Kudowa-Słone 804 kilometer.

Moderator: Moderatoren
Krijg je daar desondanks de bandenslijtage geen lakschade o.i.d. van? Steenslag lijkt me nogal makkelijk op gravelwegen.Chris schreef:Op goed onderhouden gravelwegen kan je tegen de 100 rijden.
Heb ik in de buurt van Kraków al eens meegemaakt. Erg apart inderdaad. Heb het in Slowakije ook nog wel gezien, alhoewel daar de huizen niet echt luxe meer waren.Chris schreef:Gravelwegen komen in Polen - behoudens bospaadjes - eigenlijk niet voor, behalve in sommige buitenwijken (contrast: luxe huizen en zandwegen).
Mijn wegenatlas van Letland (Mazais Latvijas autoceļu atlants), ook van uitgeverij Jāņa sēta, uitgave 2011, bevestigt wat Chris zegt: ik zie veel onverharde wegen op de kaart staan. Aangezien deze discussie over de grenzen van Polen gaat, is de opmerking van Chris wel interessant, maar natuurlijk ook een beetje bezijden het onderwerp…Chris schreef:
"Met name in Letland zijn veel regionale wegen nog onverhard."
Een Russisch visum kan je via een reisorganisatie vrij makkelijk krijgen, zonder zelf ervoor naar de ambassade of consulaat te moeten lopen. Als je je reis optijd plant valt het qua kosten ook nog wel mee, maar goedkoop is het inderdaad niet: ca. €100 kost een toeristenvisum (double-entry) als je het 'relaxed' wilt laten regelen (incl. uitnodiging). Spoedaanvragen zijn wel flink duurder met prijzen tot de €300 als je het binnen 48 uur nodig hebt.MotelMioveni schreef:De kortste weg tussen Gdańsk of Elbląg in Polen en Nida of Klaipėda in Litouwen zou via Kaliningrad zijn, maar het visum voor Rusland is duur en lastig te verkrijgen. Rusland is bovendien op de meeste groene kaarten doorgestreept, zodat voor de doortocht een aparte autoverzekering nodig is en dus ligt het toch meer voor de hand om om de exclave Kaliningrad heen te rijden (of er omheen te varen, maar dat past niet bij deze discussie die vooral over de landgrenzen van Polen gaat).
Volgens mij kun je het (of moet je het zelfs) gewoon per post opsturen.SnarfFlevoland schreef:![]()
Dan moet je wel dichtbij een ambassade of consulaat wonen, aangezien voor mij anders de reiskosten hoger uitvallen dat het zelf regelen.
Dat klopt, en het visum zelf is ook niet goedkoper. Wel is het makkelijker zelf te regelen en heb je geen uitnodiging nodig, die voor normale visa wel verplicht is.Overigens lijkt dat 72 uur visum voor Kaliningrad weinig goedkoper dan een toeristenvisum als je verder toch zelfstandig met de auto op pad gaat. Ook zo'n 72 uur visum moet je via een (door Rusland) erkende reisorganisatie regelen. Je kunt niet zomaar spontaan aan de grens komen opdraven voor zo'n 72 uur visum.
Volgens mij kan dat zelfs binnen 3 werkuren als je alle benodigde gegevens bij elkaar hebt.Gerhard schreef:Het toeristenvisum kan je pas 3 maanden van te voren aanvragen.
Volgens de informatie van de website van de Russische ambassade in zowel Nederland als Duitsland moet je een afspraak maken en ter plaatse je aanvraag indienen en later ter plaatse je visum afhalen. Dat vind ik zelf iets teveel van het goede.Coen Tunnel schreef:Volgens mij kun je het (of moet je het zelfs) gewoon per post opsturen.
Bij welke maatschappij is jouw auto verzekerd, Frans? Kan ik mijn auto daar ook verzekeren? Of moet ik MotelMioveni dan eerst van witte nummerplaten uit het Sauerland laten voorzien?Snarf Flevoland schreef:
Verder staat op mijn groene verzekeringskaart Rusland (en Turkije) niet doorgekruist.
In 2008 heb ik geprobeerd om vooraf te achterhalen of ik een groene kaart kon krijgen waarop Rusland niet is doorgehaald, maar 90% van de reacties was:"Wacht maar tot u de groene kaart in huis heeft"Snarf Flevoland schreef verder ook nog:
Heb er bij het afsluiten van m'n autoverzekering totaal niet extra op gelet
AllSecur Deutschland. Geen idee of de dochteronderneming in Nederland hetzelfde beleid toepast.MotelMioveni schreef:Bij welke maatschappij is jouw auto verzekerd, Frans? Kan ik mijn auto daar ook verzekeren? Of moet ik MotelMioveni dan eerst van witte nummerplaten uit het Sauerland laten voorzien?
Wat betreft Georgië weet ik dat je geen verzekering aan de grens kunt kopen. Bekenden van mij die vanuit Duitsland naar Georgië zijn gereden hebben daar zonder verzekering rondgereden. Wat betreft Armenië konden ze wel gewoon aan de grens een verzekering kopen (Turkije overigens ook als het op je groene kaart is doorgestreept). Verder werd in Zuid-Ossetië kennelijk dat geaccepteerd wat in Rusland geaccepteerd wordt, aangezien het gebied grotendeels onder Russische controle staat.Coen Tunnel schreef:Als ik bijvoorbeeld met de auto naar Mauritanië, Kazachstan of Georgië zou rijden, of vanaf Iran de boot naar Dubai zou nemen met de auto?
Nee, ik heb namelijk ook Allsecur. Rusland en Iran staan niet op het verzekeringsbewijs of de groene kaart.SnarfFlevoland schreef:AllSecur Deutschland. Geen idee of de dochteronderneming in Nederland hetzelfde beleid toepast.MotelMioveni schreef:Bij welke maatschappij is jouw auto verzekerd, Frans? Kan ik mijn auto daar ook verzekeren? Of moet ik MotelMioveni dan eerst van witte nummerplaten uit het Sauerland laten voorzien?