"De Randstad altijd bereikbaar"
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
"De Randstad altijd bereikbaar"
De Raad voor Verkeer en Waterstaat heeft een nieuw advies uitgebracht over de bereikbaarheid van de Randstad.
Het kabinet heeft daar inmiddels op gereageerd.
Klik hier voor meer informatie.
Het kabinet heeft daar inmiddels op gereageerd.
Klik hier voor meer informatie.
-
- 2x3 autosnelweg
Re: "De Randstad altijd bereikbaar"
Bij het vluchtig doorlezen kwam ik vooral veel tekst tegen over de aanleg van stations rondom de grote steden. Dat lijkt me toch niet echt een middel om de robuuste bereikbaarheid te krijgen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- verkeersader
Ik ben benieuwd hoe men het volgende kopje gaat invullen: "Stimuleer in grootstedelijke gebieden meerkernige ontwikkeling rondom voorstedelijke (intercity)stations." Dit klinkt me als muziek in de oren.
Minder vrolijk word ik van de investeringen in P+R terreinen, daarvan is allang gebleken dat het effect veel minder is dan het creeeren van een centrum rond een station.
Minder vrolijk word ik van de investeringen in P+R terreinen, daarvan is allang gebleken dat het effect veel minder is dan het creeeren van een centrum rond een station.
In combinatie met juist ruimtelijkbeleid juist wel. Er is in deze wereld geen enkel voorbeeld van een metropool gebied waarin de auto alle ruimte krijgt en waarbij de autogebruiker op korte reistijden kan rekenen. Dit in tegenstelling tot de metropole gebieden waarin zeer goed OV is. De ontwikkeling van stationsgebieden zou er aan kunnen bijdragen dat de set herkomsten en bestemmingen waarvoor treingebruik nuttig is, veel groter wordt. Die is nu wat beperkt, te vaak is de auto handiger.Bij het vluchtig doorlezen kwam ik vooral veel tekst tegen over de aanleg van stations rondom de grote steden. Dat lijkt me toch niet echt een middel om de robuuste bereikbaarheid te krijgen.
-
- autoweg

Ontwikkeling van stationsgebieden moet dan eveneens gepaard gaan met hoge capaciteit OV, zoals in de wereldsteden die jij bedoelt ook inderdaad het geval is. Relaties waarop iedere paar minuten een snelle metro rijdt, biedt inderdaad een meerwaarde. Een ontwikkelde omgeving rondom een station waarop een OV relatie met 2x per uur een trein binnenkomt, werkt niet. Kijk naar de relatie Almere - Amsterdam. De capaciteit op die lijn is volstrekt ontoereikend om een goed alternatief te zijn.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill
-
- 2x2 autosnelweg
Kort is erg relatief, maar vergelijk een metropool gebied als de Ruhrpot maar eens met de randstad, dan zie je toch behoorlijke verschillen. Meer groene golven, beter afgestelde verkeerslichten, drukkere verbindingen zoveel mogelijk 2X2, soms tot aan complete knooppunten midden in de stad toe, etc. En ja, ook het OV-gebruik is daar hoog.Schenker schreef:Er is in deze wereld geen enkel voorbeeld van een metropool gebied waarin de auto alle ruimte krijgt en waarbij de autogebruiker op korte reistijden kan rekenen.
Dus nee, niet elk metropool gebied heeft dezelfde problemen. Andere landen scoren niet goed, wij scoren gewoon beroerd...
-
- Moderator
Het gros van de kleinere miljoenensteden in de VS heeft amper files van betekenis. Denk aan Denver, Omaha, Louisville, Cincinnati, Cleveland, Indianapolis, Salt Lake City, San Antonio, Columbus, Nashville, Buffalo, Rochester, Birmingham, Kansas City en Oklahoma City.Er is in deze wereld geen enkel voorbeeld van een metropool gebied waarin de auto alle ruimte krijgt en waarbij de autogebruiker op korte reistijden kan rekenen.
Op een paar corridors na vallen de files in Houston, San Diego, Dallas, Minneapolis, Milwaukee, Detroit, Atlanta en St. Louis ook nog wel mee vergeleken met bijvoorbeeld de Randstad, Paris of London.
Alleen de echt grote agglomeraties, zoals Los Angeles, San Francisco, Chicago, New York en Washington hebben zeer grote fileproblemen omdat je onbeheersbare spitsstromen gaat krijgen bij agglomeraties van rond de 5 miljoen en groter. Daarnaast geldt ook nog eens dat deze agglomeraties de minste rijstrookcapaciteit hebben per inwoner (vergelijkbaar met de Randstad).
Dichter bij huis zijn de files in het Ruhrgebied, Madrid, Lissabon, Berlin, Kopenhagen, Frankfurt ook nog wel beheersbaar te noemen. Er staan wel wat files, maar geen honderden kilometers.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb dat wel eens eerder gezegd hier: de capaciteit van de verbinding naar Almere is nog lang niet 'volgeboekt': nog steeds zijn zowel de sprinters als de intercity's van en naar het Gooi drukker dan die naar de Flevopolder. Een Almeerder is niet uit zijn auto te branden... (ondanks de zware files op de A 6 en de A 1). Verrassend genoeg is het treingebruik onder mensen uit het Gooi erg hoog. Dit is trouwens historisch: Bussum-Zuid heeft de oudste P&R terrein van Nederland. Het is in de jaren '50 aangelegd...Paixao schreef:
Ontwikkeling van stationsgebieden moet dan eveneens gepaard gaan met hoge capaciteit OV, zoals in de wereldsteden die jij bedoelt ook inderdaad het geval is. Relaties waarop iedere paar minuten een snelle metro rijdt, biedt inderdaad een meerwaarde. Een ontwikkelde omgeving rondom een station waarop een OV relatie met 2x per uur een trein binnenkomt, werkt niet. Kijk naar de relatie Almere - Amsterdam. De capaciteit op die lijn is volstrekt ontoereikend om een goed alternatief te zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x5 autosnelweg

Maar daar ging het hier niet over. Om de Randstad altijd bereikbaar te houden moeten eerst de 2x2/2x3-verbindingen in de Randstad verbeterd worden. Utrecht heeft bv veel extra capaciteit nodig. Maar het OV kan ook wel wat gebruiken, bv op elke belangrijke verbinding naar het 6/6-model.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- verkeersader
Ik kan me niet voorstellen dat dat de doorslaggevende factor is. Zelfs als een P+R-terrein vol staat heb je het toch niet over meer dan 400 reizigers per dag. Op een totaal van, ik gok maar iets, 15000?Vinny schreef: Ik heb dat wel eens eerder gezegd hier: de capaciteit van de verbinding naar Almere is nog lang niet 'volgeboekt': nog steeds zijn zowel de sprinters als de intercity's van en naar het Gooi drukker dan die naar de Flevopolder. Een Almeerder is niet uit zijn auto te branden... (ondanks de zware files op de A 6 en de A 1). Verrassend genoeg is het treingebruik onder mensen uit het Gooi erg hoog. Dit is trouwens historisch: Bussum-Zuid heeft de oudste P&R terrein van Nederland. Het is in de jaren '50 aangelegd...
-
- verkeersader
Zou het verschil kunnen zijn dat deze gebieden over meer oppervlakte verschillen? Dat het in een gebeid als LA wel fout gaat, is zoals je zelf al aangeeft omdat er relatief minder weg beschikbaar is, dus een hogere bevolkingsdichtheid. Als dat niet zo is, ben ik wel heel benieuwd wat dan de succesfactoren in die kleine miljoenensteden zijn.Chris schreef: Het gros van de kleinere miljoenensteden in de VS heeft amper files van betekenis. Denk aan Denver, Omaha, Louisville, Cincinnati, Cleveland, Indianapolis, Salt Lake City, San Antonio, Columbus, Nashville, Buffalo, Rochester, Birmingham, Kansas City en Oklahoma City.
Op een paar corridors na vallen de files in Houston, San Diego, Dallas, Minneapolis, Milwaukee, Detroit, Atlanta en St. Louis ook nog wel mee vergeleken met bijvoorbeeld de Randstad, Paris of London.
In de Randstad is geen enkele stad ruim opgezet voor autoverkeer, mijn idee is dat daardoor snelwegverbredingen nauwelijks zinvol zijn, ze zorgen er slechts voor dat de steden nog sneller vol kunnen lopen met verkeer, waardoor de gemiddelde reistijdwinst minimaal is. Maargoed nogmaals, als duidelijk aangegevan kan worden waarom het in bepaalde gebieden in de VS wel werkt, laat ik me graag alsnog overtuigen. Voorlopig heb ik alleen het tegendeel bewezen gezien.
-
- 2x4 autosnelweg
Het Amerikaanse gridmodel kan daarbij een rol spelen. In een grid zijn vaak meerdere mogelijkheden om van A naar B te rijden, waardoor het verkeer zich kan spreiden. In Europa ligt dat lastiger en moet al het verkeer over dezelfde weg. Dat leidt sneller tot files.
-
- Moderator
De intensiteiten zijn in de door mij genoemde voorbeelden vaak lager. De meeste van dat soort steden hebben relatief veel suburban job centers en intensiteiten zijn op dat soort snelwegen zo tussen de 100.000 en 150.000 mvt/etmaal, wat met 2x3 - 2x4 nog wel af te handelen is. Echt brede snelwegen met meer dan 2x5 rijstroken zijn ook in de VS relatief zeldzaam, in de meeste stedelijke gebieden is 2x4 de max, maar eea is afhankelijk van het snelwegenpatroon. Ook speelt mee dat Amerikaanse afritten vaak vloeiender, en niet zelden in een knooppuntvorm zijn vormgegeven. Rotondes zijn zeldzaam, en al helemaal bij afslagen. Grote kantorenlocaties worden ook vaak met meerdere afslagen bediend.
-
- 4x5 autosnelweg
Wat hier ook speelt in tegenstelling tot de VS is de rommelige ruimtelijke ordening, ofwel de bebouwingsdichtheid: De Randstad is geen stad, maar eigenlijk ook weer wel. Het hangt er dus een beetje tussenin. Je krijgt het nooit gestroomlijnd met wegverbredingen, maar te diverse kernen liggen nét tever van elkaar voor een hele hoge OV-frequentie zoals je in de genoemde steden wel tegenkomt.
Eigenlijk is de Randstad een ruimtelijke blunder. Bereikbaarheid kun je vergroten door a) werkgelegenheid naar andere delen van het land te verhuizen (nog goedkoper ook qua grond) en b) te stoppen met door blijven bouwen.
Eigenlijk is de Randstad een ruimtelijke blunder. Bereikbaarheid kun je vergroten door a) werkgelegenheid naar andere delen van het land te verhuizen (nog goedkoper ook qua grond) en b) te stoppen met door blijven bouwen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net