Onlangs gekochte atlas of kaart

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Albaufstieg »

^^
Die manier van papierbesparing is inderdaad enigszins jammer.
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Palance »

Limburg staat er toch gewoon op? :dontknow:
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1616
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Victor »

Albaufstieg schreef:^^
Die manier van papierbesparing is inderdaad enigszins jammer.
Dat is niet heel bijzonder, werd vaker gedaan... de ANWB deed het ook met hun 1:200000 kaarten (Noord, Midden en Zuid Nederland).

Waar ik zelf wel vraagtekens bij zet is de hoek waaronder ze het kompas plaatsen... alsof de kaart een stuk gedraaid moet worden, maar volgens mij is de kaart goed geörienteerd...
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43259
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Vinny »

Ik heb wel een wandkaart van Nederland waar Limburg niet verdwenen is naar de inzet. Ook half België staat dan gelijk op de kaart :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1616
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Victor »

^^ Ook een groot stuk Duitsland dan? Of hebben ze die ruimte toch anders benut... (meestal bij zo'n kaart) :)
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Palance »

Dat krijg je met die irritante aanhangsels :duck:

Op oude kaarten van Joegoslavië werd Macedonië ook nog wel eens eraf gehakt en in een inzet getoond.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Chris »

Hoe zouden ze Chili op een papieren kaart zetten? :p
Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 11458
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Willem »

^^ Heel veel kolommen maken?
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 18190
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen

Bericht door Kaaiman »

Gewoon een wc-rol. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 32778
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: A15xA29

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Palance »

De WChili-kaart dus :)
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Egbert
expressweg
Berichten: 3360
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Egbert »

Middenpeelweg (N277) zie ik ook gestippeld staan? Is slecht te zien omdat het enigszins wazig is.
En ook leuk: de A2-passage Weert staat er al ingepland en was het laatste stukje dat daar gebouwd werd terwijl het stuk naar Leende niet ingetekend staat.
Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Albaufstieg »

^^
Is inderdaad matig te zien door de slechte kwaliteit van de foto, ik heb helaas nog geen betere fotoapparatuur. De Middenpeel weg staat volgens mij rood gestippeld ingetekend tussen Ysselsteyn en Maasbree. Dit is echter geen huidige Rijksweg, waardoor ik die niet in mijn lijstje had opgenomen.

RW 73 sloot trouwens aan op de RW 2 nabij Grathem, in plaats van bij Maasbracht.
Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10462
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Rotterdam

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Mark »

Het was lang de bedoeling dat de A73 op de westoever van de Maas zou komen in plaats van de oostoever. Op 2 maart 1995 besloot het kabinet voor westoever, maar op 4 maart 1995 is er onder druk van de Tweede Kamer toch voor de oostoever gekozen.
Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Gerhard »

Ik heb een wegenkaart van Trans Karpatië (1:250 000) gekocht. Misschien ga ik daar volgend jaar heen. Ik ben al wegen aan het bekijken op Google Maps en aan het lezen op internet. Mocht het doorgaan dan wil ik vanaf Malbork via Hrebenne naar Lviv en dan naar de Karpaten. En anders in 2017.
Andere kaarten en een boek over dat gebied zullen deze week worden bezorgd.
Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Gerhard »

"Deze week" werd dus vorige week. 6 maanden later dus.
O.a. zat er in de envelop een kaart van de stad Khust, een Carpathians Tourist Map 1:300000, een reisgids in het Engels en een Tourist Information Map van 1:315000. Prijs per stuk van 97 cent tot 1,5 euro :top: Het laten opsturen kostte meer.
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door marcel »

Bij Steven Sterk in Amsterdam heb ik onlangs een aantal topografische atlassen 1:25000 gekocht (alleen Limburg hadden ze toen niet)
https://ramsj.nl/?s=topografische+atlas ... pe=product

Helaas gaat die winkel in Februari sluiten:
https://ramsj.nl/ramsj/
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Rene »

^^
De blauwe serie of de groene serie ?

(De groene heb ik destijds compleet gekocht in één keer - inmiddels zijn de kaarten een mooi 'tijdsbeeld' wegens verouderd...
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8318
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Wesso »

Dat is wel effe beter dan de 1:50.000 kaarten uit de ANWB Topografische Atlas van 2002 (die bij het ter perse gaan soms al sterk verouderd waren).

Helaas willen de pagina's van ramsj.nl niet laden. Kan ik ook online bestellen?
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door waldo79 »

@Wesso: er is een webwinkel, het lijkt me dat je het assortiment on-line kunt bestellen.
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door marcel »

Rene schreef:De blauwe serie of de groene serie ?
Toen ik er was hadden ze van Noord-Brabant alleen de groene. Ik had liever de (nieuwere) blauwe gehad omdat de A50 daar waarschijnlijk in staat.
Van Gelderland heb ik wel de nieuwe.
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8318
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Wesso »

In de webshop zie ik alleen de groene atlassen voor € 5,00. Die zijn dus ouder als ik het goed begrijp.
Ik zie er toch vanaf, want op http://www.topotijdreis.nl zijn de meest recente 1:25.000 kaarten te vinden.
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door marcel »

Ik probeer een kaart van Amsterdam die ik onlangs gekocht heb te dateren.

De basis is precies deze kaart:
http://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank ... 0100000232
maar zonder de ingetekende trams in zwart.
De tramlijnen komen echter grotendeels met die zwarte lijnen overeen, alleen staan ze in rood zoals op deze kaart (maar een beetje anders, geen rondjes waar een lijn eindigt).
Er staat achterop een lijst van tramlijnen die precies overeenkomt met de lijst van 1945 volgens Wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdam ... se_periode
maar op de kaart staan bovendien 2 en 17 (vanaf 1947 volgens die site) maar geen 18, en ook nog een 26, die ik hier gevonden heb:
http://www.amsterdamsetrams.nl/lijnen/l ... schiedenis lijn 26
Er staat niets van J Smulders bij. De prijs is f 1,25.

Al met al kom ik tot de conclusie dat de kaart waarschijnlijk uit 1947 is.
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Rene »

De straatnamen in de Rivierenbuurt zijn in elk geval vooroorlogs: de Noorder- en Zuider Amstellaan, Amstelstraat, etcetera.
Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 11351
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Rein »

Ergens tussen 1939 en 1948 in ieder geval.

Het Bos en Lomerplein is ontworpen in 1939 en staat op de kaart ingetekend, maar lijkt gezien de kleurstelling nog niet helemaal gereed. Andere straten in die omgeving die op de kaart staan ingetekend zijn nooit aangelegd (zoals de Max Havelaarweg en de Piet Paaltjensweg).

Later dan 1948 kan het in ieder geval niet zijn. De Multatuliweg (die later is verdwenen en vervangen door de A10 west) is nog niet als zijnde gereed ingetekend. Deze weg ging medio 1948 open.
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door marcel »

Mijn kaart is in ieder geval nieuwer, de Euterpestraat is veranderd in Gerrit van der Veenstraat.
Maar ik denk dat het een en ander niet goed was bijgewerkt.

Overigens had ik al een Falkplan kaart uit 1947 die ik nu ik meer over de tramlijnen gevonden heb beter kan dateren.
NB Op mijn site staat 1945 als schatting, ik zal dat wel een keer updaten.
Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Gerhard »

Vorige maand heb ik van een kennis een travel map van Armenia gekregen. Hij is uit 2011. Er staan wereldklokken op en een 2D stadsplan van Yerevan.
Op de andere zijde staat ook een afstandentabel. Er staat nergens een schaal bij. De nieuwprijs was 1000 Dram.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Hajo »

Een week of twee geleden aangeschaft: ADAC Reiseatlas Deutschland 2018 / 2019.

Opvallend: bij een aantal wegen die als "in aanleg" worden aangegeven, staat geen openingsdatum of -jaar. En zeker deze bij het nieuwe vliegveld van Berlijn: "Eröffnung noch offen". :roll:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
nickdh
autoweg
Berichten: 1692
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door nickdh »

^^ zu hoffen* ;)
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door marcel »

Gisteren heb ik deze kaart gekocht:
https://i.ebayimg.com/00/z/zy0AAOSwIPZdBXPb/$_58.JPG
(niet op Ebay - ik vond deze afbeelding ter illustratie)

Aangezien de Vrije zone Triëst erop staat, maar nog geen SS nummers vanaf 141, schat ik de datum 1948.

Verder o.a. een Wanderatlas St. Gallen Nord van 1933.
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5920
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door marcel »

Gisteren heb ik de Autofahrer-Atlas Berlin gekocht. Het bijzondere is dat er verkeersborden in staan, niet alleen snelheidsbeperkingen maar veel meer:

Afbeelding

Die doodlopende weg borden vind ik wat overdreven, dat zie je zo ook wel.
Ook die verplichte rijrichting bij de afrit Siemensdamm vind ik overbodig, en bij andere opritten hebben ze dat ook niet.