Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Ds79m »

^^ Het lijdt geen twijfel dat de nuttigste toevoeging aan het Vlaamse wegennet een grote zuidelijke ring om Antwerpen zou zijn van Beveren naar Ranst.

Al hou je dan nog wel wat missing links over, waarbij de door Wimpie ook aangestipte Aarschot-Geel-Turnhout wel een prominente is, net als Mechelen-Leuven(-Wavre).

En door de structuur van het wegennet, met weinig wegen met een doorgaand karakter, veel lintbebouwing, hoge bevolkingsdichtheid en soms simpelweg dorpswegen die veel doorgaand verkeer trekken, ben je er dan overigens nog niet. Denk ook aan redelijk grote plaatsen die vrij ver verwijderd liggen van snelwegen, zoals Dendermonde, Oudenaarde, Sint Truiden, Lommel, om er maar een paar te noemen, of plaatsen die wel aan een snelweg liggen, die echter vooral bedoeld is om verkeer van en naar Brussel of Antwerpen aan en af te voeren. Om daar iets te doen, zal echter een proces van de zeer lange adem zijn, zo zonder geld, zonder politieke wil en met veel bebouwing op elk denkbaar tracé.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Tommy schreef: vr 11 okt 2024, 9:08
Chris schreef: do 10 okt 2024, 21:33
Wimpie25 schreef: do 10 okt 2024, 21:22Inderdaad, Nederlands hekelen vaak de toestand van onze Noord-Zuid verbindingen. Maar in Vlaanderen is het daar zo slecht nog niet mee gesteld,
Vlaanderen heeft toch geen goede noord-zuidverbindingen anders dan via Antwerpen, waar de hele dag door veel congestie is? Ik snap niet hoe je dat kan kwalificeren als 'het is nog niet zo slecht ermee gesteld'. Afgezien van de E403 gaan alle doorgaande snelwegverbindingen via Antwerpen of Brussel. Zowel noord-zuid als oost-west als diagonaal.
Enkele degelijke Noord-Zuid verbindingen:
- (Sluis ->) Knokke -> Brugge -> Kortrijk (-> Rijsel): A11, E403, E17
- (Terneuzen ->) Zelzate -> Gent -> Kortrijk (-> Rijsel): R4, E17
- (Bergen-op-Zoom->) Anwerpen -> Brussel (-> Charleroi -> Reims): A12, A12/E19, N5
- (Breda->) Anwerpen -> Brussel (-> Charleroi -> Reims): E19, A12/E19, N5
- (Eindhoven ->) Houthalen-Helchteren -> Luik -> Luxemburg: N74, E313, E25
- (Maastricht ->) Luik -> Luxemburg: E25
Hier zijn de allermeeste voorbeelden vooral lopend in Wallonië en niet tot minder in Vlaanderen zelf.
Tommy schreef: vr 11 okt 2024, 10:13 Daartegenover staan grosso modo deze Oost-West verbindingen:
- Knokke -> Antwerpen (-> Eindhoven): A11, E34
- Knokke -> Antwerpen -> Hasselt: A11, E313
- Oostende -> Gent -> Antwerpen -> Hasselt: E40, E17, E313
- Oostende -> Gent -> Brussel -> Leuven -> Hasselt: E40, E314
- Kortrijk -> Doornik -> Brussel -> Leuven -> Hasselt: E403, E429, E40, E314
- Kortrijk -> Doornik -> Bergen -> Namen -> Luik: E403, E42

Dus ja, in de Oost-West moét je zo goed als steeds Antwerpen of Brussel langs. In de Noord-Zuid is dat geen must...
Om maar alleen via Vlaanderen te gaan wel ja. Trouwens met de openstelling van de Contournement autoroutier de Couvin/Rocroi en de Franse E420/A304 staat tegenwoordig noord-zuid vakantiedoorreisverkeer daar ook bij Brussel in vergelijking met de E17 vroeger vooral langs Gent en Kortrijk.
Laatst gewijzigd door Joshua op vr 11 okt 2024, 21:29, 2 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Tommy schreef: vr 11 okt 2024, 9:08 Enkele degelijke Noord-Zuid verbindingen:
Op die routes kan je ook nog via Leuven en Waver via de N25 (die over een groot stuk 2x2 ongelijkvloers is), buiten de spits 20 minuten langer maar in de spits kan het al redelijk snel opbrengen.
GoogleMaps

Bij druk spitsverkeer (zeker met de werken op de R1) kan de route via de Nederlandse N62 een alternatief zijn op Rotterdam - Calais, dat hebben we in februari met de boerenprotesten al eens gezien. Als die route tolvrij wordt, wordt ze alleen maar aantrekkelijker.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

jdb2 schreef: vr 11 okt 2024, 13:15 In Nederland heb je inderdaad meer dwarsverbindingen tussen de steden in, waardoor je halverwege van de ene naar de andere route kan switchen, wat handig is, maar je komt nog steeds uit bij een grote stad.
Dat komt mede doordat er in Nederland weinig in het OWN geïnvesteerd is. Dat zie je vooral bij de kruisingen van de groter rivieren. De enige OWN brug over de Nederrijn en Lek tussen Arnhem en Rotterdam ligt bij Rhenen, en daar ligt hij op het fundament van een oude spoorbrug. Wijk bij Duurstede en Schoonhoven moeten het nog steeds met pontjes doen. En op kleinere schaal is er over de Rotte tussen de A20 en de nieuwe A16 ook geen brug voor autoverkeer te bekennen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Mundial schreef: vr 11 okt 2024, 21:15
Tommy schreef: vr 11 okt 2024, 9:08 Enkele degelijke Noord-Zuid verbindingen:
Op die routes kan je ook nog via Leuven en Waver via de N25 (die over een groot stuk 2x2 ongelijkvloers is), buiten de spits 20 minuten langer maar in de spits kan het al redelijk snel opbrengen.
GoogleMaps
Laatst werden werken aangekondigd die de doorstroming gaat verbeteren naast de al bezige werken van de omvorming van de aansluitingen met de E411/A4 en met de N4;
N25 Wegenforum topic: viewtopic.php?p=1325409#p1325409.
Bron en meer: https://sofico.org/app/uploads/2024/10/ ... eur-cp.pdf.
Mundial schreef: vr 11 okt 2024, 21:15 Bij druk spitsverkeer (zeker met de werken op de R1) kan de route via de Nederlandse N62 een alternatief zijn op Rotterdam - Calais, dat hebben we in februari met de boerenprotesten al eens gezien. Als die route tolvrij wordt, wordt ze alleen maar aantrekkelijker.
En zeker en vast na de R4WO werken. Behalve Zelzate gaat dat dan nog een snelle route worden.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Vinny schreef: wo 28 aug 2024, 8:24Hebben ze niet ooit overwogen om twee extra tunnelbuizen ('kokers') te bouwen, zodat je voor regionaal verkeer extra rijbanen zou hebben (één richting Linkeroever en één richting de A 112)?
In retrospectief hadden 2 extra tunnelbuizen om een lange 2x2 weefstrook te maken tussen Antwerpen-Centrum en Antwerpen-West misschien 50% van de problemen op de ring kunnen oplossen tegen minder kosten, tenzij er fysieke beperkingen zijn waardoor de Kennedytunnel niet uitgebreid kon worden.
Het andere grote knelpunt is Borgerhout/Antwerpen-Oost en daar was ooit de A102 voor gepland.
🍉
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Chris schreef: do 10 okt 2024, 21:33
Wimpie25 schreef: do 10 okt 2024, 21:22Inderdaad, Nederlands hekelen vaak de toestand van onze Noord-Zuid verbindingen. Maar in Vlaanderen is het daar zo slecht nog niet mee gesteld,
Vlaanderen heeft toch geen goede noord-zuidverbindingen anders dan via Antwerpen, waar de hele dag door veel congestie is? Ik snap niet hoe je dat kan kwalificeren als 'het is nog niet zo slecht ermee gesteld'. Afgezien van de E403 gaan alle doorgaande snelwegverbindingen via Antwerpen of Brussel. Zowel noord-zuid als oost-west als diagonaal.
Ik denk dat meer bedoeld wordt dat Vlaanderen minder nood heeft aan goed uitgebouwde noord-zuidverbindingen omdat Vlaanderen nu eenmaal een rechthoekige vorm heeft en meer west-oost georiënteerd is. Binnen de Vlaamse Ruit heb je met de E17, A12, E19, E313 wel twee goed uitgebouwde noord-zuidverbindingen. Het is alleen een probleem als je ten noorden van Antwerpen of ten zuiden van Brussel moet zijn (wat voor de meeste Vlamingen niet het geval is).
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Wimpie25 schreef: vr 11 okt 2024, 15:19 ^^
Die verbeteringen gaan er nu gelukkig wel komen, in onderstaande video kan je zien hoe men de R0 aan het splitsen is tot een doorgaande en lokale riingweg.
Link
Mooi filmpje, heel realistisch uitgewerkt ook, alleen rest de vraag of het effectief zo zal uitgevoerd worden en hoeveel jaar dat nog gaat duren? De uitvoering schiet niet echt op vind ik.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
De werken die nu gaande zijn, maken deel uit van dit grotere project.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Klopt, maar tegen dit tempo zal het zeker nog 10 jaar duren tegen dat dit deelproject van de ring af is, en dan spreken we nog niet over de 2 andere gedeeltes tussen de E19 en de A12 & de A12 en de E40, waar er ook veel bezwaren tegen lopen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Wat bij Antwerpen opvalt is dat de files in de avondspits bijna allemaal stadinwaarts staan.

Bij grote steden zie je normaal 's ochtends verkeer naar de stad en 's middags weer staduitwaarts. Maar bij Antwerpen is het zowel 's ochtends als 's middags hoofdzakelijk stadinwaarts.

Afbeelding
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Je hebt de spitsstroken van de E19 en de E313 die enkel in staduitwaartse richting zijn. En de Kennedytunnel zorgt ervoor dat er op de E17 ook minder file is staduitwaarts (de file bevindt zich dan op de Ring zelf). Sowieso vormt de Ring zelf een knelpunt, staduitwaarts heb je geen knelpunten.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Plus dat Antwerpen de economische motor van Vlaanderen is.
David93
polderweggetje

Bericht door David93 »

Wimpie25 schreef: vr 11 okt 2024, 15:19 ^^
Die verbeteringen gaan er nu gelukkig wel komen, in onderstaande video kan je zien hoe men de R0 aan het splitsen is tot een doorgaande en lokale riingweg.
Link
Als dit is hoe het gaat worden, voorzie ik dat de files niet worden opgelost. De parallelbaan is hier niet breed genoeg voor de grote hoeveelheden verkeer op dit traject. Vanuit Machelen naar Brussel-Stad (via St-Stevens-Woluwe/E40) is er op knooppunt Machelen maar één rijstrook beschikbaar (in een bocht waar nu veel ongelukken plaatsvinden, waar veel verkeer voortaan van rijstrook zal moeten wisselen), vervolgens een hele tijd twee rijstroken (met veel in- en uitvoegend verkeer bij de zeer drukke afritten) en bij het knooppunt Sint-Stevens-Woluwe opnieuw maar één rijstrook. Bovendien zie ik geen pechstrook bij de parallelbaan, wat sowieso een recept voor ellende is. De file zal binnen de kortste keren terugslaan, zowel op de E19 vanuit Mechelen als op de Ring vanuit Groot-Bijgaarden, en Brussel wordt dan onbereikbaar: bij Sint-Stevens-Woluwe ontbreekt een aansluiting vanaf de hoofdrijbaan naar Brussel.

Ook voor de hoofdrijbaan lijkt me 2x4 (en waarschijnlijk 2x5) noodzakelijk, hoewel de situatie in het filmpje voor dit verkeer wel een verbetering vormt - behalve als ze simpelweg eerder op de ring of op de E19 in de file komen te staan, wat mij waarschijnlijk lijkt.
Laatst gewijzigd door David93 op za 23 nov 2024, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

^^ Ik zie een maximumsnelheid van 70 km/h op de (meeste) matrix borden staan én weinig verkeer op de weg; dit wordt de standaard snelheid, wellicht, op enkele uren in de nacht na, mede ter voorkoming van congestie door snelheidsverschillen?

Misschien is die max. snelheid er nu ook al wel, dat weet ik niet.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
De R0 heeft een vaste maximumsnelheid van 100km/u aangegeven met gewone verkeersborden, de ring rond Brussel heeft geen dynamische RSS zoals op andere plaatsen in Vlaanderen, met uitzondering van de enkele km's tussen het Leonardkruispunt en het Vierarmenkruispunt.

Op andere locaties in Vlaanderen met dynamische RSS, wordt tijdens de spitsuren meestal een limiet van 100 ingelegd, 70 bij vertraagd verkeer, en 50 bij file.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Wimpie25 schreef: za 23 nov 2024, 10:40 ^^
De R0 heeft een vaste maximumsnelheid van 100km/u
Bij het Brusselse en Vlaamse deel, maar niet bij het Waalse deel.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Daar inderdaad enkel het oostelijk gedeelte.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Wimpie25 schreef: za 23 nov 2024, 10:40 ^^
De R0 heeft een vaste maximumsnelheid van 100km/u aangegeven met gewone verkeersborden, de ring rond Brussel heeft geen dynamische RSS zoals op andere plaatsen in Vlaanderen, met uitzondering van de enkele km's tussen het Leonardkruispunt en het Vierarmenkruispunt.

Op andere locaties in Vlaanderen met dynamische RSS, wordt tijdens de spitsuren meestal een limiet van 100 ingelegd, 70 bij vertraagd verkeer, en 50 bij file.
Ik kan je zeggen dat in de regio Gent nog nooit 100km/u heb zien staan, zelfs niet op de spitsstrook van De Pinte tot Zwijnaarde als deze open is, iets wat men daar beter wel zou doen bij normaal verkeer zonder file, want deze rijstrook wordt amper gebruikt, enkel bij file en praktisch stilstaand verkeer, ik ben van mening als je er overal 100 op de RSS portieken zet dat er meer de reflex gaat inzitten om rechts te rijden ipv enkel een groene pijl.

De regimes die in Gent worden toegepast op de RSS portieken zijn 110-90-70-50.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
110 is een regime dat ik enkel ken van het Waals Gewest. De 100 hier bij spits zorgt er inderdaad voor dat meer mensen de spitsstrook gaan gebruiken. De 100 op de ring bij Brussel, is er volgens het AWV in de eerste plaats gekomen om de CO2 uitstoot omlaag te halen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

David93 schreef: vr 22 nov 2024, 20:57
Als dit is hoe het gaat worden, voorzie ik dat de files niet worden opgelost. De parallelbaan is hier niet breed genoeg voor de grote hoeveelheden verkeer op dit traject. Vanuit Machelen naar Brussel-Stad (via St-Stevens-Woluwe/E40) is er op knooppunt Machelen maar één rijstrook beschikbaar (in een bocht waar nu veel ongelukken plaatsvinden, waar veel verkeer voortaan van rijstrook zal moeten wisselen), vervolgens een hele tijd twee rijstroken (met veel in- en uitvoegend verkeer bij de zeer drukke afritten) en bij het knooppunt Sint-Stevens-Woluwe opnieuw maar één rijstrook. Bovendien zie ik geen pechstrook bij de parallelbaan, wat sowieso een recept voor ellende is. De file zal binnen de kortste keren terugslaan, zowel op de E19 vanuit Mechelen als op de Ring vanuit Groot-Bijgaarden, en Brussel wordt dan onbereikbaar: bij Sint-Stevens-Woluwe ontbreekt een aansluiting vanaf de hoofdrijbaan naar Brussel.

Ook voor de hoofdrijbaan lijkt me 2x4 (en waarschijnlijk 2x5) noodzakelijk, hoewel de situatie in het filmpje voor dit verkeer wel een verbetering vormt - behalve als ze simpelweg eerder op de ring of op de E19 in de file komen te staan, wat mij waarschijnlijk lijkt.
Ik zou niet inzien waarom je vanuit Machelen dorp een verbindingsboog in een knooppunt met merdere rijstroken nodig hebt? Ik neem wekelijks daar de oprit richting de R0 omdat de Henneaulaan altijd vast staat. Ik sta meestal alleen aan te schuiven voor het rode licht richting de oprit...

Tussen Machelen en Zaventem krijgt de ring toch wel een degelijke verbreding?

Afbeelding
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Wimpie25 schreef: zo 24 nov 2024, 12:31 ^^
110 is een regime dat ik enkel ken van het Waals Gewest. De 100 hier bij spits zorgt er inderdaad voor dat meer mensen de spitsstrook gaan gebruiken. De 100 op de ring bij Brussel, is er volgens het AWV in de eerste plaats gekomen om de CO2 uitstoot omlaag te halen.
Soms wordt het in Vlaanderen ook gebruikt als eerste stap in een verdere afbouw. Rond Gent op de E17 heb ik het al gezien of hier op de A12.
Thom
verkeersader

Bericht door Thom »

De 110 ken ik ook van op de RSS portieken op de E19 voor Antwerpen
https://maps.app.goo.gl/7vQ9mE3yUdtWeA6n7?g_st=ic
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Mikhail schreef: zo 24 nov 2024, 11:53

Ik kan je zeggen dat in de regio Gent nog nooit 100km/u heb zien staan, zelfs niet op de spitsstrook van De Pinte tot Zwijnaarde als deze open is, iets wat men daar beter wel zou doen bij normaal verkeer zonder file, want deze rijstrook wordt amper gebruikt, enkel bij file en praktisch stilstaand verkeer, ik ben van mening als je er overal 100 op de RSS portieken zet dat er meer de reflex gaat inzitten om rechts te rijden ipv enkel een groene pijl
Dan kan je net zo goed 110 of 120 per uur zetten voor hetzelfde effect. Een groene pijl zou trouwens duidelijk genoeg moeten zijn.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Op de E34 tussen Zwijndrecht en Beveren staat een fysiek bord met 120, nadat je een digitale "einde 90" bent gepasseerd. Heb ik nog niet eerder gezien.
https://maps.app.goo.gl/HV9L5YiQa1YgCJ4a7
https://maps.app.goo.gl/hH7eqrDqtuXRZYSt7
Het 70-90-gedeelte dat eerst volgt is daar wel erg lang, dat is al ruim nadat je de Oosterweelwerken bent gepasseerd.
🍉
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Hier op de E314 heeft men daar speciaal heel dit RSS-portaal voor neergezet, om een einde van de dynamische limiet aan te geven. Het kan inderdaad ook een stuk goedkoper met een gewoon verkeersbord!

https://www.google.com/maps/@50.9643891 ... FQAw%3D%3D

Zoals eigenlijk hier op de E40, alleen met een expliciete 120 heb ik het zelf nog nooit gezien.

https://www.google.com/maps/@50.8578676 ... FQAw%3D%3D
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

jdb2 schreef: ma 25 nov 2024, 11:01
Het 70-90-gedeelte dat eerst volgt is daar wel erg lang, dat is al ruim nadat je de Oosterweelwerken bent gepasseerd.
Inderdaad, ik maakte mij gisteren die bedenking ook toen ik er passeerde. Die 70 op het eerste stuk is al belachelijk. Zeker omdat er vaak 90 door de Kennedytunnel mag gereden worden. Dan moet je om onduidelijke reden naar 70 vertragen bij afrit Linkeroever, die snelheid geldt voor heel het stuk tot de afrit Waaslandhaven-Oost. En vervolgens van de afrit Waaslandhaven-Oost tot even na de oprit geldt dan 90. Wellicht om het officieel nog een werfzone is. Maar langs de baan wordt helemaal niet gewerkt op dat stuk, de werken zijn al lang afgelopen en er staat ook niets meer te gebeuren.

Dat bordje 120 heeft trouwens geen functie, want je mag na het laatste RSS-bord waar 'einde 90' staat ook al 120 rijden. Maar het is wel handig voor buitenlanders. Met name voor Nederlanders die anders heel dat stuk 100 rijden.
David93
polderweggetje

Bericht door David93 »

Wimpie25 schreef: zo 24 nov 2024, 12:41
David93 schreef: vr 22 nov 2024, 20:57 Als dit is hoe het gaat worden, voorzie ik dat de files niet worden opgelost. De parallelbaan is hier niet breed genoeg voor de grote hoeveelheden verkeer op dit traject. Vanuit Machelen naar Brussel-Stad (via St-Stevens-Woluwe/E40) is er op knooppunt Machelen maar één rijstrook beschikbaar (in een bocht waar nu veel ongelukken plaatsvinden, waar veel verkeer voortaan van rijstrook zal moeten wisselen), vervolgens een hele tijd twee rijstroken (met veel in- en uitvoegend verkeer bij de zeer drukke afritten) en bij het knooppunt Sint-Stevens-Woluwe opnieuw maar één rijstrook. Bovendien zie ik geen pechstrook bij de parallelbaan, wat sowieso een recept voor ellende is. De file zal binnen de kortste keren terugslaan, zowel op de E19 vanuit Mechelen als op de Ring vanuit Groot-Bijgaarden, en Brussel wordt dan onbereikbaar: bij Sint-Stevens-Woluwe ontbreekt een aansluiting vanaf de hoofdrijbaan naar Brussel.

Ik zou niet inzien waarom je vanuit Machelen dorp een verbindingsboog in een knooppunt met merdere rijstroken nodig hebt? Ik neem wekelijks daar de oprit richting de R0 omdat de Henneaulaan altijd vast staat. Ik sta meestal alleen aan te schuiven voor het rode licht richting de oprit...

Tussen Machelen en Zaventem krijgt de ring toch wel een degelijke verbreding?

Afbeelding
Ik bedoel niet vanuit Machelen-Dorp (dat had ik misschien duidelijker moeten formuleren), maar vanaf de E19 op knooppunt Machelen, komende vanuit Antwerpen / Mechelen. Als de video klopt, komt er op dat knooppunt in de verbindingsboog één rijstrook richting de hoofdrijbaan van de binnenring (richting Luik / Leuven / Charleroi) en één rijstrook richting de parallelbaan van de binnenring (richting Brussel-Stad / Zaventem). Dit is een gedeelte dat nu al met veel congestie te kampen heeft. De toekomstige noodzaak om massaal van rijstrook te wisselen ivm het parallelbanensysteem (vrachtverkeer zal dus vaak naar links bewegen) zal dat enkel verergeren.

Op de foto (die de situatie na het knooppunt schetst, niet erop) is bovendien te zien dat de parallelbaan geen pechstrook heeft.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Wimpie25 schreef: zo 24 nov 2024, 12:31 ^^
Volgens mij is er een groot verschil in beheer van de RSS portieken in het Gentse enerzijds en het Antwerpse/Brussel anderzijds.

Bij File zonder spitsstrook zie op de RSS portieken altijd een automatische afbouw door het systeem van 110-90-70-50 in al deze regio’s. Eens de spitsstrook open is in het Gentse heb ik hier nog nooit 100 zien verschijnen, omdat deze regimes vooral in Antwerpen en Brussel + regio Leuven en Lummen (?) toegepast worden, eens je het volgende RSS portiek dan passeert zal er enkel een groene pijl staan, tenzij de snelheid nog meer moet afgebouwd worden.

Alleen zie ik echt een verschil in beheer van de regio ten westen van Antwerpen en de regio Antwerpen/Brussel en ten oosten hiervan. Ik vraag mij af of het nu zo moeilijk is om in de spits in deze 3 regio’s + ook regio Leuven en Lummen niet met een vast regime van 100km/u te werken zowel zonder als met spitsstroken? Dat maakt het gelijk veel eenduidiger voor de weggebruikers.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Alfa schreef: zo 24 nov 2024, 23:06
Mikhail schreef: zo 24 nov 2024, 11:53

Ik kan je zeggen dat in de regio Gent nog nooit 100km/u heb zien staan, zelfs niet op de spitsstrook van De Pinte tot Zwijnaarde als deze open is, iets wat men daar beter wel zou doen bij normaal verkeer zonder file, want deze rijstrook wordt amper gebruikt, enkel bij file en praktisch stilstaand verkeer, ik ben van mening als je er overal 100 op de RSS portieken zet dat er meer de reflex gaat inzitten om rechts te rijden ipv enkel een groene pijl
Dan kan je net zo goed 110 of 120 per uur zetten voor hetzelfde effect. Een groene pijl zou trouwens duidelijk genoeg moeten zijn.
Het zou ‘moeten’ duidelijk zijn, maar deze spitsstrook is volgens mij de meest onderbenutte… en vooral heel frustrerend dat er nog veel automobilisten tot 200m voor de afrit naar de E40 Brussel/Oostende van het linkse vak of middelste vak helemaal 3 rijvakken naar rechts opschuiven en zo al het achterliggende verkeer ophoudt. Tegen de regels in haal ik hier veel verkeer langs rechts in, gewoon omdat deze rijstrook veel vlotter rijdt.