[PL] Grensovergangen van Polen
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [PL] Grensovergangen van Polen
Ik vraag me af hoe dat in de praktijk gaat. Ik neem aan dat er dan enkel gecontroleerd wordt als je Polen inreist (ivm Schengen). Dan contoleren de Oekraïeners dus niet wie het land verlaat, maar dat land wil juist niet dat weerbare mannen vertrekken. En de Polen zullen wel niet de juridische mogelijkheid hebben, neem ik althans aan, om die mensen te weren om die redenen.
Ik las al eerder dat vrachtverkeer ook veel sneller door moet kunnen ivm het vervoer van graan.
Ik las al eerder dat vrachtverkeer ook veel sneller door moet kunnen ivm het vervoer van graan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
Zoals ik het lees wordt het een joint checkpoint, dus dat zou impliceren dat er één post is waar twee beambten staan. Dan doen ze dus nog steeds dezelfde dingen, alleen zonder "niemandsland" ertussen.
-
- autoweg

Ik stel me dat een beetje voor als dat grenswachten van beide landen naast elkaar in 1 hokje zitten, de ene checkt de documenten, geeft dat door aan de ander die dat door z'n eigen systeem haalt, klaar.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat is in mijn optiek geen 1-stop omdat je nog steeds 2 controles hebt. Ik vraag me dan af of je hier wel veel tijdwinst mee kan boeken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter

In de VS en Canada ligt dat nog weer wat anders, omdat die landen geen uitreiscontroles uitvoeren, ook niet op bv. luchthavens. Wel is er tussen beide landen uitwisseling van gegevens van wie de grens passeert en wordt de uitreis van de VS naar Canada dus wel geregistreerd door de Amerikanen, op basis van de informatie die ze krijgen van de Canadezen over de inreis.Chris schreef: ↑zo 22 mei 2022, 22:09 Er is aangekondigd dat Polen en Oekraïne een 'one stop' joint border control gaan invoeren op de grens.
Dit komt er op neer dat je nog maar bij één van de grensposten wordt gecontroleerd, in plaats van eerst Polen uit en dan Oekraïne in, of andersom.
In sommige landen is dit overigens al heel normaal (bijv. van VS naar Mexico of Canada).
De VS en Canada zetten derhalve ook nooit uitreisstempels in paspoorten.
Ik neem aan dat als je van Oekraïne naar Polen vliegt (zodra het Oekraïense luchtruim weer open is), je wel nog steeds een Oekraïense paspoortcontrole hebt bij het verlaten van het land.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik zit te verzinnen hoe. Als bv bij een uitreis het scannen en stempelen, laten we zeggen, 1 minuut duurt en bij het volgende loket ook dan sta je 2 minuten te wachten. Zijn het 2 stops, dan duurt het 2x1 minuten. Dus ook 2 minuten.Coen Tunnel schreef: ↑ma 23 mei 2022, 18:28 Op de grens tussen Servië en Noord-Macedonië geeft de Servische grensbeambte na het scannen en stempelen het paspoort door aan de Noord-Macedoniër die direct naast hem zit, die scant het paspoort ook, en dan krijg je hem weer terug. Gaat veel sneller dan twee separate checkpoints.
Wel is de capaciteit beter op elkaar afgestemd. Je zult dan niet zo snel hebben dat bij de uitreis 3 poortjes en bij de inreis een paar 100 meter verderop 1 poortje is. Want dan stroopt het daar op.
De enige ervaring die ik heb die in de buurt komt was Oostenrijk->Slovenië bij de Karawankentunnel, pre-Schengen. De Oostenrijkse en Sloveense politie zaten ook in 1 hok aan de Oostenrijkse kant. Alleen werd het paspoort niet doorgegeven, maar kreeg ik het van de Oostenrijkse beambte terug om het 3 meter verderop weer aan de Sloveense beambte. Dat schiet ook niet op

Kroatië en Slovenië hebben aan hun gemeenschappelijke grens geen uitreiscontrole meer, dus daar heb je wel een echte single stop.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Voor de oorlog was het nogal chaotisch aan UA kant, als ze dat hiermee tackelen en de chaos onder controle krijgen dan gaat dat denk ik wel helpen.
-
- 4x5 autosnelweg
Vorig jaar hadden wij wel degelijk dubbele controles op de wegen 228/2 tussen Ptuj en Varazdin.
-
- Voorzitter
Nou, precies dat. En ook het wegrijden en weer stoppen kost tijd. Als je maar één stopmoment hebt scheelt dat simpelweg. Ik merkte echt wel het verschil.
Dat zal dan nieuw zijn, een jaar geleden had ik nog wel dubbele controles tussen Slovenië en Kroatië en terug.
-
- 4x5 autosnelweg
Hm, ik heb dat gelezen en ook filmpjes gezien die dat bevestigen. Maar goed, dat heeft niks meer met Polen te maken.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Aan de Oekraïense kant van de grensovergang Korczowa - Krakovets is de capaciteit provisorisch uitgebreid door aparte rijen voor personenauto's te maken. Aan de Poolse kant was dit allang het geval, maar niet aan Oekraïense zijde. Door personenverkeer en vrachtverkeer te scheiden kan de capaciteit van de grensovergang voor verkeer Oekraïne uit met 50 procent verhoogd worden, er is namelijk een enorme toename van vrachtverkeer van en naar Oekraïne.

-
- Moderator
De grensovergang Lubawka met Tsjechië. Omdat dit het eindpunt van de DK5 is staat Lubawka al van ver aangegeven, ondanks dat deze grensovergang weinig betekenis heeft, het lijkt op de kaart meer dan het is, dit kom omdat het hele traject van Bolków tot Trutnov ongeschikt is voor vrachtverkeer en een beperking van 9 ton heeft.
Dit gaat straks helemaal anders worden met de bouw van de autosnelwegen S3 en D11 naar dit punt. De Poolse S3 is al bijna gereed tot de Tsjechische grens, van de D11 is echter nog niks te bespeuren. Ik vraag mij af hoe lang dit een ontbrekende schakel gaat blijven.
Er was hier een kleine grensovergang met een gecombineerde faciliteit aan de Tsjechische kant, dat is omstreeks 2009 gesloopt.
De grensovergang ligt aan de oostkant van het Reuzengebergte op zo'n 500 meter hoogte.

Border Poland - Czechia at Lubawka 02 by European Roads, on Flickr

Border Poland - Czechia at Lubawka 03 by European Roads, on Flickr

Border Poland - Czechia at Lubawka 07 by European Roads, on Flickr

Border Poland - Czechia at Lubawka 09 by European Roads, on Flickr
Dit gaat straks helemaal anders worden met de bouw van de autosnelwegen S3 en D11 naar dit punt. De Poolse S3 is al bijna gereed tot de Tsjechische grens, van de D11 is echter nog niks te bespeuren. Ik vraag mij af hoe lang dit een ontbrekende schakel gaat blijven.
Er was hier een kleine grensovergang met een gecombineerde faciliteit aan de Tsjechische kant, dat is omstreeks 2009 gesloopt.
De grensovergang ligt aan de oostkant van het Reuzengebergte op zo'n 500 meter hoogte.

Border Poland - Czechia at Lubawka 02 by European Roads, on Flickr

Border Poland - Czechia at Lubawka 03 by European Roads, on Flickr

Border Poland - Czechia at Lubawka 07 by European Roads, on Flickr

Border Poland - Czechia at Lubawka 09 by European Roads, on Flickr
-
- 2x2 autosnelweg

Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- 4x5 autosnelweg
Dit is het eerste Poolse grensbord dat ik zie waar niet het volledige Rzeczpospolita Polska op staat.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Ik heb in oktober wat foto's gemaakt op de grensovergang Harrachov - Jakuszyce, dit is de Tsjechische hoofdweg I/10 en de Poolse DK3. Dit is ook de E65, maar voor een Europese weg is deze wel bar slecht uitgebouwd, ik had me nog behoorlijk verkeken op de tijd die het kostte van de D10 in Tsjechië naar de S3 in Polen.
De grensovergang ligt op een soort van bergpas op 845 meter hoogte in het Reuzengebergte. Zowel Harrachov als het Poolse Szklarska Poręba zijn skigebieden. De bron van de Elbe ligt 8 kilometer oostelijker aan de Tsjechische zijde van de grens.
1. De grenskantoren staan er nog, maar de eigenlijke grensovergang met overkapping is al vrij snel na toetreding tot het Schengengebied in 2007 verwijderd.

Border crossing Harrachov - Jakuszyce 01 by European Roads, on Flickr
2. Een boel grensmarkeringen. Overigens rij je in deze richting Polen uit en Tsjechië in.

Border crossing Harrachov - Jakuszyce 04 by European Roads, on Flickr
3. Het Poolse grensbord met snelheden.

Border crossing Harrachov - Jakuszyce 05 by European Roads, on Flickr
4. 497 kilometer naar de Baltische Zee.

Border crossing Harrachov - Jakuszyce 06 by European Roads, on Flickr
5. Tsjechisch grensbord, een stuk overzichtelijker dan dat van Polen.

Border crossing Harrachov - Jakuszyce 07 by European Roads, on Flickr
6. Wandelroutes, met een bord dat de hoogte aangeeft.

Border crossing Harrachov - Jakuszyce 09 by European Roads, on Flickr
7. Polen in.

Border crossing Harrachov - Jakuszyce 11 by European Roads, on Flickr
De grensovergang ligt op een soort van bergpas op 845 meter hoogte in het Reuzengebergte. Zowel Harrachov als het Poolse Szklarska Poręba zijn skigebieden. De bron van de Elbe ligt 8 kilometer oostelijker aan de Tsjechische zijde van de grens.
1. De grenskantoren staan er nog, maar de eigenlijke grensovergang met overkapping is al vrij snel na toetreding tot het Schengengebied in 2007 verwijderd.

Border crossing Harrachov - Jakuszyce 01 by European Roads, on Flickr
2. Een boel grensmarkeringen. Overigens rij je in deze richting Polen uit en Tsjechië in.

Border crossing Harrachov - Jakuszyce 04 by European Roads, on Flickr
3. Het Poolse grensbord met snelheden.

Border crossing Harrachov - Jakuszyce 05 by European Roads, on Flickr
4. 497 kilometer naar de Baltische Zee.

Border crossing Harrachov - Jakuszyce 06 by European Roads, on Flickr
5. Tsjechisch grensbord, een stuk overzichtelijker dan dat van Polen.

Border crossing Harrachov - Jakuszyce 07 by European Roads, on Flickr
6. Wandelroutes, met een bord dat de hoogte aangeeft.

Border crossing Harrachov - Jakuszyce 09 by European Roads, on Flickr
7. Polen in.

Border crossing Harrachov - Jakuszyce 11 by European Roads, on Flickr
-
- Moderator
De belangrijke grensovergang Bobrowniki met Belarus sluit vanmiddag. Dit doet Polen in antwoord op de 8 jaar cel die een Poolse journalist in Belarus heeft gekregen.
https://nos.nl/artikel/2463116-polen-sl ... journalist

https://nos.nl/artikel/2463116-polen-sl ... journalist

-
- expressweg

-
- verkeersader
Weet er iemand of het als toerist nog mogelijk is om L'viv te bezoeken vanuit Oost-Polen?
Ik ga 3 weken naar Polen deze zomer waaronder een week vlakbij de grens met Oekraïne, op amper 2 uur rijden van L'viv
Rood reisadvies en risico's nemen we erbij, als de situatie verergert denken we er niet meer aan
Ik ga 3 weken naar Polen deze zomer waaronder een week vlakbij de grens met Oekraïne, op amper 2 uur rijden van L'viv
Rood reisadvies en risico's nemen we erbij, als de situatie verergert denken we er niet meer aan
*insert sarcasm here*
-
- 2x3 autosnelweg

Of je dat nu moet willen is vraag 2. Het erfgoed schijnt ingepakt te zijn, er lopen daar voor zover ik weet veel binnenlandse getraumatiseerde vluchtelingen rond, de infrastructuur ligt in stukken...
-
- 4x3 autosnelweg
Alleen wanneer is het wel een goed moment? De strijd is nogal uitzichtloos. Mij lijkt Lviv vanuit cultureel stedenschoon net zo een bezoek waard als de hele regio.
-
- stadsweg
Als je het niet aandurft met de auto kan je ook vanuit Przemysl (Polen) de trein pakken naar Lviv. Duurt een uur of anderhalf als ik het me goed herinner.
-
- Voorzitter
Er zijn inderdaad mensen die dat doen. Oekraïne is in principe niet gesloten voor toeristen.Archeopendra1234 schreef: ↑ma 13 feb 2023, 1:07 Weet er iemand of het als toerist nog mogelijk is om L'viv te bezoeken vanuit Oost-Polen?
Rood reisadvies en risico's nemen we erbij, als de situatie verergert denken we er niet meer aan![]()
Ik heb geen verhalen gehoord dat Russische visa/stempels in het paspoort een probleem zouden zijn. Ik kan me voorstellen dat er wel vraagtekens worden gezet als er bewijs is dat je na de Russische inval nog naar Rusland gereisd bent. Maar met een ouder visum kan ik me niet voorstellen dat het een probleem wordt. Ik heb zelf een Russisch visum uit 2017 in mijn paspoort, evenals stempels (zowel Oekraïens als Russisch) van de grensovergang die ik destijds heb genomen op mijn rit van Kyiv naar Voronezh. Het lijkt mij dat ik nog gewoon naar Oekraïne kan reizen. Maar goed, ik heb het niet geprobeerd. Ik heb nog wel steeds het plan om nog een keer een roadtrip naar Roemenië en Moldavië te maken, dat plan is van 2021 maar moest ik toen door een zakenreis uitstellen. Ik had toen ook gepland om via Oekraïne terug te rijden. Lviv is natuurlijk vrij veilig en nauwelijks getroffen door Russische raketten.
-
- Moderator
Die Engelse vlogger Bald and Bankrupt is na 24 februari wel de toegang tot Oekraïne ontzegd, omdat hij daarvoor veel in Rusland was geweest.
-
- 4x5 autosnelweg
Maar je zorgt wel voor broodnodige inkomsten.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Voorzitter
Dat lijkt mij dan een uitzondering, want ik had nog niet eerder van zulke gevallen gehoord. Ik maak me zelf geen zorgen; ik heb alleen een Russisch transitvisum voor 3 dagen uit 2017 in mijn paspoort, waarbij ik nota bene via Oekraïne naar Rusland ben gereisd, en dat kan ik allemaal aantonen met de stempels in het paspoort. Ik gok dat dat niet tot een weigering zal leiden als ik naar Oekraïne zou proberen te reizen.
-
- Voorzitter
Inderdaad, en hotels, ook van westerse ketens zoals bv. Ibis Styles, zijn ook nog altijd open in Lviv. Hoe gek het ook klinkt zal men vast blij zijn met wat omzet door toerisme.
-
- verkeersader
Ik had iets gelezen over een ingewikkeld Covid-beleid met een verzekering tegen ziektekosten ivm Covid...is dit nog steeds het geval en/of dekt een standaard ziekteverzekering dit sowieso?
Geen Russische stempels in mijn paspoort dus op dat vlak verwacht ik geen problemen.
Geen Russische stempels in mijn paspoort dus op dat vlak verwacht ik geen problemen.
*insert sarcasm here*
-
- Voorzitter
Dit is de regel betreffende de COVID-19-verzekering:Archeopendra1234 schreef: ↑ma 13 feb 2023, 17:04 Ik had iets gelezen over een ingewikkeld Covid-beleid met een verzekering tegen ziektekosten ivm Covid...is dit nog steeds het geval en/of dekt een standaard ziekteverzekering dit sowieso?
You must have a policy issued by a Ukrainian company or a foreign insurance company that has a representative office in Ukraine
Alles is verder hier te vinden; je kunt hier ook voor een paar euro die verzekering afsluiten: https://visitukraine.today/
Je moet ook een bewijs van volledige vaccinatie tegen COVID-19 kunnen tonen, de Nederlandse CoronaCheck-app is voldoende. Alternatief een PCR- of antigeentestresultaat.
Verder raad ik aan om te kijken wat er in het reisadvies staat: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/oekraine
-
- 2x3 autosnelweg
Ik heb ook wel gehoord van mensen met EU paspoort die binnengekomen zijn; maar ook van mensen die toch de nodige vragen kregen.Coen Tunnel schreef: ↑ma 13 feb 2023, 16:47Dat lijkt mij dan een uitzondering, want ik had nog niet eerder van zulke gevallen gehoord. Ik maak me zelf geen zorgen; ik heb alleen een Russisch transitvisum voor 3 dagen uit 2017 in mijn paspoort, waarbij ik nota bene via Oekraïne naar Rusland ben gereisd, en dat kan ik allemaal aantonen met de stempels in het paspoort. Ik gok dat dat niet tot een weigering zal leiden als ik naar Oekraïne zou proberen te reizen.
Als je het wil proberen, gewoon doen. Misschien wel proberen op te letten met het ritme van de raketaanvallen.
-
- 4x5 autosnelweg
Het blijft altijd een risico om een land te bezoeken in oorlog, zelfs in een relatief veiliger deel.
In 1992 ben ik een paar uur bij Zagreb geweest. We kwamen Kroatië bij Goričan binnen vanuit Hongarije en verlieten het land via Slovenië bij Bregana. Hoewel het een rustige periode daar was, is het toch wel een spannend moment geweest. Zagreb had al wat bombardementen mogen ontvangen. We waren toen even bij familie op bezoek die in een dorpje vlakbij het vliegveld van Zagreb woont. De wegen waren vrijwel leeg, afgezien van UN-voertuigen. En de familie wist te vertellen dat er zeker in het begin nogal eens geschoten werd bij dat vliegveld en ook rond de periode dat we er waren ‘s nachts bij ‘gunstige’ wind de gevechten van het toenmalige front te horen waren. Dat was zo’n 20 kilometer verderop.
We hebben er verder niks van de gevechtshandelingen gemerkt, maar echt lekker zit je er toch niet met de wetenschap dat het toch wel heel dichtbij was.
Destijds aan de grenzen ook geen rare vragen gehad.
In 1992 ben ik een paar uur bij Zagreb geweest. We kwamen Kroatië bij Goričan binnen vanuit Hongarije en verlieten het land via Slovenië bij Bregana. Hoewel het een rustige periode daar was, is het toch wel een spannend moment geweest. Zagreb had al wat bombardementen mogen ontvangen. We waren toen even bij familie op bezoek die in een dorpje vlakbij het vliegveld van Zagreb woont. De wegen waren vrijwel leeg, afgezien van UN-voertuigen. En de familie wist te vertellen dat er zeker in het begin nogal eens geschoten werd bij dat vliegveld en ook rond de periode dat we er waren ‘s nachts bij ‘gunstige’ wind de gevechten van het toenmalige front te horen waren. Dat was zo’n 20 kilometer verderop.
We hebben er verder niks van de gevechtshandelingen gemerkt, maar echt lekker zit je er toch niet met de wetenschap dat het toch wel heel dichtbij was.
Destijds aan de grenzen ook geen rare vragen gehad.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net