Ze kunnen het wel, dus waar het mis gegaan is -- geen idee
Elektrische (vracht)auto's
Moderator: Moderatoren
-
Jeff
- expressweg
Re: Elektrische (vracht)auto's
-
Egbert
- expressweg
-
Matthijs
- expressweg
De Kia EV's zijn anders wel populair, dus veel mensen kunnen het design waarderen.Jeff schreef: di 21 apr 2026, 7:27Daar waar ik het design van de Kia Ceed, Proceed en Stinger zeker kon waarderen, vind ik simpelweg de volledige EV serie gewoon bizar lelijk.
De Hyundai's liggen moeilijker. Ik vind zelf de Ioniq 5 en 6 wel geslaagd maar blijkbaar hoor ik bij de minderheid.
-
Kaaiman
- Secretaris
De Ioniq 6 vind ik precies de gezinsversie van de klassieke Porsche 911. 
Overigens, met grotere reparaties in het vooruitzicht om de Mazda 5 door de APK te krijgen komende zomer, zit ik nu ook te overwegen om een tweedehands EV te kopen. Daarbij denk ik weer nadrukkelijk aan een Japanner of Koreaan. Een Kia e-Niro (model 2018) lijkt me wel wat.
Overigens, met grotere reparaties in het vooruitzicht om de Mazda 5 door de APK te krijgen komende zomer, zit ik nu ook te overwegen om een tweedehands EV te kopen. Daarbij denk ik weer nadrukkelijk aan een Japanner of Koreaan. Een Kia e-Niro (model 2018) lijkt me wel wat.
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
De Ioniq 5 en 6 zijn duidelijk wat smaakgevoeliger dan veel concurrenten en dat geldt eigenlijk ook voor deze nieuwe Ioniq 3. Ik houd er persoonlijk wel van, maar ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen toch wat te extreem is. Ik vind de Ioniq 3 alleen al door zijn vorm aanzienlijk beter geslaagd dan de Kia EV2, waar dit toch feitelijk het zustermodel van is. De grotere modellen van Kia vind ik dan wel weer fraai en iets als een EV4 zou hier potentieel wel een mooie opvolger kunnen zijn van onze oer-ioniq.Matthijs schreef: di 21 apr 2026, 9:35De Kia EV's zijn anders wel populair, dus veel mensen kunnen het design waarderen.Jeff schreef: di 21 apr 2026, 7:27Daar waar ik het design van de Kia Ceed, Proceed en Stinger zeker kon waarderen, vind ik simpelweg de volledige EV serie gewoon bizar lelijk.
De Hyundai's liggen moeilijker. Ik vind zelf de Ioniq 5 en 6 wel geslaagd maar blijkbaar hoor ik bij de minderheid.
-
Chris
- Moderator
Ik vind de Ioniq 3 ook wel mooier dan de EV2. Daarentegen vind ik de EV6 toch ook wel mooi, omdat dit voor mij meer een carrosserie is die ik meer waardeer. Ik vind SUVs en crossovers meestal niet mooi, alhoewel de EV6 ook nog als een 'compact crossover SUV' wordt gekarakteriseerd. Er zijn ook teveel chauffeurs die niet goed in zo'n grote auto kunnen rijden, variërend van gestuntel in de stad tot zelfs op de snelweg.
Ik vraag mij wel eens af wat je kwijt bent aan banden van een beetje EV. EVs zijn zwaarder en snel waardoor ze mij snel lijken te slijten. En de bandenmaat is enorm groot vergeleken met wat voorheen de norm was tot en met het C-segment.
Ik vraag mij wel eens af wat je kwijt bent aan banden van een beetje EV. EVs zijn zwaarder en snel waardoor ze mij snel lijken te slijten. En de bandenmaat is enorm groot vergeleken met wat voorheen de norm was tot en met het C-segment.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
-
Chris
- Moderator
Is dit duur voor snelladen? Sinds een ruim jaar zit er een laadplein van BP Pulse op deze locatie, maar ik zie er maar sporadisch een auto of bestelbus staan.
Als ik dit omreken voor een Hyundai Ioniq 5, laden 10-80% (dus 70% van 80 kWh) is dat 56 kWh * € 0,846 = € 47 voor laden. Wat volgens EV-Database een second leg distance van 229 kilometer moet opleveren. Dat is duurder dan mijn auto op benzine rijdt. Voor 47 euro koop je bij € 2,30 per liter 20 liter. Waar ik ongeveer 340 kilometer ver op kom.
Valt mij wel wat tegen eerlijk gezegd. Of klopt EV Database niet?

Als ik dit omreken voor een Hyundai Ioniq 5, laden 10-80% (dus 70% van 80 kWh) is dat 56 kWh * € 0,846 = € 47 voor laden. Wat volgens EV-Database een second leg distance van 229 kilometer moet opleveren. Dat is duurder dan mijn auto op benzine rijdt. Voor 47 euro koop je bij € 2,30 per liter 20 liter. Waar ik ongeveer 340 kilometer ver op kom.

-
sanderl
- autoweg
Dat zal best kloppen. Het is aan de hoge kant, beetje aan de bovenkant van de gangbare tarieven. Niet extreem hoog dus. Snelladen doe je ook niet omdat het zo goedkoop is maar omdat je soms niet anders kan.
Wat elektrisch rijden wel interessant maakt zijn bijvoorbeeld de lagere kosten van thuis en/of straatladen, geen onderhoudskosten en de rijervaring.
Wat elektrisch rijden wel interessant maakt zijn bijvoorbeeld de lagere kosten van thuis en/of straatladen, geen onderhoudskosten en de rijervaring.
-
Autostrada
- autoweg
Het tarief wat je ziet is correct voor de aanbieder die je op dat moment raadpleegt. In tegenstelling tot een benzinestation, waarbij iedereen het getoonde tarief betaalt, heeft een laadpaal doorgaans een tarief wat afgestemd is op de aanbieder die jij gebruikt.Chris schreef: zo 03 mei 2026, 20:35 Is dit duur voor snelladen? Sinds een ruim jaar zit er een laadplein van BP Pulse op deze locatie, maar ik zie er maar sporadisch een auto of bestelbus staan.
https://i.imgur.com/vRMHSeh.jpeg
Via de ANWB bijvoorbeeld, betaal je bij deze betreffende BP Pulse 73 cent per kWh; dit scheelt 5,60 in bovenstaand voorbeeld.
Toch is snelladen betrekkelijk duur, je betaalt niet alleen voor de elektriciteit, maar ook voor het gemak (lees: de snelheid) waarmee je auto wordt opgeladen. Daarnaast heb je in Nederland toch ook nog wel last van het feit dat veel zakelijke rijders helemaal niet zelf voor hun laadkosten hoeven te betalen, waardoor het voor de uitbater van de laadpaal aantrekkelijk is om een dergelijk "rip-off" tarief te hanteren.
De privé EV rijder let doorgaans wel beter op de kosten.
Kijkend naar jou voorbeeld van de IJsselallee in Zwolle zit er direct aan de andere kant naast de Albert Heijn en Nettorama een publieke laadpaal op straat, met 38 cent per kWh. Dit is een langzame lader, maar wanneer jou Hyundai Ioniq 5 hier 56 kWh zou laden kost dat je 21,30 euro. Daarvoor koop je 9,3 liter benzine waar je zo'n 155km ver op kunt komen.
Mocht je willen snelladen, kun je bijvoorbeeld terecht bij de Tesla supercharger bij de Van der Valk naast de afrit Zwolle Noord.
Als je een Tesla-account aanmaakt (gratis) kun je hier snelladen voor 25 cent per kWh tussen 23h00 en 09h00, voor 50 cent per kWh tussen 09h00 en 19h00 en voor 46 cent per kWh tussen 19h00 en 23h00. Met het tarief van 50 cent per kWh zou jou Ioniq 5 voor 56 kW dus 28 euro moeten afrekenen. Daarmee koop je 12 liter benzine, die je 206km ver zou moeten brengen met je benzine auto.
De vergelijking gaat natuurlijk mank wanneer je de auto zou kunnen laden met je eigen energie (zonnepanelen).
-
Autostrada
- autoweg
Als nabrander, je hebt natuurlijk ook weer apps die je in staat stellen om te kijken met welke laadpas je hier het voordeligst kunt laden. ABRP is zo'n app.
Bij de BP Pulse in jou voorbeeld kun je met een EWE Go abonnement laden voor 62 cent per kWh, Kia rijders betalen 71 cent, Shell Recharge rijders 79 cent, de goedkoopste aanbieder is BMW, die een samenwerking heeft met BP Pulse en waarmee je hier kunt laden voor 52 cent per kWh.
Een BMW laadpas kost je 5 euro per maand.
Bij de BP Pulse in jou voorbeeld kun je met een EWE Go abonnement laden voor 62 cent per kWh, Kia rijders betalen 71 cent, Shell Recharge rijders 79 cent, de goedkoopste aanbieder is BMW, die een samenwerking heeft met BP Pulse en waarmee je hier kunt laden voor 52 cent per kWh.
Een BMW laadpas kost je 5 euro per maand.
-
Chris
- Moderator
Je ziet de prijzen van tweedehands EVs best hard dalen, en het bereik daarvan wordt steeds beter. Er zijn nu ook laadpalen in mijn straat geplaatst, dus een EV neem ik meer serieus ter overweging voor een volgende auto dan voorheen.
Ik kan niet thuisladen of van de zonnepanelen, dus straatladen is het goedkoopste. En ik gebruik de auto niet voor woon-werk, maar voornamelijk voor lange ritten, dus snelladen zal een aanzienlijk groter deel van mijn totaal aantal kilometers omvatten dan iemand die de meeste kilometers uit woon-werk haalt. En de EVs met een grote accu met een bruikbare 'second leg distance' zijn nog wel wat duurder. Dat maakt het nog niet zo heel aantrekkelijk. Maar je ziet dat het zich wel snel ontwikkelt.
Ik kan niet thuisladen of van de zonnepanelen, dus straatladen is het goedkoopste. En ik gebruik de auto niet voor woon-werk, maar voornamelijk voor lange ritten, dus snelladen zal een aanzienlijk groter deel van mijn totaal aantal kilometers omvatten dan iemand die de meeste kilometers uit woon-werk haalt. En de EVs met een grote accu met een bruikbare 'second leg distance' zijn nog wel wat duurder. Dat maakt het nog niet zo heel aantrekkelijk. Maar je ziet dat het zich wel snel ontwikkelt.
-
Autostrada
- autoweg
In jou geval zou je dan echt moeten kijken naar een abonnement, bijvoorbeeld Ionity. Maar er zijn talloze alternatieven, zoals Tesla, en de al eerder genoemde BMW laadpas. Met een Ionity abonnement betaal je 43 cent per kWh om te kunnen snelladen bij alle Europese Ionity laders. Deze abonnementen zijn super flexibel, je activeert ze via de app en je kunt direct alweer opzeggen (het abonnement stopt dan na 1 maand). Zo'n abonnement kost je 12 euro voor 1 maand.Chris schreef: zo 03 mei 2026, 21:24 Ik kan niet thuisladen of van de zonnepanelen, dus straatladen is het goedkoopste. En ik gebruik de auto niet voor woon-werk, maar voornamelijk voor lange ritten, dus snelladen zal een aanzienlijk groter deel van mijn totaal aantal kilometers omvatten dan iemand die de meeste kilometers uit woon-werk haalt. En de EVs met een grote accu met een bruikbare 'second leg distance' zijn nog wel wat duurder. Dat maakt het nog niet zo heel aantrekkelijk. Maar je ziet dat het zich wel snel ontwikkelt.
En het gebrek aan een grote second-leg distance kun je best goed mitigeren door langer aan de paal te blijven staan. Het is maar hoeveel haast je onderweg hebt.
Een paal in je straat is wel heel fijn, maar het kan ook prima uit als je er een hebt op je werk. Of bij je sportclub.
En een groot voordeel van de EV is dat je plezieriger grote afstanden maakt (qua rijcomfort) en minder onderhoudskosten hebt dan met een ICE auto.
Bij een tweedehands auto moet je natuurlijk wel letten op de technische staat van de accu (en de rest van de auto, net zoals je dit moet doen bij een 2e hands ICE auto).
Ter aanvulling / uitleg voor de niet EV rijder:
De batterij van een elektrische auto laadt het snelst op als deze leeg is. Als je bijvoorbeeld een accu hebt met 100% capaciteit waarop je 200km kunt rijden en waarbij je 30 minuten doet over snelladen van 0-100 zal dit in de praktijk neerkomen op 20 minuten om te laden van 0 naar 80% (maw 160km range) en dan nog eens 10 minuten voor de laatste 20% (maw resterende 40km range).
Maw als je dan vertrekt op een lange rit, is de klassieke denkfout "ik kan steeds etappes van 200km maken", maar dit geldt alleen voor je eerste etappe - wanneer je thuis vertrekt met 100%. Onderweg haal je 'slechts' 160km range, tenzij je telkens stops van 30 minuten wilt maken.
Met een accu die 2x zo groot is, dus 100% capaciteit = 400km range, is het sommetje ineens heel anders. Die laadt namelijk (doorgaans) ook op van 0-80% in 20 minuten, maar daarmee pak je nu dus 320km range. Voor veel mensen is dit ook wel een beetje de afstand waarop ze zelf toe zijn aan een stop, dus in de praktijk hebben EV's met een dergelijk groot accupakket géén beperking door range (voor de meeste mensen, voordat de kritiek weer komt van "ik rijd altijd met 200km/h naar Gerlos zonder te stoppen").
-
Vahalis
- autoweg
Die second leg is na 15 minuten laden. 10-80 duurt bij de Ioniq5 18 minuten. De hoeveelheid kWh zal naar rato minder zijn, ongeveer 50 schat ik.Chris schreef: zo 03 mei 2026, 20:35
-
Durashift
- expressweg
Voor een snellader midden in de stad is het misschien een fors (bruto) tarief.sanderl schreef: zo 03 mei 2026, 20:50 Dat zal best kloppen. Het is aan de hoge kant, beetje aan de bovenkant van de gangbare tarieven. Niet extreem hoog dus. Snelladen doe je ook niet omdat het zo goedkoop is maar omdat je soms niet anders kan.
(..)
Hetzelfde tarief kwam ik vorige week tegen bij de Shell Recharge langs de A1 bij Muiden. Zou een 175 kW max. lader zijn, dus dan is een vermogen van max. 500 kW voor hetzelfde tarief wel wat beter, in tijd dan, lijkt mij.
Fastned zit met zijn laders van 350 kW op 77 cent per kWh, bruto dus (betalen met de bankpas, zeg maar)
De 'snellader' die ik nabij de supermarkt trof toonde geen tarief, 34 kW vermogen is ook niet 'echt' snel, eerder medium. 15 kWh bijgeladen in 26 minuten.. procentueel klinkt het beter ( van 47 naar 72),
In welk segment zoek je dan?Chris schreef: zo 03 mei 2026, 21:24 Je ziet de prijzen van tweedehands EVs best hard dalen, en het bereik daarvan wordt steeds beter. Er zijn nu ook laadpalen in mijn straat geplaatst, dus een EV neem ik meer serieus ter overweging voor een volgende auto dan voorheen. (..)
Ik verwacht dat de prijzen wel wat zullen stijgen, door dat Iran gedoe.
Ik hoorde vrijdag in de BNR Autoshow ook nog dat de export van EV's, zeker die van nét 5 jaar oud, nog altijd hoger is dan wat er gebruikt geïmporteerd wordt.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Voorbeeld van een zes jaar oude e-Up!, weinig gereden, kostte in '20 in ons land zo'n € 27.000,- . Import wordt nu aangeboden voor €14.250,-
Hij heeft ook nog een jaar jongere e-Up!, kost 250 euro meer, is dan ook gewoon 'de basis'. Kan snelladen met max 50 kW. Actieradius van iets meer dan 200 km.
https://epautoimport.nl/occasions/57876 ... uitvoering
Ik zat ook nog even naar EV's te kijken, in de prijsklasse tot 5 mille.. maar een 1e generatie Leaf of de Japanse drieling wordt dan mondjesmaat aangeboden en qua rijbereik is het drama, natuurlijk. Risico op een miskleun vind ik groot (kapotte omvormer, zodat je alleen nog kan snelladen met die Japanners, via de ChaDheMo aansluiting (welke in NL toch al wel een stuk is uitgefaseerd, volgens mij. )
-
Autostrada
- autoweg
CHAdeMO is inderdaad een standaard die met name populair was bij Japanse fabrikanten. In Europa heeft deze echter nooit echt tractie gekregen, alle Europese modellen (en het Amerikaanse Tesla) gebruiken hier CCS. Ook Chinese auto's die hier op de markt gebruikt worden zijn met CCS uitgerust. Je kunt dus beter een auto met CCS nemen.Durashift schreef: zo 03 mei 2026, 23:11
Ik zat ook nog even naar EV's te kijken, in de prijsklasse tot 5 mille.. maar een 1e generatie Leaf of de Japanse drieling wordt dan mondjesmaat aangeboden en qua rijbereik is het drama, natuurlijk. Risico op een miskleun vind ik groot (kapotte omvormer, zodat je alleen nog kan snelladen met die Japanners, via de ChaDheMo aansluiting (welke in NL toch al wel een stuk is uitgefaseerd, volgens mij. )
Zelfs de Japanse fabrikanten zijn in Europa inmiddels overgestapt naar CCS, CHAdeMO heeft de strijd verloren en je ziet derhalve ook maar weinig laadpalen die dit nog ondersteunen. Je kunt overigens wel een adapter gebruiken om een CHAdeMO auto te laden via CCS. Dit is natuurlijk alles behalve praktisch.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Second leg betekent bij EV-database 15 minuten laden, niet 10 - 80%. Met 56 kWh op 229 km zou je uitkomen op een flinke 24,5 kWh/100 km. Nu is die Ioniq 5 bepaald geen zuinigheidswonder, maar ik denk dat je eerder aan zo'n 19 - 20 kWh/100 km onder gemiddelde omstandigheden moet denken en dat bevestigt EV database ook.Chris schreef: zo 03 mei 2026, 20:35 Is dit duur voor snelladen? Sinds een ruim jaar zit er een laadplein van BP Pulse op deze locatie, maar ik zie er maar sporadisch een auto of bestelbus staan.
https://i.imgur.com/vRMHSeh.jpeg
Die 84 cent per kWh is een toptarief, gerekend met een opslag. Bij de grote snellaadaanbieders moet je gewoon via hun eigen app laden en niet via een derde partij. Dan kom je rond de 70 cent uit zonder abonnement en met een abonnement nog een stuk goedkoper. Maar dat snelladen probeer je natuurlijk sowieso al zo min mogelijk te doen.
Dus ja, ik denk dat dit soort cijfers niet helemaal het juiste beeld geven. Het kan echt een stuk goedkoper, ook als je thuis geen eigen laadmogelijkheid hebt.
Edit: Autostrada heeft al goede info en adviezen gegeven
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Die 500 kW is vooral theoretisch. Er zijn nog maar weinig EV's op de weg die met meer dan 250 kW kunnen snelladen. Meestal wordt de laadsnelheid gesplitst als twee stekkers aan dezelfde paal in gebruik zijn en dan betekent zo'n 400 - 500 kW paal dat twee EV's die ultrasnel kunnen laden ook nog steeds een hoge laadsnelheid krijgen in plaats van dat de laadsnelheid in tweeën gesplitst wordt.Durashift schreef: zo 03 mei 2026, 23:11 Voor een snellader midden in de stad is het misschien een fors (bruto) tarief.
Hetzelfde tarief kwam ik vorige week tegen bij de Shell Recharge langs de A1 bij Muiden. Zou een 175 kW max. lader zijn, dus dan is een vermogen van max. 500 kW voor hetzelfde tarief wel wat beter, in tijd dan, lijkt mij.
-
Durashift
- expressweg
Wat mij trouwens ook nog opviel laatst, in het licht van laadpunt(paal)kleven en niet de auto laden op piekmomenten: de EV aan de publieke lader in de woonwijk koppelen maar dan via de applicatie het laden pas op een later moment laten starten. Feitelijk is men dan aan het voorkleven, toch? Als iemand met een EV komt aanrijden en wél direct wil/moet laden kan die op die plek niet terecht want laadpunt 'bezet' maar er wordt geen stroom afgenomen.
Ik zag dit fenomeen laatst in H'sum in een woonwijk rond 17.00 uur. Een Cupra stond aan de Alphen laadpaal gekoppeld (met Vattenfall stroom), in het display las ik een maximaal vermogen van 13,8 kW (iets hoger dan de 11 kW dus) en dat het laadpunt gereed was maar wachtte op het voertuig.
Toen ik ruim een week geleden die MyWheels MG op de late zaterdagavond aan het laadpunt koppelde leek de kant van de 'buurauto' ook niet te laden, er brandde een lampje bij de zandloper. Denk dat die Lynck&Co die aan de stekker vast zat ook geprogrammeerd was om later te gaan laden, wat qua drukte op het stroomnet geen issue zou moeten zijn op dat deel van de dag/week, lijkt mij.
Ik zag dit fenomeen laatst in H'sum in een woonwijk rond 17.00 uur. Een Cupra stond aan de Alphen laadpaal gekoppeld (met Vattenfall stroom), in het display las ik een maximaal vermogen van 13,8 kW (iets hoger dan de 11 kW dus) en dat het laadpunt gereed was maar wachtte op het voertuig.
Toen ik ruim een week geleden die MyWheels MG op de late zaterdagavond aan het laadpunt koppelde leek de kant van de 'buurauto' ook niet te laden, er brandde een lampje bij de zandloper. Denk dat die Lynck&Co die aan de stekker vast zat ook geprogrammeerd was om later te gaan laden, wat qua drukte op het stroomnet geen issue zou moeten zijn op dat deel van de dag/week, lijkt mij.
-
R-R-L
- stadsweg
In zulk soort gevallen ben je mijns inziens asociaal bezig. Voor publieke palen geldt in mijn optiek dat je de stekker er in doet, meteen beginnen met laden en wanneer klaar zo snel mogelijk weghalen.
Ik zie het vooral in het laatste half jaar drukker worden bij de Vattenfall paal bij mijn vriendin in de wijk. Gaat op zich goed, ook met het afknijpen van de palen door Vattenfall zelf. Er is alleen één PHEV rijder die zijn auto duidelijk buiten de bijtelling rijdt, die plug hem regelmatig op vrijdagavond in om hem de rest van het weekend te laten staan, dan ben je wel echt asociaal bezig. En in overtreding, hangt een bord dat beide vakken enkel voor opladen zijn.
Dichter bij huis is nog een dure eFlux paal, met 75 cent per kwh tov 32 bij Vattenfall zal je mij daar niet zien laden. Staat ook vaak op vrijdag al een EV op een normaal parkeervak, zondagavond wordt dan de stekker er in gedaan. Dat is dan wel weer een prima oplossing.
Fijnste blijft de eigen laadpaal. Heb die van mij op VVE terrein zonder toegewezen vakken, met een 10 meter lange kabel moet het gek lopen wil ik niet kunnen laden.
-
Autostrada
- autoweg
Correct, je hebt zoiets als 'voorkleven' en 'nakleven'. In het eerste geval koppel je de auto aan de laadpaal, maar wordt het opladen nog niet gestart. Soms is hier sprake van een start-vertraging om netcongestie te voorkomen. Soms houdt de eigenaar van de auto het opladen 'tegen' om dit dan later op te starten (tegen een lager tarief). Toch is dit laatste niet overal mogelijk; veel palen eisen een directe verificatie bij aankomst, anders vergrendeld de laadkabel niet (en kun je als derde partij deze er dus gewoon uittrekken) en tevens zijn veel palen geprogrammeerd om de kabel te ontgrendelen als het opladen onderbroken wordt door de auto (al dan niet op afstand).Durashift schreef: di 05 mei 2026, 3:02 Wat mij trouwens ook nog opviel laatst, in het licht van laadpunt(paal)kleven en niet de auto laden op piekmomenten: de EV aan de publieke lader in de woonwijk koppelen maar dan via de applicatie het laden pas op een later moment laten starten. Feitelijk is men dan aan het voorkleven, toch? Als iemand met een EV komt aanrijden en wél direct wil/moet laden kan die op die plek niet terecht want laadpunt 'bezet' maar er wordt geen stroom afgenomen.
Bij 'nakleven' blijft de auto staan nadat deze volledig is opgeladen. In deze gevallen blijft de kabel meestal vergrendeld, aangezien dit een scenario is wat "works as designed" is. Toch bezet je hiermee de laadinfrastructuur.
In beide gevallen is dit op te lossen door een tarief per minuut te rekenen (vaak exorbitant, zoals 1 euro per minuut) om mensen van de paal weg te krijgen en kleven te voorkomen - tenzij er sprake is van netcongestie uiteraard en het laden om wille van de laadpaal zelf niet gestart kan worden. Dit kan ook gebruiksvriendelijk, bijvoorbeeld met een vertraging - zodat het 'parkeer' tarief pas gaat gelden 60 minuten nadat de auto volledig is opgeladen, of niet geheven wordt tussen bijvoorbeeld 23h00 en 07h00. Uiteindelijk zullen we in Nederland ook die kant op moeten gaan, we kunnen niet oneindig publieke palen bij blijven plaatsen.
Een melding "wacht op voertuig" of een 'zandloper' kan overigens ook nog gewoon een teken zijn van een gebruiker die zijn laadkabel heeft gekoppeld en daarna gedachteloos is weg gelopen, met andere woorden vergeten is om zijn laadpas te scannen. Het kan ook zijn dat de auto volgeladen is en daarmee zo'n status melding triggert bij de laadpaal (met name het zandloper icoon is doorgaans een teken dat de auto vol zit, maar nog niet afgekoppeld is).
Edit: en zoals R-R-L hierboven ook al aanhaalt is er ook nog een 3e variant: blokkeren. Dus parkeren op een EV plek en dan helemaal niet inpluggen. Uiteindelijk is dit natuurlijk gewoon een parkeerovertreding.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
In de meeste (zo niet alle) EV's kun je de laadsnelheid in de auto lager zetten, dat geeft eigenlijk hetzelfde effect. Je mag er van alles van vinden, sociaal is het niet, maar het legt wel bloot dat er sowieso niet genoeg openbare laadpalen zijn als er geen beschikbare paal binnen een paar honderd meter te vinden is. In het buitenland wordt dit probleem trouwens opgelost door gewoon een kleefboete te hanteren na een bepaalde tijd, ongeacht of die vol is of niet, maar dat is weer asociaal naar EV-bezitters die alleen met éénfase kunnen laden. Ik zag in Duitsland vaak een restrictie van 2 uur voor de kleefboetes in werken treden en dat is imo voor AC laden echt belachelijk.Durashift schreef: di 05 mei 2026, 3:02 Wat mij trouwens ook nog opviel laatst, in het licht van laadpunt(paal)kleven en niet de auto laden op piekmomenten: de EV aan de publieke lader in de woonwijk koppelen maar dan via de applicatie het laden pas op een later moment laten starten. Feitelijk is men dan aan het voorkleven, toch? Als iemand met een EV komt aanrijden en wél direct wil/moet laden kan die op die plek niet terecht want laadpunt 'bezet' maar er wordt geen stroom afgenomen.
Ik zag dit fenomeen laatst in H'sum in een woonwijk rond 17.00 uur. Een Cupra stond aan de Alphen laadpaal gekoppeld (met Vattenfall stroom), in het display las ik een maximaal vermogen van 13,8 kW (iets hoger dan de 11 kW dus) en dat het laadpunt gereed was maar wachtte op het voertuig.![]()
-
Autostrada
- autoweg
Uiteindelijk moet je wel naar een systeem van kleefboetes toe. Pas op het moment dat je werkelijk álle parkeerplaatsen in Nederland voorziet van een publieke laadpaal, ga je krijgen dat er geen tekort meer is aan laadplekken (dan is er alleen nog een tekort aan parkeerplekken...). Het EV wagenpark zal alleen maar blijven groeien, en er zullen zeker nog wel palen bij geplaatst worden ten opzichte van wat je nu ziet; maar er blijft een mismatch tussen het aantal palen en het aantal auto's. In principe is dat niet erg, want een auto die moet laden doet dit slechts voor een paar uurtjes. Zelfs een fors batterijpakket is met een 11kW lader (de gemiddelde publieke laadpaal) in 6 tot 8 uur vol geladen. Plug-in hybrides zitten al na 2 tot 3 uur vol (ook op 1 fase, een auto met 1 fase heeft doorgaans een veel kleiner accu pakket). Als jij je auto op vrijdag op een laadplek zet, en hem daar maandag ochtend afhaalt, zit je potentieel behoorlijk wat mensen die willen laden in de weg.Jeroen schreef: do 07 mei 2026, 19:31 In het buitenland wordt dit probleem trouwens opgelost door gewoon een kleefboete te hanteren na een bepaalde tijd, ongeacht of die vol is of niet, maar dat is weer asociaal naar EV-bezitters die alleen met éénfase kunnen laden. Ik zag in Duitsland vaak een restrictie van 2 uur voor de kleefboetes in werken treden en dat is imo voor AC laden echt belachelijk.
Ik denk dat een kleefboete reëel is vanaf 60 minuten nadat het laden gestopt is, tussen 08h00 tot 22h00. Zo ben je geen EV-rijdertje aan het pesten, maar zorg je toch voor voldoende doorstroming (waardoor ook weer meer mensen een vrije paal treffen).
In de praktijk betekent dit dat je je auto om 18h kunt parkeren en met wat 'knijpen' de 22h uur kunt halen, en je auto dus de hele nacht laten staan. Maar je bent af van de praktijken dat mensen het hele weekend een paal bezet houden.
Je kunt dit ook nog slimmer maken, door alleen een kleefboete te rekenen als beide kanten van de laadpaal bezet zijn. Nadeel is wel dat je als 'klever' dan niet weet of je gaat betalen of niet, dus dan zul je met push-berichten via een app moeten gaan werken.
Een kleefboete zonder voorwaarde dat de auto vol is, is gewoon een uurtarief; ook dat zie je in het buitenland. Bij zowel langzame, als snelladers. Dan betaal je niet alleen per kWh, maar ook per minuut.
-
traveldude
- dorpsstraat
Je zou denken dat mensen wel uit zichzelf aan hun medebestuurders zouden denken die in hetzelfde schuitje zitten als zij. Rekenjming houden met elkaar. Hopeloos ouderwets natuurlijk, dat blijkt.
Oftewel, dat sanctioneren of de dreiging daarmee gewoon niet nodig zou moeten zijn.
Oftewel, dat sanctioneren of de dreiging daarmee gewoon niet nodig zou moeten zijn.
-
Autostrada
- autoweg
Tsja. In het buitenland, zeker in landen waar elektrisch rijden nog geen gemeen goed is zoals Spanje, zie je vaak niet-EV auto's staan op de schaarse EV plekken die er wel zijn. Duidelijk mensen die niet snappen dat dit hetzelfde is als je auto pal aan een benzinepomp parkeren en dan weglopen.traveldude schreef: do 07 mei 2026, 20:23 Je zou denken dat mensen wel uit zichzelf aan hun medebestuurders zouden denken die in hetzelfde schuitje zitten als zij. Rekenjming houden met elkaar. Hopeloos ouderwets natuurlijk, dat blijkt.
Je hebt gelukkig genoeg EV rijders die hun auto netjes verplaatsen nadat deze vol geladen is, maar je hebt helaas ook velen die gewoon blijven staan.
-
traveldude
- dorpsstraat
Ik zie in mijn straat inderdaad meestal geen plakkers bij de publieke palen. Maar dat betekent niet dat het probleem dat ervaren wordt niet zou bestaan. 
-
ThatPCDude
- woonerf
In mijn straat staan dag en nacht allemaal verschillende louche taxi'tjes stroom af te tappen in plaats van de buurtbewoner met z'n elektrische auto.
...oh wacht, mijn buurt rijdt niet elektrisch. En zich maar afvragen waarom de parkeerdruk zo groot is...
...oh wacht, mijn buurt rijdt niet elektrisch. En zich maar afvragen waarom de parkeerdruk zo groot is...
Bordjes, bordjes en nog eens bordjes. Beter kan het niet!
-
Chris
- Moderator
Heijmans, Van Gelder en Mourik hebben de eerste elektrische asfaltspreidmachines in gebruik genomen. Dit zijn de eerste grote elektrische asfaltspreidmachines die in de fabriek geproduceerd zijn, eerdere modellen waren ombouw van dieselmachines.
Een machine kan op de accu een hele werkdag werken, waarna de accu bijgeladen moet worden. Een accu laadt vervolgens in vier uur op, of veertig minuten in snelladen. De machine is uiteraard ook uitgerust met de gewenste veiligheidssystemen.

Een machine kan op de accu een hele werkdag werken, waarna de accu bijgeladen moet worden. Een accu laadt vervolgens in vier uur op, of veertig minuten in snelladen. De machine is uiteraard ook uitgerust met de gewenste veiligheidssystemen.

-
Thunderbolt
- woonerf
-
Autostrada
- autoweg
Deze machines hebben een accupakket van zo’n 250kWh lees ik. Dat is ongeveer 4x de capaciteit van een Tesla Model Y (instap model met 60kWh accu). Met een personenauto is zo’n grote accu goed voor een rit van zo’n 1200km tot 1500km (als je die in een auto zou kunnen inpassen).Chris schreef: ma 18 mei 2026, 15:25
Wil je zo’n pakket in 40 minuten volkrijgen dan praten we wel over laden met minstens 400kW. Wellicht wordt er parallel geladen (bijvoorbeeld twee accu pakketten die elk afzonderlijk worden ingeplugd.) Gegeven de laadtijd van 4 uur zonder snelladen lijkt me dit aannemelijk. Misschien zijn het zelfs 3 aparte accu pakketten. 250kWh heb je niet zomaar even uit het stopcontact.