MotelMioveni schreef: wo 22 jul 2026, 16:57
Van zwarte dieselroet krijg je kanker. Van de uitlaatgassen van LPG wordt een wit laken niet vies. Over welke schadelijke stoffen in het uitlaatgas van MotelMioveni hebben we het dan?
Stikstofoxiden. NOx. Een van de hoofdbestanddelen van smog, de reden waarom er milieuzones zijn, een van de hoofdredenen waarom er zoveel projecten stilliggen wegens “stikstofproblematiek”. Ik kan me toch niet voorstellen dat je de afgelopen 10 jaar dat dit al zo erg speelt, je er niks over hebt meegekregen
Roet zorgt daarnaast niet zo snel voor kanker als dat NOx voor allerlei longziektes zorgt, zelfs op de korte termijn al. Dat komt doordat NOx kleine moleculen zijn en dus tot de bloedbaan kunnen doordringen. Roet verstoort slechts de longweefsels en werkt slechts op de lange termijn. Zie ook
https://www.rivm.nl/ggd-richtlijn-medis ... tofdioxide
Onze overheid heeft mensen met een smalle beurs via de wegenbelasting laten meebetalen aan Tesla's voor de rijken. Sociaal rechtvaardig zou zijn geweest om mensen met een laag inkomen een nieuwe accu mee te geven bij aanschaf van een elektrische auto, want dan verleng je de levensduur van zo'n auto en haal je de drempel weg om een elektrische auto van 4 jaar oud te kopen.
Ten eerste heeft niemand meebetaald aan de Tesla's, want ze kregen belastingkorting, ze kregen geen subsidie. Betaal jij ook mijn huis omdat ik hypotheekrenteaftrek krijg? De tweedehandsmarkt kreeg overigens wel subsidie (SEPP). Daarnaast zijn Tesla's niet zozeer voor de rijken geweest, maar mensen met een bovengemiddelde baan, want ze reden bijna uitsluitend in de lease.
Hadden we de half opgebruikte accu's niet als buffer in ons elektriciteitsnet kunnen inbouwen, zodat we de overproductie aan zonnestroom 's avonds na werktijd konden gebruiken?
Waarom zou je? Als ze nog redelijk wat waard zijn, zijn ze beter te recycelen. Als je ze helemaal opmaakt, krijgen ze meer en meer beschadegingen en overzuiverheden en blijven ze slechts als materiaal nuttig over. Kan ook gerecycled worden, maar is minder waardevol.
Of ik digitaal wil gaan betalen, met het grote risico dat ik schulden ga maken, omdat ik het overzicht over mijn geld verlies, dat beslis ik zelf, beste Jan. Het argument "Je moet met je tijd meegaan" vind ik een dooddoener die je met de wijsheid van achteraf ook niet in 1932 in Duitsland hardop had moeten uitspreken. Soms moet een kleine groep zo dapper zijn om tegen de trend van de tijd in te gaan en soms duurt het 15 jaar voordat anderen begrijpen dat overzicht over je eigen geld en/of privacy te belangrijk zijn om te verkwanselen.
Ik gebruik daar mijn persoonlijk budget voor, dus ik bepaal al ruim van te voren welke potjes hoeveel van mijn inkomen krijgen en daar betaal ik uit (via You Need A Budget, een online budgetteer site). Het maakt voor mij dus niet uit of het geld via de pinpas of cash binnenkomt of verdwijnt.
Ik vind teruggrijpen op de Nazi-tijd de daadwerkelijke dooddoener. Het slaat het namelijk dood. Met je tijd meegaan kan in allerlei richtingen zijn. Niet per se dat je alles moet accepteren, maar dat je wel met een 'can do'-mentaliteit gaat kijken wat er wel kan. Niet waar je niet aan wil beginnen, je problemen zal geven enzovoort. Daar doe je jezelf en je situatie mee tekort. Dat is het dooddoenerige eraan.
We zijn het op dit punt beslist niet met elkaar eens, maar toch bedankt voor de moeite van het antwoorden. Zodra de tankstations tegen contant geld tegoedbonnen of pasjes gaan verkopen om bij de laadpaal de elektriciteit voor je auto mee te betalen, net zoals ik nu prepaid beltegoed voor mijn mobiele telefoon koop, zou dat een belangrijke hindernis wegnemen om serieus aan elektrisch rijden te denken.
Je kan ook gewoon een debit credit card krijgen, waar je van te voren geld op kan zetten en daarmee betalen wanneer nodig. Maar prepaid tegoedkaarten anoniem? Dat gebeurt gewoonweg niet want het is dan doodeenvoudig om illegale zaken ermee te doen.
Die automatische noodremming had mij door aquaplaning en spoorvorming op de E19 tussen Antwerpen en Breda bijna het leven gekost. Ik zie dat soort snufjes niet als oplossing, maar als probleem. Loopt de snelweg in een flauwe bocht op een viaduct af, beginnen ineens alle elektrische en andere zelfrijdende auto's in paniek te remmen, want de sensor heeft de pilaren van de burg op zijn pad gedetecteerd. Of nog erger: op een weg naast de snelweg is een maximumsnelheid van 30km/u ingesteld; Iedereen rijdt in een treintje 100km/u, totdat een kettingbotsing ontstaat, omdat de voorste auto door loos alarm hard afremt naar 30km/u.
Jammer dat je het incident voor de algemeenheid laat spreken, en daarmee de algemeenheid, dus waar de meeste ongelukken plaatsvinden met zwakkere verkeersdeenemers niet daarboven stelt. Dat standaardongelukken met fietsers en voetgangers minder heftig worden is minder belangrijk dan MM een keer een vals alarm had op de E19

Ook dat is een aardige dooddoener.
Ik vind dat eens serieus wetenschappelijk onderzocht moet worden in hoeverre files erger worden door loos alarm bij automatische remsystemen. Weegt dat op tegen de afname van het aantal verkeersslachtoffers, omdat de auto sneller remt voor een voetganger dan de bestuurder? Moeten we bestuurders niet gewoon afleren om met hun smartphone te klooien tijdens het rijden? Zodra de bestuurder eraan is gewend dat de auto allerlei taken overneemt, gaan veel mensen minder oplettend rijden, lijkt mij. Als ik niet meer scherp genoeg ben om te rijden, dan kruip ik niet achter mijn stuur, maar achterin mijn campingbed!
Het is en-en, niet of-of. Je moet en de smartphone afleren via hoge boetes en focusflitsers (zoals nu gebeurt) en je moet voorkomen dat ook in AL DIE ANDERE gevallen, zonder smartphone, de auto zsm remt en niet pas als de bestuurder op tijd is.