Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x4 autosnelweg

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa »

Mikhail schreef: di 26 nov 2024, 20:24 Ik vraag mij af of het nu zo moeilijk is om in de spits in deze 3 regio’s + ook regio Leuven en Lummen niet met een vast regime van 100km/u te werken zowel zonder als met spitsstroken? Dat maakt het gelijk veel eenduidiger voor de weggebruikers.
Nog eenduidiger is een vast regime van 120 er uur, de normaal geldende maximumsnelheid. Ik snap waarom de snelheid onnodig beperkt moet worden als er geen file is.
Mikhail schreef: di 26 nov 2024, 20:29
Alfa schreef: zo 24 nov 2024, 23:06
Mikhail schreef: zo 24 nov 2024, 11:53

Ik kan je zeggen dat in de regio Gent nog nooit 100km/u heb zien staan, zelfs niet op de spitsstrook van De Pinte tot Zwijnaarde als deze open is, iets wat men daar beter wel zou doen bij normaal verkeer zonder file, want deze rijstrook wordt amper gebruikt, enkel bij file en praktisch stilstaand verkeer, ik ben van mening als je er overal 100 op de RSS portieken zet dat er meer de reflex gaat inzitten om rechts te rijden ipv enkel een groene pijl
Dan kan je net zo goed 110 of 120 per uur zetten voor hetzelfde effect. Een groene pijl zou trouwens duidelijk genoeg moeten zijn.
Het zou ‘moeten’ duidelijk zijn, maar deze spitsstrook is volgens mij de meest onderbenutte… en vooral heel frustrerend dat er nog veel automobilisten tot 200m voor de afrit naar de E40 Brussel/Oostende van het linkse vak of middelste vak helemaal 3 rijvakken naar rechts opschuiven en zo al het achterliggende verkeer ophoudt. Tegen de regels in haal ik hier veel verkeer langs rechts in, gewoon omdat deze rijstrook veel vlotter rijdt.
Dat zal wel zo zijn, maar dat zie je bij alle spitsstroken. Ook in het buitenland. Opzich is dat niet erg, het geeft een voordeel aan mensen die het systeem wel snappen en is hoe dan ook bijkomende capaciteit die er anders niet zou zijn.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 27 nov 2024, 1:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Bij erg druk verkeer wordt dat gedaan om de snelheidsverschillen zoveel mogelijk te beperken. In de hoop zo file te vermijden.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Ik heb vaak het idee dat die snelheidsverlagingen, en vooral de opeenvolging van verschillende snelheidslimieten zelf files in de hand werken. Vooral omdat ze artificiële vertragingen forceren wat zoals geweten een recept is voor ongevallen en files.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Vandaar dat de snelheid in de spits net standaard op 100 staat, om de grote verschillen te vermijden. Wanneer er file aankomt, wordt die via 70 afgebouwd naar 50. Het vermijd dat iedereen zoals vroeger de remmen moet toegooien.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Alfa schreef: wo 27 nov 2024, 1:09 ^^ Ik heb vaak het idee dat die snelheidsverlagingen, en vooral de opeenvolging van verschillende snelheidslimieten zelf files in de hand werken. Vooral omdat ze artificiële vertragingen forceren wat zoals geweten een recept is voor ongevallen en files.
Ik heb dat gevoel in Duitsland vooral. Misschien omdat Duitsers een 'Befehl ist Befehl' cultuur hebben en dus echt hard remmen op het punt waar een lagere snelheid geldt, in plaats van laten uitrollen met het verkeer mee.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Ik vind het helaas niet meer in de wegcode terug. Doch is er zeker ooit een regel geweest dat snelheidsverlagingen in stappen van max 20km/u moet gebeuren. Tenzij vooraf aangekondigd (C43 met onderbord X meter). Enige dat ik er nog van vind is dit: https://rechtenkrant.be/aankondigen-sne ... -gebeuren/

Mijn inziens is dit inderdaad een juiste regel om bruusk remmen tegen te gaan.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Zegt de wet ook iets over hoe ver na een limietverlaging er gecontroleerd mag worden?
Als er één plaats is waar remmen voor een flitspaal gerechtvaardig is is het hier.
50m na het 70-bord staat een flitspaal (het gaat hier van 90 naar 70).
https://maps.app.goo.gl/9Czixs45misTyeTcA

Kan natuurlijk ook zijn dat de flitspaal nog op 90 afgesteld staat, want het gelijkvloers gedeelte van de Boomsesteenweg was vroeger 90 in de middenbanen en 70 op de parallelbanen. Nu is het 70 & 50.

Het einde snelweg-bord staat ook nog eens 100m voor het kruispunt.
https://maps.app.goo.gl/nGMVHkuowYTDLRHR8
Dat betekent dat je gedurende 150m op een 2x2 weg buiten de bebouwde kom zit waar 120 geldt. Hiervoor mocht je enkel 90. Waarschijnlijk is België het enige land waar een einde-snelweg bord een potentiële snelheidsverhoging kan inhouden?
🍉
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^Ik denk dat het bordje 'einde snelweg' geen invloed heeft op de snelheidslimiet. Die is in dit geval 90 zowel voor als na het bord door die C43 even voordien. Ook zonder die C43 zou er geen wijziging van de snelheidslimiet zijn, dan zou de snelheidslimiet zowel voor als na het bord 120 zijn.
Chris schreef: wo 27 nov 2024, 10:18
Alfa schreef: wo 27 nov 2024, 1:09 ^^ Ik heb vaak het idee dat die snelheidsverlagingen, en vooral de opeenvolging van verschillende snelheidslimieten zelf files in de hand werken. Vooral omdat ze artificiële vertragingen forceren wat zoals geweten een recept is voor ongevallen en files.
Ik heb dat gevoel in Duitsland vooral. Misschien omdat Duitsers een 'Befehl ist Befehl' cultuur hebben en dus echt hard remmen op het punt waar een lagere snelheid geldt, in plaats van laten uitrollen met het verkeer mee.
Op de Antwerpse ring rem ik ook af als er een weer zo'n belachelijke limiet op de dynamische borden staat. Want er staan daar veel vaste flitscamera's en ik weet ze niet altijd exact staan. Dan kan er ook zo'n flitspaal net na een bord staan waarop je het vlaggen hebt.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Bij een dynamisch regime hoef je geen schrik te hebben om geflitst te worden onder de 127 km/u. Niet bij vaste flitsers en niet bij trajectcontrole. Daar is jaren geleden al over gezegd dat het technisch niet mogelijk is hier gericht per voertuig op te controleren.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ De bij de Kennedytunnel flits met alleszins wel, want daar heb ik de flitser al diverse keren zien afgaan. En aangezien je op de Antwerpse ring toch nooit meer dan 100 mag rijden kan ik me voorstellen dat de vaste flitscamera's dan op 100 afgesteld zijn.

Verder zegt dit artikel ook dat er zeker aan gewerkt wordt om trajectcontroles te installeren die wel rekening houden met de dynamische snelheden: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230317_96931847
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat circuleert al enkele jaren dan eindelijk een oplossing gevonden heeft voor dat vraagstuk. Maar als je er vanuit een technisch standpunt over nadenkt, dan weet je dat dat nooit gaat lukken. Men gaat ofwel dit enkel op heel korte trajecten kunnen doen (maximaal 2 seinbruggen), oftewel gaat men met trajecten moeten werken waar er zich honderden eikpunten op bevinden die allemaal realtime voor duizenden voortuigen metingen moeten gaan vastleggen en die ook op hetzelfde moment retroactief moeten gaan corrigeren. En dan nog is er mogelijkheid tot een enorme foutenmarge. Het is gewoon niet haalbaar, men kan dat budget beter in de weg en aanhorige infrastructuur steken want over veiligheid gaat het dan al lang niet meer.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Daarom bv. een vast regime van 100km/u rond de steden en filegevoelige gebieden rond knooppunten zoals je in Nederland ziet en 120km/u daarbuiten. Eens je dan bv de afbouw 110-90–70-50 ziet en er wordt extra gewaarschuwd door VMS of RVMS panelen dat dit komt door een ongeval, voertuig met pech of file, kan je een veel breder draagvlak creëren.

Bij 100km/u creëer je ook extra invoegruimte en uitvoegruimte bij knooppunten en drukke op en afritten.
Laatst gewijzigd door Mikhail op zo 01 dec 2024, 16:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Chris schreef: wo 27 nov 2024, 10:18
Heb ik op vakantie zelf veel mogen ervaren… plots de rem indrukken voor niets, alle tis te zeggen, voor Duitsers die wel punten kunnen verliezen bij een snelheidsboete…