[PL] Grensovergangen van Polen

Moderator: Moderatoren

Archeopendra1234
verkeersader

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door Archeopendra1234 » di 14 feb 2023, 17:49

Coen Tunnel schreef: ma 13 feb 2023, 18:01
Archeopendra1234 schreef: ma 13 feb 2023, 17:04 Ik had iets gelezen over een ingewikkeld Covid-beleid met een verzekering tegen ziektekosten ivm Covid...is dit nog steeds het geval en/of dekt een standaard ziekteverzekering dit sowieso?
Geen Russische stempels in mijn paspoort dus op dat vlak verwacht ik geen problemen.
Dit is de regel betreffende de COVID-19-verzekering:

You must have a policy issued by a Ukrainian company or a foreign insurance company that has a representative office in Ukraine

Alles is verder hier te vinden; je kunt hier ook voor een paar euro die verzekering afsluiten: https://visitukraine.today/

Je moet ook een bewijs van volledige vaccinatie tegen COVID-19 kunnen tonen, de Nederlandse CoronaCheck-app is voldoende. Alternatief een PCR- of antigeentestresultaat.

Verder raad ik aan om te kijken wat er in het reisadvies staat: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/oekraine
Welke ziekteverzekeringen dekken dit en/of waar vind ik zulke , al is het voor een dag?
Zoals gezegd lijken de covidregels nog het grootste obstakel ironisch genoeg...
*insert sarcasm here*

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » di 14 feb 2023, 18:02

*insert sarcasm here*

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 14 feb 2023, 19:51

Volgens mij wel. Ik zou het afsluiten, een printje van de bevestiging/polis maken en dan zal het wel goedkomen.

Zorg met je auto er ook voor dat je een gedrukt exemplaar van je groene kaart mee hebt, grote kans dat ze die ook even willen zien aan de grens.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 14 feb 2023, 20:13

^^ Ik ben er alleen UA uit een keer om gevraagd. Ben wel een keer doorgezaagd over een COVID verzekering overigens.

Het kan trouwens zijn dat je wat moet doen om te registreren dat jij de bestuurder van je auto bent. Hoe dat in 2016 ging weet ik niet meer, daarna met dezelfde auto was het geen punt meer. In 2021 met een andere wagen moesten we beneden in het gebouw aan de rechterkant van de UA zijde van de grens bij Krakovets daarvoor kopieën maken. Het is wellicht handig als je alvast wat kleuren kopieën meeneemt van rijbewijs en autopapieren.

Kijk als je de grens over bent ook even hoe lang de wachtrij voor normale auto's is; als die heel lang is zou ik overwegen in Lviv te slapen (er waren/zijn veel goede opties, qua ligging bij vertrek is het Ramada aan te bevelen, volgens mij staat daar ook niks rond wat de moeite van het beschieten waard is) en de ochtend nadien vroeg naar de grens te trekken in plaats van in de avond uren te gaan staan wachten. Naar mijn ervaring worden de rijen overdag steeds langer (als je Oekraïeners daarna vraagt weten de meesten dat niet en/of willen ze dat niet weten).

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 16 feb 2023, 8:36

Archeopendra1234 schreef: ma 13 feb 2023, 1:07 Weet er iemand of het als toerist nog mogelijk is om L'viv te bezoeken vanuit Oost-Polen?
Ik ga 3 weken naar Polen deze zomer waaronder een week vlakbij de grens met Oekraïne, op amper 2 uur rijden van L'viv😁
Rood reisadvies en risico's nemen we erbij, als de situatie verergert denken we er niet meer aan 😁
Persoonlijk heb ik geen idee wat je daar op dit moment te zoeken hebt. Lviv wordt nog regelmatig bestookt met raketten, als ik de media zo lees.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 24 feb 2023, 17:08

Polen heeft de grensovergangen met Kaliningrad gebarricadeerd.

De Poolse minister van defensie zegt bij deze foto's:

We have started a preventive expansion of security measures on the border with Russia and Belarus. This is part of our defense and deterrence strategy. The first fortifications are already being placed on the border with the Kaliningrad Oblast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » vr 24 feb 2023, 18:46

^^
Ik kan ze geen ongelijk geven, al stop je hiermee uiteraard geen compleet leger dat de grens wil passeren.
Ubi volentia est, via est

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 24 feb 2023, 18:50

Het compleet sluiten van alle grenzen is natuurlijk ook om de inwoners van de oblast (Russen) het leven moeilijker te maken.
Verder is dit natuurlijk vooral voor de bühne.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 24 feb 2023, 19:04

Of angst. Al denk ik niet dat Poetin nu zo stom is om Polen binnen te gaan vallen. Dat zou zijn doodsvonnis betekenen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 24 feb 2023, 19:19

Deze locatie geomatch ik aan de DK65 bij Goldap -- ik vermoed dat deze grensovergang al niet heel erg druk is (en bovendien ligt er een groot militair oefenterrein in de buurt van deze overgang)

Daarom vrij makkelijk om te sluiten.
De Berlinka grensovergang (S22) lijkt nog wel open te zijn trouwens

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » vr 24 feb 2023, 22:17

Vinny schreef: vr 24 feb 2023, 19:04 Al denk ik niet dat Poetin nu zo stom is om Polen binnen te gaan vallen.
Ik denk het ook niet.
Aan de andere kant zou ik het ook niet uitsluiten.
Ubi volentia est, via est

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » ma 27 feb 2023, 0:51

Snelwegfreak schreef: do 16 feb 2023, 8:36
Archeopendra1234 schreef: ma 13 feb 2023, 1:07 Weet er iemand of het als toerist nog mogelijk is om L'viv te bezoeken vanuit Oost-Polen?
Ik ga 3 weken naar Polen deze zomer waaronder een week vlakbij de grens met Oekraïne, op amper 2 uur rijden van L'viv😁
Rood reisadvies en risico's nemen we erbij, als de situatie verergert denken we er niet meer aan 😁
Persoonlijk heb ik geen idee wat je daar op dit moment te zoeken hebt. Lviv wordt nog regelmatig bestookt met raketten, als ik de media zo lees.
Het is één van de mooiste steden in Oekraïne en als de mogelijkheid zich voordoet wil ik deze heel graag bezoeken.
Zoals gezegd, als de situatie verergert gaan we het risico niet nemen, als al lange tijd geen aanvallen meer voorkomen wil ik wel de kans grijpen😉
*insert sarcasm here*

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 07 mar 2023, 21:22

Een Nederlands reisbureau biedt weer reizen aan naar Lviv

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... d-oekraine

(Overigens ook naar Sint Petersburg)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 26 mei 2023, 16:53

Interessante reportage van de NOS (lengte ca. 6 minuten) over de verslechterde Pools-Russische verhoudingen en de invloed daarvan op de grensovergangen.

Kaliningrad of Koningsbergen: opnieuw ruzie tussen Polen en Rusland - https://nos.nl/l/2476390
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » di 31 okt 2023, 17:31

Hier zijn er regelmatig video's te zien van illegale activiteiten aan de grenzen: https://www.youtube.com/@XXSTRAZGRANICZNAXX
Het leven van iemand die bij de Poolse douane werkt: https://www.youtube.com/watch?v=j3XuQF1 ... CGraniczna
De oostelijke grenzen van Polen tevens de oostelijke buitengrens van de Europese Unie (in de toekomst de oostelijke grens van Oekraïne) zijn een van Europa's strengst bewaakte grenzen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 01 nov 2023, 2:02

^^ Die lange slungel met die pruillip heeft mij ook weleens gecontroleerd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 10 nov 2023, 16:45

200 uur wachttijd voor vrachtwagens bij de grensovergang Hrebenne. Er zijn stakende Poolse chauffeurs die grensovergangen geblokkeerd hebben.

Afbeelding

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » vr 10 nov 2023, 17:08

🇵🇱 Aan de Oekraïens-Poolse grens blijft het verkeer van vrachtwagens ingewikkeld

Vandaag heeft zich al een wachtrij van 510 vrachtwagens gevormd bij het controlepunt "Krakivtsi" om Oekraïne binnen te komen. Poolse grenswachten laten ongeveer 1-2 auto's per uur toe.

In "Rava-Ruska" is de beweging van vrachtwagens in twee richtingen moeilijk. Momenteel staan hier 410 vrachtwagens. Evenzo staat er een wachtrij van 810 voertuigen bij het Yagodin-controlepunt.

✅Auto's, bussen, voertuigen met humanitaire hulp, brandstof en gevaarlijke lading worden zoals gewoonlijk doorgelaten.

Bron: https://t.me/DPSUkr/15940
14:00