[GGW]Duurzaam Veilig in Vlaanderen

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Wimpie24
expressweg

[GGW]Duurzaam Veilig in Vlaanderen

Bericht door Wimpie24 » zo 27 sep 2009, 18:53

Iedereen kent ondertussen wel het Duurzaam Veilig gegeven in Nederland. Deze kakkefonie aan wegmarkeringen, kleuren en onderbroken strepen moest ervoor zorgen dat de weggebruikers zich aan de maximum toegelaten snelheid moesten houden zonder dat hiervoor elke keer een snelheidsbord moets geplaats worden in de berm.
Simultaan heeft men in Vlaanderen ondertussen een voorstel klaarliggen om een vergelijkbaar concept uit te voeren. Aan de hand van wegmarkeringen moet de weggebruiker de weg "kunnen lezen" om zo de maximum toegelaten snelheid te weten te komen.
Wat in Nederland Duurzaam Veilig heet, heet in Vlaanderen "het Leesbare Weg concept". Er zijn al verschillende testen in de praktijk gebeurt en dit gedurende verschijnende maanden. Wat dit concept zo speciaal maakt is dat voor het eerst de vlaamse tegenhanger van de ANWB, de VAB nauw bij dit project betrokken is.

De testen waren vooralsnog niet succesvol. Bij het betreden van de 70 km/u zone werd er een infobord geplaats dat uitleg gaf over de nieuwe wegmakeringen.
De snelheid werd met behulp van een bord bij het eerstvolgende kruispunt herhaald maar bij de daaropvolgende niet meer terwijl de markering doorliep.
De mensen hielden zich keurig aan de snelheidslimiet zolang de snelheid met behulp van een bord aangeduid werd maar wanneer dat wegviel werd het gaspedaal terug flink ingeduwd en ging de snelheid vlot richting de 90.
Experiment (voorlopig) mislukt dus.

Twee verschillende types markeringen werden aangebracht en onderzocht Het eerste type was een bijkomende onderbroken streep naast de bestaande zijmarkering (zie foto) langs de binnenzijde, en dit in beide rijrichtingen. Een tweede type was een bijkomende markering in de vorm van een cijfer 7 langs de binnenzijde van de bestaande zijmarkering. Elk van deze twee markeringen werden op twee verschillende wegvakken aangebracht waar een 70 km/u-snelheidsbeperking van kracht is. Drie tot vier weken na het aanbrengen van de markeringen werd bijkomend op deze wegvakken een infobord geplaatst om de betekenis van de markering duidelijk te maken aan de voorbijrijdende weggebruikers.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op zo 27 sep 2009, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg

Re: Duurzaam Veilig in Vlaanderen

Bericht door vynkce » zo 27 sep 2009, 20:51

Ik vind de extra wegmarkering toch niet echt duidelijk. Je ziet de extra lijnen al amper staan trouwens...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 27 sep 2009, 22:00

Die extra streepjes zie je inderdaad nauwelijks, in tegenstelling tot Nederland :lol:
Wimpie24 schreef:De testen waren vooralsnog niet succesvol. Bij het betreden van de 70 km/u zone werd er een infobord geplaats dat uitleg gaf over de nieuwe wegmakeringen. De snelheid werd met behulp van een bord bij het eerstvolgende kruispunt herhaald maar bij de daaropvolgende niet meer terwijl de markering doorliep. De mensen hielden zich keurig aan de snelheidslimiet zolang de snelheid met behulp van een bord aangeduid werd maar wanneer dat wegviel werd de gaspedaal terug flink ingeduwd en ging de snelheid vlot richting de 90. Experiment (voorlopig) mislukt dus.
Ik mag toch aannemen dat de reguliere borden "70" gewoon zijn blijven staan na de kruispunten?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 27 sep 2009, 22:18

Het wegbeeld blijft met die stippen wel vrij rustig. In Nederland is dat iets te "schreeuwerig" geworden.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 27 sep 2009, 22:52

Ik denk toch niet dat we op de goede weg zijn, wanneer elk land in de EU zijn eigen strepen op de weg introduceert, met verschillende betekenissen eraan gekoppeld.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 27 sep 2009, 23:01

Wouter N14 schreef:Die extra streepjes zie je inderdaad nauwelijks, in tegenstelling tot Nederland :lol:
Ik mag toch aannemen dat de reguliere borden "70" gewoon zijn blijven staan na de kruispunten?
Op het teststuk waren alle 70-borden weggehaald.

Overigens bestond er naast het teststuk met de stippenmarkering, ook nog een baan waar langs de kantmarkeringen overal kleine zeventjes waren getekend.
Een gelijkaardig concept als die stippen maar dan met zevens.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 27 sep 2009, 23:37

Ik denk dat er nu een aantal dingen door elkaar worden gehaald.

Duurzaam Veilig is er tegenwoordig al een tijdje in Vlaanderen, maar dan onder een andere naam (weet even niet welke).
Dan hebben we in Nederland nog de Essentiele Herkenbaarheidskenmerken, waaraan je aan de strepen op de weg zou moeten herkennen op welke wegtype je zit. Helaas is door miscommunicatie het beeld ontstaan dat je aan de strepen op de weg ook zou moeten kunnen zien welke snelheid je mag rijden, waardoor we nu met allemaal problemen zitten.

Wat er nu in Vlaanderen gebeurt met het koppelen van de maxiumumsnelheid aan de wegmarkering is dus eigenlijk wat wij niet bedoeld hebben in Nederland.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 28 sep 2009, 12:00

Wimpie24 schreef:
Wouter N14 schreef:
Op het teststuk waren alle 70-borden weggehaald.
Dan mag je op die wegvakken dus gewoon 90. Logisch dat die test mislukt is.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 28 sep 2009, 12:54

^^ Wat een briljante actie van die Belgen :wall: Hoe is dat dan in hemelsnaam afgestemd met de Wegcode c.q. de Belgische wegenverkeerswet? :dontknow:

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 28 sep 2009, 12:58

^^ Niet, aangezien het hier gaat om een Vlaamse test. De verkeerswetgeving is federaal geregeld...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 28 sep 2009, 17:12

paolie schreef:
Nee, want je komt eerst een bord tegen (foto) dat zegt dat je vanaf dat punt letten op de wegmarkeringen om te zien hoe snel je je mag gaan. En het gaat hier nog altijd om een testvak ;) .
mavas schreef: Wat er nu in Vlaanderen gebeurt met het koppelen van de maxiumumsnelheid aan de wegmarkering is dus eigenlijk wat wij niet bedoeld hebben in Nederland.
Ik heb hier heel het dossier liggen en het is ook de bedoeling om via wegmarkeringen duidelijk te maken op wat voor wegtype je rijdt (een 70-weg dus).
Aan dat wegtype hangt dan een vaste maximumsnelheid en wettelijk vastgelegd weggedrag. Nu zitten in Vlaanderen over het algemeen nog altijd met een groot deel wegen die er op het zicht hetzelfde uitzien maar goed een verschil in de snelheidslimiet van 40 km/u kunnen hebben.
Wouter N14 schreef:...van die Belgen :wall:...
Voor zo'n manier van spreken ben ik zeer allergisch....

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » ma 28 sep 2009, 17:50

Wimpie24 schreef:... het is ook de bedoeling om via wegmarkeringen duidelijk te maken op wat voor wegtype je rijdt (een 70-weg dus).
Aan dat wegtype hangt dan een vaste maximumsnelheid en wettelijk vastgelegd weggedrag. Nu zitten in Vlaanderen over het algemeen nog altijd met een groot deel wegen die er op het zicht hetzelfde uitzien maar goed een verschil in de snelheidslimiet van 40 km/u kunnen hebben.
Een 70-weg is geen 'wegtype'...

Wegtypes worden in Vlaanderen bepaald in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen en in de provinciale ruimtelijke structuurplannen. Zoals Nederland onderscheid maakt tussen stroomwegen, gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen, zo bestaat er in Vlaanderen een hiërarchie van hoofdwegen, primaire wegen, secundaire wegen en lokale wegen. Deze categorisering is bepaald in overeenstemming met hun functie in het netwerk. Voor de vaststelling van de maximumsnelheid die geldt op elk van deze wegen, is daarentegen rekening gehouden met een veelvoud van omstandigheden (functie, maar ook profielen, aanwezigheid van bebouwing en doortochten etc.). Er zal dus, net zoals in Nederland, nooit één homogeen snelheidsregime gelden voor een bepaald wegtype.

Overigens kan Vlaanderen dit proefballonnetje maar ten gronde gaan uitvoeren bij een regionalisering van de verkeerswetgeving. Zoals vynkce al zei, hebben zo'n markeringen vooralsnog geen enkele juridische betekenis.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 28 sep 2009, 18:09

Ja, hopelijk blijft die regionalisering dan niet te lang uit.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 28 sep 2009, 18:36

Wimpie24 schreef:
Wouter N14 schreef:...van die Belgen :wall:...
Voor zo'n manier van spreken ben ik zeer allergisch....
Ach, zo kan je van elk land wel een stupiditeit noemen.
Hoewel...

tovm74
autoweg

Bericht door tovm74 » ma 28 sep 2009, 20:10

Wimpie24 schreef:
paolie schreef:
Nee, want je komt eerst een bord tegen (foto) dat zegt dat je vanaf dat punt letten op de wegmarkeringen om te zien hoe snel je je mag gaan. En het gaat hier nog altijd om een testvak ;) .
Is de wet hier al voor aangepast?

Anders geld de snelheidsbeperking toch maar tot het volgende kruispunt (behalve als daar ook een zelfde bord staat),
als is dit al een wettelijk bord is natuurlijk.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 28 sep 2009, 20:17

Wimpie24 schreef:
paolie schreef:
Als dit bord na iedere zijweg of kruising herhaald wordt, dan is die 70-limiet wel rechtsgeldig, maar indien dit niet het geval is, kun je na de eerstvolgende zijweg zonder bord gewoon 90 rijden (of dit om een test gaat, maakt daarbij niets uit!) (want hoe kan iemand die bij zo'n zijweg of kruising het testvak opdraait weten wat die stipjes betekenen?)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 28 sep 2009, 20:42

Wimpie24 schreef:Ja, hopelijk blijft die regionalisering dan niet te lang uit.
Jij bent dus voor? Wat is volgens jou het voordeel?
Juridisch is het al lastig om te koppelen. Verder moet je het ook naar buitenlandse bestuurders zien te communiceren. In mijn ogen moet je nog steeds na elke kruising een bord met de maximumsnelheid aangeven indien deze afwijkt van de 90kmh of een zone bord gebruiken. (Al weet ik zo niet zeker of jullie zone borden kennen).
Daarnaast een bepaald type lijn zou kunnen als geheugensteuntje maar dat zou in mijn ogen niet de primaire manier van het aangeven van de Vmax moeten worden.

En verder nog moet je in mijn ogen wat betreft wegen absoluut niet Nederland als voorbeeld nemen, beter ga je dan naar Duitsland kijken.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 28 sep 2009, 21:15

duikgek89 schreef:
Wimpie24 schreef:Ja, hopelijk blijft die regionalisering dan niet te lang uit.
Jij bent dus voor? Wat is volgens jou het voordeel?
Juridisch is het al lastig om te koppelen. Verder moet je het ook naar buitenlandse bestuurders zien te communiceren. In mijn ogen moet je nog steeds na elke kruising een bord met de maximumsnelheid aangeven indien deze afwijkt van de 90kmh of een zone bord gebruiken. (Al weet ik zo niet zeker of jullie zone borden kennen).
Er zijn veel voordelen, met regionalisering bedoelt men niet dat de algemene Belgisch wetgeving (waar nu al veel regionale verschillen opzitten) afgeschaft moet worden maar dat men gewoon nog meer vrijheden moet toestaan.
Wat betreft die zone borden, natuurlijk kennen wij die, wat een rare vraag :). Dat is nu juist het probleem dat men wil verhelpen. Veel gemeenten zetten aan de gemeentegrenzen 1 keer een zonebord. De tests wijzen uit dat deze zoneborden in tegenstelling tot de gewone snelheidsborden bijna altijd door de chauffeurs genegeerd worden.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 28 sep 2009, 22:09

^^
Ik doelde met, of jij voor was, niet op de regionalisering op zich maar op het stoepkrijten voor volwassenen op wegen.

Dat jullie zone borden hebben wist ik niet meer zeker, ik dacht van wel maar helemaal zeker wist ik het niet. Als je ze verkeerd gebruikt dan negeert men ze. Maar dat geld toch net zo goed voor een bord 70? :shutup:

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 28 sep 2009, 23:36

Ik ben voor het invoeren van een systeem van wegmarkeringen dat duidelijk maakt of je je nog altijd in een zone 70 bevind of niet.
Zoneborden in Vlaanderen worden over het algemeen niet verkeerd gebruikt maar ik vind niet dat het voordeel van het uitdunnen van het bordenwoud opweegt tegen de nadelen (onduidelijkheid, mensen negeren de borden).
En zo hard wordt het bordenwoud niet uitgedund hoor want als je met zone's gaat werken moet je nog altijd dit plaatsen:

Afbeelding

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 29 sep 2009, 14:31

Als Vlaanderen al DV wil invoeren, dan hoop ik dat men het beter doet dan in Nederland. Het idee erachter is goed, maar de uitvoering deugt hier vaak van geen kant. Daarbij zijn de wegen die inmiddels van DV-markering zijn voorzien vaak een strepenbrij geworden. Op papier ziet het er misschien wel leuk en duidelijk uit, maar de praktijk is anders. :roll:

Persoonlijk ben ik van mening dat je die DV-markering maar moet vergeten. Gewone borden die de Vmax ter plaatse aangeven volstaan.
Donateur Vereniging Wegenforum

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 29 sep 2009, 14:54

Waarom niet gewoon dan de verkeersborden op de wegschilderen? Dus met thermoplast de vmax aangeven op de grond, in de wet aanpassen dat dit een geldige snelheid is en klaar is kees. Nu is dit informatief maar men kan er niet op beboeten, als de snelheid enkel op de grond is aangegeven.

Belgie...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 29 sep 2009, 15:26

Borden langs de weg zijn handiger dan thermoplast op de weg.
Leesbaarheid van borden is sowieso al beter, maar bij sneeuw is het verschil enorm.

Met markering moet je gewoon geen maximumsnelheid willen regelen.
Markering moet vooral een geleidend karakter hebben.
Voor restricties (inhaalverboden, voorrang, snelheid, etc.) zijn borden het meest aangewezen medium.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 29 sep 2009, 16:37

Wimpie24 schreef:En zo hard wordt het bordenwoud niet uitgedund hoor want als je met zone's gaat werken moet je nog altijd dit plaatsen:
Dan verstaan wij onder zone toch iets anders. Hier geld dat je, als je bijvoorbeeld een zone 60 in rijd, de zone blijft gelden tot het moment dat er een bord staat dat je de zone verlaat. Dan heb je dus geen herhalingsborden nodig.
Mikhail schreef:Waarom niet gewoon dan de verkeersborden op de wegschilderen? Dus met thermoplast de vmax aangeven op de grond, in de wet aanpassen dat dit een geldige snelheid is en klaar is kees. Nu is dit informatief maar men kan er niet op beboeten, als de snelheid enkel op de grond is aangegeven.

Belgie...
Die plekken worden glad als het regent. Met de auto is dat nog niet zo heel erg maar als motorrijder kun je er lelijk op onderuit gaan.

Rene schreef:Voor restricties (inhaalverboden, voorrang, snelheid, etc.) zijn borden het meest aangewezen medium.
Toch vind ik haaientanden icm een driehoek met de punt naar beneden niet zo verkeerd. Ook een doorgetrokken streep waar je niet mag inhalen wordt in zeer veel landen gebruikt en is gewoon duidelijk. Wel combineren met een bord wat mij betreft, want bij sneeuw zie je inderdaad de markering niet.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 29 sep 2009, 16:42

duikgek89 schreef:
Wimpie24 schreef:En zo hard wordt het bordenwoud niet uitgedund hoor want als je met zone's gaat werken moet je nog altijd dit plaatsen:
Dan verstaan wij onder zone toch iets anders. Hier geld dat je, als je bijvoorbeeld een zone 60 in rijd, de zone blijft gelden tot het moment dat er een bord staat dat je de zone verlaat. Dan heb je dus geen herhalingsborden nodig.
Hier is dat normaal gezien niet nodig maar omdat men met test aangetoont heeft dat snelheidszone's zowiezo al meer genegeerd worden dan normale snelheidsborden en het effect bij de eerst volgende kruising in tegenstelling tot normale borden wegvalt, gebruikt men dus die borden met HERHALING.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » di 29 sep 2009, 22:07

duikgek89 schreef:
De wetgeving over zonering verschilt op dat punt niet in NL en B. Maar in de praktijk worden, zoals Wimpie al zegt, hier en daar herhalingsborden 70 (of 50) geplaatst.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 30 sep 2009, 1:57

Is het dan echt geen optie om de herhalingsborden weg te halen? Dan doe je ook wat aan het bordenwoud. Alleen moet je wellicht de automobilist wat meer opvoeden wat betreft zoneborden? Juridisch gezien zijn die zoneborden blijkbaar voldoende.
Als men op een bepaalde weg de Vmax negeert, waarom zouden ze zich dan omwille van een paar lijnen ineens wel aan de Vmax gaan houden? Misschien dat het één maand werkt als men moet wennen, maar ik geloof niet meteen dat het een structurele oplossing is. Als men aan die markering gewend is en er wordt niet gehandhaafd (waar dat nodig is ivm een gevaarlijk punt en dus niet ala Nederland achter elke boom...) dan rijd men nadien naar mijn idee weer net zo hard.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 30 sep 2009, 8:31

Wat is in hemelsnaam het nut van een zone-bord als je vervolgens op iedere kruising een herhalingsbord (met onderbord!) gaat plaatsen? In plaats van minder borden (de bedoeling van een zonebord), heb je nu méér borden nodig, terwijl het effect precies hetzelfde is. In zo'n geval zou ik dus nooit een zone toepassen.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 30 sep 2009, 10:37

Ik denk dat dat ook te maken heeft met het feit dat die zone borden gewoonweg niet genoeg opvallen. De dynamische zoneborden die aan scholen staan zijn veel groter, vallen bijgevolg veel harder op en worden dus niét genegeerd.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 30 sep 2009, 10:41

duikgek89 schreef: Als men aan die markering gewend is, dan rijd men nadien naar mijn idee weer net zo hard.
Of de markering moet zo zijn aangebracht dat de weg na de aanpassing smaller lijkt. Dat lijkt wel een blijvend effect te hebben.