Onlangs gekochte atlas of kaart

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Km357
2x2 autosnelweg

Re: Onlangs gekochte atlas of kaart

Bericht door Km357 »

De reliëfkleuren doen me terugdenken aan de kaarten uit de basisschool.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Het is dan ook afgeleid van het leermateriaal uit het primair onderwijs.
mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas »

Wat leuk! Ik ben te weinig in echte winkels geweest de afgelopen 2 jaar zie ik al. Tijd voor een bezoekje.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Rein schreef: za 28 mei 2022, 18:46 ^^ die ligt al een tijdje in de winkel. Althans ik heb hem vorig jaar van Sinterklaas gehad (waarbij ik zelf de inkooppiet was voor dit grandioze cadeau :woop: ).
Die zijn er inderdaad al een tijdje. Ik heb beiden cadeau gekregen, deel 1 heb ik vorig jaar in juni al meegenomen op vakantie. Die is dus zeker al een jaar uit.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Palance schreef: za 28 mei 2022, 17:53 Ik heb vandaag de 2 delen gekocht van het Bosatlas Puzzelboek.
Grappig, op dezelfde dag heb ik het Engelse equivalent daarvan gekocht:
Afbeelding
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Grappige fout in een AZ atlas: hoe moeilijk kan tellen eigenlijk zijn?
Afbeelding
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Zal wel een overgang van zomerkilometers op winterkilometers zijn :lol:
Victor
autoweg

Bericht door Victor »

^^ Iemand heeft gedacht: beide schalen moeten op 3 uitkomen, anders klopt het niet
Durashift
expressweg

Bericht door Durashift »

Onlangs bij de Bruna, in de uitverkoop, de ANWB wegenatlas Nederland 2021 gekocht.
Sinds tijden dat ik weer eens in een (recente) wegenkaart keek. Mij viel op dat op de kaarten in die wegenatlas de windturbines zijn ingetekend. Dan wordt je toch weer op de feiten gedrukt dat er in bepaalde gebieden wel heel veel op één rijtje staan. :nahzeg:
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Ik heb dit besteld: AA Road Atlas Britain 2024 :woop:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik heb editie 2015 daarvan en die is echt top. Fijne schaal en lay-out; en vind het op Britse kaarten ook altijd wel fijn als primary routes en primary destinations op de een of andere manier ook groen op de kaart staan. Als Brits instituut doet de AA dat uiteraard (en dat snelwegen dan ook maar in het blauw moeten: het zij zo).

Editie 2015 gaat komende zomer weer mee. Met het tempo waarin in de Britse wegenbouw dingen lopen, heb ik niet het idee dat ik een nieuwe versie nodig heb…
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

^^ Het is inderdaad een fijne atlas, eentje waar ook B-roads en kleinere weggetjes op staan. Heb 'm inmiddels ontvangen, tevreden mee. :)
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Mijn favoriet is de Philip's trucker atlas. Voordeel is dat daar de op- en afritten duidelijk op staan. Britse atlassen hebben vaak alleen rondjes ook op vrij grote schaal.
Afbeelding
Het was mij niet opgevallen dat er zelfs wat straatnamen op staan, dat zie ik nu pas op dit fragment. Maar het zijn er wel heel weinig.

Ik heb ook de AZ, die ook op- en afritten toont op wat kleinere schaal. En natuurlijk nog talloze andere atlassen en inmiddels bijna heel Engeland 1:50000, en zelfs al een groot deel 1:25000 ...
kees
expressweg

Bericht door kees »

In de Atlassenserie van Paul Brood en Martin Berendse is zeer recent de Historische Wegenatlas uitgekomen. Daar kwam ik vanochtend achter en ben in mijn lunchpauze maar even op de fiets gesprongen.
Het behandelt n vogelvlucht de ontwikkelingen banger infrastructuur in Nederland van millennia voor de jaartelling tot nu.
23 april hebben ze hierover een lezing gehouden in Culemborg, maar die was helaas buiten mijn blikveld.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Geen kaart die ik zelf bezit, maar gezien bij de AGAB meeting: de DTV Junior Reiseatlas 1976.
Merk op dat de Kreisafkortingen in grotere letters staan, bijv. PI = Pinneberg en MZG = Merzig.

Foutje: A28
Afbeelding

Ik wist niet dat de A1 tussen Trier en Saarbrücken oorspronkelijk de A48 was. Mijn atlas uit hetzelfde jaar heeft nummer 1.
Afbeelding

A53 en A580, mijn atlas heeft ook 580 maar geen 53. Ik heb dat nummer wel op een andere kaart. Geen idee of dat ooit echt op borden heeft gestaan.
Afbeelding

Nog een foutje (denk ik): 923
Afbeelding
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Op één van de kaarten die ik in Engeland gekocht heb zie ik 'Vente en France exclusivement', rechtsboven net als dit (mijn kaart is van dezelfde serie, ook 1948)
Afbeelding
Dat had ik nooit eerder gezien.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Een aantal interessante dingen op een Michelin-kaart van 1967, gekocht in Engeland.

De B381! Ik kan er niets over vinden.
Afbeelding
Het enige deel van de nieuwe B10 dat hier in bouw is, is in werkelijkheid nooit gebouwd.
Verder nog 'Nr. 272' i.p.v in een rechthoek, kennelijk vergeten de stijl aan te passen voor dit ene nummer.

Enkelbaanse A45: ook dit kan ik niet verifieren
Afbeelding

Bij Wiesbaden: de A643 als enkelbaanse weg? Ook dit klopt volgens mij niet.
Afbeelding
En verder de A66 naar het westen in bouw, maar ook nog een aftakking naar de B42, uiteraard onzin.
JuwaA35
stadsweg

Bericht door JuwaA35 »

marcel schreef: zo 25 mei 2025, 11:05 De B381! Ik kan er niets over vinden.
Het is ook best wel vervelend dat men in Duitsland na de afwaardering / overdraging van een Bundesstraße naar Landes- / Kreisstraße, men een nieuw wegnummer gebruikt welke totaal niet lijkt op (of gelinkt is aan) het oude wegummer, in tegenstelling tot Frankrijk en België (dat laatste betreft de 1985-hernummering).

Ik bedoel hiermee dat het meer bevestigend zou zijn als dat nieuw wegnummer bijvoorbeeld ten minste eindigt op de laatste twee cijfers als het voormalige Bundesstraße-wegnummer (in dit geval bijv. B 381 > L x81)

Dit geldt trouwens ook voor een afwaardeering in de zin van door een andere (nieuwe) drecijferige Bundesstraße te laten lopen over wat vroeger een tweecijferige Bundesstraße was.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

marcel schreef: zo 25 mei 2025, 11:05 Een aantal interessante dingen op een Michelin-kaart van 1967, gekocht in Engeland.

De B381! Ik kan er niets over vinden.
Ik heb een aantal oude Duitse kaarten uit de jaren '50 en '60 bekeken op landkartenarchiv.de en kan het nummer daar op geen enkele kaart vinden. De B38 loopt er wel in de buurt, maar die loopt van Landau via Ingenheim naar Bad Bergzabern.
Enkelbaanse A45: ook dit kan ik niet verifieren
Kan ik nergens op een kaart vinden, maar het is niet uit te sluiten dat dit een kortstondige fase is geweest voordat de weg volledig werd opengesteld.
Bij Wiesbaden: de A643 als enkelbaanse weg? Ook dit klopt volgens mij niet.

En verder de A66 naar het westen in bouw, maar ook nog een aftakking naar de B42, uiteraard onzin.
Nee. Weliswaar was de ring van Mainz als Kraftfahrstraße gepland, en oorspronkelijk als B262 aangelegd op een smaller profiel dan een volwaardige Autobahn, maar wel van het begin af aan met gescheiden rijbanen. De Schiersteiner Brücke is nooit enkelbaans geweest. En die aftakking naar de B42 vind ik ook nergens op Duitse kaarten terug.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Geen onlangs gekochte kaart, maar past hier het beste.

In de Michelin atlas viel mij op dat je bij de gaatjes een deel niet kunt zien:
Afbeelding
Het was mij eerder niet opgevallen, en ik vroeg mij af of dat vroeger ook zo was. Niet dus, in 2007 kon je dit nog allemaal lezen:
Afbeelding

Het gekke is dat ze geen vierkante millimeter papier besparen, want beide atlassen zijn precies even groot. Jammer.
Ger81
autoweg

Bericht door Ger81 »

Ai... dat is lelijk zeg.
Ubi volentia est, via est
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Ik heb eergisteren weer een Michelin atlas van Frankrijk gekocht.
Ze hebben allerlei uitvoeringen, en ik heb de goedkoopste uitgave genomen, met opgedrukte prijs 13,95. Ik betaalde zelfs maar 13,25, in de winkel waar ik meestal naartoe ga als in in Frankrijk een kaart wil kopen.
Er staan wat minder stadskaarten in, maar die heb ik toch al in elke andere atlas en er verandert nauwelijks iets.
Het is verder de normale kaart 1:200000, en het is zelfs een voordeel dat het geen ringband is, dan heb je niet dat probleem dat ik hierboven liet zien.

In Nederland is alleen de standaardvariant te koop voor 21,95.

Ik heb ook nog Spanje en Portugal gekocht, voor 18,95, een veel kleiner verschil met Nederland (ook 21,95).