[PL] Grensovergangen van Polen

Moderator: Moderatoren

math1985
dorpsstraat

Re: [PL] Grensovergangen van Polen

Bericht door math1985 »

Gemeten in tijd is dat nu 54 minuten.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De lange files om Polen in te komen waren vooral vrijdag-zaterdag, sindsdien staan de files alleen Duitsland in, dus door de Duitse controles.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De grensovergang Winiarczykówka van de DW 962 in Zuid-Polen. Dit is een secundaire grensovergang, ik had niet gepland om deze te nemen maar vanwege een ongeval was de hoofdweg I/59 in Slowakije afgesloten en kwam ik aan de andere kant van een stuwmeer uit en dus op deze grensovergang.

Ik vond het gebied een groot contrast: Polen is veel rijker dan Slowakije. Veel grote, moderne, vrijstaande huizen, perfect onderhouden tuinen, goede wegen. In Slowakije van die enigszins vervallen lintdorpen en de wegen waren matig.

Afbeelding
Winiarczykówka border crossing 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Winiarczykówka border crossing 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Winiarczykówka border crossing 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Winiarczykówka border crossing 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Winiarczykówka border crossing 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Winiarczykówka border crossing 08 by European Roads, on Flickr
math1985
dorpsstraat

Bericht door math1985 »

Is Polen echt rijker dan Slowakije? Slowakije heeft een (iets) hoger BNP dan Polen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik denk dat het cijfer van Slowakije vertekend wordt doordat Bratislava zo dominant is, een groter aandeel van het BBP is in de hoofdstad geconcentreerd dan in Polen.

Gemiddeld salaris:

* Slowakije: € 1450
* Polen: € 2130 (9045 PLN)

Je ziet het verschil ook wel als je in beide landen rondreist, met name buiten de grote steden. Slowakije heeft veel van die lintdorpen waar je veel achterstallig onderhoud ziet, dat lijkt meer op Hongarije dan Polen. De wegen zijn er ook minder goed onderhouden en de auto's zijn vaker oud.
math1985
dorpsstraat

Bericht door math1985 »

Dat bedrag voor Polen klopt denk ik niet, deze bron laat een veel lager bedrag zien (zelfs onder dat van Slowakije): https://www.euronews.com/business/2024/ ... he-highest
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

math1985 schreef: wo 13 aug 2025, 16:37 Dat bedrag voor Polen klopt denk ik niet, deze bron laat een veel lager bedrag zien (zelfs onder dat van Slowakije): https://www.euronews.com/business/2024/ ... he-highest
Maar klik in dat grafiekje op PPS* en je ziet dat de koopkracht in Polen beduidend hoger is dan in Slowakije.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik gebruik de data van het statistiekenbureau: https://stat.gov.pl/en/topics/labour-ma ... 3,168.html

Dat Euronews artikel gebruikt zelf berekende data die aangepast zijn naar een 'full-time equivalent' en vervolgens ook nog op 'purchasing power standard'. Plus een eventueel verschil in wisselkoers, al zit de złoty in een beperkte bandbreedte ten opzichte van de euro.

Wat internationale vergelijkingen moeilijk maakt is dat koopkracht berekend wordt op goederen en diensten, terwijl huisvesting ook een belangrijke rol speelt. In Oost-Europa hebben veel mensen geen woonlasten omdat ze hun huis zonder hypotheekverplichting bezitten. Maar dit verschilt weer per land en ook per leeftijdsgroep.
omNOMNOMNOM
verkeersader

Bericht door omNOMNOMNOM »

^^
Eurostat heeft ook nog wat cijfers voor individuele consumptie, daar is Hongarije het slechtste af maar ook Slowakije bungelt onderaan de lijst:

Afbeelding

https://ec.europa.eu/eurostat/web/produ ... 20250618-1
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Chris schreef: wo 13 aug 2025, 14:59 De grensovergang Winiarczykówka van de DW 962 in Zuid-Polen. Dit is een secundaire grensovergang, ik had niet gepland om deze te nemen maar vanwege een ongeval was de hoofdweg I/59 in Slowakije afgesloten en kwam ik aan de andere kant van een stuwmeer uit en dus op deze grensovergang.
Het zijn mooie foto's, van de grensborden zelf wordt ik niet zo enthousiast. Veel te onduidelijk om zo snel tot je door te laten dringen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Morgenavond sluiten de resterende grensovergangen tussen Polen en Belarus, naar aanleiding van de Russische oefening 'Zapad 2025'. Het is voor onbepaalde tijd.

Er zijn 6 grensovergangen met Belarus, 4 daarvan zijn al langdurig afgesloten nadat Belarus begon migranten over de grens te duwen en de Russische invasie van Oekraïne. Tot nu toe nog open waren de DK2 bij Terespol (reizigers) en DK68 bij Kukuryki (vracht). Deze liggen vlak bij elkaar bij Brest.

Deze sluiting werd al aangekondigd voordat er Russische drones in Polen neerkwamen en er is sprake van een verhoogd aanbod vrachtverkeer dat Polen nog uit wil richting Belarus. De sluiting gaat 11 september om 23:59 uur in.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Terespol:

Afbeelding

Spoorgrensovergang Kuźnica:

Afbeelding
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Wat mij opvalt is die snelheidsbeperking 8.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik heb dat wel eens meer gezien, die Vmax van 8. In ieder geval in de landen van ex-Joegoslavië.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Ik zie X-Ray palen staan, deze zijn bijv ook in de Rotterdamse haven (weg & spoor) aanwezig. Om een goed beeld te krijgen, mag het voertuig niet te snel door de scanner heen
chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz »

8 km/u is 5 mijl per uur. Als een of ander systeem in zijn specificaties heeft staan dat 5mph de maximale snelheid is waarmee voertuigen erdoorheen kunnen rijden, dan kan het daarvandaan komen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Op 25 september zullen een aantal grensovergangen met Belarus weer geopend worden. De Polen zeggen dat de agressieve houding van Belarus en Rusland met Zapad-2025 is beëindigd. Ze zeggen wel om niet te zullen aarzelen om de grens opnieuw te sluiten bij dreiging. Het gaat vooral om de grensovergangen voor autoverkeer en vrachtverkeer richting Brest (Terespol / Kukuryki).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://tvpworld.com/89718950/poland-be ... -says-tusk

Premier Tusk heeft gezegd dat hij in november twee grensovergangen met Belarus wil heropenen, die van Bobrowniki en Kuźnica, beiden nabij Białystok. Deze zijn al geruime tijd gesloten. Volgens mij al sinds 2021 toen Belarus migranten over de grens begon te schuiven daar.

Die met Kuźnica is na Terespol/Kukuryki de belangrijkste grensovergang naar Belarus, vanwege de grotere stad Hrodna net over de grens. Er is zelfs een autosnelweg in aanbouw naar deze grensovergang (de S19).

Vlak voor de grens wordt daar een gigantisch parkeerterrein voor vrachtwagens aangelegd, volgens mij het grootste van heel Polen.
Afbeelding

Afbeelding
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://tvpworld.com/89945564/belarus-o ... r-closure-

Er staan 3000 vrachtauto's te wachten in Belarus om Polen in te reizen. De wachttijd is 6 dagen.

Litouwen en Belarus hebben de grens gesloten, Belarus zelfs tot eind 2027. Daardoor staan er 1000 vrachtauto's aan de grens te wachten, velen wijken uit naar de route via Polen. Maar niet alle grensovergangen met Polen zijn open.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Het verbaast me dat er überhaupt nog zoveel vrachtverkeer is.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
math1985
dorpsstraat

Bericht door math1985 »

Wellicht ook deels richting Kaliningrad?
nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 »

^^ De grens tussen Polen en Kaliningrad zit volgens mij dicht.
Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene »

Ook Litouwen - Kaliningrad is nu moeilijker.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De grensovergangen Grzechotki en Bezledy zijn nog open volgens de grenspolitie: https://granica.gov.pl/index_wait.php?p=fr&c=t&v=en&k=w

De grensovergang Kybartai vanuit Litouwen is ook nog open: https://www.lithuanianborder.eu/yphis/b ... eas.action