daaropvolgende brief aanhaalt, voorstellen daarin werden tijdens Prinsjesdag 2019 bekend gemaakt.
https://www.vzr.nl/lobby/lobby-autobrief-2(..)De overheid heeft het beleid op het gebied van de bijtelling tot en met 2015 vastgelegd in Autobrief 1. De laatste jaren is al wel het een en ander in de bijtelling veranderd, zoals de aanpassing van de CO2-percentages behorend bij de diverse bijtellingscategorieën. Echter, dit was voorzien en stond aangekondigd in de betreffende autobrief. Begin 2014 zijn de gesprekken gestart om te komen tot Autobrief 2, maar uiteindelijk is deze uitgesteld. Autobrief 2 is daardoor niet vóór 2017 ingegaan. 2016 is daarmee een tussenjaar geworden.
Autobrief 3
De bekendmaking van Autobrief 3 is in 2019 meerdere keren uitgesteld. Dit is niet bewust gedaan door de Overheid, maar de autobranche had deze autbrief al meerdere keren verwacht, maar hij kwam maar niet... Wat wel kwam is het Klimaatakkoord. Anders dat de naam doet vermoeden, was dit nog geen akkoord, maar een voorstel. De voorstellen uit het Klimaatakkoord zijn nogmaals bevestigd bij de presentatie van de miljoennota op Prinsjesdag. 2019. Lees hier wat deze voorstellen zijn.
Los hiervan kon men in de nieuwsberichten over de introductie van de Tesla Model 3 op de NL markt, in het voorjaar van 2019, wel lezen dat het interessante bijtellingsvoordeel eindig was per dat kalenderjaar (4% tot 50 mille cat.prijs werd dus 8%).
In 2018 werd er al voor gewaarschuwd dat de 4% (all out) in het volgend kalenderjaar aan een wijziging onderhevig zou zijn.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... naar-2019/
Dat klopt, sterker nog, de laatste vergadering/stemming van de Eerste Kamer, voor het kerstreces, is eigenlijk de definitieve klap op het wel of niet doorgaan van aangekondigde, fiscale, maatregelen in het daaropvolgend belastingjaar. Eind jaren 00 heb ik weleens vanaf september tegen berijders meermaals moeten vertellen dat de fiscaliteit van hun in bestelling staande leaseauto pas definitief zou zijn als de Eerste Kamer over het belastingplan had gestemd.Egbert schreef:(..)Dat soort maatregelen worden gewoonlijk echt pas in september aangekondigd want het gaat over de begroting van het volgend jaar.
Tegenwoordig wordt dit zelfs het jaar over gegooid, zoals dit jaar dat men (delen van) het belastingplan pas in februari behandelde.
-
Durashift
- expressweg
Ja, dit wordt wel 'een probleempje'.. Vanochtend met dochter naar een afspraak in Utrecht, Kanaleneiland, nét na 11.00 uur dus buiten het betaald parkeren tijdvak. Parkeren kan in de straat of op het parkeerterrein van de flat/het pand van de dienstverlener. Daar zijn vier laadpalen met ieder aan beide zijden een laadpunt. Dus acht parkeerplaatsen voor EV's. Daarvan werden er twee daadwerkelijk gebruikt door een ladende EV.Chris schreef: vr 25 apr 2025, 19:43 (..)
Als ik op de Smoov app kijk voor laadpalen in mijn wijk, dan zie ik met name het laatste jaar dat publieke laadpalen vaker leeg dan vol zijn. Dit is wel een verschil met enkele jaren geleden, terwijl het ook weer niet zo is dat publieke laadpalen letterlijk elke 100 meter te vinden zijn. (..)
Er waren nog enkele parkeerplaatsen voor 'gewone' auto's over. Achter mij komt een Volvo EX30 aangereden. Nou, denk ik, die gaat vast één van de speciale EV parkeerplaatsen gebruiken (ook nog gunstig aan het begin gelegen, dus een korte loopafstand) maar nee hoor, mevrouw parkeert gewoon op een reguliere parkeerplaats.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Durashift
- expressweg
Mijn punt is dat een EV rijder maar gaat (bij) laden als op een parkeerplaats er een overschot is aan doelgroep parkeerplaatsen in plaats van een reguliere parkeerplaats te bezetten.
Zo'n stekker in een laadpunt steken is immers wat makkelijker dan, bijvoorbeeld, een gehandicapten parkeerkaart te regelen.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Ik heb een tijdje in die linkjes gezocht maar alleen gevonden dat de grens omlaag zou gaan, maar nergens dat het tarief onder die grens naar 8% zou gaan? Want dat is waar de rechtszaak om draait. Ook in dat Autoweek artikel zie ik nergens iets over die 8%, maar misschien zie ik het over het hoofd?Durashift schreef: ma 21 jul 2025, 21:57 Autobrief ii uit 2016. Strekkend over de periode 2017-2020.
https://www.vzr.nl/lobby/lobby-autobrief-2
In 2018 werd er al voor gewaarschuwd dat de 4% (all out) in het volgend kalenderjaar aan een wijziging onderhevig zou zijn.
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Volgens mij zit het punt van Durashift dat EVs bij een tekort aan reguliere parkeerplaatsen maar bij een parkeerplaats met een laadpunt parkeren.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Dat lees ik er ook in en ik reageer daarop dat dat op twee manieren wordt aangepaktwaldo79 schreef: di 22 jul 2025, 16:27 Volgens mij zit het punt van Durashift dat EVs bij een tekort aan reguliere parkeerplaatsen maar bij een parkeerplaats met een laadpunt parkeren.
- er gelden kleeftarieven als je aan een paal verbonden blijft als je niet laadt, dus de parkeerder wordt financieel geraakt als die na het laden niet verplaatst.
- men past de bebording aan:

Origineel werd vaak alleen links of rechts gebruikt waar geen verplichting bij komt kijken. Een EV zijn is genoeg en dus kan men er niks aan doen als er lang geparkeerd wordt. Tegenwoordig gebruikt men de middelste. Als je dan niet meer daadwerkelijk oplaadt kan er wel handhaving plaatsvinden.
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Ik heb liever geen onderbord met tekst, zeker op locaties waar niet-Nederlandstalige weggebruikers komen.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Hoewel de meeste AC-palen erg uitgekleed zijn, is er vaak toch wel een lampje te zien met de status van de paal. De enige uitzondering die ik daarop ken zijn de laders van Tesla.Wouter N14 schreef: di 22 jul 2025, 19:40Hoe wordt er dan op gehandhaafd dat er daadwerkelijk wordt opgeladen?
-
Wouter N14
- Moderator
Klopt, maar dat lijkt mij uit oogpunt van objectiviteit, uniformiteit en jurisprudentie toch te schraal voor handhaving.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Tsja, ik denk toch dat daar anders geen uniforme manier voor is. Veel auto's geven ook één of andere manier de laadstatus aan (bij mijn auto gaan er 1, 2 of 3 blauwe lampjes knipperen achter de voorruit), maar ook dat wisselt erg sterk per EV.
-
captain007
- Forumbeheerder
Goede vraag aangezien de meeste handhaving tegenwoordig bestaat uit scanauto's als het gaat om parkeerhandhaving. En dit lijkt me iets wat een scanauto niet kan, omdat veel palen vaak afgedekt worden door de geparkeerde voertuigen.Wouter N14 schreef: di 22 jul 2025, 19:40Hoe wordt er dan op gehandhaafd dat er daadwerkelijk wordt opgeladen?
-
Durashift
- expressweg
Nu ja, die berijder 'ging uit zijn plaat' dat hij dus 8% moest betalen in 2020.JanVerhoeven schreef: di 22 jul 2025, 15:45maar dit wordt toch al ondervangen door en de kleeftarieven en de aanpassing van de eis van de parkeerplaats voor "opladen van elektrische voertuigen"? Daarmee is het niet langer toegestaan om er te blijven staan, stekker erin of niet.
Ik heb een tijdje in die linkjes gezocht maar alleen gevonden dat de grens omlaag zou gaan, maar nergens dat het tarief onder die grens naar 8% zou gaan? Want dat is waar de rechtszaak om draait. Ook in dat Autoweek artikel zie ik nergens iets over die 8%, maar misschien zie ik het over het hoofd?Durashift schreef: ma 21 jul 2025, 21:57 Autobrief ii uit 2016. Strekkend over de periode 2017-2020.
https://www.vzr.nl/lobby/lobby-autobrief-2
Ik heb nog even gezocht en de zoekresultaten vermelden dat in juli 2019 de fiscale (bijtelling) behandeling van EV's naar voren wordt gehaald.
In 2016 was dus nog afgesproken dat het bijtellingspercentage tot en met 2020 vast zou liggen.
https://www.automotive-online.nl/search/Autobrief+II/
Klikken op de links stuiten op een betaalmuur (helaas).
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Scanauto's dienen niet de algemene handhaving, ze dienen specifiek ter controle van het voldoen van de parkeerbelasting. Handhaving is voor de reguliere handhavers die eventueel getipt kunnen worden als iemand ergens ten onrechte parkeert. Niet anders dan andere vormen van foutparkeren, dat controleren scanauto's toch ook niet...captain007 schreef: di 22 jul 2025, 20:55Goede vraag aangezien de meeste handhaving tegenwoordig bestaat uit scanauto's als het gaat om parkeerhandhaving. En dit lijkt me iets wat een scanauto niet kan, omdat veel palen vaak afgedekt worden door de geparkeerde voertuigen.Wouter N14 schreef: di 22 jul 2025, 19:40Hoe wordt er dan op gehandhaafd dat er daadwerkelijk wordt opgeladen?
Dus al die gemeentes die het gewoon toepassen en op handhaven en wat bij de rechter standhoudt zitten verkeerd? Voorbeeldje: https://linkeddata.overheid.nl/front/po ... :2022:2105Wouter N14 schreef: di 22 jul 2025, 20:12 Klopt, maar dat lijkt mij uit oogpunt van objectiviteit, uniformiteit en jurisprudentie toch te schraal voor handhaving.
en het hof ging daarin meeIk zag dat het andere parkeervak bij dit bord op dat moment niet bezet was. Ik zag dat dit voertuig aan de laadpaal met laadpuntnummer 51152 door middel van een laadkabel was verbonden. Ik zag dat op de laadpaal met laadpuntnummer 51152 toen een groen lampje brandde. Ik zag toen dat op dit laadpunt bij het groene licht de tekst was aangegeven ‘batterij vol/standby’, ten teken dat er op dat moment niet werd geladen. Ik maakte met mijn iPhone daar om 12:40 en 12:41 uur op 9 juni 2020 vier foto’s van het voertuig, het laadpunt en het verkeersbord. Dit was mijn eerste waarneming. Om 12:41 uur op 9 juni 2020 vertrok ik bij dit voertuig om mijn surveillance voort te zetten. Om 14:39 uur op 9 juni 2020 keerde ik naar dezelfde locatie terug. Ik zag toen dat de voornoemde personenauto van het merk MG met het kenteken [kenteken] op exact dezelfde plek was geparkeerd bij de laadpaal met laadpuntnummer 51152, terwijl de laadkabel van dit voertuig op exact dezelfde wijze aan hetzelfde laadpunt was verbonden. Ik zag daar toen, om 14:39 uur op 9 juni 2020, dat op dit laadpunt een groen lampje brandde, ten teken dat er op dat moment niet werd geladen. Ik zag dat het andere parkeervak bij deze laadpaal toen niet bezet was door een voertuig. Dit was mijn tweede waarneming.
Tussen mijn waarnemingen verstreken 1 uur en 59 minuten. Ten tijde van beide waarnemingen werd er niet opgeladen blijkens de laadpaal. Ik besloot daar, om 14:39 uur, op 9 juni 2020 een aankondiging van beschikking uit te schrijven.”
Hier zelfs een voorbeeld https://linkeddata.overheid.nl/front/po ... :2020:8662 waarbij de ambtenaar de verkeerde feitcode gebruikte, namelijk een verkeerde voertuigcategorie ipv verkeerd gebruik. Maar zelfs toen ging de rechtbank niet in het verweer mee en wijzigde de feitcode.Het behoort tot de verantwoordelijkheid en het risico van de bestuurder van een elektrisch voertuig om het voertuig te verplaatsen zodra het voertuig niet meer wordt opgeladen op een parkeerplaats die is aangeduid met een bord E04 met het onderbord "opladen elektrische voertuigen". Voor zover van de zijde van de betrokkene is gesteld dat de bestuurder steeds bij het voertuig zou moeten blijven om te weten wanneer hij zijn voertuig moet verplaatsen, wordt opgemerkt dat na het aansluiten van een elektrisch voertuig aan een laadpaal door het voertuig in de regel zelf een berekening wordt gegeven van de te verwachten laadtijd, terwijl de bestuurder ook zelf een zodanige berekening kan maken.