Afbeelding

Verkeerschaos in Brabant door rode kruizen

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg

Verkeerschaos in Brabant door rode kruizen

Bericht door Peter » do 22 okt 2009, 8:49

Raar dat mijn geen handmatige overwrite heeft kennelijk. Desnoods door de matrixborden allemaal op 70 te zetten....
Hoe zit dit, systeemkenners ?
telegraaf schreef: Verkeerschaos in Brabant door rode kruizen DEN HAAG - In Noord-Brabant is donderdag een verkeerschaos op een aantal snelwegen ontstaan. Door een probleem met de rijstrooksignalering staan er lange files. De rode kruizen boven de weg, die 's nachts werden gebruikt op plekken waar werkzaamheden plaatsvonden, kunnen niet meer uit. Dat meldde een woordvoerder van de ANWB.

Zo stond er rond 07.45 uur op de A58 tussen Tilburg en Breda een file van 17 kilometer. Ook op de A2 tussen Utrecht en Den Bosch zijn er problemen: 17 kilometer file. Op de A67 Veno richting Turnhout staat er tussen de afritten Someren en De Hogt 20 kilometer.

Rijkswaterstaat zegt er alles aan te doen de problemen met de kruizen zo snel mogelijk op te lossen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Verkeerschaos in Brabant door rode kruizen

Bericht door Attietattie » do 22 okt 2009, 9:38

Peter schreef:Raar dat mijn geen handmatige overwrite heeft kennelijk. Desnoods door de matrixborden allemaal op 70 te zetten....
Hoe zit dit, systeemkenners ?
Zonder een systeemkenner te zijn zeg ik dat dat best kan, op afstand. Maar als de afstand niet ovebrugd kan worden (defecte modems) wordt het al snel lastig.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 22 okt 2009, 9:43

Lokaal de stroom onderbreken lijkt mij altijd een optie. En dan een tekstwagen met "signalering buiten bedrijf" als het even kan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 22 okt 2009, 10:18

Ze zijn nu inderdaad uitgeschakeld.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 22 okt 2009, 10:30

En inmiddels (10:30) zijn de files bijna opgelost...

Had men geen verkeersregelaars in kunnen zetten die de mensen op de X-stoken dirigeerden?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 22 okt 2009, 12:41

Wanneer de verkeerscentrale plat gaat c.q. de communicatie met de onderstations langs de weg wordt onderbroken, gaan de onderstations lokaal werken. Echter, de onderstations blijven wanneer ze een opgelegd beeld hadden vanuit de centrale, dit beeld tonen als dit het meest restrictieve beeld is. Dat is juist een veiligheidsfeature, om te voorkomen dat tijdens wegwerkzaamheden plotsklaps de aanduiding op de matrixborden wegvalt.
Dus een 90 kan wel worden vervangen door een *70* of *50* (die kan een onderstation lokaal plaatsen op basis van waarneming snelheden op de eigen lussen), maar een kruis of overruling blank kunnen niet worden overschreven.
Als er geen communicatie is, dan kun je de onderstations ook niet op afstand uitschakelen. Gevolg: de rode kruizen laten zich enkel verwijderen wanneer iemand ter plekke het OS een reset geeft. Dus moeten er mensen de weg op die die OS'en stuk voor stuk gaan resetten, en dat kost tijd. Zeker omdat je niet zomaar uit de hoge hoed een blik mensen kunt opentrekken die dat kunnen en mogen. Het aantal mensen met consignatiediensten is beperkt, en ook de mogelijkheid om mensen die geen dienst hebben op te roepen is uiteraard beperkt.

Overigens denk ik dat maar weinig weggebruikers een aanwijzing van een verkeersregelaar opvolgen om onder rode kruizen door te rijden.
In dit soort gevallen is prioriteit 1 uiteraard om de communicatie te herstellen, of wanneer de VC plat ligt, om de centrale computers (TOP/FEP/BCG) opnieuw op te starten. Maar zelfs dat opstarten kan lang duren, want voordat alles weer online kan, moeten alle maatregelen die op de weg stonden weer in het systeem worden ingebracht, om ze na herstel van alle communicatie met de OS'en op een juiste wijze te kunnen verwijderen. Dat is dus geen minutenkwestie, maar duurt zelfs als onder de hoogste hoogspanning wordt gewerkt minstens een half uur. Maar het twee- of zelfs drievoudige is geen uitzondering.

evos
verkeersader

Bericht door evos » do 22 okt 2009, 12:49

Rene schreef: Maar zelfs dat opstarten kan lang duren, want voordat alles weer online kan, moeten alle maatregelen die op de weg stonden weer in het systeem worden ingebracht, om ze na herstel van alle communicatie met de OS'en op een juiste wijze te kunnen verwijderen.
Worden die dan niet opgeslagen ("op de harde schijf gezet") en na herstart automatisch ingelezen? Dat lijkt me nogal zwak.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 22 okt 2009, 12:55

Of ze op schijf staan, is afhankelijk van in hoeverre de VC is platgegaan. In principe is het systeem al redundant uitgevoerd, in de vorm dat er 2 TOPs zijn. Als de een uitvalt, kun je in principe de ander alles over laten nemen. Dan is er nog een no-break die bij stroomuitval de zaak een half uur op de been kan houden - en dan bestaat nog de mogelijkheid om een dieselaggregaat aan te koppelen - vermits je die hebt gevonden èn aangesloten voordat de no-break batterij het begeeft. Blijkbaar hebben een of meerdere onderdelen in deze keten gefaald, en bij complete stroomuitval bestaat helaas ook de kans dat de maatregelen op de weg niet meer in het systeem aanwezig zijn. En als ze dat nog wel zijn, dan moet ook eerst nog overal het proces van expanderen en combineren plaatsvinden als het systeem weer wordt opgebouwd. Het is dus minder makkelijk dan het lijkt.

Maar: als bij werkzaamheden bij Leenderheide toevallig de CC-kabels door een aannemer kapot zijn getrokken, dan is de centrale in Geldrop nog steeds volledig op de been. In dat geval is het simpelweg afwachten tot die kabels hersteld zijn. Tot die tijd ben je als centrale ziende blind en horende doof...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 22 okt 2009, 13:32

De Telegraaf plaatste dus ook een foto bij het artikel. Van de A13 bij VZP Ruyven... :roll:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 22 okt 2009, 13:58

Rene schreef:Overigens denk ik dat maar weinig weggebruikers een aanwijzing van een verkeersregelaar opvolgen om onder rode kruizen door te rijden.
Als er een file staat op de andere rijstroken? Ik zou het wel weten. En als er 1 autorijder over de strook is, volgen er meer.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 22 okt 2009, 14:07

Weet wel dat je in geval van een ongeval zèlf aansprakelijk bent.
Dat heb ik geleerd uit het dodelijke ongeval 'bij mij voor de deur'.
De vrachtwagenchauffeur kreeg een aanwijzing van een verkeersregelaar, en ging er daarmee ook vanuit dat de aangewezen weg tegen kruisend verkeer beveiligd zou zijn. Dat laatste was niet het geval. De schuld voor het dodelijk ongeval is de vrachtwagenchauffeur vervolgens in de schoenen geschoven, en niet de verkeersregelaar die de aanwijzing gaf.
Dus op het moment dat een verkeersregelaar aangeeft dat je er mag rijden en er toch ergens nog een wegwerker staat die jij dan aanrijdt, dan besef je nu hopelijk wel wie er dan hoogstwaarschijnlijk schuldig en aansprakelijk wordt verklaard...

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » do 22 okt 2009, 14:37

Rene schreef:De Telegraaf plaatste dus ook een foto bij het artikel. Van de A13 bij VZP Ruyven... :roll:
De reacties vormen ook weer vermakelijk leesvoer. Van dom gelul tot complotdenkers (rijkswaterstaat zet de borden expres op *70* en *50* om files te veroorzaken zodat het rekeningrijden kan worden gelegaliseerd...)

Tja, de Telegraaf... :?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 22 okt 2009, 15:00

Rene schreef:Dus op het moment dat een verkeersregelaar aangeeft dat je er mag rijden en er toch ergens nog een wegwerker staat die jij dan aanrijdt, dan besef je nu hopelijk wel wie er dan hoogstwaarschijnlijk schuldig en aansprakelijk wordt verklaard...
Ja hoor. Bij zo'n aanwijzing rijd ik extra voorzichtig de "verboden" strook op. Extra voorzichtig is dus geen 120, maar zo'n 50. Dat is nog steeds sneller dan in de file...
(Heb wel eens vaker dat soort rare situaties meegemaakt...)
--Harry.

simon
autoweg

Bericht door simon » do 22 okt 2009, 15:44

JB81 schreef:
Rene schreef:De Telegraaf plaatste dus ook een foto bij het artikel. Van de A13 bij VZP Ruyven... :roll:
De reacties vormen ook weer vermakelijk leesvoer. Van dom gelul tot complotdenkers (rijkswaterstaat zet de borden expres op *70* en *50* om files te veroorzaken zodat het rekeningrijden kan worden gelegaliseerd...)

Tja, de Telegraaf... :?
De complottheoriën zijn inderdaad niet van de lucht.
hoe vaak rij je niet op de snelweg en gaan zomaar zonder reden de borden 50 aan. wel goed voor de verkoop van bezine en dus voor de staatskas. stof tot nadenken mensen!!
Files worden met opzet veroorzaakt, daar ben ik al jaren van overtuigd, dit om het rekeningrijden straks te legaliseren.
Door die signalering worden regelmatig files gecreerd door de overheid! Als die ambtenaren met hun poten van de snelweg afblijven staan er veel minder files!
Hoe vaak die dingen op 70 km staan terwijl er vrijwel niemand op de weg zit.....Het is gewoon een middel om geld in het laatje te krijgen. SCHANDALIG !!!
Als die rode kruizen aan staan is er eigenlijk nooit iemand te zien.De roverheid gebruikt deze kruizen om kunstmatig de filelengtes groter te maken om op de wijze nog meer accijns binnen te halen.
Er staan in Nederland meer Matrixborden van Ouderijn tot aan het Velperbroek (125) dan van de grens tot aan Munchen.Maar ja de jongens moeten ook wat te spelen hebben achte de tafel.
Soms krijg ik het idee dat ze moedwillig files creëren, om zo het draagvlak voor rekeningrijden te vergroten en niet in de laatste plaats om de automobilist te treiteren.
Dit is gewoon een bewuste actie geweest!! Als je kijkt op welke punten dit is gebeurt dan zit het in een driehoek! Wat ik persoonlijk denk is dat er iets anders aan de hand was maar wat zullen we nooit weten.... waarom gebeuren dit soort dingen altijd tijdens de spits of op plekken waar er eigenlijk ook niks aan de hand is.... ik geloof er niks van! maar dat is mijn mening.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 22 okt 2009, 19:23

Toch is het wel interessant om te lezen dat veel mensen denken dat signalering juist files veroorzaakt en ik kan me er iets bij voorstellen dat als het begint te knipperen mensen flink op de rem gaan en daardoor extra file veroorzaken. Is daar al eens onderzoek naar gedaan?

Jeroentedee
stadsweg

Bericht door Jeroentedee » do 22 okt 2009, 20:24

jeroent schreef:Toch is het wel interessant om te lezen dat veel mensen denken dat signalering juist files veroorzaakt en ik kan me er iets bij voorstellen dat als het begint te knipperen mensen flink op de rem gaan en daardoor extra file veroorzaken. Is daar al eens onderzoek naar gedaan?
Ik ken echt niemand die dat denkt, zal wel meer aan het telegraafpubliek liggen ofzo. :?

simon
autoweg

Bericht door simon » do 22 okt 2009, 20:35

Ik zie hooguit een enkeling op de rem trappen bij een filestaartwaarschuwing. Als dat al files veroorzaakt, dan is dat veel minder dan het leed dat de filestaartdetectie voorkomt. In ieder geval trappen veel meer mensen op de rem als een wegenwachtauto op de vluchtstrook staat op een gestrande automobilist te helpen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 22 okt 2009, 21:23

In ieder geval trappen veel meer mensen op de rem als een wegenwachtauto op de vluchtstrook staat op een gestrande automobilist te helpen.
Ik zag alweer 2 voertuigen met pech, nog zonder wegenwachter erbij, een kleine file op de A15 veroorzaken. De combinatie drukte en nieuwsgierigheid doet de voetjes van het gas halen en zo verloopt het nog wat stroperiger :)

peejay
autoweg

Bericht door peejay » do 22 okt 2009, 22:17

[url=http://www.ed.nl/regio/eindhovenstad/article5695978.ece]Eindhovens Dagblad[/url] (22-10-2009) schreef: Verkeerschaos in Brabant door rode kruizen

EINDHOVEN - Door een storing met de elektronische informatiepanelen boven de snelwegen in Noord-Brabant zijn donderdagochtend extreem lange files ontstaan. Op diverse rijstroken, waar de afgelopen nacht werkzaamheden waren, bleven rode kruizen branden. De langste files ontstonden op de A67 tussen Asten en knooppunt Leenderheide en de A58 van Tilburg naar Breda. De rijen auto's groeide hier tot 22 kilometer. Op de A2 tussen Culemborg en Kerkdriel stond het over 20 kilometer stil, aldus de ANWB verkeersinformatiedienst. Rond 9.00 uur waren de problemen verholpen en konden de matrixborden vanuit de Verkeerscentrale in Geldrop weer bediend worden. Daarna duurde het nog tot omstreeks tien uur voordat alle fileleed achter de rug was. De laatste files stonden op de A58 richting Breda. "Op een gegeven moment stond er in heel het land 90 kilometer file, wat op zich niet veel is, maar dat komt door de herfstvakantie in het midden en noorden van het land. Zestig van die negentig kilometer stond op het Brabantse wegennet", aldus een woordvoerder van de ANWB. Door de drukte raakte ook het onderliggend wegennet aardig overbelast. Volgens de ANWB is het niet de eerste keer dat storingen met de elektronische infopanelen optreden. "Maar nooit eerder gebeurde dat op zo'n grote schaal." Volgens Rijkswaterstaat was het geen optie om de 'stekker eruit te trekken', waardoor de complete signalering tijdelijk buiten gebruik werd gesteld. " Als je dat doet, schakelt automatisch een noodaggregaat aan", aldus een woordvoerster.
Rij met je hart

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » vr 23 okt 2009, 11:58

Rene schreef:Weet wel dat je in geval van een ongeval zèlf aansprakelijk bent.
Dat heb ik geleerd uit het dodelijke ongeval 'bij mij voor de deur'.
De vrachtwagenchauffeur kreeg een aanwijzing van een verkeersregelaar, en ging er daarmee ook vanuit dat de aangewezen weg tegen kruisend verkeer beveiligd zou zijn. Dat laatste was niet het geval. De schuld voor het dodelijk ongeval is de vrachtwagenchauffeur vervolgens in de schoenen geschoven, en niet de verkeersregelaar die de aanwijzing gaf.
Dus op het moment dat een verkeersregelaar aangeeft dat je er mag rijden en er toch ergens nog een wegwerker staat die jij dan aanrijdt, dan besef je nu hopelijk wel wie er dan hoogstwaarschijnlijk schuldig en aansprakelijk wordt verklaard...
In zijn algemeenheid: een aanwijzing van een politieagent of verkeersregelaar ontslaat je als weggebruiker niet van de verplichting om nog steeds het overige verkeer in de gaten te houden (uitspraak Rechtbank). Concreet voor betreffend ongeval is dat in het betreffende topic al nader besproken. Voor het negeren van rode kruizen geldt dan wel dat ieder rood kruis een verkeersteken op zich is. Een aanwijzing van een verkeersregelaar/agent bij rood kruis 1 om dit te negeren, betekent dus niet automatisch dat je rood kruis 2 ook mag negeren...

Voor deze situatie had blokrijden mogelijk nog wel een uitkomst kunnen zijn. Je zorgt dat je voor het begin van de rode kruizen begint met blokrijden en zet de melding 'blokrijden, volgen' op je autodrip. De weggebruiker is verplicht die aanwijzing op te volgen. Afhankelijk van het verkeersaanbod zal het aankomende verkeer op een gegeven ogenblik wel weer de afgesloten rijstrook verlaten: tijd om je volgende autootje de rijbaan op te karren. Voordeel is dat de kop-auto indien nodig eenvoudig een verkeersstop kan uitvoeren als er onvoorziene zaken gebeuren op de afgesloten rijstrook.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » vr 23 okt 2009, 12:58

jeroent schreef:Toch is het wel interessant om te lezen dat veel mensen denken dat signalering juist files veroorzaakt en ik kan me er iets bij voorstellen dat als het begint te knipperen mensen flink op de rem gaan en daardoor extra file veroorzaken. Is daar al eens onderzoek naar gedaan?
Ik ken natuurlijk niet alle onderzoeken, maar het is bekend dat signalering vooral attentieverhogend werkt. Het zal minder snel voorkomen dat men een file niet ziet aankomen en daardoor botst. Wat betreft het opvolgen van de snelheid, men houdt zich doorgaans niet aan de snelheid als er harder gereden kan worden.

De werking van de signalering is daar ook op gebaseerd: de signalering gaat pas weer van "50" naar "70" als het verkeer harder dan 50 rijdt, en dus de snelheidslimiet van het matrixbord "overtreed". Als iedereen zich keurig aan de snelheid van de matrixborden zou houden, zouden ze altijd op 50 blijven staan. Het vermoeden dat de matrixborden file veroorzaken is dus een fabeltje, ze treden pas in werking als er file gedetecteerd wordt.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » vr 23 okt 2009, 13:03

^^
Ja. Maar leg dat maar eens uit aan onze medemens die er heilig van overtuigd is dat signalering een middel van de overheid is om files te veroorzaken...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » vr 23 okt 2009, 13:11

^^ Is denk ik geen beginnen aan. Die o zo geweldige vrijheid van meningsuiting heeft als negatief bijeffect dat mensen zonder kennis van zaken snel overtuigd zijn van hun eigen gelijk in situaties waar ze de ballen verstand van hebben. Dat zie je op fok.nl, maar zo te zien is het op de telegraaf precies hetzelfde, zij het iets minder grof.

Wellicht zou de overheid er voor kunnen kiezen de werking op hun website goed uit te leggen, maar ik denk dat het aantal bezoekers tegen zal vallen. En als het op tv uitgelegd wordt, men zal toch snel terugvallen op "het is niet waar" met de bijbehorende borrelargumenten. Zo heb ik hier samen met Rene een zeker persoon (ben zn nickname kwijt) proberen uit te leggen hoe toerit dosering werkt en dat het nuttig is. Het heeft niet mogen baten.
Laatst gewijzigd door Schenker op vr 23 okt 2009, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 23 okt 2009, 13:22

Die overtuiging krijg je alleen tussen de oren door het een keer op straat uit te proberen, zodat iedereen kan merken wat er dan gebeurt.
Alleen is zo'n proef maatschappelijk ongewenst.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 23 okt 2009, 16:48

^^ Dergelijke proeven zijn er ongetwijfeld geweest. Alleen wordt daar geen ruchtbaarheid aan gegeven.
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 23 okt 2009, 21:51

Vijf jaar geleden was er een plan om de '50' te vervangen door de mededeling 'File'. Het lijkt mij wel mogelijkheid om wat misverstanden uit de weg te ruimen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 24 okt 2009, 11:26

En om er een hoop te creëren. Waarom zou je het woord file gebruiken als je daar een bord voor hebt. Het bord wordt door buitenlanders ook begrepen, het woord niet altijd.

Overigens begrijp ik die complottheorieën soms wel. Die dingen blijven vrij vaak hangen of doen niet wat ze moeten doen. En als je dan zo negatief bent ingesteld en de techniek niet kent, dan is een complottheorie de enige uitweg.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 24 okt 2009, 17:14

Als het doel van de borden is, om slechts de attentie te verhogen, en dat schijnt ook het geval te zijn, vervang dan de snelheid door het uitroepteken :!: :idea:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 24 okt 2009, 17:33

^^
Ja, of anders een olifant :knetter:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 24 okt 2009, 17:50

Nee, door de avatar van Pino. Het is immers zijn principe dat hiermee gehuldigd wordt... :dyn_hyp: