[R004] Ombouw R4-oost
Moderator: Moderatoren
-
- 2x5 autosnelweg
Re: [R004] Ombouw R4-oost
Precies zoals je zegt Chris. DAt is ook exact mijn ervaring.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x4 autosnelweg
In tegenstelling tot de vergunningen ter hoogte van Zelzate werd de omgevingsvergunning voor de ombouw van de R4-Oost op het andere gedeelte wel volledig goedgekeurd. Meer info: https://r4wo.be/nieuwsberichten/vergunn ... -oostakker en meer info over de plannen hier: https://r4wo.be/zone-sint-kruis-winkel-oostakker
Knooppunt Moervaart-noord wordt hier een van de grootste blikvangers: https://static1.squarespace.com/static/ ... ord_deel+1
Knooppunt Moervaart-noord wordt hier een van de grootste blikvangers: https://static1.squarespace.com/static/ ... ord_deel+1
-
- 2x4 autosnelweg
-
- autoweg
Waarom geen bypasses? Lijkt me nogal voor de hand liggend op zo’n locatie. Kun je misschien wel de helft van het verkeer van de rotonde af halen.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Er zijn inderdaad geen bypasses, maar de meeste turbopleinen hebben dat niet. Er zijn maar drie lichtfases, waarvan de afslaande richtingen telkens twee fases groen licht krijgen, dus de meerwaarde van bypasses is dus gering. Het zou bovendien veel extra ruimte innemen en nog een invoegstrook naar de hoofdweg (die de meerwaarde qua capaciteit al voor een stuk zou tenietdoen).
-
- 2x4 autosnelweg
Het deeltraject langs Zelzate wordt nu ook officieel niet meegenomen bij de ombouw van de R4. Meer info: https://www.hln.be/zelzate/officieel-he ... ~a8d0b786/
-
- expressweg
Is de krant nou zo laat met het bericht of zijn er daadwerkelijk nog acties geweest sinds nov 2021?
https://r4wo.be/nieuwsberichten/geen-ve ... r4-zelzate
Lezend in dit artikel zijn de benodigde aanpassingen van de N423 plus de R4 naar de E34/E17 allemaal tegengehouden. Precies weer de logica die ik niet wil snappen (De logica van "doorgaand verkeer weg van de Kanaalstraat" snap ik wel, maar daarvoor zal toch echt de situatie tussen de grens en de E34 aangepast moeten worden)
https://r4wo.be/nieuwsberichten/geen-ve ... r4-zelzate
Lezend in dit artikel zijn de benodigde aanpassingen van de N423 plus de R4 naar de E34/E17 allemaal tegengehouden. Precies weer de logica die ik niet wil snappen (De logica van "doorgaand verkeer weg van de Kanaalstraat" snap ik wel, maar daarvoor zal toch echt de situatie tussen de grens en de E34 aangepast moeten worden)
-
- autoweg

Volledig artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05/05 ... n-zelzate/R4 wordt volledig heringericht, behalve in Zelzate: "Jammer dat Vlaanderen geen alternatief voorziet"
In Zelzate zal de R4 blijven zoals ze is en dat vindt het gemeentebestuur jammer. De R4 wordt binnenkort volledig heringericht tussen Gent en Zelzate, maar de gemeente Zelzate had zich verzet tegen de plannen, omdat die de leefbaarheid op haar grondgebied in het gedrang zou brengen. De gemeente vroeg om een alternatief, maar dat komt er niet. De ringweg in Zelzate blijft dus als vanouds.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- autoweg
"Ik mag wel hopen dat het gewest en Vlaanderen hun verantwoordelijkheid nemen en een parallel traject opstarten voor onze gemeente. Er waren financiële middelen voorzien voor Zelzate in dat project, die centen kan men nu reserveren voor een nieuw dossier." En dat nieuwe dossier moet er zo snel mogelijk komen voor Meuleman. "Ik hoop dat het gewest en Vlaanderen geen 10 jaar zullen wachten, tot het huidige dossier is gerealiseerd."
Ik zie de eerste twintig jaar geen grote zaken gebeuren op dat stuk R4. Hoogstens wat kleinere ingrepen voor de verkeersveiligheid.
Wie zaait zal oogsten...
Ik zie de eerste twintig jaar geen grote zaken gebeuren op dat stuk R4. Hoogstens wat kleinere ingrepen voor de verkeersveiligheid.
Wie zaait zal oogsten...
-
- autoweg
Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220523_93229624Nieuw verkeerslicht moet kruispunt veiliger maken, maar staat… pal op fietspad
Later dit jaar wordt het fietspad langs de Kanaalstraat in Zelzate enkele meters opgeschoven. De aannemer liet nu al een paal voor een nieuw verkeerslicht plaatsen… pal in het midden van de fietsstrook.
Fietsers die langs de R4/Kanaalstraat richting Zelzatebrug rijden, letten maar beter extra goed op. Het kruispunt met de Westkade en de Vredekaai krijgt nieuwe verkeerslichten en de Kanaalstraat wordt versmald, met drie meter brede ‘middeneilanden’ om voetgangers veiliger te laten oversteken. Het fietspad verschuift drie meter richting de grote parking.
Maar nu al plaatste een aannemer de palen voor de verkeerslichten, waarvan eentje midden op het fietspad. En dat zorgt voor onveilige toestanden, zeker aan de Vredekaai waar veel vrachtwagens van Rain Carbon buitenrijden.
Vrees voor files
Dat de verkeerslichten de veiligheid van het kruispunt sterk zullen verhogen, daar twijfelt niemand aan. Maar toch vreest men grote files, zeker als de brug een tijd heeft opengestaan voor de scheepvaart en er een lange rij voertuigen richting Gent of het centrum komt gereden. De nieuwe lichten in combinatie met die aan de Grote Markt/Havenlaan, 200 meter verder, zou die verkeersstroom weleens zwaar kunnen hinderen.
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x2 autosnelweg
Ik zou het zelf nooit beter kunnen hebben uitvoeren, uiteraard was dit de beste oplossing. 

-
- 2x3 autosnelweg
Een verkeerslicht voor enkele maanden op een andere locatie zetten om die dan weer te verplaatsen zou neerkomen op verspilling van belastinggeld. Dan is het beter om de werken toch te laten uitvoeren en enkele maanden met deze vreemde situatie te zitten in afwachting van de herinrichting van de weg en het definitieve wegprofiel.
-
- expressweg
Zie ik dat goed op de achtergrond dat er LED-armaturen zijn bevestigd op de oude betonnen mast (derde paal)?
Verder valt mij op dat de gehele VRI-paal geel is.
Verder valt mij op dat de gehele VRI-paal geel is.
-
- 2x2 autosnelweg

Als het een galgmast betreft, maakt men tegenwoordig een flink stuk van de paal mee geel. Je ziet het aan de vorm, galgen hebben ronde palen.
-
- 2x3 autosnelweg

Al denk ik dat het normaal is dat de hele mast gekleurd wordt, het licht moet er nog aan bevestigd worden en de mast zelf ook (die wordt er over geschoven waardoor een deel al bedekt is). Zie onderstaand voorbeeld:
-
- 2x3 autosnelweg
Ik ben eens gestopt om te kijken:

Binnenkort wellicht verleden tijd:

Klopt, er zijn twee ledarmaturen bevestigd op de betonnen paal. Het ziet er niet uit. Maar ik denk dat segment oude betonmasten geen lang leven meer beschoren is. Het wordt steeds meer een bonte verzameling van allerlei palen en armaturen. Een indicatie dat ze er niet veel moeite meer in steken en het op de lijst staat om binnenkort vervangen te worden.

Binnenkort wellicht verleden tijd:

-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
De turborotonde aan de R4 ter hoogte van de Eurosillo's is officieel open.
Het is goed dat er geleidingslijnen aanwezig zijn, want het voelt toch niet zo overzichtelijk aan, eerder als een asfaltvlakte. Al moeten de wegwijzers nog geplaatst worden, die zullen het hopelijk wat duidelijker maken.
Overigens ben ik niet in een keer door kunnen rijden, het tweede licht was rood voor mij. Dus het staat toch krap afgesteld. Ik snap ook niet goed waarom het eerste licht een volle lens is en het tweede licht pijlen.
De snelheid is beperkt tot 50 komende.

Een belangrijk minpunt is ook dat het verkeerslicht voor de afslagstrook richting Zelzate komende van Destelbergen in een bocht waardoor dat niet echt zichtbaar is. Het verkeerslicht hebben ze gelukkig voor de brugpijler geplaatst, maar dat blijkt dus niet voldoende. Ik heb hier nog een (slechte) foto waar je goed kan zien dat het verkeerslicht voor de afslagstrook dus compleet onzichtbaar is:

Het is goed dat er geleidingslijnen aanwezig zijn, want het voelt toch niet zo overzichtelijk aan, eerder als een asfaltvlakte. Al moeten de wegwijzers nog geplaatst worden, die zullen het hopelijk wat duidelijker maken.
Overigens ben ik niet in een keer door kunnen rijden, het tweede licht was rood voor mij. Dus het staat toch krap afgesteld. Ik snap ook niet goed waarom het eerste licht een volle lens is en het tweede licht pijlen.
De snelheid is beperkt tot 50 komende.

Een belangrijk minpunt is ook dat het verkeerslicht voor de afslagstrook richting Zelzate komende van Destelbergen in een bocht waardoor dat niet echt zichtbaar is. Het verkeerslicht hebben ze gelukkig voor de brugpijler geplaatst, maar dat blijkt dus niet voldoende. Ik heb hier nog een (slechte) foto waar je goed kan zien dat het verkeerslicht voor de afslagstrook dus compleet onzichtbaar is:

Laatst gewijzigd door Alfa op zo 29 mei 2022, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
Vind je dat het eerste licht een pijl moet hebben, of juist het tweede licht een volle lens?
Het eerste licht kan in ieder geval geen pijl naar links hebben. Anders rijden mensen echt linksaf waar het tegemoetkomende verkeer rijdt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Ik vroeg me gewoon af waar het onderscheid vandaan kwam. In beide gevallen ben je verplicht rechtdoor te rijden. Al geldt bij het tweede verkeerslicht dat je zeker niet naar rechts kan omdat daar tegemoetkomend verkeer is (dat is bij het eerste licht niet zo). Wellicht is dat de reden?
-
- 2x2 autosnelweg
Wanneer men slechts 1 richting uit kan, opteert men liever voor volle lenzen. Die blijven nog steeds beter zichtbaar.
-
- zandpaadje
Snap dat verschil ook niet echt. Vind de pijlen op het wegdek ook verwarrend, met die ronde naar links die geschilderd is. Waarom niet gewoon rechtdoor zetten. Niemand kent zo'n pijl of wat het wil zeggen, ik zou het ook niet weten. Ik zou denken dat er een rotonde is, maar dat zou betekenen dat je twee keer rechts moet afslaan, terwijl het juist twee keer rechtdoor is. De voorsorteerborden zie ik niet zo goed op de foto hoe erg de pijlen daarop zijn.
Mensen die daar eenmalig gaan passeren gaan mogelijks verkeerd rijden als er niemand anders voor hen rijdt denk ik. Ik weet tijdens de werken een tijdje geleden dat mijn ouders daar eenmalig passeerden, en ik zat in de wagen als passagier, en ze panikeerden toen omdat ze vooraan stonden aan de lichten (vanuit Zelzate richting Destelbergen) en niet wisten waar ze moesten rijden in het donker. Heb toen de tijd dat het licht op rood stond genomen om aan te wijzen waar ze gingen moeten rijden. En dat zag er iets gelijkaardigs uit. Ik denk als ze daar nog eens passeren en die asfaltvlakte zien dat het opnieuw paniek gaat zijn.
Mensen die daar eenmalig gaan passeren gaan mogelijks verkeerd rijden als er niemand anders voor hen rijdt denk ik. Ik weet tijdens de werken een tijdje geleden dat mijn ouders daar eenmalig passeerden, en ik zat in de wagen als passagier, en ze panikeerden toen omdat ze vooraan stonden aan de lichten (vanuit Zelzate richting Destelbergen) en niet wisten waar ze moesten rijden in het donker. Heb toen de tijd dat het licht op rood stond genomen om aan te wijzen waar ze gingen moeten rijden. En dat zag er iets gelijkaardigs uit. Ik denk als ze daar nog eens passeren en die asfaltvlakte zien dat het opnieuw paniek gaat zijn.
Laatst gewijzigd door joep op za 28 mei 2022, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- zandpaadje
Mm, ik heb nog eens teruggekeken in dit topic naar de originele render met betere kwaliteit dan degene laatst gepost hierboven. De pijl is dan toch dezelfde als op de render. Geen idee dan waarom voor zo'n rotondepijl gekozen is, het is toch echt wel 2x rechtdoor dat er gereden moet worden, niet 2x rechtsaf, dus dat klopt niet. Gelukkig zijn er nog de blauwe pijlen met verplichte rijrichting en de belijning.
-
- 2x2 autosnelweg
In Limburg waar men al langer (semi) turborotondes kent, zijn die pijlen op het wegdek al langer ingeburgerd. Ze worden ook gebruikt in schetsen van het AWV.

-
- autoweg

Dit plaatje is uiteraard één van de afgewerkte (turbo)rotondes van Kampenhout-Sas.
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x2 autosnelweg

Klopt, de afbeelding dient vooral om aan te geven dat het concept van turborotondes en de bijhorende wegmarkeringen niet uit de lucht komen vallen.
-
- expressweg
De turborotonde op de N60 in Gent bestaat toch ook al verschillende jaren, alleen heb je hier dus ook niet de speicfieke 'turbotrontonde' pijlen geleiding, ze hier aanbrengen zou ook niet slecht zijn.
-
- autoweg

Heb je het over 'De Sterre'? Daar kunnen de pijlen mbt turborotonde er zeker bij, maar de bewegwijzering aldaar vind ik toch ondubbelzinnig/goed:
https://www.google.be/maps/@51.0252117, ... 384!8i8192
De bewegwijzering in Kampenhout vind ik een pak onduidelijker/slechter:
https://www.google.be/maps/@50.9541049, ... 384!8i8192
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be