Afbeelding

[PL][S012] Piotrków Trybunalski - Dorohusk (PL/UA)

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

Re: [PL][S012] Piotrków Trybunalski - Dorohusk (PL/UA)

Bericht door Jeff » vr 19 mei 2023, 19:03

Zoek het maar in de richting van de escalatie UA / RUS. Het verkeer vanuit/naar UA is extreem toegenomen, dan ben je alleen maar blij dat al dat vrachtverkeer "ophoepelt" naar een snelweg/expressweg

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 mei 2023, 19:17

Wouter N14 schreef: vr 19 mei 2023, 18:48 Tja, misschien heeft het er ook mee te maken dat Polen relatief laag staat in de democratie-index ;)
Volgens mij heeft dat er helemaal niks mee te maken. In Polen gelden exact dezelfde milieuwetten en mogelijkheid tot bezwaar als in Nederland.

Alleen in Nederland zijn wij helemaal verzand in overmatig veel variantenstudies, second opinions over oplossingen en details die eigenlijk niet meer met de snelweg zelf te maken hebben, met als gevolg dat het uitwerken van een definitief ontwerp al zo 8 of 10 jaar duurt.

In Polen is kennelijk minder een aanklaagcultuur tegen wegenprojecten. Er zijn maar een paar projecten echt vertraagd of gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 19 mei 2023, 20:19

Een van de kenmerken van een minder democratisch land is nou juist het minder durven (aan-)klagen. Maar goed, het is wellicht vergezocht maar ik zou het ook niet te snel willen uitsluiten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 19 mei 2023, 20:41

Jullie ergens een protest gelezen over de aanpassing van de N33 bij Delftzijl door iemand uit die omgeving?
Ik namelijk niet.

En ik denk dat veel mensen het veel belangrijker zullen vinden dat het een stuk rustiger wordt vanwege de aanleg van de bypass.
1 van de beter voorbeelden is Suwalki. Voor de aanleg van de S61 was stadcentrum elke dag 1 grote gridlock, na opening van de S61 was er totaal geen file meer te vinden in Suwalki.

Waarom zou je tegen zoiets zijn als juist de leefbaarheid van jouw straat en/of wijk enorm verbeterd?
@Wouter: Er zijn echt wel serieuze demonstraties in Polen en deze worden gewoon toegestaan. Ook als het onderwerp erg gevoelig ligt.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » za 20 mei 2023, 22:57

Wouter N14 schreef: vr 19 mei 2023, 20:19 Een van de kenmerken van een minder democratisch land is nou juist het minder durven (aan-)klagen.
Dat klopt op zichzelf wel, maar andersom hoeft weinig klaagdrang niet te duiden op, of te worden veroorzaakt door, een laag democratisch gehalte in een land.

Nu weten sommigen hier wel dat ik, Poolse roots hebbende, bepaald geen hoge pet op heb van de democratische ambities van de huidige Poolse machthebbers. Maar een bezwaarprocedure of demonstratie tegen de aanleg van een weg zou ik in Polen zonder enige vrees of terughoudendheid durven aangaan.

Er is in Polen, op enkele projecten na, gewoon nauwelijks weerstand tegen de aanleg van wegen. Deels is dat omdat er doorgaans ruimte genoeg is, zodat er weinig nimby's zijn. Maar vooral ook omdat (zoals al aangehaald) bijna elke nieuwe weg niet alleen in een infrastructurele behoefte voorziet, maar ook de leefbaarheid voor heel veel mensen enorm verbetert.
Ubi volentia est, via est

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » za 20 mei 2023, 23:15

Volgens mij is de kans klein dat je in Polen wordt opgepakt of wordt vastgezet, omdat je meedoet aan een demonstratie of dat je in bezwaar gaat.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » zo 21 mei 2023, 16:47

^^

Reactie ( :offtopic: ) :
SPOILER: TOON

nederland24 schreef: za 20 mei 2023, 23:15 Volgens mij is de kans klein dat je in Polen wordt opgepakt of wordt vastgezet, omdat je meedoet aan een demonstratie of dat je in bezwaar gaat.
Zolang je maar geen bedreiging vormt voor het traditionele Poolse gezin, door bijvoorbeeld te pleiten gelijke rechten voor iedereen (= homopropaganda) of voor godsdienstvrijheid voor iedereen (geldt alleen voor katholieken, niet voor moslims of atheïsten), is die kans inderdaad heel klein.
Ubi volentia est, via est