Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg # 2

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: Algemeen filetopic / Het wel en wee op de Nederlandse weg #

Bericht door Palance » zo 17 okt 2010, 16:58

Rene schreef: Daar zie ik de noodzaak niet van in. Sterker nog: je beperkt dan de mogelijkheden op werk en daarmee de mogelijkheid dat de schade aan aannemer en werknemers ooit kan worden terugbetaald.
Dat is dan zijn probleem. Hij kan ook gaan vakken vullen bij een buurtsuper en daar op de fiets heengaan. Als hij maar terugbetaald. Hij heeft al bewezen niet met zijn verantwoordelijkheid als rijbewijsbezitter om te kunnen gaan.
Bovendien: langer dan 3 maanden een volwassene verplichten om met het OV te gaan, dat is wel een erg onmenselijke straf. :dyn_hyp: ;)
Grrrrr :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 17 okt 2010, 18:35

Ik denk dat een gevangenisstraf eerder op zijn plaats is, aangezien hij voor hetzelfde geld een wegwerker dood had kunnen rijden door zijn rijgedrag.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 17 okt 2010, 21:30

Een gevangenisstraf moet je sowieso opleggen en dan graag wat meer dan een weekje.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 18 okt 2010, 15:20

Mijn uitstapje van donderdag gaat niet door. Baas vond de reistijd niet in verhouding staan met het gebodene (en daar kan ik hem niet helemaal ongelijk in geven) :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jan
autoweg

Bericht door jan » ma 18 okt 2010, 20:17

Door een ongeval op de A50 van Arnhem naar Apeldoorn stond het goed vast in de regio Arnhem, zelfs op de A348/N348 stond een fikse file. Ik ben daarom maar vanaf Duiven via de N338 en N317 naar Dieren gereden (dit kostte me toch nog 10 min. extra, mede door een trekker :ongeduldig:). Daarnaast ligt de doorgaande weg van Laag-Soeren er ook uit deze week, gevolg vertragingen voor de VRI langs het Apeldoorns Kanaal bij Eerbeek, kostte me ook weer 5 minuten. En dat terwijl ik anders vrijwel nooit vertraging oploop - lekker rustig die herfstvakantie... ;)

MartijnA3
stadsweg

Bericht door MartijnA3 » ma 18 okt 2010, 20:39

Op de A50 bij Schaarsbergen waren inderdaad 3 vrachtwagens op elkaar gereden. Rijstrook 1 en 2 waren daardoor afgesloten.

Jeroentedee
stadsweg

Bericht door Jeroentedee » ma 18 okt 2010, 21:49

jan schreef:lekker rustig die herfstvakantie... ;)
En dan ook nog weer onmogelijk OV deze week. :nahzeg:

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 18 okt 2010, 21:55

^^
Inderdaad, werkzaamheden aan Arnhem Centraal, plus een stroomstoring die daar de boel plat legt.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 18 okt 2010, 21:59

... plus een ongeval tussen Maarn en Veenendaal waardoor treinreizigers vanuit Utrecht niet eens verder konden reizen dan Maarn. Nee, wie vandaag Arnhem als bestemming had, had een leuke dag. :geenlach:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 18 okt 2010, 22:27

Ik heb vandaag maar eens wat geprobeerd met sluitertijd en een statief.

Afbeelding

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 18 okt 2010, 22:47

Een hele mooie foto, Wesso.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 19 okt 2010, 7:04

Inderdaad. Niemand op de linkerrijstrook, maar wel op de vluchtstrook ;)

Autosnelwegen.net

Tim
expressweg

Bericht door Tim » di 19 okt 2010, 7:46

^^ Nederland is gewoon een heel stuk naar rechts gerukt...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 19 okt 2010, 13:56

Palance schreef:Inderdaad. Niemand op de linkerrijstrook, maar wel op de vluchtstrook ;)
Dat lijkt zo, maar dat is de bovenverlichting van een vrachtwagen. Op de foto direct links van het UIT-bord nog te zien :)

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 19 okt 2010, 14:26

Het is overigens ook logisch dat de linkerrijstrook hier leeg is, aangezien verderop al het bord van ritsen staat.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 19 okt 2010, 14:57

Het duurt nog wel even voordat de linkerrijstrook verdwijnt, dus gezien de afstand is dat niet zo logisch.

Autosnelwegen.net

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 19 okt 2010, 16:41

captain007 schreef:Het is overigens ook logisch dat de linkerrijstrook hier leeg is, aangezien verderop al het bord van ritsen staat.
Het hele idee van ritsen is toch dat je zo lang mogelijk door blijft rijden en pas op het laatst invoegt?

Na nadere bestudering kom ik overigens tot de conclusie dat het niet een vluchtstrookliefhebber betreft, maar waarschijnlijk de bovenste verlichting van een vrachtwagen die wel netjes op rechter strook reed.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 okt 2010, 17:56

Het hele idee van ritsen is toch dat je zo lang mogelijk door blijft rijden en pas op het laatst invoegt?
Dat klopt. Alleen doen enkelen dat maar, wat weer als asociaal wordt gezien om de één of andere reden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 19 okt 2010, 18:01

Veel files vanochtend en vanavond. De ene keer regent het bakken uit de lucht, daarna is het zonnig en wordt je verblind door de weerspiegeling op het natte wegdek.

De A2 is grotendeels filevrij op de verbrede stukken, behalve op de Randweg Eindhoven, waar op de parallelstructuur richting noorden file staat vanwege een ongeval bij Best, en zuidwaarts richting Maastricht.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 19 okt 2010, 18:07

Chris schreef:
Dat klopt. Alleen doen enkelen dat maar, wat weer als asociaal wordt gezien om de één of andere reden.
Wel als ze zich agressief ertussen persen waardoor een ander op de rem moet gaan staan, terwijl ze door hadden kunnen rijden en wel rustig in hadden kunnen voegen.

Overigens is het weer omgekeerd voor invoegen vanaf een oprit of een weefvak o.i.d. als er een file staat. Ik rijd dan zo ver mogelijk door (tot de pijlen op het wegdek beginnen, of als er geen pijlen zijn dan tot ik een plek vind met de doorlopende lijn al in zicht), dat scheelt mij volgens mij elke dag weer een x-tal minuten. Of anderen dat al dan niet asociaal vinden weet ik niet, voor zover ik weet is het toegestaan.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 19 okt 2010, 18:14

Chris schreef:Veel files vanochtend en vanavond. De ene keer regent het bakken uit de lucht, daarna is het zonnig en wordt je verblind door de weerspiegeling op het natte wegdek.
Volgens nu.nl en vid.nl zou het helemaal vast staan aan de zuidrand van Rotterdam mede door wateroverlast. Een uurtje geleden reed ik over de A15 heen en zag geen file. Regen is hier al ruim een uur ook niet gevallen en hoewel de afgelopen uren veel gevallen is, heb ik niet het idee dat er heel veel plassen oid op de weg liggen, behoudens een enkele volgelopen afvoerput.

Autosnelwegen.net

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 19 okt 2010, 22:16

chriskrusz schreef:
captain007 schreef:Het is overigens ook logisch dat de linkerrijstrook hier leeg is, aangezien verderop al het bord van ritsen staat.
Klopt, echter is het volgens mij op dit tijdstip dermate rustig dat het niet echt nodig is om links te blijven rijden.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 19 okt 2010, 22:39

^^
Ik heb de foto om 21.30 uur gemaakt. Dus het was nog lastig om er voldoende lichtslangen op te krijgen ;)

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 21 okt 2010, 20:37

Vanochtend alweer tussen Weert-Noord en Valkenswaard op de A2 stil gestaan. Ondanks herfstvakantie, prima helder weer en een verbrede Randweg Eindhoven zit de A2 ten zuiden van Eindhoven qua drukte en files weer op het niveau van 2008. Het is dat ze in Leende een compleet eenrichtingssysteem in de ochtendspits hebben ingericht vorig jaar, maar anders zouden de sluiproutes echt weer populair worden. Mijn collega's uit Tilburg klagen ook steen en been over de A58. Ik had verwacht dat de verhoogde 'afvoercapaciteit' van de Randweg iets zou opleveren, maar blijkbaar leveren alle opritten van de A2 toch een te groot probleem op.
Overigens is de hoofdrijbaan van de Randweg ook elke spits wel goed voor een aantal fileplekken. Tijd voor de volgende verbreding!

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 24 okt 2010, 0:14

Nu.NL schreef: Auto rijdt in water bij Botlekbrug

ROTTERDAM - Bij de Botlekbrug in Rotterdam is zaterdagavond rond half negen een auto door de gesloten slagboom gereden en in het water beland. Dat heeft de politie laten weten. Het voertuig was aan het eind van de avond nog niet gevonden. Of er nog mensen inzitten is niet bekend. Na het ongeval kwam een zoektocht naar het voertuig op gang, onder andere met een duikteam van de brandweer.

Vanwege de veiligheid van de duikers, werd de zoekactie rond half elf zonder resultaat afgeblazen. Zondagochtend gaat het zoeken verder, aldus een woordvoerster van de politie. In januari kwam bij dezelfde brug een 29-jarige vrouw uit Zoetermeer om het leven nadat ze 's nachts met haar auto door de slagbomen was gereden en te water was geraakt.
Bron is nu.nl

Wordt het niet eens tijd om 'pollers' bij slagbomen neer te zetten? Dit is het zoveelste incident met een geopende brug, waarbij een voertuig te water raakt....
WeFo Lidnummer 0010.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 24 okt 2010, 0:27

Ik vraag me af of tegenwoordig een dubbele basculebrug niet mogelijk is over die lengte.
Dan heb je heel die oude hefbrugtroep niet meer nodig, en worden ook meteen dit soort ongevallen voorkomen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 24 okt 2010, 8:37

VID schreef:Veel nachtelijke vertraging A1 en A6

Het verkeer op de A1 en A6 richting Amsterdam stond vannacht erg vast. De combinatie van wegwerkzaamheden en extra verkeersaanbod vanwege dance-feesten in Amsterdam zorgde voor heel veel vertraging. Op de A1 had het verkeer alleen tussen de knooppunten Muiderberg en Diemen al een vertraging van 50 minuten, voor het verkeer op de A6 komt daar nog ruim een half uur bij. Verkeer vanuit Amersfoort werd geadviseerd via Utrecht te rijden (A28, A27, A12 en A2). Pas rond drie uur vannacht nam de vertraging op de A1 weer af, om vier uur was de situatie pas weer normaal.

Je zal er om 3 uur 's nachts maar staan. :|

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 24 okt 2010, 11:21

Ik, eerder schreef:
Nu.NL schreef: Auto rijdt in water bij Botlekbrug
Auto gevonden (Nu.nl)
nu.nl schreef:In januari kwam bij dezelfde brug een 29-jarige vrouw uit Zoetermeer om het leven nadat ze 's nachts met haar auto door de slagbomen was gereden en te water was geraakt. Afhankelijk van de oorzaak van het ongeluk, bekijkt de gemeente Rotterdam of er maatregelen nodig zijn om herhaling te voorkomen.
:neenee: Als er twee kalveren verdronken zijn dempt men de put. Of toch maar niet....
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 24 okt 2010, 11:32

In 2007 vond er op de Botlekbrug een soortgelijk ongeval plaats. Maar welke maatregelen moet je nemen om dit soort ongelukken te voorkomen? Iedere dag rijden er honderden auto's over die brug. Jaarlijks vele tienduizenden auto's. En dan is er eens per 1,5 jaar een bestuurder die er werkelijk niets van begrijpt en die van de brug afrijdt. Dat moet je zien als incident en vraagt geen aanvullende maatregelen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 24 okt 2010, 11:56

Op de N59 was er ook nog een ernstig ongeval thv Oude Tonge. Iemand kwam op de verkeerde weghelft terecht en botste frontaal op de tegenligger. Er ligt daar zeker een doorgetrokken veilige middenstreep? :roll:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer