Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door mvalkenburg »

Autostrada schreef: ma 24 nov 2025, 6:35 Dit is een generieke waarheid vwbt infrastructuur. Zo heb ik bijgedragen aan de nieuwe randweg Groningen, maar deze nog nooit gebruikt…
Maar wel KUNT gebruiken. Laadinfrastructuur KAN ik niet gebruiken.
Overigens profiteer je in het geval van investeringen in EV’s wel van verminderde uitstoot / schonere lucht.
Ik profiteer misschien van verplaatste uitstoot.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Ook van verminderde uitstoot, want
* elektrische auto's gebruiken minder energie per km
* uitstoot van energiecentrales is schoner dan van auto's
* elektrische auto's kunnen op hernieuwbare energie rijden
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

Lijkt me inderdaad knap hoe je uitstoot slechts kan verplaatsen als je een EV met energie uit je zonnepanelen oplaadt. En zelfs uit het stroomnet wordt het steeds moeilijker om daar nog uitstoot bij te krijgen.

Afbeelding
mvalkenburg
autoweg

Ja precies. Gelukkig zijn die zonnepanelen (of ontsierende windmolens for that matter) uitstootvrij geproduceerd om vervolgens uitstootvrij die enorme laadpleinen aan te leggen en fossielvrij te asfalteren.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

:facepalm:

Zonnepanelen en windmolens wekken tijdens hun levensduur veel meer energie op dan dat ze gekost hebben om te produceren.

En is het maken van tankstations ook zo uitstootvrij?
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

mvalkenburg schreef: ma 24 nov 2025, 9:10 Gelukkig zijn die zonnepanelen (of ontsierende windmolens for that matter) uitstootvrij geproduceerd om vervolgens uitstootvrij die enorme laadpleinen aan te leggen en fossielvrij te asfalteren.
Kolencentrales, kerncentrales, boorplatforms, olietankers en tankstations bouw je zonder uitstoot en fossielvrij? :roll:
JanVerhoeven
verkeersader

mvalkenburg schreef: ma 24 nov 2025, 9:10 Ja precies. Gelukkig zijn die zonnepanelen (of ontsierende windmolens for that matter) uitstootvrij geproduceerd om vervolgens uitstootvrij die enorme laadpleinen aan te leggen en fossielvrij te asfalteren.
Het is toch geen hogere wiskunde beste man, als ik een zonnepaneel en een laadplein produceer en daar de auto's uit oplaad, dan telt dat toch over hun totaal aantal kilometers bij elkaar op tot minder uitstoot dan als je al die auto's op brandstof laat rijden :dontknow:

Dat is toch logischerwijs een verschil met enkel verplaatsen zoals jij beweert, alsof het een exact dezelfde hoeveelheid uitstoot veroorzaakt als het andere...

Het is net alsof je thuis eten maken niet vind schelen ten opzichte van het restaurant, want het is allebei 'niet gratis' (kostenvrij). Je verplaatst enkel de kosten :lol:
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Egbert schreef: ma 24 nov 2025, 9:37 Zonnepanelen en windmolens wekken tijdens hun levensduur veel meer energie op dan dat ze gekost hebben om te produceren.
Daarnaast beetje kip en ei redenering.

Want als straks fossiel nog maar minimaal gebruikt wordt en het gros van ook de productie komt van "duurzaam" opgewekte" energie (en gemaakt is) houdt de redenering over "het is niet duurzaam gemaakt" geen stand. "de mijnbouw" is dan natuurlijk het volgende "ja maartje". etcetera. Is een beetje kaliber reflex dat groentjes niet mogen reizen of eigenlijk niet zouden mogen leven want daarmee zijn ze hypocriet.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

mvalkenburg schreef: ma 24 nov 2025, 7:45 Maar wel KUNT gebruiken. Laadinfrastructuur KAN ik niet gebruiken.
Natuurlijk wel, op de dag dat je met een EV gaat rijden (en die dag zal komen, en dan zul je je afvragen waarom je überhaupt al die jaren gezworen hebt bij benzine).
mvalkenburg
autoweg

Autostrada schreef: ma 24 nov 2025, 10:13
Natuurlijk wel, op de dag dat je met een EV gaat rijden (en die dag zal komen, en dan zul je je afvragen waarom je überhaupt al die jaren gezworen hebt bij benzine).
Vooralsnog ben ik erg nieuwsgierig naar de eerste EV waar ik niet kotsmisselijk uitstap na een ritje.
boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! »

^^ Als bestuurder of inzittende? Het is bekend dat inzittenden daar meer last van hebben.

Link
mvalkenburg
autoweg

Inzittende. Heb niet de behoefte om zelf achter het stuur te stappen.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Autostrada schreef: ma 24 nov 2025, 10:13Natuurlijk wel, op de dag dat je met een EV gaat rijden (en die dag zal komen, en dan zul je je afvragen waarom je überhaupt al die jaren gezworen hebt bij benzine).
Ik heb EV gehad voor (bedrijfswagen), maar privé blijft het benzine en dat hangt simpelweg samen met de beperkte radius van EV (winterweer => tot 50% minder). We hebben nu eenmaal af en toe onverwachte ritten van 2000+ km en dan wil je maar één ding: aankomen, niet onderweg stranden.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Er zijn genoeg kinderen die ook misselijk worden in de auto. Meestal komt dat door iemand die niet kan rijden. Mijn pa was er ook zo eentje. Remmen voor een rotonde, rem los, remmen, rem los, hard remmen, rem los.
Man, rem toch geleidelijk!
Jablan schreef: ma 24 nov 2025, 12:16
We hebben nu eenmaal af en toe onverwachte ritten van 2000+ km en dan wil je maar één ding: aankomen, niet onderweg stranden.
Ben serieus benieuwd wat onverwachte ritten van 2000+ km kunnen zijn. Ziek familielid in Turkije?
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

Jablan schreef: ma 24 nov 2025, 12:16
Autostrada schreef: ma 24 nov 2025, 10:13Natuurlijk wel, op de dag dat je met een EV gaat rijden (en die dag zal komen, en dan zul je je afvragen waarom je überhaupt al die jaren gezworen hebt bij benzine).
Ik heb EV gehad voor (bedrijfswagen), maar privé blijft het benzine en dat hangt simpelweg samen met de beperkte radius van EV (winterweer => tot 50% minder). We hebben nu eenmaal af en toe onverwachte ritten van 2000+ km en dan wil je maar één ding: aankomen, niet onderweg stranden.
50% verschil tussen zomer en winter is echt overdreven. De meeste EV's hebben een warmtepomp en vaak ook nog preconditionering en dan praat je eerder over een verschil van hooguit ergens tussen de 10 en 30 %.

En ik ben ook wel benieuwd hoe je een 'onverwachte' autorit van 2000 km kunt hebben, dat klinkt mij als borrelpraat. Dat gezegd hebbende: er zijn inmiddels meer dan genoeg EV's op de markt waarmee je een praktijkrange van 400+ km op de snelweg hebt met snel snelladen (20 - 30 minuten tot 80% vol) en je dus defacto als een brandstofauto kunt rijden.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Jeroen schreef: ma 24 nov 2025, 15:15dat klinkt mij als borrelpraat.
Leef jij in zo'n kleine wereld, dat jij je niet kunt voorstellen, dat er mensen zijn, die alles op grote afstand hebben?
Egbert schreef: ma 24 nov 2025, 12:16Ben serieus benieuwd wat onverwachte ritten van 2000+ km kunnen zijn. Ziek familielid in Turkije?
Calamiteiten zoals gedoe met gasten/huurders en voor de rest alles wat je een ander niet toewenst.

:woop:
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

^^ Ik geloof er vooral niks van dat je zoiets onverwacht doet, dan praat je al over situaties als ziekte of overlijden van een dierbare. 4000 km retour is 2 dagen heen en 2 dagen terugrijden. Dit nog even los van het feit dat de meesten zulke afstanden niet met de auto zullen doen, maar met het vliegtuig.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Als je het niet wilt geloven, is dat jouw probleem en niet het mijne. En daarmee een prettige avond gewenst..
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Het lijkt me iig niet iets wat de gemiddelde mens doet, zelfs niet wat de 1%'ers doen. Ik weet niet hoe lang je daar normaal over rijdt, maar met een EV kun je 20 uur rekenen.
mvalkenburg
autoweg

Jeroen schreef: ma 24 nov 2025, 15:15 50% verschil tussen zomer en winter is echt overdreven. De meeste EV's hebben een warmtepomp en vaak ook nog preconditionering en dan praat je eerder over een verschil van hooguit ergens tussen de 10 en 30 %.
Hier heb ik met mijn benzine nou helemaal geen last van.
Dat gezegd hebbende: er zijn inmiddels meer dan genoeg EV's op de markt waarmee je een praktijkrange van 400+ km op de snelweg hebt met snel snelladen (20 - 30 minuten tot 80% vol) en je dus defacto als een brandstofauto kunt rijden.
Sorry, maar hier kan ik niet warm van lopen en lijkt in de verste verte niet op “de facto als brandstofauto”. 20-30 minuten hangen voor 200km actieradius zou ik toch echt doodongelukkig van worden.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

mvalkenburg schreef: di 25 nov 2025, 10:53
Jeroen schreef: ma 24 nov 2025, 15:15 50% verschil tussen zomer en winter is echt overdreven. De meeste EV's hebben een warmtepomp en vaak ook nog preconditionering en dan praat je eerder over een verschil van hooguit ergens tussen de 10 en 30 %.
Hier heb ik met mijn benzine nou helemaal geen last van.
ik heb er met mijn EV ook geen last van. Ja, het verbruik is iets hoger (10% misschien, echt geen 30%), maar hoe vaak boeit mij dat iets? Voor woon-werkverkeer iig niet want gewoon inpluggen als ik thuis ben.
Op langere ritten? Nou, of je nu 20 of 21 minuten moet laden, dat boeit mij ook niet.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Hahaha! Nou nee hoor.

Ik rij nu stekkerhybride, dus ik kan kiezen. Beide heeft zijn voor-/nadelen. Maar ik acht de kans klein dat ik vrijwillig helemaal over zal stappen. Als ik nu moet kiezen tussen 100% peut óf 100% elektrisch, dan kies ik voor brandstof.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Vahalis
autoweg

Bericht door Vahalis »

Jablan schreef: ma 24 nov 2025, 12:16niet onderweg stranden.
Stranden is intussen met een EV nauwelijks meer een risico. Of je moet het bewust doen. Zelfs verder van huis, ik denk hooguit met uitzondering van een paar landen in zuid-oost Europa kom je met geen/weinig planning op je bestemming.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Attietattie schreef: di 25 nov 2025, 13:37
Ik rij nu stekkerhybride, dus ik kan kiezen. Beide heeft zijn voor-/nadelen. Maar ik acht de kans klein dat ik vrijwillig helemaal over zal stappen. Als ik nu moet kiezen tussen 100% peut óf 100% elektrisch, dan kies ik voor brandstof.
Los van het feit dat benzine meer vervuilend is dan elektrisch rijden, heeft - in mijn ervaring - elektrisch rijden de prettige eigenschap dat de tractie veel directer is (auto reageert veel sneller op input van het pedaal), dat rijden met één pedaal veel makkelijker is (generatief remmen) en dat het stiller is dan benzine. Ook heb je geen versnellingen meer, dit rijdt fijner in de bergen en is ook leuk als je snel wilt optrekken bij het stoplicht.

Een plug-in heeft nog steeds een (zware) verbrandingsmotor aan boord (naast zware accu’s), heeft doorgaans versnellingen (al dan niet met automaat, maar alsnog versnellingen) en niet de directe koppeling tussen pedaal en tractie. Het is wel stiller, wanneer je natuurlijk elektrisch rijdt.

Range is natuurlijk een dingetje, toch vind ik dit secundair (want in de praktijk valt dit reuze mee) en weegt het - voor mij persoonlijk - op tegen de voordelen van elektrisch.

Tot zover, overtuigen ga ik waarschijnlijk toch niet.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

Autostrada schreef: di 25 nov 2025, 20:31 Een plug-in ... heeft doorgaans versnellingen (al dan niet met automaat, maar alsnog versnellingen)
Ik ken enkel hybrides van Toyota / Lexus. Die zijn altijd met CVT (automaat met continu variabele transmissie).
JanVerhoeven
verkeersader

^^ eigenlijk niet, ze noemen het een 'e-CVT' omdat het zich juist onderscheidt van CVT's die een riem of iets soortgelijks gebruiken (net als DAFs en scooters). Toyota's Hybrid Synergy Drive daarentegen gebruikt alleen elektromotoren in combinatie met een tandwielstelsel waardoor de effectieve aandrijving traploos kan veranderen. Er wordt daarbij niks meer qua mechanische ratio veranderd zoals bij een CVT, slechts de mate van werking (hoeveel vermogen ze krijgen of juist opnemen) van beide motoren bepaalt welk koppel uiteindelijk naar de wielen gaat.
Link
En de motor die daarbij juist afremt om een andere verhouding te veroorzaken, is daarmee weer de oplader voor de batterij. Erg vernuftig bedacht dus.
Attietattie
2x5 autosnelweg

Bericht door Attietattie »

Autostrada schreef: di 25 nov 2025, 20:31Ook heb je geen versnellingen meer, dit rijdt fijner in de bergen
Afgezien van de vervuiling kan ik vrijwel alles weerleggen. Maar deze niet. Het rijdt inderdaad fijner in de bergen. Maar serieus... ik woon in Nederland he! :lol:
Autostrada schreef: di 25 nov 2025, 20:31en is ook leuk als je snel wilt optrekken bij het stoplicht.
Dan ben ik meer gebaat bij mijn verbrandingsmotor dan bij de batterij.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Ik rijd nu nog een relatief jonge hybride auto. Tegen de tijd dat die een jaar of 7 is ga ik een nieuwe overweging maken. Aangezien ik maar zelden meer dan 500 km in één rit maak is een EV het overwegen waard.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ford heeft dus de productie van de F-150 Lightning gestaakt. Je ziet nu ineens allemaal commentaren over hoe dit vanaf het begin al een dom idee zou zijn geweest.

In de Verenigde Staten worden nauwelijks nog gewone personenauto's verkocht. De Tesla Model 3 en S was eigenlijk een uitzondering hierin, al jaren is er een shift naar SUVs en pickup trucks. Gewone personenauto's zou nog maar 10% van de autoverkopen zijn. En bijna niks daarvan zijn Amerikaanse automerken.

Een punt dat ik gemaakt zie worden, is dat 'we verkopen nu met verlies, maar dit maken we goed met volume', niet werkt met elektrische Fords. Ford was eigenlijk het meest ambitieus hierin om de stap naar elektrisch te maken. Pickup trucks zijn best duur tegenwoordig waardoor het duurdere van een EV minder een bezwaar zou zijn zoals het met andere auto's de afgelopen 10 jaar was. Daar komt bij dat in de Verenigde Staten men gewend is om nieuwe auto's te leasen of met een lening aan te schaffen, voor maandbedragen die veel Nederlanders niet zouden willen betalen (het gemiddelde schijnt nu $ 700 per maand te zijn). Op zich zou dit makkelijker moeten zijn voor EVs omdat veel meer mensen het daar normaal vinden om een auto van $ 50.000 aan te schaffen.

Op van die financiële kanalen op YouTube (Dave Ramsey, George Kamel, Caleb Hammer) zie je ook bijna altijd dat mensen een dure nieuwe auto van $ 50.000 of $ 60.000 rijden in een levensfase dat een gemiddelde Nederlander dat zeker niet zou doen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik had vandaag een ride-along in een MAN GTX, een elektrische vrachtauto.

Je merkt het verschil vooral in stadsverkeer: het is enorm veel stiller en de truck kan sneller en lineair optrekken. Als je echt wil kan je denk ik een benzineauto er wel uit rijden bij een verkeerslicht (tot 70 km/h of zo).

De range was bij het starten 530 kilometer en na 20 kilometer was dit nog maar 350 kilometer. Kennelijk was die range schatting gebaseerd op de afgelopen weken, toen het 10 - 12 graden was. Vanochtend was het 4 graden. Na 120 kilometer rijden was de accu van 95 naar 55% gegaan. Voor lange ritten, of meerdere ritten kort na elkaar, is het nog niet zo geschikt.

We hadden wel een probleem: op een gegeven moment stonden 13 storingen op het dashboard, waarvan de helft aan rijhulpsystemen en de andere helft leken serieuzer te zijn. Op een gegeven moment wilde hij niet meer wegrijden bij een verkeerslicht en ging in noodbedrijf. Uiteindelijk wel weggekomen, maar het elektrische systeem was ontregeld, je hoefde maar een tikje op het pedaal te geven en hij ging full power vooruit of achteruit, wat natuurlijk gevaarlijk en onpraktisch is bij manoeuvreren in een woonwijk of een losplek. De vrachtauto steigerde bij het minste 'gas' geven. Ook wilde hij met veel problemen op de parkeerrem.

Uiteindelijk is er een monteur gekomen die alle storingen heeft gereset en daarna reed het weer als normaal. Kennelijk kunnen de computers helemaal ontregeld raken van bepaalde storingen, vooral aan de remmen zou dat zijn. Eigenlijk ben je als EV-chauffeur ook een proefkonijn, omdat er praktijkervaring opgedaan moet worden. De monteur had dit rijgedrag nog niet eerder gezien. Het heeft dus iets met sensors te maken, als het wel gereset kan worden zonder dat je echt een reparatie uitvoert.

De auto heeft ook videospiegels. Sommige chauffeurs vinden dit niks.
Afbeelding
MAN TGX electric truck 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
MAN TGX electric truck 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
MAN TGX electric truck 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
MAN TGX electric truck 05 by European Roads, on Flickr

En dit ging dus niet.... deze bestuurder moest uit de winkel gehaald worden om zijn auto te verzetten.
Afbeelding
MAN TGX electric truck 06 by European Roads, on Flickr