Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

JanVerhoeven
verkeersader

Re: Elektrische (vracht)auto's

Bericht door JanVerhoeven »

mavas schreef: wo 22 jul 2026, 10:40 Wat ik wel een nadeel vind, en dat is niet alleen bij EV's, is dat ze zoveel groter zijn dan de brandstofauto's die de gemiddelde persoon koopt. Dat heeft niks te maken met een persoonlijke afweging, maar is het gevolg van het ontwerp.
Ter aanvulling op hoompey's post: de Hyundai Inster bestaat ook al een tijdje en is verre van groot, de breedte is zelfs maar 1,60m terwijl je niet krap erin zit. Sterker nog, er is meer ruimte op de achterbank dan in de Renault 5. Wat ook zeker geen grote auto is.

Paradoxaal heeft Renault de 4 dan weer wel 'bulky' gemaakt, als een soort Opel Frontera en Citroen C3 Aircross tegenhanger, terwijl de originele R4 echt een koekblikje was (m'n zus had er ook een, ik kan me behalve de 2CV geen kleinere auto's uit m'n jeugd herinneren).
Dat is echt zeer nadelig voor de verkeersveiligheid, en zeker in een land met veel langzaam verkeer heeft dat gewoon veel invloed op de impact van een aanrijding. Als een auto zoveel groter is, en zwaarder, dan kun je gewoon heel simpel bedenken wat dat doet bij een aanrijding.
En de verlaging van de maximumsnelheid op veel wegen heeft daar nauwelijks invloed op.
Dat is wel een beetje achterhaald, doordat de veiligheidssystemen steeds beter worden. Inclusief de botsveiligheid met langzaam verkeer, je ziet op de EuroNCAP video's het plaatwerk als slap plastic inklappen. Komt nog bij dat automatische noodremming nu verplicht is geworden, dus de auto zal zelf al maximaal remmen voordat de aanrijding plaatsvindt. Dat heeft een veel groter effect dan of de auto lichter is.
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

mavas schreef: wo 22 jul 2026, 10:40 Wat ik wel een nadeel vind, en dat is niet alleen bij EV's, is dat ze zoveel groter zijn dan de brandstofauto's die de gemiddelde persoon koopt. Dat heeft niks te maken met een persoonlijke afweging, maar is het gevolg van het ontwerp.
Dat is echt zeer nadelig voor de verkeersveiligheid, en zeker in een land met veel langzaam verkeer heeft dat gewoon veel invloed op de impact van een aanrijding. Als een auto zoveel groter is, en zwaarder, dan kun je gewoon heel simpel bedenken wat dat doet bij een aanrijding.
En de verlaging van de maximumsnelheid op veel wegen heeft daar nauwelijks invloed op.
Dat vind ik persoonlijk een rare redenering. EV's bieden juist vaak meer binnenruimte op de dezelfde buitenmaten ten opzichte van een vergelijkbare brandstofauto, in ieder geval wel bij EV's die als EV-only ontworpen zijn. De trend naar grote SUV's staat los van de electrificatie: het is simpelweg de markt die daar (helaas) tegenwoordig om vraagt, dus wordt daar op ingespeeld. Hooguit is het voor een fabrikant in een iets hogere auto wat makkelijker om een groot accupakket in te plaatsen. Actieve en passieve veiligheidssystemen zijn niet anders bij EV's dan bij brandstofauto's. Het enige echte verschil is dat EV's gemiddeld genomen een paar honderd kilo zwaarder zijn door het accupakket. Dat ligt echter in de bodem, dus in hoeverre dat de impact bij een botsing significant verergert is maar de vraag.

Ik durf het zelfs andersom te stellen: EV's hebben een betere gewichtsverdeling (meer 50/50, lager zwaartepunt) en een zeer precies te doseren electromotor en regeneratief remmen, waardoor ze misschien zelfs veiliger zijn.
MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni »

JanVerhoeven schreef: di 21 jul 2026, 23:00 ^^ het probleem is niet alleen het klimaat, het is ook de lokale uitstoot. Dat is waar al die milieuzones en stikstofdossiers over gaan (en de AdBlue overal bij moet en Dieselgate aan het licht kwam). LPG kan je “schoner” noemen, maar een dunnere sigaret is met die logica ook de “schoonste” van alle tabaksrookwaren. Dat is een beetje mooipraterij. Een longarts lacht je uit, zowel als je zo over LPG als dunne sigaretten zou praten.

Van zwarte dieselroet krijg je kanker. Van de uitlaatgassen van LPG wordt een wit laken niet vies. Over welke schadelijke stoffen in het uitlaatgas van MotelMioveni hebben we het dan? :s
JanVerhoeven schreef: di 21 jul 2026, 23:00 edit: vergeet ook niet dat zelfs de waterstofverbrandingsmotor hierom geen doorontwikkeling heeft gekregen, die produceerde nog meer NOx dan alle andere vormen, terwijl er geen molecuul CO of CO2 bij kwam kijken. Waterstof moest dus wel via brandstofcellen verder gaan, puur omdat die lokale uitstoot een harde reden tot afstel was.

Oh ja, is dat zo? Daar leer ik zowaar iets nieuws van Jan Verhoeven. Dank! :top:
JanVerhoeven schreef: di 21 jul 2026, 23:00 Ik denk eerlijk gezegd niet dat er een eenvoudige oplossing is voor de grotere campers, die bestaan nog nauwelijks als elektrisch laat staan dat die betaalbaar zijn. Wat dan rest is de buscamper, maar ook die zijn nog hoofdzakelijk nieuw en dus moeilijk verkrijgbaar. <knip>

Traditionele campers trekken te veel aandacht van criminelen, zeker als je campings liever overslaat. Ik schreef dan ook al dat ik droom van een buscamper. Ter aanvulling: Liefst een busje wat je niet direct als camper zou herkennen. Ik wil wel eens een proefrit maken in zo'n gele DHL-bus, gewoon om te ervaren hoe dat rijdt. Beslissen kan daarna altijd nog. Vragen die ik heb zijn: "Hoe lang gaat die accu nog mee?" en "Wat is er kapot aan een bus die 3 of 4 jaar lang is afgeragd door een koerier?"

Onze overheid heeft mensen met een smalle beurs via de wegenbelasting laten meebetalen aan Tesla's voor de rijken. Sociaal rechtvaardig zou zijn geweest om mensen met een laag inkomen een nieuwe accu mee te geven bij aanschaf van een elektrische auto, want dan verleng je de levensduur van zo'n auto en haal je de drempel weg om een elektrische auto van 4 jaar oud te kopen. Hadden we de half opgebruikte accu's niet als buffer in ons elektriciteitsnet kunnen inbouwen, zodat we de overproductie aan zonnestroom 's avonds na werktijd konden gebruiken?
JanVerhoeven schreef: di 21 jul 2026, 23:00 Wat betreft laden heb je tegenwoordig bij zowat elk doorgaand tankstation onderweg wel een laadpunt. Voor lokaal werk moet je toch iets digitaals gaan gebruiken, tijden veranderen nou eenmaal. Je kan ook geen fax meer sturen of met cheques betalen.
Of ik digitaal wil gaan betalen, met het grote risico dat ik schulden ga maken, omdat ik het overzicht over mijn geld verlies, dat beslis ik zelf, beste Jan. Het argument "Je moet met je tijd meegaan" vind ik een dooddoener die je met de wijsheid van achteraf ook niet in 1932 in Duitsland hardop had moeten uitspreken. Soms moet een kleine groep zo dapper zijn om tegen de trend van de tijd in te gaan en soms duurt het 15 jaar voordat anderen begrijpen dat overzicht over je eigen geld en/of privacy te belangrijk zijn om te verkwanselen. We zijn het op dit punt beslist niet met elkaar eens, maar toch bedankt voor de moeite van het antwoorden. Zodra de tankstations tegen contant geld tegoedbonnen of pasjes gaan verkopen om bij de laadpaal de elektriciteit voor je auto mee te betalen, net zoals ik nu prepaid beltegoed voor mijn mobiele telefoon koop, zou dat een belangrijke hindernis wegnemen om serieus aan elektrisch rijden te denken.
Alain schreef: wo 22 jul 2026, 9:01
MotelMioveni schreef: di 21 jul 2026, 22:29 Wel, Alain, probeer mij dan maar eens te overtuigen.
Ik wil niemand overtuigen, want iedereen moet hier uiteindelijk zijn eigen afweging in maken, waar veel meer factoren dan alleen het kostenplaatje in zullen meespelen. Wel probeer ik wat meer te beargumenteren waarom ik denk dat een EV beter is voor de omgeving en voor degene achter het stuur. <knip>
Dat is jammer, Alain, dat je geen poging wilt wagen om mij ervan te overtuigen dat mijn toekomstige buscamper elektrisch moet worden. Ik meende het oprecht, toen ik vroeg wat een "range extender" is en of je die met LPG kunt laten werken. Ik heb ook geen idee welke soorten hybridemotoren er zijn en of die op een combinatie van elektriciteit en LPG zouden kunnen lopen. Ik ben al 27 jaar gewend om een gaspistool met 4 verschillende soorten adaptors aan te sluiten op mijn auto, dus een stekker aansluiten zal vast niet moeilijker zijn om te leren. Zelfs al sta ik er sceptisch in, kan het geen kwaad om in elk geval te begrijpen wat er technisch mogelijk is. Ik dacht dat iemand die zo bevlogen over elektrisch rijden spreekt en zijn schoonouders heeft overtuigd, ook wel bereid zou zijn om mij de weg te wijzen naar minder koolstofdioxide uitstoten (nul is een utopie, want niet alle elektriciteit komt van zon en wind).

JanVerhoeven schreef: wo 22 jul 2026, 12:19 <knip> Komt nog bij dat automatische noodremming nu verplicht is geworden, dus de auto zal zelf al maximaal remmen voordat de aanrijding plaatsvindt. Dat heeft een veel groter effect dan of de auto lichter is.
Die automatische noodremming had mij door aquaplaning en spoorvorming op de E19 tussen Antwerpen en Breda bijna het leven gekost. Ik zie dat soort snufjes niet als oplossing, maar als probleem. Loopt de snelweg in een flauwe bocht op een viaduct af, beginnen ineens alle elektrische en andere zelfrijdende auto's in paniek te remmen, want de sensor heeft de pilaren van de burg op zijn pad gedetecteerd. Of nog erger: op een weg naast de snelweg is een maximumsnelheid van 30km/u ingesteld; Iedereen rijdt in een treintje 100km/u, totdat een kettingbotsing ontstaat, omdat de voorste auto door loos alarm hard afremt naar 30km/u.

Ik vind dat eens serieus wetenschappelijk onderzocht moet worden in hoeverre files erger worden door loos alarm bij automatische remsystemen. Weegt dat op tegen de afname van het aantal verkeersslachtoffers, omdat de auto sneller remt voor een voetganger dan de bestuurder? Moeten we bestuurders niet gewoon afleren om met hun smartphone te klooien tijdens het rijden? Zodra de bestuurder eraan is gewend dat de auto allerlei taken overneemt, gaan veel mensen minder oplettend rijden, lijkt mij. Als ik niet meer scherp genoeg ben om te rijden, dan kruip ik niet achter mijn stuur, maar achterin mijn campingbed! :roll:

De vraag naar ombouw van een busje met een opgeblazen dieselmotor was dan ook serieus bedoeld: Hoe kom ik aan een busje wat geschikt is om er een buscamper van te maken, maximaal 2 meter hoog en 6 meter lang, met de techniek van de jaren '90, dus waar je gewoon je CDtjes in de radio kunt steken zonder te verdwalen in een menu met Bluetooth en DAB-radio en zonder die ver@#$%&! rijhulpsystemen die mij het leven zuur maken en mijn plezier in autorijden bederven? Als het schoon en betaalbaar rijdt, dan vind ik het goed en maakt het me niet heel veel uit of ik nou een stekker of een gaspistool moet aansluiten, zolang het maar geen computer op wielen is.
Roemeense koets, rood, met Frans hart (K4M van Renault), op LPG - Hoog 2persoonsbed is vervangen door laag 1persoonsbed; Nu past WC-emmer er wel bij in, maar bagageruimte is 60% minder - Betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)
Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen »

waldo79 schreef: wo 22 jul 2026, 8:49 In Azië ben ik nog wel vrachtwagens van het kaliber Euro 0 tegengekomen. Dan ben ik blij dat binnen Europa stappen zijn gezet om emissies terug te dringen. Elektrificeren is zoveel prettiger voor de omgeving.
Zover hoef je niet eens te gaan om die tegen te komen. Op de balkan stikt het nog van de oude auto's en vrachtwagens, maar zelfs binnen de EU heb je bijvoorbeeld op Malta en op veel Spaanse eilanden nog heel veel stokoude vrachtwagens rond rijden. Op Malta werd ik op een gegeven moment echt gek van de uitlaatgassen. Ik snap dat er op zulke plekken weinig kilometers mee gereden worden, waardoor het lang duurt voordat ze technisch afgeschreven zijn, maar het staat wel in schril contrast met de rest van Europa momenteel.
JanVerhoeven
verkeersader

MotelMioveni schreef: wo 22 jul 2026, 16:57 Van zwarte dieselroet krijg je kanker. Van de uitlaatgassen van LPG wordt een wit laken niet vies. Over welke schadelijke stoffen in het uitlaatgas van MotelMioveni hebben we het dan? :s
Stikstofoxiden. NOx. Een van de hoofdbestanddelen van smog, de reden waarom er milieuzones zijn, een van de hoofdredenen waarom er zoveel projecten stilliggen wegens “stikstofproblematiek”. Ik kan me toch niet voorstellen dat je de afgelopen 10 jaar dat dit al zo erg speelt, je er niks over hebt meegekregen :s

Roet zorgt daarnaast niet zo snel voor kanker als dat NOx voor allerlei longziektes zorgt, zelfs op de korte termijn al. Dat komt doordat NOx kleine moleculen zijn en dus tot de bloedbaan kunnen doordringen. Roet verstoort slechts de longweefsels en werkt slechts op de lange termijn. Zie ook https://www.rivm.nl/ggd-richtlijn-medis ... tofdioxide

Onze overheid heeft mensen met een smalle beurs via de wegenbelasting laten meebetalen aan Tesla's voor de rijken. Sociaal rechtvaardig zou zijn geweest om mensen met een laag inkomen een nieuwe accu mee te geven bij aanschaf van een elektrische auto, want dan verleng je de levensduur van zo'n auto en haal je de drempel weg om een elektrische auto van 4 jaar oud te kopen.
Ten eerste heeft niemand meebetaald aan de Tesla's, want ze kregen belastingkorting, ze kregen geen subsidie. Betaal jij ook mijn huis omdat ik hypotheekrenteaftrek krijg? De tweedehandsmarkt kreeg overigens wel subsidie (SEPP). Daarnaast zijn Tesla's niet zozeer voor de rijken geweest, maar mensen met een bovengemiddelde baan, want ze reden bijna uitsluitend in de lease.
Hadden we de half opgebruikte accu's niet als buffer in ons elektriciteitsnet kunnen inbouwen, zodat we de overproductie aan zonnestroom 's avonds na werktijd konden gebruiken?
Waarom zou je? Als ze nog redelijk wat waard zijn, zijn ze beter te recycelen. Als je ze helemaal opmaakt, krijgen ze meer en meer beschadegingen en overzuiverheden en blijven ze slechts als materiaal nuttig over. Kan ook gerecycled worden, maar is minder waardevol.
Of ik digitaal wil gaan betalen, met het grote risico dat ik schulden ga maken, omdat ik het overzicht over mijn geld verlies, dat beslis ik zelf, beste Jan. Het argument "Je moet met je tijd meegaan" vind ik een dooddoener die je met de wijsheid van achteraf ook niet in 1932 in Duitsland hardop had moeten uitspreken. Soms moet een kleine groep zo dapper zijn om tegen de trend van de tijd in te gaan en soms duurt het 15 jaar voordat anderen begrijpen dat overzicht over je eigen geld en/of privacy te belangrijk zijn om te verkwanselen.
Ik gebruik daar mijn persoonlijk budget voor, dus ik bepaal al ruim van te voren welke potjes hoeveel van mijn inkomen krijgen en daar betaal ik uit (via You Need A Budget, een online budgetteer site). Het maakt voor mij dus niet uit of het geld via de pinpas of cash binnenkomt of verdwijnt.

Ik vind teruggrijpen op de Nazi-tijd de daadwerkelijke dooddoener. Het slaat het namelijk dood. Met je tijd meegaan kan in allerlei richtingen zijn. Niet per se dat je alles moet accepteren, maar dat je wel met een 'can do'-mentaliteit gaat kijken wat er wel kan. Niet waar je niet aan wil beginnen, je problemen zal geven enzovoort. Daar doe je jezelf en je situatie mee tekort. Dat is het dooddoenerige eraan.
We zijn het op dit punt beslist niet met elkaar eens, maar toch bedankt voor de moeite van het antwoorden. Zodra de tankstations tegen contant geld tegoedbonnen of pasjes gaan verkopen om bij de laadpaal de elektriciteit voor je auto mee te betalen, net zoals ik nu prepaid beltegoed voor mijn mobiele telefoon koop, zou dat een belangrijke hindernis wegnemen om serieus aan elektrisch rijden te denken.
Je kan ook gewoon een debit credit card krijgen, waar je van te voren geld op kan zetten en daarmee betalen wanneer nodig. Maar prepaid tegoedkaarten anoniem? Dat gebeurt gewoonweg niet want het is dan doodeenvoudig om illegale zaken ermee te doen.
Die automatische noodremming had mij door aquaplaning en spoorvorming op de E19 tussen Antwerpen en Breda bijna het leven gekost. Ik zie dat soort snufjes niet als oplossing, maar als probleem. Loopt de snelweg in een flauwe bocht op een viaduct af, beginnen ineens alle elektrische en andere zelfrijdende auto's in paniek te remmen, want de sensor heeft de pilaren van de burg op zijn pad gedetecteerd. Of nog erger: op een weg naast de snelweg is een maximumsnelheid van 30km/u ingesteld; Iedereen rijdt in een treintje 100km/u, totdat een kettingbotsing ontstaat, omdat de voorste auto door loos alarm hard afremt naar 30km/u.
Jammer dat je het incident voor de algemeenheid laat spreken, en daarmee de algemeenheid, dus waar de meeste ongelukken plaatsvinden met zwakkere verkeersdeenemers niet daarboven stelt. Dat standaardongelukken met fietsers en voetgangers minder heftig worden is minder belangrijk dan MM een keer een vals alarm had op de E19 :s Ook dat is een aardige dooddoener.
Ik vind dat eens serieus wetenschappelijk onderzocht moet worden in hoeverre files erger worden door loos alarm bij automatische remsystemen. Weegt dat op tegen de afname van het aantal verkeersslachtoffers, omdat de auto sneller remt voor een voetganger dan de bestuurder? Moeten we bestuurders niet gewoon afleren om met hun smartphone te klooien tijdens het rijden? Zodra de bestuurder eraan is gewend dat de auto allerlei taken overneemt, gaan veel mensen minder oplettend rijden, lijkt mij. Als ik niet meer scherp genoeg ben om te rijden, dan kruip ik niet achter mijn stuur, maar achterin mijn campingbed! :roll:
Het is en-en, niet of-of. Je moet en de smartphone afleren via hoge boetes en focusflitsers (zoals nu gebeurt) en je moet voorkomen dat ook in AL DIE ANDERE gevallen, zonder smartphone, de auto zsm remt en niet pas als de bestuurder op tijd is.
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Eén van de onderwerpen waar echt nog meters gemaakt moeten worden om de scepsis van velen ten aanzien van elektrisch rijden te verminderen zijn de laadtarieven.

Deze zijn ten eerste al zeer intransparant. Feitelijk zijn deze uitsluitend via apps op te zoeken waarbij je maar moet hopen dat je het voor jou juiste tarief eruit haalt. In Nederland lukt mij dat nog wel, maar in het buitenland vooralsnog niet. Maar waarom staan deze niet gewoon vooraf op/bij de laadpaal zelf vermeld? Gewoon transparant en voor iedereen hetzelfde, net als dat benzine voor iedereen dezelfde prijs heeft bij dezelfde pomp. Zo onlogisch lijkt mij dat niet.

Op zichzelf is dat dan nog niet eens het ergste. Erger nog dan de intransparantie vind ik de enorme prijsverschillen tussen verschillende laders. Op zich snap ik nog dat langs de snelweg laden duurder is dan bij de supermarkt of in een woonwijk, maar dat prijsverschil is geen 10 of 20 procent, maar vaak een factor 3 (of meer). Zeg maar 26 cent versus 76 cent voor eenzelfde kWh stroom. Dat slaat daadwerkelijk nergens op.

Vandaag laadde ik in Italië bij een snellader bij een supermarkt voor (maar liefst) € 1,10 per kWh. Echt een volslagen belachelijk tarief en een prijs die bovendien nergens terug te vinden is (behalve op de factuur). Totaal niet uit te leggen en zulke dingen zijn echt een barrière die doorbroken moet worden om ‘het volk’ massaal aan de EV te krijgen.

Ik vind het onbegrijpelijk dat anno 2026 hier op EU niveau nog geen regels voor ontwikkeld zijn.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Enkele bovenstaande berichten zijn verwijderd. Graag weer ontopic verder, en graag ook enigszins beknopt: vanuit meerdere gebruikers hebben we melding gekregen dat berichten met grote lappen tekst erin niet gewaardeerd worden. Graag daar dus op letten.
Met vriendelijke groet,
Moderatie
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Rein schreef: wo 22 jul 2026, 18:42 Ik vind het onbegrijpelijk dat anno 2026 hier op EU niveau nog geen regels voor ontwikkeld zijn.
Die regels zijn er wel, maar nog lang niet overal geïmplementeerd. De Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR) (Regulation (EU) 2023/1804) zou in principe alle prijzen transparant moeten maken. Wat de AFIR niet doet is prijzen reguleren, je mag dus vragen wat je wil. Er loopt op dit moment een formele review van AFIR, er is dus een goede kans dat regels verder worden aangescherpt:

https://alternative-fuels-observatory.e ... ls-network

Een verschil met benzine is wel dat er grotere verschillen zijn in lokale electriciteitsprijzen afhankelijk van de energiemix in het desbetreffende land. Italië heeft een van de hoogste prijzen per kWh vanwege de grote afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Sommige chargers zijn ook (veel) goedkoper in daluren - mijn lokale Tesla supercharger in Annemasse rekent 42 cent overdag (Tesla-tarief), maar 19 cent voor 9 uur 's ochtends.

Verder helemaal eens, zelfs binnen het Tesla-ecosysteem (toch het meest geïntegreerd en geavanceerd) zijn de prijzen pas helder op het moment dat je aan de lader staat, en lokaal zijn er enorme verschillen die je bij benzine niet ziet. In mijn regio bijvoorbeeld: 25c overdag in Megeve, 35c in Sallanches, 42c in Annemasse.
JanVerhoeven
verkeersader

^^ en niet alleen fossiele brandstoffen, ook import. Zo'n 15% (!) van het jaarlijkse stroomverbruik komt van de buurlanden. Men heeft een chronisch tekort aan eigen productie, terwijl de potentie voor groene bronnen (wind en zon) enorm is. De Italiaanse regering heeft een maand geleden pas een 23 miljard euro kosted investeringsprogramma goedgekeurd gekregen om richting ca. 40% hernieuwbare energie (dus niet alleen elektriciteit) in 2030 te werken.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Reclame maken kunnen de energieleveranciers / laadpuntbeheerders dan weer wel goed in de buitenlucht..
Zag in Utrecht van die kartonnen driehoeksbordjes staan voor het laadpunt met een loyalty programma. Lekker in de weg staand voor de laadstekker en n iet echt milieuvriendelijk, vind ik.

In Renkum een A0 poster op de laadkast met WK actietarieven, 26 cent per kWh (excl. BTW d8 ik) vanaf 10.00 uur in de ochtend (rare tijd, in relatie tot de WK wedstrijden d8 ik wel).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Provincie Noord-Brabant schreef:Brabant en Limburg eerste regio voor proef waarbij auto's zonder stekker mogen parkeren op laadplek

Vanaf 1 augustus 2026 start Vattenfall InCharge in Noord-Brabant en Limburg een pilot waarbij openbare laadplekken niet langer uitsluitend zijn bestemd voor auto’s die laden. Op geselecteerde locaties mogen ook automobilisten zonder stekkerauto parkeren, zonder risico op een boete.

Met de pilot onderzoekt Vattenfall InCharge of laadpalen sneller geplaatst kunnen worden doordat gemeenten geen apart besluit meer hoeven te nemen om een parkeerplaats exclusief voor elektrische auto’s te reserveren. Daarnaast wordt onderzocht hoe automobilisten omgaan met laadplekken die ook gebruikt mogen worden door auto’s die niet laden.

Slimme oplossingen voor de openbare ruimte

Aanleiding voor de pilot is de groeiende druk op de openbare ruimte. Elektrische auto’s hebben laadplekken nodig, terwijl veel buurten tegelijkertijd kampen met parkeerdruk. Uit onderzoek van Vattenfall InCharge onder ruim 1.000 automobilisten blijkt dat beide onderwerpen leven onder automobilisten, maar ook dat de verschillen tussen elektrische en benzine- en dieselrijders minder groot zijn dan het publieke debat soms doet vermoeden.

“Om de groei van elektrisch rijden mogelijk te maken, moeten we blijven zoeken naar slimme oplossingen voor de openbare ruimte. Deze pilot helpt ons inzicht te krijgen in hoe gedeelde laad- en parkeerplekken in de praktijk werken en of daarmee de uitrol van laadinfrastructuur kan worden versneld. De resultaten kunnen waardevolle lessen opleveren voor gemeenten in heel Nederland”, aldus Alied Wessels Boer, directeur Vattenfall InCharge.

Laadplekken zijn inmiddels onderdeel van het straatbeeld

In het publieke debat klinkt regelmatig dat laadplekken ten koste gaan van schaarse parkeerplaatsen. Uit het onderzoek blijkt echter dat slechts 16 procent van de benzine- en dieselrijders vindt dat er te veel laadplekken in de eigen omgeving zijn. Daar staat tegenover dat meer dan de helft van de elektrische rijders juist aangeeft dat er te weinig laadplekken zijn.

Onder zowel elektrische rijders als automobilisten met een benzine- of dieselauto vindt 4 op de 10 dat het huidige aantal laadplekken in de buurt voldoende is. Daarmee lijkt de discussie minder te gaan over het aantal laadplekken en meer over de verdeling van de schaarse ruimte.
Meer: https://www.brabant.nl/actueel/nieuws/p ... -laadplek/

Een probleem in buurten met een hoge parkeerdruk is dat een laadplek geen parkeerplaats is. Ook niet voor elektrische auto's. Maar ze gaan wel ten koste van parkeerplaatsen, waardoor de parkeerdruk nog hoger wordt bij een gelijkblijvend aantal auto's.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ de pilot levert in ieder geval 300 nieuwe laadpalen (dus 600 laadpunten?) op in de deelnemende gemeenten. Dat kan het stroomnet aan?
(..)Hoe werkt de pilot?
In totaal worden in 19 gemeenten in Brabant en Limburg 150 laadpalen geplaatst waarbij de parkeerplaats niet exclusief voor laden is gereserveerd. Op deze locaties wordt gewerkt met 2 varianten: een aangepast verkeersbord of een laadtegel. Automobilisten die niet laden mogen hier parkeren en krijgen daarvoor geen boete. Daarnaast wordt een controlegroep van 150 reguliere laadpalen geplaatst waarbij de parkeerplaats wél exclusief is gereserveerd voor het opladen van elektrische auto’s. (..)
(..)De plaatsing van de laadpalen vindt plaats tussen augustus 2026 en januari 2027. Vervolgens worden de locaties gedurende meerdere maanden gemonitord om te bepalen welke aanpak het beste werkt voor gemeenten, bewoners en automobilisten.

Deelnemende gemeenten zijn Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Gilze en Rijen, Asten, Bergen op Zoom, Eersel, Etten-Leur, Geldrop-Mierlo, Goirle, Landgraaf, Moerdijk, Oisterwijk, Oosterhout, Reusel-de Mierden, Tilburg, Valkenswaard, Vught, Weert en Zundert. (..)
Ik geloof alleen de uitkomsten van dat onderzoek niet zo.. vaak worden daarin toch sociaal wenselijke antwoorden gegeven, zeker als er een meerkeuze mogelijkheid is.
(..)Uit het onderzoek blijkt dat veel automobilisten niet van plan zijn een laadplek zomaar als extra parkeerplaats te gebruiken.

Van de benzine- en dieselrijders zegt 41 procent een laadplek vrijwillig vrij te laten voor iemand die moet laden.
Nog eens 27 procent zou er alleen parkeren als er geen andere plek beschikbaar is.
Slechts 14 procent van de benzine- en dieselrijders zegt langer dan 2 uur te parkeren op een gedeelde laad- en parkeerplek. (..)
Als de parkeerdruk hoog is in de wijk.. en je hebt op zaterdagavond een plekje aan een laadpunt bemachtigd, met je fossiel aangedreven auto.. die je pas op maandagochtend weer nodig hebt.. die blijft daar dan toch staan en wordt niet zondagochtend vroeg weggehaald .. voor 'eventueel een te laden auto'? Schei uit,
JanVerhoeven
verkeersader

^^ dan eventueel niet, maar vaak wel. Toch een vorm van noaberschap. Het gaat ook niet zozeer om de individuele gevallen en dat je nooit meer een langparkeerder ergens hebt, maar dat er doorgaans wel plek weer wordt vrijgemaakt als het praktisch uitkomt.
Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet »

^^ Dat is dan echt plek afhankelijk. Bij mijn vorige woning toch echt meegemaakt dat auto's zonder Type-2 aansluitmogelijkheid gewoon lang parkeerden op de toegewezen laadplek, omdat de vrije plekken (6 tot 8 stuks direct naastgelegen), onder bomen lagen waar 's avonds hele zwermen spreeuwen in kwamen te zitten. Alleen door dubbelparkeren (de auto's insluiten) of moedwillig gedeeltelijk de rijbaan blokkeren zou ik nog toen nog kunnen laden. Een alternatief waarbij ik tussen paaltjes door kon rijden en de laadpaal vanuit de andere zijde benaderen ging ook niet omdat daar ook al 2 auto's stonden...

Ik snap alleen niet dat er een apart bord of tegel bij geplaatst moet worden, want juist als er geen bord staat mag iedereen daar parkeren.

En voor wat betreft de netcongestie is het natuurlijk nog steeds vreemd dat er geen 'serie' palen bestaan:
- 1 netaansluiting;
- 1 paal per 2 parkeervakken;
- 2 type 2 aansluitingen per paal;
- Aansluitingen nummeren van 1a t/m 1z (geeft genoeg opties voor grote parkeerterreinen);
- centrale paal (of de eerste) welke werkt als een betaalautomaat van een onbemand tankstation: Je toetst/selecteert je laad aansluiting, kiest/toetst het percentage (vulgraad accu), kiest je gewenste eindtijd (indien beschikbaar en anders geeft de paal je eerste mogelijkheid en je haalt je laadpas of bankpas er langs om contactloos te betalen...
JanVerhoeven
verkeersader

^^ omdat het een probleem permanent complex maakt wat slechts zeer specifieke momenten speelt. 's nachts boeit het niet dat iedereen staat te laden, en laat dat nou net de hoogste vulgraad van die palen hebben. Oftewel keep it simple, stupid en bouw het op de klassieke manier met de standaard in/uitschakeling, met eventueel een "rem erop" vanuit de netberheerder als het net het dan niet aankan. Dit zie je nu in veel regio's toegepast worden, met name rond etenstijd aan het eind van de dag. Dan maximaliseer je ook de laadcapaciteit wanneer het wel kan en voorkom je alle rompslomp met tijdvakken en vulgraad. Overigens werken veel auto's enkel met een vulgraad die je in de auto zelf instelt, niet vanuit de paal (veel auto's communiceren niet eens terug hoe vol ze zitten).
Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet »

Ik denk dat je je heel erg vergist in hoe het geven van een netaansluiting per laadpaal, dat dat impact heeft op netcongestie problematiek. Los van het feit dat zeker als steeds palen bijgeplaatst worden, dat meermaals de stoep over grotere lengte open moet, dat straatkasten groter moeten worden en voor wat? Dat de beheerders hun palen nog verder moeten knijpen? Of zelfs uit zetten?
Ik hoorde van een Enexis monteur dat momenteel met name de wachtlijst voor kleinverbruikers weggewerkt wordt (van voor 1 juli), maar daarna komen kleinverbruikers ook op een wachtlijst
JanVerhoeven
verkeersader

^^ de straat hoeft niet steeds over grote lengte open, daar ligt in de dikte van de distributiekabels een grote overcapaciteit die de aanvoercapaciteit van het transformatiestation met gemak overstijgt. Men hoeft alleen het korte stukje van paal naar de distributiekabel steeds open te maken.

De flessenhals zit steeds in het transformatiestation en dat wordt tegenwoordig digitaal gemonitord, men kan dus de laadpalen vrij eenvoudig bijsturen op basis van de belasting daar en dat gebeurt al enkele jaren. Die wachtlijst zit ook juist bij dat transformatiestation, niet de straatbekabeling.

Nog inhakend op de discussie over het AD-artikel Utrecht-Barcelona in het Brandstoftopic, Maarten Hachmang LaadpasTop10 heeft voorgerekend hoe duur je uit bent met de laadabonnementen van de bekende laadnetwerken:

Afbeelding

Dat rekent schijnbaar bij een verbruik van 1:20 met 2 euro per liter diesel, het is maar de vraag of je dat nog wel haalt tegenwoordig.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://global.chinadaily.com.cn/a/2026 ... 68131.html

De G2 in China (Beijing - Shanghai) is een testbaan geworden om het bereik van elektrische auto's aan te tonen.

De G2 is 1.222 kilometer lang en de reis van Beijing naar Shanghai is 1300 kilometer lang.

The trend reached a turning point in April 2026, when Xiaomi founder and CEO Lei Jun brought the Beijing-Shanghai range challenge into the spotlight with a high-profile livestream of the new Xiaomi SU7 Pro sedan.

During the 15-hour livestream, Lei personally followed the vehicle's journey from Beijing to Shanghai.

The vehicle covered approximately 1,313 kilometers with only one charging stop, attracting millions of views online and generating widespread discussion among Chinese consumers.

More importantly, the livestream changed the scale of the conversation. A route that had previously been followed mainly by automotive enthusiasts and industry observers became a mainstream topic, with "one-charge Beijing-to-Shanghai driving" emerging as a new symbol of EV endurance.

Het bereik van EVs is op de snelweg bij 120 km/h aanzienlijk minder dan in de officiële testcyclus. Dus het concept van 'met één laadstop van Shanghai naar Beijing' kan dan bewezen worden.

For consumers planning long-distance trips, performance on an actual highway is often more meaningful than a number listed in a brochure. The Beijing-Shanghai Expressway provides a particularly valuable testing environment because it combines distance, speed and practical relevance, said analysts.

De Xiaomi SU7 Pro heeft volgens Wikipedia een bereik van 830 kilometer in de CLTC cyclus.

Dit is een Xiaomi SU7:
Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Frankrijk verwachten ze dat de grote aires in de toekomst aansluitingen van 40 MW nodig hebben om laadpunten van voldoende elektriciteit te voorzien.

Afbeelding