[PL] Grensovergangen van Polen

Moderator: Moderatoren

Bongo
verkeersader

Re: grensovergangen van Polen

Bericht door Bongo » wo 18 nov 2009, 13:17

Ik heb zelf eens de grensovergang Uzhgorod - Vysne Nemecke (SK, E50) gebruikt (heeft dus eigenlijk niet meer zovelle met Polen te maken, maar ok). Ik kan me niet meer precies herinneren hoe lang het duurde, maar zeker niet meer dan anderhalf uur in beide richtingen. Ik zat wel in een Oekraïens busje, misschien dat dat nog uitmaakt.

Ook heb ik een keer de trein van Kiev naar Przemysl in Polen genomen. Als ik het me goed herinner, was alleen de Oekraïnse pascontrole direct bij de grens en de Poolse pascontrole was op het station in Przemysl.

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » do 19 nov 2009, 3:01

Ik denk niet dat het uitmaakt welk kenteken, als er betaald wordt duurt het korter. Anders wacht je de maximale tijd...dus het zal rustig zijn geweest :)

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 24 dec 2009, 15:00

This truck driver jumps the queue. Niet zo netjes, zo zegt hij zelf ook, maar tijd is geld.
Het filmpje is aan een drukke Pools/Oekraïense grensovergang gemaakt.
Link

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » do 24 dec 2009, 16:05

Lekker lange rijen. Ik vraag me af hoe dat geregeld gaat worden tijdens Euro 2012. Dat toernooi gaat voor zeer veel extra personenvervoer zorgen over deze grens. Het is te hopen dat er dan een paar stukjes snelweg af zijn bij de grens (S17, A4) zodat daar de files opgevangen kunnen worden. Nog steeds lijkt het me niet erg prettig om eerst naar Wrocław te moeten, vervolgens naar L'viv en daarna naar Warszawa voor een wedstrijd. Dat is toch twee keer 6 uur wachten. Ze zullen toch echt iets efficiënter moeten gaan werken lijkt me.
Kijk voor leuke foto's op: http://www.panoramio.com/user/833451
Mijn Flickr account vind je hier

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » do 24 dec 2009, 16:38

Daar zijn ook vliegende brigades voor, volgens de UA'ers. Door tijdelijke extra capaciteitsvergroting denken ze het aan te kunnen. Er waren nog wat andere maatregelen,maar ik weet niet meer precies wat dit inhoudt.

Ik las ook wat over toetreding van UA tot schengen, maar dat zal naar mijn idee niet mogelijk zijn binnen 2 jaar.

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » do 24 dec 2009, 16:48

Nee, dat lijkt me zeker niet. Het duurt ook nog wel even voordat ze in de EU zitten. Het lijkt mij bovendien dat veel Oekraïners maar al te graag de EU in willen.

Luchtverkeer is zeker mogelijk om het te ontlasten, maar dat zullen ze dan wel goed moeten organiseren. Veel voetbalsupporters zullen de auto verkiezen boven het vliegtuig, omdat je dan je eigen vervoer hebt, en als je met het vliegtuig gaat ben je weer afhankelijk van het OV of van een huurauto. Bovendien is het goedkoper om met je eigen auto te gaan.

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » do 24 dec 2009, 19:00

Veel Europeanen zouden kiezen voor de auto, maar daar buiten lijken mij vooral op de trein (wat in UA zeker een goed alternatief is) aangewezen.
De volumes van mensen buiten Europa, die dus niet aangewezen zijn op eigen vervoer maar OV, zullen niet groot zijn.

Het lijkt me dat deze uitdaging van een niet eerder vertoonde omvang is.

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » do 24 dec 2009, 19:23

Aangezien het hier om Euro 2012 gaat zal 99% van de bezoekers uit Europa komen, wat dus hoogstwaarschijnlijk voor problemen gaat zorgen. Alhoewel, er gaan tegenwoordig zoveel kaartjes naar rijke sponsoren, dat de vliegtuigen wel overvol zullen zitten :shoot:

Toen de Champions League finale in Moskou was, een paar jaar geleden, werd de visumplicht tijdelijk afgeschaft, en kon je op vertoon van je toegangskaartje en je paspoort Rusland in. Dat schijnt prima gewerkt te hebben, en het scheelde veel werk voor de Russen. Stel je eens voor, 20.000 Engelsen die allemaal tegelijk een Russisch visum nodig hebben :rofl2: Hier is dat niet echt van toepassing, aangezien er voor Oekraïne geen visumplicht meer is. Maar als ze de hoeveelheid papiertjes en stempeltjes aan de grens tijdelijk flink kunnen reduceren, dan zal het verkeer aan de grens veel makkelijker doorstromen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 dec 2009, 17:01

Azerbeidzjan heeft op die manier ook ooit de visumplicht versoepeld voor Duitsers die een voetbalwedstrijd tussen Azerbeidzjan en Duitsland bij wilden wonen. Uitnodiging was niet nodig, als men maar 'Fussballspiel' op het visumformulier invulde.

Daarnaast zal een groot deel per trein worden afgewikkeld en kunnen er natuurlijk soepeler grenscontroles komen bij de EU-grenzen tussen Oekraïne en Polen, Slowakije, Hongarije en Roemenië. Vorig jaar ontstonden bij de Zwitserse grenzen immers ook nauwelijks problemen toen daar het EK was.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 25 dec 2009, 22:07

Zwitserland hoort bij Schengen en is daarnaast omsloten door EU-gebied. Bovendien is de welvaart daar vergelijkbaar (of zelfs hoger) dan in de EU. Voor de Oekraine geldt dat allemaal niet.
De EU zal soepeler grenscontroles wel tegenhouden uit angst voor illegale zaken en personen die de grens naar het westen overgaan.

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » vr 25 dec 2009, 22:42

Willem schreef:Zwitserland hoort bij Schengen

Met het EK 2008 was schengen nog niet ingegaan. 15 december 2008 ging het pas in.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 dec 2009, 23:03

Inderdaad, vorig jaar waren er gewoon nog grenscontroles, want Zwitserland was geen Schengenland. Mijn vriendin en ik zijn vorig jaar tijdens het EK nog naar Basel gegaan; bij de grenspost in het Badischer Bahnhof werd iedereen gecontroleerd en van sommigen werd de bagage zelfs gecontroleerd.

Timon91
stadsweg

Bericht door Timon91 » vr 25 dec 2009, 23:40

Voor Zwitserland hoefde je geen onduidelijke formuliertjes in te vullen, identificatie was genoeg. Als er slechts steekproefsgewijs bagage gecontroleerd werd lijkt mij het alsnog veel minder dan aan de Oekraïense grens, waar (naar mijn weten) bij bijna iedereen in de kofferbak gekeken wordt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 dec 2009, 23:46

Wat ik begrepen heb van mensen die per trein er naar toe reizen valt het voor westerlingen in ieder geval mee. Inreisformulier moet inderdaad ingevuld worden (maar goed, dat hebben meer landen, ook in het Europa ten westen de voormalige Sovjetunie) maar ook dat zou je tijdelijk kunnen opschorten. Scheelt ook de nodige tijd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 25 dec 2009, 23:52

Coen Tunnel schreef:Inderdaad, vorig jaar waren er gewoon nog grenscontroles, want Zwitserland was geen Schengenland. Mijn vriendin en ik zijn vorig jaar tijdens het EK nog naar Basel gegaan; bij de grenspost in het Badischer Bahnhof werd iedereen gecontroleerd en van sommigen werd de bagage zelfs gecontroleerd.
En tegenwoordig staat er nog steeds gewoon controle langs de grens. Het Schengen akkoord heeft weinig tot niets veranderd aan de grens. Officieel hoeven ze geen paspoort meer te vragen, maar ze mogen evengoed je bagage blijven controleren. En je moet ook goederen blijven aangeven en importeren. Het Schengen akkoord gaat pas echt nut uithalen als Zwitserland bij de EU gaat horen, maar dat zie ik de aankomende 20 jaar nog niet zomaar gebeuren...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 dec 2009, 0:03

SnarfFlevoland schreef:En tegenwoordig staat er nog steeds gewoon controle langs de grens. Het Schengen akkoord heeft weinig tot niets veranderd aan de grens. Officieel hoeven ze geen paspoort meer te vragen, maar ze mogen evengoed je bagage blijven controleren. En je moet ook goederen blijven aangeven en importeren.
Nee, Schengen geldt voor vrij verkeer van personen en goederen. Wat je voor persoonlijk gebruik meeneemt hoef je dus niet aan te geven, wat vroeger wel moest als je bijvoorbeeld meer dan 1 slof sigaretten meenam.
Het Schengen akkoord gaat pas echt nut uithalen als Zwitserland bij de EU gaat horen, maar dat zie ik de aankomende 20 jaar nog niet zomaar gebeuren...
Dat dachten we drie jaar geleden van IJsland ook. Inmiddels zijn ze kandidaat-lid en treden ze mogelijk al in 2011 toe tot de Unie. Vergeet niet dat Zwitserland al heel veel Europese regelgeving heeft geïmplementeerd - het verdrag van Schengen is daar slechts een deel van. Vergeet ook niet dat je in Zwitserland steeds meer en meer met euro's kan betalen. In Basel kan het overal, zelfs de kaartjesautomaten voor de bus werken met zowel franken als euro's. Maar ook verder in het binnenland kan het vaak (Davos bijvoorbeeld). De EU is de belangrijkste handelspartner van Zwitserland, zowel voor import als export. Zwitserland trad ook pas in 2002 toe tot de Verenigde Naties; dat sluit een toekomstige toetreding tot de EU niet uit. Weliswaar zal nu nog een meerderheid van de Zwitsers tegen zijn; in 2001 stemde immers 77% van de bevolking in een referendum tegen het EU-lidmaatschap, maar zo'n opinie kan snel omslaan als het bijvoorbeeld slecht gaat met de economie (zie IJsland).

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » za 26 dec 2009, 0:38

Coen Tunnel schreef:
SnarfFlevoland schreef:En tegenwoordig staat er nog steeds gewoon controle langs de grens. Het Schengen akkoord heeft weinig tot niets veranderd aan de grens.
Nee, Schengen geldt voor vrij verkeer van personen en goederen. Wat je voor persoonlijk gebruik meeneemt hoef je dus niet aan te geven, wat vroeger wel moest als je bijvoorbeeld meer dan 1 slof sigaretten meenam.
Schengen heeft niet zo zeer iets te maken met het formele vrij verkeer, het is slechts een verdrag dat dit vergemakkelijkt doordat er geen paspoort-controles zijn.
Vrij verkeer is een recht dat in het EU verdrag staat (==Schengen) Zwitserland is uiteraard nog géén lid van de EU en heeft altijd het recht om mensen de toegang te ontzeggen, binnen de EU kan dit alleen onder strikte voorwaarden, wánt daar hebben we vrij verkeer van personen in een formele zin. Maar door de afspraken van Schengen is het dus mogelijk om zonder controle van personen heen en weer te reizen en de grensovergang te bespoedigen.

Bovendien maakt de controle op goederen deel uit van een ander verdrag binnen het verdrag van Maastricht (EU-akkoord), dit heeft natuurlijk te doen met invoerrechten van Zwitserland die allesbehalve onderdeel uitmaken van de Europese Economische Gemeenschap.
SnarfFlevoland schreef: Het Schengen akkoord gaat pas echt nut uithalen als Zwitserland bij de EU gaat horen, maar dat zie ik de aankomende 20 jaar nog niet zomaar gebeuren...
Daar lijkt het inderdaad wel op, maar dat heeft vooral te maken gehad al die tijd met het bankgeheim. Maar zoals we zien de laatste jaren is dat ook aan het afbrokkelen, stukje voor stukje. Dus 20 jaar, who knows? Ik ben daar niet zo zeker van. Maar ze hebben uiteraard ook de traditie van neutraliteit, deze zal ook een hoop in de weg staan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 26 dec 2009, 1:57

roebftb schreef:Daar lijkt het inderdaad wel op, maar dat heeft vooral te maken gehad al die tijd met het bankgeheim. Maar zoals we zien de laatste jaren is dat ook aan het afbrokkelen, stukje voor stukje. Dus 20 jaar, who knows? Ik ben daar niet zo zeker van. Maar ze hebben uiteraard ook de traditie van neutraliteit, deze zal ook een hoop in de weg staan.
Met het lidmaatschap van de VN in 2002 hebben ze die neutraliteit feitelijk ook opgegeven. Het was, afgezien van Vaticaanstad, het laatste algemeen erkende land dat lid werd van de VN (Kosovo en Taiwan zijn immers geen algemeen erkende landen). En door veel Europese regelgeving te implementeren kun je toch zeggen dat als ze het willen, ze binnen no-time een EU-lid kunnen worden.

Anyway, maar eens langzaamaan weer terug naar de Poolse grensovergangen...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 26 dec 2009, 14:37

A4 Zgorzelec/Görlitz

De grensovergang bij Zgorzelec / Görlitz wordt de komende dagen volledig gesloopt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

roebftb
stadsweg

Bericht door roebftb » zo 27 dec 2009, 16:31

Mooi, kan je tenminste doorrijden zonder af te remmen tot 70.

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » ma 28 dec 2009, 13:54

dat kunnen ze mooi verplaatsen naar een uit te breiden grensovergang met UA!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 29 dec 2009, 23:55

roebftb schreef:Schengen heeft niet zo zeer iets te maken met het formele vrij verkeer, het is slechts een verdrag dat dit vergemakkelijkt doordat er geen paspoort-controles zijn.
Precies! Daarom moeten alle vrachtwagens nog steeds inklaren en uitklaren bij de grens. Schengen zegt inderdaad alleen wat over de vergemakkelijking van de paspoort-controles.

Zie ook dit:
Wikipedia.nl schreef:Nadat de EU en Zwitserland op 26 oktober 2004 een overeenkomst tekenden betreffende de toetreding van Zwitserland tot het Schengengebied, volgde op 5 juni 2005 nog een referendum in Zwitserland. De Zwitserse bevolking stemde in met toetreding (54,6% voor, 45,4% tegen). Het verdrag trad voor Zwitserland echter pas op 15 december 2008 in werking als gevolg van een aantal noodzakelijke wetswijzigingen en aanpassingen die doorgevoerd moesten worden op de vliegvelden. Omdat Zwitserland geen deel uitmaakt van de Europese Economische Ruimte blijft douanecontrole op goederen echter bestaan.
roebftb schreef:Maar ze hebben uiteraard ook de traditie van neutraliteit, deze zal ook een hoop in de weg staan.
Inderdaad, en niet te vergeten de beschermde voedselketen en landbouw van Zwitserland, en andere bepaalde dingen die beschermt zijn. Dat ze meerdere EU regels gaan hanteren is logisch, aangezien ze natuurlijk afhankelijk blijven van haar omringende landen.
Coen Tunnel schreef:Wat je voor persoonlijk gebruik meeneemt hoef je dus niet aan te geven, wat vroeger wel moest als je bijvoorbeeld meer dan 1 slof sigaretten meenam.
Je moet nu nog steeds gewoon inklaren. Overigens staan er langs de grens overal nog wel douane ambtenaren, alleen zullen ze nu niet snel meer naar je paspoort vragen. Alhoewel ze voor dat Schengen akkoord het ook al weinig deden... :roll:

Uiteraard mogen ze (Schengen of niet) je paspoorten blijven vragen. Dat mag de douane of Marechaussee in Nederland ook gewoon nog steeds al ze grenscontroles houden. Bij grensovergang Bergh komen vandaag de dag nog genoeg controles voor.
roebftb schreef:Mooi, kan je tenminste doorrijden zonder af te remmen tot 70.
Haha, daar doe je het natuurlijk voor. :P
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 30 dec 2009, 21:53

De grensovergang bij Zgorzelec / Görlitz wordt de komende dagen volledig gesloopt:
Goed nieuws. Zou die grensovergang dan net zo worden als een dergelijke bij Nederland met Duitsland?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 31 dec 2009, 0:04

^^ Ik zou denken van wel...

EDL
woonerf

Bericht door EDL » zo 03 jan 2010, 21:58

Met 70 km/h doorrijden? Op dit moment moet men over allerlei parkeerplaatsen om weer op de snelweg te komen. Vind het persoonlijk jammer dat ze de grenspost slopen. Zo rond 1995 pas gebouwd en elke keer als ik daar onderdoor reed, kreeg ik flashbacks van eerdere passages van voor het Schengen tijdperk.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 07 jan 2010, 20:48

EDL schreef:Met 70 km/h doorrijden? Op dit moment moet men over allerlei parkeerplaatsen om weer op de snelweg te komen.
Valt wel mee vind ik. Het is ongeveer zo als bij Basel naar Frankrijk: zie
http://picasaweb.google.com/monterie.ro ... 6702478546
en volgende. Wel kun je inderdaad geen 70 rijden.

EDL
woonerf

Bericht door EDL » vr 08 jan 2010, 14:06

Dat zijn relatief oude foto's. De nieuwe (tijdelijke) situatie is dat men nu bij de oude vrachtverkeerspost de grens passeert.
Dus op de foto de afslag "P - urząd celny"Afbeelding

snelweg65
stadsweg

Bericht door snelweg65 » vr 08 jan 2010, 14:10

^^ het lijkt erop dat de "P" over een pictogram (vrachtwagens?) is geplakt
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

EDL
woonerf

Bericht door EDL » vr 08 jan 2010, 14:14

Dat klopt. Dit was de oude grensovergang voor vrachtverkeer. De spoorvorming is ook nog goed te zien.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 jan 2010, 19:02

Er wordt 90 miljoen euro vrijgemaakt om 5 grensovergangen met Oekraïne (met name de noordelijker grensovergangen) verder te moderniseren. In 2013 moet het aantal poorten voor personenauto's stijgen van 44 naar 91, het aantal vrachtwagenpoorten stijgen van 36 naar 57 en het aantal vrachtwagenparkeerplaatsen stijgen van 340 naar 1.000 stuks. De doorstroming aan de grens moet hiermee verbeteren. De Pools-Oekraïnse grens krijgt daarmee de modernste grensovergangen van het Schengengebied.

Het gaat om;

* Dołhobyczów - Uhrynów (DW 844)
* Budomierz - Hrusze (DW 866)
* Zosin - Ustiług (DK 74)
* Dorohusk - Jagodzin (DK 12)
* Korczowa - Krakowiec (DK 4)