Elektrische (vracht)auto's
Moderator: Moderatoren
-
Wouter N14
- Moderator
Re: Elektrische (vracht)auto's
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
Mundial
- verkeersader
Scanauto's dienen niet de algemene handhaving, ze dienen specifiek ter controle van het voldoen van de parkeerbelasting. Handhaving is voor de reguliere handhavers die eventueel getipt kunnen worden als iemand ergens ten onrechte parkeert. Niet anders dan andere vormen van foutparkeren, dat controleren scanauto's toch ook niet...JanVerhoeven schreef: wo 23 jul 2025, 0:32Goede vraag aangezien de meeste handhaving tegenwoordig bestaat uit scanauto's als het gaat om parkeerhandhaving. En dit lijkt me iets wat een scanauto niet kan, omdat veel palen vaak afgedekt worden door de geparkeerde voertuigen.Wouter N14 schreef: di 22 jul 2025, 19:40Hoe wordt er dan op gehandhaafd dat er daadwerkelijk wordt opgeladen?
[/quote]
In België dacht Parking.Brussels dat ze dat wel konden maar een aantal van hun boetes zijn zo vernietigd (aldus vonnissen op FB pagina's die de nogal inhalige aanpak van dat agentschap aanklagen).
-
Durashift
- expressweg
Toch ben ik er wantrouwend in. In NL zie ik soms ook voertuigen zonder herkenbare (handhaving danwel parkeerwacht) bestickering rondrijden met zo'n camera paddenstoel op het dak. Laatst nog een blanco, witte, Toyota Yaris daarmee gespot. Wát doen die auto's, denk ik dan altijd.
-
JanVerhoeven
- verkeersader

edit: ik kwam nu tegen dat zoiets een puntenwolkmeting genoemd wordt
Laatst gewijzigd door JanVerhoeven op do 31 jul 2025, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Chris
- Moderator
Op een rondje vanavond eens alle ongebruikte laadpalen gefotografeerd. Ik kwam er geen één tegen waar wel een auto stond. Dit was een jaar geleden echt anders, dan waren ze bijna altijd bezet.

Laadpunt EV by European Roads, on Flickr

-
R-R-L
- stadsweg
Bijzonder beeld. Vakantieperiode wellicht? Bij de palen in mijn buurt staat meestal wel minimaal één auto, vaak twee en dan ook nog structureel dezelfde. Min of meer geclaimde palen. Nog best opvallend, vrijwel allemaal koophuizen wel een mogelijkheid om met een kabel over/in de stoep thuis te laden.
Ergens is een lampje wel handig om te zien of een auto wel of niet nodig aan het laden is. Anderzijds heb je ook precies niets aan de informatie, het is niet dat je andermans stekker uit de paal kan halen zodat jouw auto kan laden. Werkt misschien juist frustrerend als een auto vol is en je er niet bij kan.
En dan ook maar de vraag of de lampjes aanblijven. Als ik de stekker er in doe zie ik aan de kleur van het lampje of hij meteen begint met laden, of dat hij gepland is om later te laden. Of het lampje tussentijds verandert heb ik nog niet gezien maar ook niet op gelet, kan het lampje vanuit huis niet zien. Zodra ik bij de auto ben is hij volgens mij wel aan, maar kan ook zomaar zijn dat dat alleen is als de sleutel in de buurt is.Jeroen schreef: di 22 jul 2025, 20:15 Tsja, ik denk toch dat daar anders geen uniforme manier voor is. Veel auto's geven ook één of andere manier de laadstatus aan (bij mijn auto gaan er 1, 2 of 3 blauwe lampjes knipperen achter de voorruit), maar ook dat wisselt erg sterk per EV.
Ergens is een lampje wel handig om te zien of een auto wel of niet nodig aan het laden is. Anderzijds heb je ook precies niets aan de informatie, het is niet dat je andermans stekker uit de paal kan halen zodat jouw auto kan laden. Werkt misschien juist frustrerend als een auto vol is en je er niet bij kan.
-
Starlet
- stadsweg
Ecotap en Allego zijn berucht om hun hoge tarieven + kleefboetes. Iedereen die een mogelijkheid tot thuisladen heeft laad eigenlijk wel (veel) goedkoper: Vaste contracten liggen rond de 24 - 28 cent/kWh en aan een paal betaal je het dubbele.
Overigens deze vakantie een ervaring gehad dat het tarief in de app (Vattenfall) niet strookte met het gefactureerde tarief. Het was het dubbele: als je niet bekend bent dan raad ik eigenlijk aan om een screenshot te maken van het tarief in je app als je de sessie start (zeker in het buitenland).
Bij een tankstation, zelfs in het buitenland, heb je deze onzin niet.
Overigens deze vakantie een ervaring gehad dat het tarief in de app (Vattenfall) niet strookte met het gefactureerde tarief. Het was het dubbele: als je niet bekend bent dan raad ik eigenlijk aan om een screenshot te maken van het tarief in je app als je de sessie start (zeker in het buitenland).
Bij een tankstation, zelfs in het buitenland, heb je deze onzin niet.
-
Chris
- Moderator
In Frankrijk lijkt de laadinfrastructuur langs de autoroute wel in hoog tempo op orde gebracht te zijn. Vrijwel elke aire met tankstation lijkt ook laadpunten te hebben.
Wel viel mij langs de A31 op dat ze meerdere tekstkarren hadden neergezet met de tekst 'laadpaal, anticipeer op laden'. Ik weet niet waarom ze die boodschap overbrengen, misschien veel EVs die stil komen te vallen langs de autoroute? Of juist in het hoogseizoen lange wachttijden / onbeschikbaarheid van laadpalen?

Aire de Montigny-le-Roi Charging Station by European Roads, on Flickr

Wel viel mij langs de A31 op dat ze meerdere tekstkarren hadden neergezet met de tekst 'laadpaal, anticipeer op laden'. Ik weet niet waarom ze die boodschap overbrengen, misschien veel EVs die stil komen te vallen langs de autoroute? Of juist in het hoogseizoen lange wachttijden / onbeschikbaarheid van laadpalen?

-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik heb zelf nog nooit een tarievenpaal gezien bij een laadstation.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Durashift
- expressweg
In Barneveld heeft het tankstation, in de oksel van de afrit 4 (Scherpenzeel) van de A30, wél het laadtarief op de prijzenpaal staan (als laatste, onderop). Staat al een tijd op 69 cent per kWh.
-
captain007
- Forumbeheerder
Het viel mij deze zomer op dat er ook de afgelopen jaren nog behoorlijk wat stations bij zijn gekomen van o.a. Tesla. Ik heb een keer 10 min moeten wachten bij een laadstation, maar voor de rest kon ik overal direct laden. Op een zwarte zaterdag is dat overigens geen schande als de pompstations ook zo druk zijn dat de rijen soms op de uitvoegstroken van aires terugslaan.Chris schreef: za 30 aug 2025, 20:48 In Frankrijk lijkt de laadinfrastructuur langs de autoroute wel in hoog tempo op orde gebracht te zijn. Vrijwel elke aire met tankstation lijkt ook laadpunten te hebben.
-
R-R-L
- stadsweg
Afgelopen vakantie was de eerste met de EV, kon me niet aan de indruk onttrekken dat alle superchargers vrij recent aangelegd waren. Allen ook voorzien van de V4 superchargers, met langere kabels voor andere merken. Die langere kabels kwamen met de fietsendrager achterop handig uit.
Geen moment druk gemaakt over range en laden. Bij een alternatieve route ivm files meteen een andere laadstop plannen, rekening houden met gewenste acculading bij aankomst, op de terugweg melding dat ik een geplande stop ook prima over kon slaan. Vond de vooraf bepaalde stops eigenlijk juist erg prettig werken, niet doorrijden tot iemand de behoefte voelt om er even uit te gaan of mijn vriendin vragen om een centre commercial vlakbij een afrit te zoeken.
Enige wat niet kan is de reisstijl van toen ik alleen was of wanneer we met zijn tweeën zijn. Plassen en bakkie voor onderweg halen lukt niet. Met het gezin zijn de stops vaker langer dan de auto nodig heeft om te laden, tot het punt aan toe dat we de auto nog een keer moesten verplaatsen.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Het nut van die zuilen is ook beperkt, omdat je nog steeds met iedere laadpas een ander tarief kunt betalen. Wellicht voor palen die de mogelijkheid bieden om direct met een betaalkaart te betalen dat dit nuttig kan zijn, maar dan heb je nog niet de garantie dat je ook de laagste prijs hebt.
-
traveldude
- dorpsstraat
Los van of het kan, het mag in principe niet een (losliggende) kabel over de stoep. In gemeenteland is er wel een toenemende trend om dit met bijvoorbeeld kabelgoten te legaliseren om de inwoners met zonnepanelen ook tegemoet te komen. Vaak is de aanleg op kosten van de aanvrager. Maar er kleven ook nadelen aan. Het werkt natuurlijk vrij goed in buurten met een lagere parkeerdruk, maar in buurten met een hoge parkeerdruk is het anders. Dan komen er ook tegenargumenten om de hoek kijken. De parkeerplaats blijft openbaar, dus iedereen mag er parkeren. Een stille claim op een plaats voor de deur op deze wijze kan verkeerd vallen in een wijk met hoge druk waar iedereen 's-avonds drie keer rond moet rijden.R-R-L schreef: do 31 jul 2025, 15:34 Bijzonder beeld. Vakantieperiode wellicht? Bij de palen in mijn buurt staat meestal wel minimaal één auto, vaak twee en dan ook nog structureel dezelfde. Min of meer geclaimde palen. Nog best opvallend, vrijwel allemaal koophuizen wel een mogelijkheid om met een kabel over/in de stoep thuis te laden.
(willekeurige foto van internet afgeplukt)
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Ik heb gisteren een dag een hagelnieuwe Mercedes-Benz E-Actros mogen testen, een auto die onder collega's trouwens al de bijnaam wasmachine heeft gekregen. Zoals verwacht is de actieradius wel wat beter dan die van mijn Volvo FH electric. Met een rit van 380 km had ik nog 42% over bij terugkomst. 500 km moet dus mogelijk zijn en waarschijnlijk ook wel 600 km in gunstige omstandigheden. Ook het snelladen gaat beter met snelheden ruim boven de 300 kW.
Tot zover de lofzang. Het grotere accupakket van 620 kWh zorgt er namelijk ook voor dat hij nog zwaarder is, met een lege koeloplegger 21 tot 22 ton. Niet dat je daar tijdens het rijden veel van merkt, maar het betekent een nog grotere beperking op het laadvermogen en aslast op de trekas. Dat maakt zware vrachten laden wel een uitdaging.
Qua rijden heb ik gemengde gevoelens. De aandrijflijn, 800 pk elektromotor op de achteras met een 4-trapsautomaat, is erg fijn en redelijk soepel en stil. Ook de ACC werkt erg verfijnd en de software is nog net niet te bemoeizuchtig. De rest van de rijbeleving kan ik echter niet warm van worden. Erg drukke schermen die net te ver weg staan, cameraspiegels waar ik niet aan kan wennen en weer juist te dichtbij staan, matige stoelen, vage, zware besturing, touchpads op het stuur en last but not least de hoge instap met 5 treden. Ik was toch blij dat ik vandaag weer met de Volvo op pad mocht.
Tot zover de lofzang. Het grotere accupakket van 620 kWh zorgt er namelijk ook voor dat hij nog zwaarder is, met een lege koeloplegger 21 tot 22 ton. Niet dat je daar tijdens het rijden veel van merkt, maar het betekent een nog grotere beperking op het laadvermogen en aslast op de trekas. Dat maakt zware vrachten laden wel een uitdaging.
Qua rijden heb ik gemengde gevoelens. De aandrijflijn, 800 pk elektromotor op de achteras met een 4-trapsautomaat, is erg fijn en redelijk soepel en stil. Ook de ACC werkt erg verfijnd en de software is nog net niet te bemoeizuchtig. De rest van de rijbeleving kan ik echter niet warm van worden. Erg drukke schermen die net te ver weg staan, cameraspiegels waar ik niet aan kan wennen en weer juist te dichtbij staan, matige stoelen, vage, zware besturing, touchpads op het stuur en last but not least de hoge instap met 5 treden. Ik was toch blij dat ik vandaag weer met de Volvo op pad mocht.
-
Wouter N14
- Moderator
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
JB81
- autoweg
Niet helemaal, het gewicht van het accupakket lijkt me toch ook een significant nadeel voor een vrachtwagen
-
mavas
- 2x5 autosnelweg
In Oost-Nederland klaagt men over wegen die kapot worden gereden door zware electrische bussen:
https://www.oost.nl/nieuws/3567442/zwar ... -problemen
-
Chris
- Moderator
In het centrum van Arnhem heb je een Albert Heijn waarbij vrachtwagens een ontheffing hebben om via dit bruggetje weg te rijden: https://www.google.com/maps/@51.9791465 ... e3!5m1!1e1
Je vraagt je ook af of dit soort bruggen wel goed bestand zijn tegen zwaardere elektrische vrachtauto's. Bijvoorbeeld dit soort ritten waren zelden 40 ton, maar met elektrische vrachtauto's wel, zeker ook de combinatie van een elektrische vrachtauto en een elektrisch gekoelde oplegger, waar je ook extra accugewicht mee sleept. Ik ken iemand die dit soort ritten doet met een elektrische vrachtauto en hij zegt dat hij wel het verschil merkt tussen een oplegger die elektrisch gekoeld is en eentje die nog op een dieselaggregaat werkt.
Je vraagt je ook af of dit soort bruggen wel goed bestand zijn tegen zwaardere elektrische vrachtauto's. Bijvoorbeeld dit soort ritten waren zelden 40 ton, maar met elektrische vrachtauto's wel, zeker ook de combinatie van een elektrische vrachtauto en een elektrisch gekoelde oplegger, waar je ook extra accugewicht mee sleept. Ik ken iemand die dit soort ritten doet met een elektrische vrachtauto en hij zegt dat hij wel het verschil merkt tussen een oplegger die elektrisch gekoeld is en eentje die nog op een dieselaggregaat werkt.
-
Matthijs
- expressweg
Gut, de lokale PVV heeft iets gevonden om te zeuren over EV's?mavas schreef: vr 03 okt 2025, 12:38 In Oost-Nederland klaagt men over wegen die kapot worden gereden door zware electrische bussen:
De trend van de laatste 10-20 jaar naar zware en grote SUV's draagt ook bij aan extra en onnodige slijtage van de wegen. Waar was de PVV toen met hun klachten?
-
Jablan
- stadsweg
En die elektrische bussen rijden in opdracht van de provincie ... PVV lijkt niet te weten, hoe het OV tegenwoordig is georganiseerd.
-
Chris
- Moderator
SUVs mogen dan lelijk en/of eenheidsworst zijn, dat soort aslasten zijn niet zo relevant voor de schade aan wegen. Dat gebeurt pas bij veel zwaardere voertuigen zoals vrachtauto's, en wellicht ook de zwaardere elektrische bussen. Veel wegen zullen niet direct instorten bij een zwaar voertuig, maar vertonen wel sneller slijtage, zeker nu onze infrastructuur steeds ouder wordt.
Een behoorlijk groot deel van de bruggen is ontworpen met een filosofie dat zwaar verkeer niet overal komt (verschillende belastingklassen), waar tegenwoordig anders tegenaan gekeken wordt. Hetzelfde geldt voor veel wegen, zeker in zettingsgevoelig gebied. Er zijn heel wat buitenwegen die eigenlijk niet geschikt zijn voor zware voertuigen maar waar het over de decennia heel normaal is geworden om met 40 of 50 ton voertuigen te rijden. Dit soort wegen slijten sneller en de fundering bezwijkt sneller. Bussen rijden ook door woongebieden waar normaal weinig vrachtverkeer komt, dus die verhardingen zijn ook niet hetzelfde als bij intensief bereden N- of A-wegen.
Een behoorlijk groot deel van de bruggen is ontworpen met een filosofie dat zwaar verkeer niet overal komt (verschillende belastingklassen), waar tegenwoordig anders tegenaan gekeken wordt. Hetzelfde geldt voor veel wegen, zeker in zettingsgevoelig gebied. Er zijn heel wat buitenwegen die eigenlijk niet geschikt zijn voor zware voertuigen maar waar het over de decennia heel normaal is geworden om met 40 of 50 ton voertuigen te rijden. Dit soort wegen slijten sneller en de fundering bezwijkt sneller. Bussen rijden ook door woongebieden waar normaal weinig vrachtverkeer komt, dus die verhardingen zijn ook niet hetzelfde als bij intensief bereden N- of A-wegen.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Personenbusjes waren lange tijd eigenlijk onbetaalbaar voor particulieren door de BPM regels. Er waren al elektrische personenbusjes als de Mercedes EQV (te duur) en de Citroën E-berlingo (vrij beperkte range), maar dit segment lijkt met auto's als de nieuwe Kia PV5 toch wel weer interessant te worden. Je krijgt in ieder geval heel veel ruimte voor je geld.
Link
Link
-
Chris
- Moderator
Het valt mij op dat je de Tesla Model 3 al niet zo dominant aanwezig ziet als een paar jaar geleden. De facelift versie zie je niet zo frequent als toen het oorspronkelijke model.
Volgens Kenteken.tv zijn er van de bijna 30.000 verkochte auto's uit 2019 nog maar 17.600 op de weg. Na 6 jaar is dus al meer dan 40% niet meer in Nederland. Dat lijkt mij een behoorlijk hoge uitstroom voor zo'n recente auto.
Volgens Kenteken.tv zijn er van de bijna 30.000 verkochte auto's uit 2019 nog maar 17.600 op de weg. Na 6 jaar is dus al meer dan 40% niet meer in Nederland. Dat lijkt mij een behoorlijk hoge uitstroom voor zo'n recente auto.
-
Autostrada
- autoweg
Veel van die Model 3’s zijn op kenteken gezet toen de bijtelling nog 4% was op EV’s. Voor zakelijke lease rijders was het toen een absurd goede deal om een Model 3 te nemen, ten opzichte van een benzineauto. De meeste lease contracten lopen voor 4 a 5 jaar, het is dus niet verwonderlijk dat die auto’s inmiddels hun weg elders vinden.Chris schreef: zo 23 nov 2025, 20:12 Het valt mij op dat je de Tesla Model 3 al niet zo dominant aanwezig ziet als een paar jaar geleden. De facelift versie zie je niet zo frequent als toen het oorspronkelijke model.
-
Durashift
- expressweg
-
JanVerhoeven
- verkeersader
-
mvalkenburg
- autoweg
Ik zie niet in hoe ik “blij gebruik maak van die laadinfrastructuur” als niet-gebruiker van die infrastructuur waar ik wel aan heb meebetaald?
-
Autostrada
- autoweg
Dit is een generieke waarheid vwbt infrastructuur. Zo heb ik bijgedragen aan de nieuwe randweg Groningen, maar deze nog nooit gebruikt…mvalkenburg schreef: ma 24 nov 2025, 1:02 Ik zie niet in hoe ik “blij gebruik maak van die laadinfrastructuur” als niet-gebruiker van die infrastructuur waar ik wel aan heb meebetaald?
Overigens profiteer je in het geval van investeringen in EV’s wel van verminderde uitstoot / schonere lucht.