Onlangs gekochte atlas of kaart
Moderator: Moderatoren
-
- Secretaris
Re: Onlangs gekochte atlas of kaart
Een verkeersbord teveel? Halemweg dan! 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x2 autosnelweg
Ik heb weer eens een oude kaart van Nederland gekocht, 'Holland' van de ANVV.
Bijzonderheden:
Snelwegen staan in Nederland (vrij modern) als dubbele rode lijnen met geel ertussen aangegeven. In Duitsland en België echter als een dikke rode lijn.
Er staan E nummers op, maar geen N nummers. Het is de oudste kaart van Nederland met E nummers die ik heb.
In België staan alle namen in het Nederlands, bijv. Vloesberg, Lessen en Rukkelingen-op-den-Jeker, waar ik allemaal nog nooit van gehoord had.
Maar bij 's-Hertogenbosch staat wel Bois le Duc (omdat de kaart mede bedoeld is voor buitenlanders).
Een aantal opmerkelijke spellingen in Duitsland, deels gewoon fouten (huidige spelling tussen haakjes)
Ulsen (Uelsen)
Üdem (Uedem)
Calcar (Kalkar)
Kettwich (Kettwig)
Neuwerk (Nieukerk)
St Tonis (St Tönis)
De snelweg Eindhoven - Helmond staat al in bouw, op een iets noordelijkere route. En Nuenen wordt zonder e gespeld als Nunen.
Verder is de snelweg Brussel-Gent in bouw langs Wambeek, i.p.v. de rechtstreekse route. Bovendien nog een bypass van Asse (gespeld als Assche).

Er staat helaas geen datum op maar mijn schatting is 1957, vanwege enerzijds de E nummers, en Oostelijk Flevoland is nog in aanleg (was 1957 klaar). Verder houdt de A7 (toen rijksweg 43) op bij Tijnje (doortrekking was 1958) en staat op de stadskaart van Eindhoven nog de Broekseweg, waar in 1957 de Montgomerylaan gebouwd is.
De A4 Aachen - Köln ontbreekt geheel, maar dat moet gewoon een fout zijn, ook omdat zelfs het vooroorlogse stuk bij Heumar ontbreekt.
De A50 Zwolle-Apeldoorn op de oude route

De A27 Utrecht - Maartensdijk al in bouw, terwijl die pas in 1971 klaar was.

A32 en N354 in bouw, terwijl de N354 (volgens de Wegenwiki) pas in 1992 tot de A32 verlengd is.

Bijzonderheden:
Snelwegen staan in Nederland (vrij modern) als dubbele rode lijnen met geel ertussen aangegeven. In Duitsland en België echter als een dikke rode lijn.
Er staan E nummers op, maar geen N nummers. Het is de oudste kaart van Nederland met E nummers die ik heb.
In België staan alle namen in het Nederlands, bijv. Vloesberg, Lessen en Rukkelingen-op-den-Jeker, waar ik allemaal nog nooit van gehoord had.
Maar bij 's-Hertogenbosch staat wel Bois le Duc (omdat de kaart mede bedoeld is voor buitenlanders).
Een aantal opmerkelijke spellingen in Duitsland, deels gewoon fouten (huidige spelling tussen haakjes)
Ulsen (Uelsen)
Üdem (Uedem)
Calcar (Kalkar)
Kettwich (Kettwig)
Neuwerk (Nieukerk)
St Tonis (St Tönis)
De snelweg Eindhoven - Helmond staat al in bouw, op een iets noordelijkere route. En Nuenen wordt zonder e gespeld als Nunen.
Verder is de snelweg Brussel-Gent in bouw langs Wambeek, i.p.v. de rechtstreekse route. Bovendien nog een bypass van Asse (gespeld als Assche).
Er staat helaas geen datum op maar mijn schatting is 1957, vanwege enerzijds de E nummers, en Oostelijk Flevoland is nog in aanleg (was 1957 klaar). Verder houdt de A7 (toen rijksweg 43) op bij Tijnje (doortrekking was 1958) en staat op de stadskaart van Eindhoven nog de Broekseweg, waar in 1957 de Montgomerylaan gebouwd is.
De A4 Aachen - Köln ontbreekt geheel, maar dat moet gewoon een fout zijn, ook omdat zelfs het vooroorlogse stuk bij Heumar ontbreekt.
De A50 Zwolle-Apeldoorn op de oude route
De A27 Utrecht - Maartensdijk al in bouw, terwijl die pas in 1971 klaar was.
A32 en N354 in bouw, terwijl de N354 (volgens de Wegenwiki) pas in 1992 tot de A32 verlengd is.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik denk dat de kaart van veel latere datum is alleen dat ze volstrekt verouderde bronnen hebben geraadpleegd. En dat ze alleen de Vlaamse naam hebben voor plaatsen in Wallonië suggereert ook wel dat ze de kaartenbak hebben open getrokken waar alleen de Nederlandstalige namen in staan. In België ligt dat wat gevoelig; zulke dingen moet je dubbelchecken. En dan nog gaat het wel eens fout; toen ik me met de Belgische plaatsnamendatabase bezig hield had het algoritme de taallabels door elkaar gehaald en ze moesten handmatig teruggekoppeld worden. Lekker handigEr staat helaas geen datum op maar mijn schatting is 1957, vanwege enerzijds de E nummers, en Oostelijk Flevoland is nog in aanleg (was 1957 klaar).

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Wegnummerfotograaf

Laatst gewijzigd door harry op zo 20 jun 2021, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Volgens mij betekenen die stippellijnen vaak alleen “gepland”. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat er iets van rijksweg 27 is gebouwd in het verlengde van de Waterlinieweg.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- autoweg
-
- 4x5 autosnelweg
Ik had Vloesberg ook niet in mijn hoofd als faciliteitengemeente. Toch wat weggezakt die Belgische vakkennis

-
- 2x2 autosnelweg
Volgens de legenda is het in bouw. Maar kaartenuitgevers zijn vaak veel te optimistisch over de bouw van wegen. Zo heb ik bijv. een atlas uit 1965 waar de A6 Amberg - Pfreimd in bouw is (geopend in 2008).
-
- expressweg
Dat zou zelfs voor Duitse begrippen redelijk lang zijn 
Maar het valt me op dat er kaarten van de jaren '50-'60 zijn, die nieuwe wegenplannen redelijk optimistisch ingetekend hadden. De nieuwere kaarten zijn vaak al accurater (jaren '80 en later), met natuurlijk ook wel redelijke bloopers erin.

Maar het valt me op dat er kaarten van de jaren '50-'60 zijn, die nieuwe wegenplannen redelijk optimistisch ingetekend hadden. De nieuwere kaarten zijn vaak al accurater (jaren '80 en later), met natuurlijk ook wel redelijke bloopers erin.
-
- 4x5 autosnelweg
Kaartenmakers zijn niet optimistisch, ze publiceren gewoon met de door de wegbeheerder verstrekte verwachte openingsdatum 

-
- Moderator
Wel gaaf de rw50 op het oude tracé 

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- stadsweg
Vandaag bij de plaatselijke kringloopwinkel o.m. een oude Falkplan van Nederland kunnen scoren. Jaar van uitgave: 1973 (schatting). De kaart zit gevouwen in een compact paars mapje gemaakt van plastic.
Gek genoeg géén enkel wegnummer, óók geen E-nummers, ook niet in de kaartdelen van Duitsland en België. Enkele opvallende zaken aan geplande wegen op deze kaart:
RW02: 's-Hertogenbosch - Eindhoven, oude tracé via Schijndel en Son naar Eindhoven-noord
RW03: Amstelveen-oost
RW06: Emmeloord - Groningen, via Steenwijk en Oosterwolde
RW14: Rotterdam-Hillegersberg - Denk Haag, via Bergschenhoek, Pijnacker en Leidschendam, aansluitend op wat we nu kennen als de N14. startend in het verlengde van de A16. Of is dit een oude RW16-variant? Was het idee van de stamweg toen al terzijde geschoven?
RW19: Dinteloord - Putte, oude tracé ten oosten van Woensdrecht langs
RW50: Apeldoorn - Zwolle, via oude tracé
RW50: doortrekking vanaf knp Joure tot aan RW32
RW75: Valburg - Weert, via Oss, Veghel, Eindhoven-oost en dwars over de Strabrechtse Heide
En tenslotte nog een geplande weg die ik op Topotijdreis (deels) ook al eens op oude kaarten heb zien staan, maar niet goed weet welke dit had moeten worden: de weg begint bij knp Grijsoord (RW12-RW75 dus in die tijd) en loopt dan als het verlengde van diezelfde RW75 in noordwestelijke richting via Otterlo en Kootwijkerbroek naar Nijkerk, het zuidelijke deel van Flevoland in tot aan de dijk ten noordoosten van het huidige Almere.
Was het idd ooit het plan om RW75 zo ver naar het noordwesten door te trekken?
Kortom een hoop lol voor mijn € 0,50
EDIT: ik heb geen account bij een hostingsite, dus helaas geen plaatjes. Wie echter interesse heeft, kan mij een PB sturen, dan mail ik je met plezier de gevraagde plaatjes.
Gek genoeg géén enkel wegnummer, óók geen E-nummers, ook niet in de kaartdelen van Duitsland en België. Enkele opvallende zaken aan geplande wegen op deze kaart:
RW02: 's-Hertogenbosch - Eindhoven, oude tracé via Schijndel en Son naar Eindhoven-noord
RW03: Amstelveen-oost
RW06: Emmeloord - Groningen, via Steenwijk en Oosterwolde
RW14: Rotterdam-Hillegersberg - Denk Haag, via Bergschenhoek, Pijnacker en Leidschendam, aansluitend op wat we nu kennen als de N14. startend in het verlengde van de A16. Of is dit een oude RW16-variant? Was het idee van de stamweg toen al terzijde geschoven?
RW19: Dinteloord - Putte, oude tracé ten oosten van Woensdrecht langs
RW50: Apeldoorn - Zwolle, via oude tracé
RW50: doortrekking vanaf knp Joure tot aan RW32
RW75: Valburg - Weert, via Oss, Veghel, Eindhoven-oost en dwars over de Strabrechtse Heide
En tenslotte nog een geplande weg die ik op Topotijdreis (deels) ook al eens op oude kaarten heb zien staan, maar niet goed weet welke dit had moeten worden: de weg begint bij knp Grijsoord (RW12-RW75 dus in die tijd) en loopt dan als het verlengde van diezelfde RW75 in noordwestelijke richting via Otterlo en Kootwijkerbroek naar Nijkerk, het zuidelijke deel van Flevoland in tot aan de dijk ten noordoosten van het huidige Almere.
Kortom een hoop lol voor mijn € 0,50

EDIT: ik heb geen account bij een hostingsite, dus helaas geen plaatjes. Wie echter interesse heeft, kan mij een PB sturen, dan mail ik je met plezier de gevraagde plaatjes.
-
- Voorzitter
-
- Voorzitter
Volgens mij is dat meer een RW30-plan, al heeft het nooit in de Rijkswegenplannen gestaan. Wel in het Structuurschema Hoofdwegennet 1966, maar daar stond wel meer luchtfietserij in.Teetje schreef: ↑ma 12 jul 2021, 16:58En tenslotte nog een geplande weg die ik op Topotijdreis (deels) ook al eens op oude kaarten heb zien staan, maar niet goed weet welke dit had moeten worden: de weg begint bij knp Grijsoord (RW12-RW75 dus in die tijd) en loopt dan als het verlengde van diezelfde RW75 in noordwestelijke richting via Otterlo en Kootwijkerbroek naar Nijkerk, het zuidelijke deel van Flevoland in tot aan de dijk ten noordoosten van het huidige Almere.
Op andere kaarten staat deze weg ook wel, al loopt de weg hier naar Amsterdam. Op weer andere kaarten loopt de weg naar Purmerend en verder, over waar de N244 nu loopt:

-
- 2x4 autosnelweg

-
- Secretaris
Voor Grijsoord - Otterlo is destijds kennelijk wel het tracé door de minister vastgelegd, want het tracé staat ingetekend op topografische kaarten uit die tijd. Dat deed men in de regel alleen wanneer het tracé vastgesteld was.
-
- Voorzitter

-
- Secretaris
Vermoedelijk ongeveer zo concreet als rijksweg 80 en vele andere rijks- en provinciale wegen in die tijd: het tracé in detail uitgewerkt op papier om in andere ingrepen (wegen, kanalen, ruilverkavelingen) alvast voorbereidingen te kunnen treffen, zoals het knooppuntontwerp afstemmen op doortrekking.

-
- 2x2 autosnelweg
De nieuwe stijl van de ADAC atlas (gebaseerd op de Generalkarte) bevalt mij niet zo. Vooral hoe ze nu de steden aangeven:

Zo is er een relatief groot gebied waar je de wegen niet kunt zien.
Ter vergelijking een oude atlas:

Zo is er een relatief groot gebied waar je de wegen niet kunt zien.
Ter vergelijking een oude atlas:
-
- autoweg

-
- 2x3 autosnelweg
Die andere plaatsnamen zijn ook een slagje groter en hebben een onrustig lettertype.
If it ain't broke, don't fix it...
If it ain't broke, don't fix it...
-
- verkeersader
Ik vind het ook niet mooi / duidelijk, maar misschien is het zo beter leesbaar voor slechtzienden?
Het beeld is wel iets rustiger.
Het beeld is wel iets rustiger.
-
- Moderator
Er staat wegdegelijk een umlaut, alleen valt die half buiten het zwarte kader

-
- autoweg

-
- Moderator
Ah, zo kan je het ook lezen inderdaad 

-
- 2x3 autosnelweg
Wegdegelijkheid kennen ze niet in Duitsland, behalve van de Nederlanders.

-
- 2x2 autosnelweg
Vandaag heb ik voor het eerst dit jaar kaarten gekocht.
Op de kaart van Spanje van 1972 viel mij op hoe ze de veren naar Mallorca aangeven: dit staat op een inzet maar ze laten de lijnen gewoon doorlopen:

Op de kaart van Spanje van 1972 viel mij op hoe ze de veren naar Mallorca aangeven: dit staat op een inzet maar ze laten de lijnen gewoon doorlopen:
-
- 4x5 autosnelweg
Ik heb vandaag de 2 delen gekocht van het Bosatlas Puzzelboek. Het zijn puzzels (van Denksport), waarbij je bepaalde woorden moet invullen, maar gebaseerd op topografie, geografie, algemene kennis en vooral kaarten (recente én oude).
Ook zijn er puzzels er vragen als:In welke stad ligt het vliegveld met die naam of Uit welke Nederlandse stad komt dit merk.

Twee van de vele puzzels.

Er wordt geadverteerd met “Voor wie van kaarten, atlassen én puzzelen houdt”.
Leuk tijdverdrijf denk ik zo
Ook zijn er puzzels er vragen als:In welke stad ligt het vliegveld met die naam of Uit welke Nederlandse stad komt dit merk.

Twee van de vele puzzels.

Er wordt geadverteerd met “Voor wie van kaarten, atlassen én puzzelen houdt”.
Leuk tijdverdrijf denk ik zo

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Ik had hem ook al eerder zien liggen maar vandaag pas besloten om die 2 delen te kopen. Een beetje Sinterklaas spelen voor mezelf dus. 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net