Elektrische (vracht)auto's
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Re: Elektrische (vracht)auto's
Het laden op bouwlocaties is inderdaad de grootste uitdaging. Je wil ze niet moeten opladen op een dieselaggregaat.
Elektrisch bouwmaterieel wordt wel goed ontvangen door bouwvakkers omdat ze dan niet in de dieseldampen hoeven te werken. Zo'n spreidmachine hoeft ook nauwelijks te rijden vergeleken met auto's of vrachtauto's.
Een kritiek dat ik vorig jaar hoorde bij een bedrijfsbezoek is dat elektrisch materieel onrendabel is, omdat overheden dit alleen uitvragen als ze met stikstofberekeningen in de knel komen. Als het standaard voorgeschreven zou worden, verdien je zo'n elektrisch voertuig nog terug.
Elektrisch bouwmaterieel wordt wel goed ontvangen door bouwvakkers omdat ze dan niet in de dieseldampen hoeven te werken. Zo'n spreidmachine hoeft ook nauwelijks te rijden vergeleken met auto's of vrachtauto's.
Een kritiek dat ik vorig jaar hoorde bij een bedrijfsbezoek is dat elektrisch materieel onrendabel is, omdat overheden dit alleen uitvragen als ze met stikstofberekeningen in de knel komen. Als het standaard voorgeschreven zou worden, verdien je zo'n elektrisch voertuig nog terug.
-
Autostrada
- autoweg
Het zijn zware voertuigen die relatief weinig kilometers maken. Het beste is eigenlijk om in deze categorie te werken met uitwisselbare accu’s.Chris schreef: ma 18 mei 2026, 19:42 Het laden op bouwlocaties is inderdaad de grootste uitdaging. Je wil ze niet moeten opladen op een dieselaggregaat.
Overdag laadt het bouwbedrijf de accu’s op met goedkope zonnestroom van de panelen op het dak van het bedrijfspand. ‘S Avonds heb je iemand met een vrachtwagen die naar de bouwlocatie gaat en alle accu’s verwisselt (hier moet dan wel een systeem voor bedacht worden zodat dit snel en veilig kan met die betrekkelijk zware accu’s). De lege accu’s gaan dan retour en de volgende dag herhaalt dit patroon zich.
Op deze manier poogt men ook de luchtvaart te elektrificeren (op zeer kleine schaal, met kleine bromvliegjes die amper een half uur kunnen vliegen). Het voordeel van een accu kunnen swappen is dat je geen laadtijd hebt en ze kunt laden met de goedkoopste (of groenste) stroom.
Binnen de autowereld bestaat dit concept ook, zo heb je de Nio. Je kunt deze auto opladen, maar de accu kan ook binnen 5 minuten gewisseld worden. Toch kleven hier voor een personenauto ook wel nadelen aan; het accu wisselen kan op veel minder plekken dan het (snel)laden. Je wisselt de accu van je eigen auto met die van een wildvreemde, je batterij levensduur kan dus ook ineens afnemen omdat je een accu met veel meer cicli te pakken hebt en het wisselen van de accu gaat in 5 minuten, terwijl de gemiddelde stop met snellader en toiletbezoek + wat eten / drinken vaak zo’n 15 minuten duurt (of langer), waarbij het laden zelf dus eigenlijk geen echte bottleneck meer is qua tijdsduur (en de winst van het swappen dus zeer gering is). Het voordeel blijft dat de accu opgeladen kan worden door middel van langzaam laden (beter voor de accu) en tegen de laagste kosten. Die Nio auto’s kun je overigens ook gewoon snelladen zoals andere EV’s.
-
JanVerhoeven
- verkeersader
Koop je hem, dan heb je geen optie om te wisselen. Ook niet als je je later nog bedenkt. Het is dan een gewone stekker-EV.
Huur je de batterij (is dan niet van jou), dan is de auto ook een stuk goedkoper in de aanschaf en dan kan je wel wisselen. Je wisselt dan niet met batterijen van wildvreemden, maar andere huurbatterijen van Nio zelf. Het is dan niet meer van belang hoe oud de batterij is, want je wisselt hem toch zo weer om (en NIO haalt ze vanzelf uit hun voorraad voordat ze versleten zijn). Klinkt natuurlijk leuk maar je bent automatisch duurder uit door het abonnement, de stroomkosten per lading en je betaalt ook nog 10 euro per wissel als je vaker dan 2x per maand gaat. Dat is natuurlijk ook het businessmodel: abonnementen leveren altijd meer op en je kan er in zo’n geval niet vanaf, al wissel je nooit meer.
-
Egbert
- expressweg
Daar is inderdaad specifieke laadinfrastructuur voor nodig en dat lijkt me ook een uitdaging op een bouwplaats. Als je die hebt is die snelheid goed haalbaar. Elektrische vrachtwagens laden met 400 kW tot 80%.Autostrada schreef: ma 18 mei 2026, 19:17
Deze machines hebben een accupakket van zo’n 250kWh lees ik. Dat is ongeveer 4x de capaciteit van een Tesla Model Y (instap model met 60kWh accu). Met een personenauto is zo’n grote accu goed voor een rit van zo’n 1200km tot 1500km (als je die in een auto zou kunnen inpassen).
Wil je zo’n pakket in 40 minuten volkrijgen dan praten we wel over laden met minstens 400kW. Wellicht wordt er parallel geladen (bijvoorbeeld twee accu pakketten die elk afzonderlijk worden ingeplugd.) Gegeven de laadtijd van 4 uur zonder snelladen lijkt me dit aannemelijk. Misschien zijn het zelfs 3 aparte accu pakketten. 250kWh heb je niet zomaar even uit het stopcontact.
Maar 4 uur voor 250 kWh is 62,5 kW, dat is al wat minder (maar nog altijd niet een gewoon stopcontactje) en 4 uur pauze tussen twee inzetten zal er wel zijn.
-
Durashift
- expressweg
Als ik het zo ervaar bij de dijkversterking NederBetuwe (Tiel - Waardenburg) dan is haast alles elektro aangedreven, zelfs de damwanden worden elektrisch ingetrild. Daar komen dan gewoon 20 voets containers vol met batterijen op een trailer aangeleverd.
De pack's voor de (omgebouwde) trekkers worden op een depot opgeladen, volgens mij deels met zonnestroom maar ook nog wel met dieselaggregraat. De Volvo Zand(klei) kippers zullen wel op de standplaats / vestiging opladen in de avond/nacht.
Ik zag bij Kenter in Tiel zo'n batterijcontainer staan met 500 kWh aan energieopslag wat op de deur gestickerd was.
Gisteren stond ik nog naast een kleine, elektrische, rupskraan, ene SANY
die met zo'n snellaadstekker aan het laden was. Op die bouwlocatie was een stroomaansluiting en dan een omvormer ernaast (neem ik aan).
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Wat mij wel verbaasd is dat er voor (klein) elektrisch materieel dat zich op de weg voortbewegen kan, geen eisen lijken te zijn voor zgn voetgangersgeluid. Daar waar elektrische voertuigen bij lage snelheid een geluid moeten maken ter herkenning.. lijkt dit bij, bijvoorbeeld, een elektrisch werktuig als een knikmops niet te hoeven. Althans, ik heb 't nog nooit gehoord.. Wél de 'piep / grom' waarschuwing bij achteruitrijden maar vooruit heeft zo'n ding mij al eens verrast. Het is wél heerlijk stil, qua werken. Die diesel knikmopsen maken altijd een berg lawaai, mede ook door de lompheid van de gebruikers, naar mijn oordeel.
De pack's voor de (omgebouwde) trekkers worden op een depot opgeladen, volgens mij deels met zonnestroom maar ook nog wel met dieselaggregraat. De Volvo Zand(klei) kippers zullen wel op de standplaats / vestiging opladen in de avond/nacht.
Ik zag bij Kenter in Tiel zo'n batterijcontainer staan met 500 kWh aan energieopslag wat op de deur gestickerd was.
Gisteren stond ik nog naast een kleine, elektrische, rupskraan, ene SANY
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Wat mij wel verbaasd is dat er voor (klein) elektrisch materieel dat zich op de weg voortbewegen kan, geen eisen lijken te zijn voor zgn voetgangersgeluid. Daar waar elektrische voertuigen bij lage snelheid een geluid moeten maken ter herkenning.. lijkt dit bij, bijvoorbeeld, een elektrisch werktuig als een knikmops niet te hoeven. Althans, ik heb 't nog nooit gehoord.. Wél de 'piep / grom' waarschuwing bij achteruitrijden maar vooruit heeft zo'n ding mij al eens verrast. Het is wél heerlijk stil, qua werken. Die diesel knikmopsen maken altijd een berg lawaai, mede ook door de lompheid van de gebruikers, naar mijn oordeel.
-
Durashift
- expressweg
Er was deze week een eerste TruckZero testevent, georganiseerd door ElaadNL en op uitnodiging.
https://www.ttm.nl/fleet/laadinfrastruc ... nt/176812/(..)Op het terrein van het Cleantech Park in Arnhem organiseerde ElaadNL op 18 en 19 mei de eerste editie van TruckZero, een besloten testevent voor elektrische trucks en laadinfrastructuur. Samen met Rijkswaterstaat brengt ElaadNL truckfabrikanten, laadpaalleveranciers en testingenieurs bijeen om praktijkproblemen rond interoperabiliteit van zwaar elektrisch vervoer in kaart te brengen.
Tijdens het evenement worden in zes teststraten combinaties van elektrische trucks en DC-laadsystemen onder realistische omstandigheden getest. Daarbij zijn zes trucks van onder meer BYD, Iveco, MAN en Renault Trucks aanwezig. Ook verschillende leveranciers van laadinfrastructuur doen mee, waaronder Kempower en Allego.
TruckZero bouwt voort op eerdere BuildZero-testdagen van ElaadNL en is gekoppeld aan het Living Lab Heavy Duty Laadpleinen. De focus ligt op het verbeteren van de samenwerking tussen elektrische trucks, laadpalen, energiemanagementsystemen en batterijen. Volgens de organisatoren laat de praktijk zien dat interoperabiliteit nog regelmatig tekortschiet. Zo worden laadvermogens niet altijd gehaald, ontstaan storingen door incompatibiliteit tussen voertuig en laadstation en blijken slimme laadfuncties nog foutgevoelig. (..)
-
Durashift
- expressweg
Ik kwam, bij toeval, een bericht tegen dat Renault de techniek van terugladen aan het stroomnet nu ook voor particulieren (die met een geschikte Renault daarvoor rijden) open stelt. Tevens staan er enkele wetenswaardigheden in, vond ik.
Resultaten in de stad Utrecht met de R5 als deelauto van MyWheels biedt hoop voor het 'op slot' gaan van het stroomnet aldaar.
Wil een gebruiker thuis V2G toe kunnen passen dan is er nog wel een investering in de juiste laad(wand)box en kabels plus meterkast én een 'speciaal' energiecontract(je).
.. én dan is er nog de factor tijd wanneer men profijt van terugleveren aan het stroomnet wil hebben..
https://aftersalesmagazine.nl/nieuws/al ... ment-15936
(..)Vehicle-to-grid (V2G) maakt van een elektrische auto een tijdelijke thuisbatterij. De stroom in de accu kan niet alleen worden opgeladen, maar óók worden teruggeleverd aan het elektriciteitsnet op momenten van hoge vraag. Zo helpt de auto het stroomnet in balans te houden en kan de eigenaar mogelijk geld besparen of verdienen.
Het gaat vooralsnog om drie Renault-modellen: de pas geïntroduceerde Twingo, de 5 en de 4. Na de zomer volgt de Mégane, die tegelijkertijd vernieuwd wordt. Ook de Alpine A290 is geschikt voor V2G. Laden en ontladen gebeurt met 11 kW (Twingo ontladen: 7,4 kW). (..)
Resultaten in de stad Utrecht met de R5 als deelauto van MyWheels biedt hoop voor het 'op slot' gaan van het stroomnet aldaar.
(..)Netbeheerder Stedin meldde al positieve resultaten na de eerste vijf maanden V2G-laden met de deelauto’s in Utrecht. Met 50 auto’s werd in de avonduren tot 300 kW aan netcongestie verminderd en samen ruim 65.000 kWh teruggeleverd aan het net. (..)
Wil een gebruiker thuis V2G toe kunnen passen dan is er nog wel een investering in de juiste laad(wand)box en kabels plus meterkast én een 'speciaal' energiecontract(je).
(..)Voor de V2G-service van Renault zijn een woning in Nederland, een eigen V2G-laadpunt, een compatibele slimme meter, een 3-fasenaansluiting en een internetverbinding (ethernet of 4G) vereist.
Het bidirectionele laadpunt van We Drive Solar kost minimaal 1.245 euro inclusief btw. “Een heel scherpe prijs en een enorm sterk aanbod”, aldus de CEO. Tot en met juni 2026 geeft Renault 50 procent korting op het laadpunt.
(..)
Vooralsnog is Hegg Energy de enige partij die de energie kan leveren, een betrekkelijk nieuwe speler op de energiemarkt met een sterke focus op vergroening en zonne-energie. Het dynamische energiecontract kost 7,50 euro per maand. (..)
.. én dan is er nog de factor tijd wanneer men profijt van terugleveren aan het stroomnet wil hebben..
Dat is dus toch zo'n elf en een half uur per dag aan het laadsnoer vast staan op de oprit.(..)“Voor rendement moet de auto gemiddeld 80 uur per week thuis aan de lader staan”, laat oprichter en CEO Wesley de Kruijff aan Aftersales Magazine weten.(..)
https://aftersalesmagazine.nl/nieuws/al ... ment-15936
-
Durashift
- expressweg
Een Duitse influencer start binnenkort met een lange afstand test; 45 duizend kilometer met een elektrische vrachtwagen rijden in 80 laadbeurten.
Hij doet nu een oproep aan de beleidsmakers / handhavers op de EU verordening 561/2006 om een oplossing te vinden voor het onderbreken van de dagelijkse rust wanneer de elektrische vrachtwagen vol geladen is met stroom en het laadpunt voor een andere EV vrachtwagen vrij gemaakt moet worden.
Dus feitelijk een boot/trein regeling (in totaal één uur de tijd om de trein/boot op en af te rijden tijdens de dagelijkse rusttijd) voor EV laden in de regeling / tacho's opnemen.
Hij doet nu een oproep aan de beleidsmakers / handhavers op de EU verordening 561/2006 om een oplossing te vinden voor het onderbreken van de dagelijkse rust wanneer de elektrische vrachtwagen vol geladen is met stroom en het laadpunt voor een andere EV vrachtwagen vrij gemaakt moet worden.
Dus feitelijk een boot/trein regeling (in totaal één uur de tijd om de trein/boot op en af te rijden tijdens de dagelijkse rusttijd) voor EV laden in de regeling / tacho's opnemen.
https://www.ttm.nl/management/wetregelg ... ks/176977/(..)De discussie speelt rond EU-verordening 561/2006, die voorschrijft dat een dagelijkse rustperiode van minimaal elf uur onafgebroken moet zijn. Laden van een elektrische truck mag tijdens die rust plaatsvinden, zolang de chauffeur geen werkzaamheden verricht. Het probleem ontstaat zodra de accu vol is. Verplaatst de chauffeur de truck naar een reguliere parkeerplaats om de laadpaal vrij te maken, dan kan dat juridisch worden gezien als een onderbreking van de rustperiode.
Met name bij de opkomst van megawatt charging wordt dit steeds relevanter. Een truck kan binnen één à twee uur volledig laden, terwijl de chauffeur nog vele uren rust moet nemen. Daardoor blijven publieke snelladers onnodig bezet.
De Duitse chauffeur en influencer Tobias Wagner, die binnenkort begint met een elektrische rit van 45.000 km in 80 laadbeurten, heeft hierover een open brief gestuurd aan het Duitse ministerie van Transport, gesteund door logistieke bedrijven en exploitanten van laadinfra. Hij pleit voor een tijdelijke uitzondering, vergelijkbaar met bestaande regels voor ferry- en treinvervoer. Daarbij zou een chauffeur een truck kort mogen verplaatsen zonder dat de volledige rustperiode opnieuw begint.
Volgens brancheorganisaties speelt het probleem nu nog beperkt, omdat veel e-trucks regionaal rijden en op eigen terrein laden. Maar met de groei van elektrisch langeafstandstransport dreigt het uit te groeien tot een serieus knelpunt voor publieke laadinfrastructuur in Europa.(..)
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Dit gaat in de praktijk alleen om het laden tijdens de nachtrust. Milence staat het al toe dat je aan de paal blijft staan 's nachts, al is het natuurlijk de vraag hoe zich dat gaat ontwikkelen in de toekomst als de palen meer bezet worden. Een oplossing zou kunnen zijn om meer AC palen te plaatsen, maar ook dan zul je daar weer speciale parkeerplaatsen moeten reserveren (die vervolgens bezet worden door dieselcollega's) en is de accu vaak na een verkorte nachtrust nog steeds niet vol.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de EU hier niet zo'n uitzondering op de aaneengesloten nachtrust toe gaat staan zoals dat momenteel op de boot het geval is. De laadsnelheden worden dermate hoog in de toekomst dat het tijdverlies door het laden zelf steeds geringer wordt.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat de EU hier niet zo'n uitzondering op de aaneengesloten nachtrust toe gaat staan zoals dat momenteel op de boot het geval is. De laadsnelheden worden dermate hoog in de toekomst dat het tijdverlies door het laden zelf steeds geringer wordt.
-
Egbert
- expressweg
AC doet het hem niet voor vrachtwagens. Je spreekt over accu's van 400 kWh of meer, met een 11 kW lader ben je dan 1,5 dag verder. Daarbij hebben de meeste vrachtwagens ook geen AC lader aan boord, juist omdat het nutteloos is (dus je kunt je de kosten en het gewicht besparen).Jeroen schreef: do 28 mei 2026, 14:14 Dit gaat in de praktijk alleen om het laden tijdens de nachtrust. Milence staat het al toe dat je aan de paal blijft staan 's nachts, al is het natuurlijk de vraag hoe zich dat gaat ontwikkelen in de toekomst als de palen meer bezet worden. Een oplossing zou kunnen zijn om meer AC palen te plaatsen, maar ook dan zul je daar weer speciale parkeerplaatsen moeten reserveren (die vervolgens bezet worden door dieselcollega's) en is de accu vaak na een verkorte nachtrust nog steeds niet vol.
50 kWh is het minste wat je kunt doen, dan heb je met een nachtrust de accu vol. Dan moet je aan een Tesla Supercharger-achtige opstelling denken waar de vermogenskasten langs de kant staan en er alleen een paal met kabel naast de parkeerplaats staat. Dan kun je makkelijk aan overboeking doen: 100 parkeerplaatsen x 50 kW en dan kan iedereen 's nachts volladen, en als er overdag 10 vrachtwagens tegelijkertijd staan te laden krijgen die ook ieder 400 kW.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Het lastige is een beetje dat de nachtrust ook verschoven ligt en sommige transporten ook over nacht doorgaan. Denk aan de bloemen of groenten vanaf de veilingen die in de nacht/vroege ochtend moeten lossen. Daarvoor wil je 's nachts naar mijn idee wel wat snelle laadplekken overhouden.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Egbert schreef: do 28 mei 2026, 15:46AC doet het hem niet voor vrachtwagens. Je spreekt over accu's van 400 kWh of meer, met een 11 kW lader ben je dan 1,5 dag verder. Daarbij hebben de meeste vrachtwagens ook geen AC lader aan boord, juist omdat het nutteloos is (dus je kunt je de kosten en het gewicht besparen).Jeroen schreef: do 28 mei 2026, 14:14 Dit gaat in de praktijk alleen om het laden tijdens de nachtrust. Milence staat het al toe dat je aan de paal blijft staan 's nachts, al is het natuurlijk de vraag hoe zich dat gaat ontwikkelen in de toekomst als de palen meer bezet worden. Een oplossing zou kunnen zijn om meer AC palen te plaatsen, maar ook dan zul je daar weer speciale parkeerplaatsen moeten reserveren (die vervolgens bezet worden door dieselcollega's) en is de accu vaak na een verkorte nachtrust nog steeds niet vol.
50 kWh is het minste wat je kunt doen, dan heb je met een nachtrust de accu vol. Dan moet je aan een Tesla Supercharger-achtige opstelling denken waar de vermogenskasten langs de kant staan en er alleen een paal met kabel naast de parkeerplaats staat. Dan kun je makkelijk aan overboeking doen: 100 parkeerplaatsen x 50 kW en dan kan iedereen 's nachts volladen, en als er overdag 10 vrachtwagens tegelijkertijd staan te laden krijgen die ook ieder 400 kW.
Wij hebben het een tijdje geprobeerd de vrachtwagens met AC laden en dat ging op zich prima, alleen moet je niet verwachten dat hij na een korte nacht ook vol zit. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat er vrachtwagens geleverd worden zonder AC omvormer. Op bedrijventerreinen heb je nagenoeg altijd 32 ampère, wat 22 kW betekent, dus geen 11 kW. Nee, snel is dat zeker niet, maar het net kan voldoende zijn, vooral voor kleinere vrachtwagens en busjes.
Ik geloof niet dat laadpaalfabrikanten nog gaan investeren in trage 50 kW snelladers, daar de markt juist alleen maar snellere laders wil. In de auto zelf kun je de laadsnelheid natuurlijk handmatig een stuk lager zetten, al kun je de vraag stellen hoe sociaal dat is naar je collega's en concullega's.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Met een beperkt aantal palen is langzaam laden en dan dus nodeloos bezet houden zwaar aso natuurlijk.
Als je bij aankomst meteen kunt laden, dan gaat eten, beetje ontspannen en voordat je ging slapen de auto nog even weg moet zetten is dat geen ramp.
Maar wat als je halverwege je daadwerkelijke nachtrust/slaap je auto naar de lader moet verplaatsen en na 1,5 uur weer terug? En als je terugkomt iemand anders de laatste vrij plek gepakt heeft?
Dan is het wellicht zinniger om even om te denken: Het kan misschien zin hebben om heel erg veel palen te plaatsen, maar die in vermogen te beperken, waardoor je met een kleinere aansluiting op het net gedurende een nachtrust meerdere vrachtwagens kunt bedienen. Dus in plaats van dat je op 1 paal met zeg 6x1,5u; over de verkorte nachtrust 6 vrachtwagens gaat laden, laad je met 1/6e van het vermogen op 6 minder sterke palen in 9u die 6 vrachtwagens.
In het kader van standaardisatie, is het wellicht wel handig om die laadpalen en aansluitingen + infra op de parkeerplaats als snel laadpalen te bouwen en ze softwarematig te limiteren. Dan kun je ook afhankelijk van de vraag (bv. overdag) nog spelen dat je bijvoorbeeld 15 laders uitschakelt en 3 op "snelladen" instelt.
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Maar mijn verwachting is eerder dat de laadsnelheden in de toekomst zo hoog gaan worden, dat tegen de tijd dat elektrische vrachtwagens echt gemeengoed gaan worden de extra tijd door het laden te verwaarlozen zal zijn. Wat niet wegneemt dat de parkeerproblematiek nog steeds minstens zo groot is, maar da's weer een ander verhaal natuurlijk.
-
Chris
- Moderator
Dit begon ook zo met de gewone laadpalen voor auto's, waar uiteindelijk blokkeertarieven kwamen. Gezien dat het aantal parkeerplaatsen voor vrachtwagens nog problematischer is, lijkt mij dat je hier ook iets aan management moet doen, maar je loopt dan inderdaad tegen het probleem aan dat je de vrachtwagen niet mag verplaatsen tijdens de nachtrust. Plus het risico dat er op diezelfde locatie, geen gewone parkeerplaats meer beschikbaar is om je vrachtwagen naartoe te verplaatsen. Hoe ver mag je een onderbreking van de nachtrust dan oprekken, om 20 kilometer te rijden naar een andere parkeerplaats.Jeroen schreef: do 28 mei 2026, 14:14 Dit gaat in de praktijk alleen om het laden tijdens de nachtrust. Milence staat het al toe dat je aan de paal blijft staan 's nachts, al is het natuurlijk de vraag hoe zich dat gaat ontwikkelen in de toekomst als de palen meer bezet worden.
Indien overnachten aan de laadpaal toegestaan wordt, zal het aantal palen wel meer opgeschaald moeten worden tot uiteindelijk elke parkeerplaats.
-
Vahalis
- autoweg
Alpitronic levert een 50 kW lader. Verder zijn hun snellere producten schaalbaar. Dus ook leverbaar met 100 kW en twee laadpunten. De gemeente Utrecht heeft recent dit laten neerzetten. Blijkbaar is er nog vraag. Volgens mij interessant voor locaties waar mensen tot een uur verblijven, zoals winkelcentra.Jeroen schreef: do 28 mei 2026, 16:35 Ik geloof niet dat laadpaalfabrikanten nog gaan investeren in trage 50 kW snelladers, daar de markt juist alleen maar snellere laders wil.
https://www.alpitronic.it/en/hypercharger/hyc-50/
-
Durashift
- expressweg