Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg # 2
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg #
Linksom draaien betekent draaien om een punt met het middelpunt links van je, dus tegen de klok in. Dus in NL worden rotondes linksom genomen, omdat je op de rotonde naar links draait.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- 2x4 autosnelweg
Maakt niet uit of je de rotonde 1 kwart of 15x neemt. Als je (volgens de regeltjes) op een rotonde rijdt, trek je naar links aan je stuur. Als je het van boven zou zien, zie je een auto linksom, dus tegen de klok in, op de rotonde rijden.
Je rijdt de rotonde op door rechtsaf te slaan en vervolgens rijd je linksom op de rotonde.
Je rijdt de rotonde op door rechtsaf te slaan en vervolgens rijd je linksom op de rotonde.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- Secretaris
Ah vandaar. Ik had in mijn gedachten 'rechtsom' is rechts van het middelpunt langs, zoals bij een vluchtheuvel. 
Got it!

Got it!

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- expressweg
als je de rotonde rechts langs gaat, ga je linksom, ga je hem links langs, ga je rechtsom.
Nederlands blijft schijbaar moelijk, zelfs voor autochtonen.
Nederlands blijft schijbaar moelijk, zelfs voor autochtonen.

»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer
Dietrich Bonhoeffer
-
- 2x4 autosnelweg
Je bent niet de enige hoor. Sommige journalisten en redacteurs hebben daar blijkbaar ook last van.Kaaiman schreef:Ah vandaar. Ik had in mijn gedachten 'rechtsom' is rechts van het middelpunt langs, zoals bij een vluchtheuvel.
-
- Secretaris
Het ligt eraan vanaf welk punt je denkt. Ik dacht aan het punt voor het oprijden van de rotonde, jullie hadden het rijden op de rotonde zelf in gedachten. Die journalist zal mijn standpunt in gedachten hebben gehad.
Hoewel het een misschien beter de lading dekt dan het ander, lijken beide redeneringen me niet fout c.q. goed.
Hoewel het een misschien beter de lading dekt dan het ander, lijken beide redeneringen me niet fout c.q. goed.
-
- 2x4 autosnelweg
Jawel. Komt vast arrogant over maar dat maakt me niet uit: volgens de regels neem je een rotonde linksom. Punt.
Een klok draait toch ook niet linksof òf rechtsom "net hoe je het benadert"?
Het voelt alleen raar omdat je in eerste instantie een actie naar rechts uitvoert. Maar rotonde = linksom.
Een klok draait toch ook niet linksof òf rechtsom "net hoe je het benadert"?
Het voelt alleen raar omdat je in eerste instantie een actie naar rechts uitvoert. Maar rotonde = linksom.
-
- 4x5 autosnelweg
Alwéér een links-rechts-discussie 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Secretaris
Politiek rijlessen:
SP = linksaf
VVD = rechtsaf
CDA = stilstaan
D66 = progressief optrekken
GL = Het Nieuwe Rijden
PvdA = rond blijven draaien op de rotonde (linksom)
PvdD = Ik Rem Voor Dieren
PVV = driftig claxonneren
TON = niet links, niet rechts maar dwars over de roTONde heen
CU = kruispunt oversteken
SGP = Staphorst voets

SP = linksaf
VVD = rechtsaf
CDA = stilstaan
D66 = progressief optrekken
GL = Het Nieuwe Rijden
PvdA = rond blijven draaien op de rotonde (linksom)
PvdD = Ik Rem Voor Dieren
PVV = driftig claxonneren
TON = niet links, niet rechts maar dwars over de roTONde heen
CU = kruispunt oversteken
SGP = Staphorst voets

-
- autoweg
Daar is deze rotonde al voor ingericht.Kaaiman schreef: TON = niet links, niet rechts maar dwars over de roTONde heen
-
- 4x5 autosnelweg
Sinds Leefbaar Rottedam in de Maasstad rondhangt, is er een spatie bijgekomenKaaiman schreef: SP = linksaf

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Grote problemen vandaag op de N515 en de N203 bij Zaanstad, omdat de N246 volledig afgesloten is bij de aansluiting met de A8. De piek is nog niet eens geweest, die is meestal tussen 2 en 4, dus geheid dat de problemen nog erger worden in de loop van de dag. De A8 staat ook al voor een gedeelte vast.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Forumbeheerder
Het was zojuist weer eens goed druk op de weg. Eerst op de A50 voor Renkum in de file gestaan. Vervolgens van Veenendaal tot Bunnik op de A12 50 km per uur gereden en daarna maar de parallelbaan genomen, omdat die sneller was dan de hoofdrijbaan. Het was dus heel goed te merken dat de A2 was afgesloten.
-
- expressweg
Op teletekst staat dat dit de drukste zondag van 2010 was met op het hoogtepunt tegen de avond 120 km file.
Als bottelnecks werd terugkerend verkeer van de Zeeuwse stranden en Zandvoort genoemd en de knooppunten Gorinchem en Lexmond (het stond er echt zo). Vanavond stond op teletekst niet eens de file die op de omleidingsroute op de A15 bij Leerdam stond (rond het middaguur werd die wel genoemd - 7 km - terwijl wegenradar geen vertraging op de A15 bij Leerdam aangaf).
1 systeem werkt wel goed. Bij kp Ridderkerk zag ik op het routeinformatiepaneel dat de hoofdrijbaan naar Terbregseplein volstond, maar de parallelrijbaan niet. Toen ik de parallelrijbaan nam, bleek dat te kloppen.
Als bottelnecks werd terugkerend verkeer van de Zeeuwse stranden en Zandvoort genoemd en de knooppunten Gorinchem en Lexmond (het stond er echt zo). Vanavond stond op teletekst niet eens de file die op de omleidingsroute op de A15 bij Leerdam stond (rond het middaguur werd die wel genoemd - 7 km - terwijl wegenradar geen vertraging op de A15 bij Leerdam aangaf).
1 systeem werkt wel goed. Bij kp Ridderkerk zag ik op het routeinformatiepaneel dat de hoofdrijbaan naar Terbregseplein volstond, maar de parallelrijbaan niet. Toen ik de parallelrijbaan nam, bleek dat te kloppen.
-
- 2x5 autosnelweg
Op het hoogtepunt om 18.00 uur stond er 96 km file, behoorlijk veel voor een zondag.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik stond een klein uurtje in de dagelijkse file op de A1 tussen Bussum en knp Diemen. Bizar hoe zwaar die file is, bijna de hele dag door en zelfs in het weekend. De N236 maakt overuren voor de A1. 

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- autoweg
De A15-file werd inderdaad nergens genoemd 's avonds. Ik stond er dan ook fijn inkees schreef:Op teletekst staat dat dit de drukste zondag van 2010 was met op het hoogtepunt tegen de avond 120 km file.
Vanavond stond op teletekst niet eens de file die op de omleidingsroute op de A15 bij Leerdam stond (rond het middaguur werd die wel genoemd - 7 km - terwijl wegenradar geen vertraging op de A15 bij Leerdam aangaf).

"Gelukkig" stond de A59 Waalwijk-Hooipolder ook vol, dus daarlangs omrijden had niets gescheeld...
-
- expressweg
Die route heb ik 's middags ook genomen (half drie) en toen was daar gelukkig nog niets aan de hand.JB81 schreef:"Gelukkig" stond de A59 Waalwijk-Hooipolder ook vol, dus daarlangs omrijden had niets gescheeld...
Wel iemand die bij een pompstation informeerde of ze via die snelweg ook in Utrecht kwam. Ik heb haar toen maar gezegd dat ze bij de stoplichten rechtsaf moest slaan. dat klinkt raar als je op een snelweg zit, maar ach.
-
- 2x4 autosnelweg
Dan is het wel fijn dat die binnenkort ook op de schop gaat.mavas schreef:De N236 maakt overuren voor de A1.
-
- autoweg
Vanochtend bijna een uur op de wisselbaan van de A1 gestaan en tandenknarsend toegekeken hoe de HRB wel gewoon doorreed. Ze hadden op de wisselbaan een van de rijstroken moeten afsluiten al vlak na de invoeger van de A6 en niet pas helemaal op het einde!
-
- autoweg

-
- 2x4 autosnelweg
Vandaag stond rond het middaguur op de A1 bij Eembrugge (richting Amsterdam) een behoorlijke file als gevolg van een ongeval.
-
- 2x5 autosnelweg
Als er opeens weer een potje met geld beschikbaar komt deze laatste maanden, en dat absoluut niet in 2011 uitgegeven mag worden, dan worden ook wij voor het blok gezet. Wij hebben dan ook aangegeven dat het niet zo handig is dat geld de planning bepaalt en niet andersom...Attietattie schreef:Dan is het wel fijn dat die binnenkort ook op de schop gaat.mavas schreef:De N236 maakt overuren voor de A1.

-
- 2x2 autosnelweg
Weet iemand of er ook een website is, waar de files hebben gestaan van de afgelopen per week op tijdstip? Is namelijk een opdrachtje voor school.
-
- autoweg
Vanochtend was de wisselbaan op de A1 al veel eerder versmald tot 1 rijstrook. Veel heeft het niet geholpen, het stond er weer vast. Voor zover ik vanaf de wel vlot doorrijdende hoofdbaan heb kunnen zien tenminste. 

-
- Forumbeheerder
Het valt mij ook op dat de matrixborden van de wegversmalling (net voor knooppunt Muiderberg) ook in de andere richting (richting Amersfoort) gewoon aanblijven, terwijl de wisselstrook in andere richting is geopend.chriskrusz schreef:Vanochtend was de wisselbaan op de A1 al veel eerder versmald tot 1 rijstrook. Veel heeft het niet geholpen, het stond er weer vast. Voor zover ik vanaf de wel vlot doorrijdende hoofdbaan heb kunnen zien tenminste.
-
- autoweg
Vanmiddag gezien hoe een vrachtwagen op de middelste van de A12 plots vol in remmen ging om daar vervolgens te blijven stilstaan.
Het verkeer schoot er links en rechts met 100 km/h voorbij..

-
- Moderator
-
- autoweg
Ja, dat is ook het enige wat mij ook zo te binnen schoot, ik zag de rook bij de wielen van de trailer vandaan komen... Lijkt me ook vreselijk voor die chauffeur om daar zo op de middelste rijstrook te staan (als ie nou gewoon netjes rechts gehouden had
).

-
- autoweg
Iemand enig idee wat er deze week op de Randweg Eindhoven in de ochtendspits aan de hand is. Heb nu al 3x een file zien staan op de hoofdrijbaan richting het noorden tussen Veldhoven en Eindhoven Airport. Na de bocht net voor Airport begint het dan weer te rijden. De N2 rijdt gewoon door, dus het heeft ook niks met knp. Batadorp te maken.
Misschien gewoon congestie in combinatie met de slechts 2x2 configuratie van de hoofdrijbaan.
Misschien gewoon congestie in combinatie met de slechts 2x2 configuratie van de hoofdrijbaan.