Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe
Moderator: Moderatoren
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » za 20 aug 2005, 18:15
-
Ds79m
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Ds79m » za 20 aug 2005, 18:31
Persoonlijk vind ik dat deze borden er niet mooi uitzien. Het lijkt meer op een digitaal voorbeeldschetsje van hoe het zou moeten worden. Niet mijn smaak in elk geval.
De toevoeging Frankrijk vind ik trouwens ook niet handig. Als er nou 1 grensovergang was geweest, maar in dit geval lijkt me Perpignan een veel betere keuze.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
Via
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door Via » za 20 aug 2005, 18:52
Mooie foto's!
Maar de bewegwijzering vind ik helemaal niet duidelijk, twee lettertypes, vage aanduidingen, verschillende kleuren. Dan is Frankrijk toch een stuk beter.
-
Mark
- Forumbeheerder
Bericht
door Mark » za 20 aug 2005, 19:10
Hele mooie foto's :toppie:
Om eerlijk te zijn, ik vind die nieuwe Spaanse borden ronduit lelijk. Die erg grote pijlen kunnen iets minder en ik vind dat ze dicht moeten. Ook vind ik dat de letters erg dicht opelkaar staan, nogal 'bij elkaar geperst'.
En dit moet ik kunnen begrijpen als ik er met 120 km/h voorbij scheur?
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » za 20 aug 2005, 19:18
Mark schreef:
En dit moet ik kunnen begrijpen als ik er met 120 km/h voorbij scheur?
Beetje veel wegnummers, ja...

-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » zo 21 aug 2005, 11:22

Hoe is het mogelijk?! Buitenlandse doelen op Spaanse borden. De control city is gelukkig (?) nog steeds França. Zo ken ik de Spanjaarden weer ...
Opvallend trouwens om wel Perpinya op de borden te zien staan, maar niet Tolosa, de Catalaanse vertaling van Toulouse. Kennelijk houdt men zich toch nog een klein beetje aan de internationale regels, maar acht men zich gerechtigd om Perpinya op de borden te zetten, omdat dat ook als vertaling op het plaatsnaambordje van Perpignan verschijnt.
Verder: ik ben geen fan van het Spaanse lettertype. Vind het te smal. Het lettertype van de "Redesign"-borden in Barcelona al helemaal. Open pijl zal me daarentegen wat boeien. Als onderdeel van die Redesign-campagne verschijnt nu ook in Spanje het centrum-symbool op de borden. Je kunt zo langzaamaan gaan spreken van een in Europa breed geaccepteerd symbool.
Wederom prima foto's, trouwens !
-
Chris
- Moderator
Bericht
door Chris » zo 21 aug 2005, 11:42
Hoe is het mogelijk?! Buitenlandse doelen op Spaanse borden. De control city is gelukkig (?) nog steeds França. Zo ken ik de Spanjaarden weer ...
Ja die borden staan los van de gewone afstandsborden. Overigens zijn het er niet veel, een stuk of 6 ongeveer. Maar over die control city: als ik zo'n bord op de AP7 zie zou ik toch zeggen dat La Jonquera de control city is en niet Franca-Francia. Allebei belachelijke control "cities" als je mij vraagt. Doe dan gewoon Perpinya/Perpignan.
Overigens kan ik nou niet zeggen dat ik die groene kleur bij Barca nou vreselijk lelijk vindt.
Let ook op het soort van DRIP:

-
N342
- autoweg
Bericht
door N342 » zo 21 aug 2005, 14:38
Chrizz schreef:zo'n bord op de AP7 zie zou ik toch zeggen dat La Jonquera de control city is en niet França-Francia. Allebei belachelijke control "cities" als je mij vraagt. Doe dan gewoon Perpinya/Perpignan.
Volgens mij kunnen we in Nederland Nieuweschans, De Lutte, Beek, Gennep, Bocholtz, Eijsden, Stein, Eersel, Galder, Woensdrecht/Ossendrecht ook wel tot control cities gaan uitroepen.
Dacht toen ik de foto eerst zag dat het afgeplakte bestemming waren.
Overigens ligt Badalona niet langs de B-20, maar langs de C-31 (het ligt dan ook niet ten noorden van Barcelona, maar langs de kust in de richting van de Costa Brava.)
-
Charles
- stadsweg
Bericht
door Charles » ma 22 aug 2005, 14:19
Mooie foto's, toevallig ben ik de afgelopen weken ook over een groot deel van de getoonde snelwegen gereden. Persoonlijk vind ik de bewegwijzering wel redelijk ogen, wat ik mooi vind is dat voor het wegtype een aparte kleur wordt gebruikt; witte tekst op een blauwe achtergrond betekent altijd dat het om een autosnelweg (autopista) of expressweg (autovia) gaat. Ook worden alternatieven voor de tolwegen steeds consequent aangegeven, ook op de tolwegen zelf, zoals je ook op de bovenstaande foto's van de C-32 ziet.
Chrizz schreef:Zowel het woord Sortida en het woord Salida worden gebruikt voor een afslag.
Klopt, "salida" is Spaans en "sortida" is
Catalaans, de taal die o.a. in Catalonië, Pais Valencià en Andorra wordt gesproken. Blijkbaar verlopen de vertalingen niet overal even vlekkeloos, want hier en daar merk je vaker dat Spaanse en Catalaanse woorden op de borden door elkaar worden gebruikt. Iets wat bij plaatsnamen echter prima lijkt te gaan, let maar eens op Girona en Vilanova. In Baskenland wordt m.i. daarentegen minder aandacht geschonken aan het
Baskisch – de Keltische taal die daar gesproken wordt. Zo is Donostia gewoon aangegeven als San Sebastián en Bilbo als Bilbao.
Groet, Charles