Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.
Moderator: Moderatoren
-
jan
- autoweg
Bericht
door jan » za 01 jan 2011, 20:40
Palance schreef:Het is daarnaast stukken rustgevender omdat je niet je aandacht op de weg hoeft te houden.
Dat geldt dan weer niet voor mij

In die zin dat ik me irriteer aan medereizigers en vertragingen. Vanwege dat laatste ging ik altijd met de auto naar de uni voor een tentamen (je zal maar net op dat moment 3 uur in een weiland stilstaan met de trein, vanwege een ongeval bijvoorbeeld..).
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » za 01 jan 2011, 21:53
simon schreef:Ik heb bij mijn zeven werkgevers die ik tot nu toe heb versleten nog nooit meegemaakt dat OV kosten wel werden vergoed en autokosten niet.
Bij mijn werkgever krijgen autorijders maximaal 30 km woon-werk vergoed en OV-gebruikers het volledige bedrag ongeacht het aantal kilometers.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » za 01 jan 2011, 23:34
boe! schreef:Bij mijn werkgever krijgen autorijders maximaal 30 km woon-werk vergoed en OV-gebruikers het volledige bedrag ongeacht het aantal kilometers.
Bij mijn werkgever ook. Met het bespottelijk gevolg dat een collega die met een 'groene' auto dagelijks uit Velserbroek komt naar Haarlem maar een schijntje krijgt en er veel moet bijpassen, terwijl een collega die dagelijks vanuit Dordrecht met het OV pendelt alles tot op de cent vergoed krijgt. Terwijl de OV-pendelaar een veelvoud aan energie verbruikt en emissies genereert.
Tja, ik vind dat dus totaal doorgeslagen beleid. Het middel is tot doel verheven, waardoor het hoofddoel volledig uit het zicht is verdwenen. Wat mij betreft wordt er een maximering gezet op OV-vergoeding, met een maximum enkele reisafstand van 30 km qua vergoeding.
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door nederland24 » za 01 jan 2011, 23:46
Velserbroek-Haarlem kan ook op de fiets. Daar heb je echt geen auto voor nodig. Verder is die groene-hype natuurlijk volledig doorgeslagen. Nieuwe schone energie is goed, maar je het kan het ook overdrijven.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » za 01 jan 2011, 23:54
Het voorbeeld diende slechts om duidelijk te maken dat het beleid niet deugt.
(Als hij in het niet-meer-echt-fietsbare IJmuiden of Wijk aan Zee had gewoond was de situatie idem dito).
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » zo 02 jan 2011, 10:06
Willem schreef:Veel werkgevers proberen daarnaast hun personeel met het OV te laten gaan door de reiskosten met het OV wel te vergoeden en die met de auto niet, of slechts voor een deel.
Ik krijg mijn OV-kosten (jaarabonnement voor een aantal zones) volledig vergoed. En als dat niet het geval zou zijn dan zou ik alsnog met het OV reizen.
Rene schreef:... terwijl een collega die dagelijks vanuit Dordrecht met het OV pendelt alles tot op de cent vergoed krijgt. Terwijl de OV-pendelaar een veelvoud aan energie verbruikt en emissies genereert.
Maar anderzijds niet bijdraagt aan de filevorming op de weg.
Wat mij betreft wordt er een maximering gezet op OV-vergoeding, met een maximum enkele reisafstand van 30 km qua vergoeding.
Dan zou je dat gelijk moeten trekken met reiskosten vergoeding per auto om mensen te stimuleren dichterbij het werk te gaan wonen dan wel dichterbij de woning werk te zoeken.
Overigens lijkt het mij, zelfs beter om OV- en/of autovergoeding pas te geven vanaf bv. 5 kilometer om fietsen te stimuleren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Jeroen
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Jeroen » zo 02 jan 2011, 10:29
Bij veel bedrijven krijg je bij minder dan 10 km woon-werk afstand soieso geen reiskostenvergoeding meer. Mezelf incluis, ik woon momenteel maar 7 km van mijn werk af.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » zo 02 jan 2011, 10:45
Inderdaad, bij uitzendwerk is 10 km meestal het minimum voor reiskostenvergoeding, en ook veel andere bedrijven hanteren dat.
-
Taurus
- stadsweg
Bericht
door Taurus » zo 02 jan 2011, 11:22
Mijn reiskostenvergoeding is ook ronduit bedroevend. Tot anderhalf jaar geleden werkte ik op het hoofdkantoor op 500 meter van m'n huis, ideaal. Toen bedachten ze dat ik maar zo nodig maar naar het DC in Holten moest voor werkzaamheden die me ook nog eens niet aanstaan. Voor een afstand van 30 km krijg ik 120 euro. Ik kom met de huidige brandstofprijzen niet eens uit met de benzine, laat staan alle bijkomende kosten zoals afschrijving, onderhoud en banden. Ik ben dus druk aan het rondkijken naar een andere baan.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » zo 02 jan 2011, 11:50
Het is officieel ook geen reiskostenvergoeding maar een tegemoetkoming in de reiskosten. Het eerste suggereert dat de kosten volledig worden vergoed, maar dat is (bijna) nooit het geval.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » zo 02 jan 2011, 12:46
Taurus schreef:Voor een afstand van 30 km krijg ik 120 euro.
Spekkoper. Ik krijg maar €35/maand voor 55km enkele reis, en dan wel 4x/week vice versa...
(maar als ik met het OV zou gaan dan zou ik alles vergoed krijgen

)
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » zo 02 jan 2011, 13:01
boe! schreef:Het is officieel ook geen reiskostenvergoeding maar een tegemoetkoming in de reiskosten. Het eerste suggereert dat de kosten volledig worden vergoed, maar dat is (bijna) nooit het geval.
Mijn vorige werkgever nam de vergoeding (voor OV) op in het arbeidscontract. Toen de prijzen omhoog gingen kon ik fluiten naar die verhoging in de teruggave "omdat de reiskosten nu eenmaal contractueel vastgelegd zijn". Veel ben ik er niet bij insgeschoten, ik heb het er nog geen 2 jaar volgehouden

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
waldo79
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » zo 02 jan 2011, 13:05
Rene schreef:Terwijl de OV-pendelaar een veelvoud aan energie verbruikt en emissies genereert.
Waarom beweren OV bedrijven dan dat ze een milieuvriendelijk alternatief vormen voor een auto?
Ik beschouw omreizen en verlies aan tijd ook als energieverbruik

-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » zo 02 jan 2011, 17:36
boe! schreef:De nacht duurt van 0 tot 6 uur, de ochtend van 6 tot 12 uur, de middag van 12 tot 18 uur, de avond van 18 tot 24 uur. In deze redenatie (spreektaal) is vrijdagnacht de vrijdag van 0 tot 6 uur. Volgens Van Dale verwijst de nacht echter naar de dag ervoor (schrijftaal). Dan is vrijdagnacht in dit geval inderdaad Nieuwjaarsnacht. Mijn voorkeur gaat daarom ook uit naar de
nacht van donderdag om vrijdag om elke misverstand tussen schrijf- en spreektaal te voorkomen.
NB: in het
nieuwsbericht van Rijkswaterstaat staat het overigens wel correct vermeld. nu.nl heeft de boel verhaspeld.
Daarom staat er bij de NS ook altijd een voetnoot bij de vertrekstaten:
Treinen die rijden tussen 0 00 uur en 4 00 uur, rijden in de nacht volgend op de genoemde dag.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » zo 02 jan 2011, 17:43
Reiskostenvergoeding is iets typisch Nederlands: In Zwitserland wordt er niet aan gedaan...
Het OV is veel goedkoper dan een auto (parkeerplaats in Zúrich kost 150 Frank per maand, een OV abbonnement 79 Frank).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
jeroent
- autoweg
Bericht
door jeroent » zo 02 jan 2011, 19:07
Vinny schreef:Reiskostenvergoeding is iets typisch Nederlands: In Zwitserland wordt er niet aan gedaan...
Misschien kennen de Zwitsers ook het principe, net als in Duitsland, dat je je reiskosten (gedeeltelijk)van je belastbaar inkomen mag aftrekken?
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » zo 02 jan 2011, 20:46
Dat kan ook in Nederland.
Autosnelwegen.net
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » zo 02 jan 2011, 21:03
Vanmiddag was er een file op de A28 vanuit Zwolle voor KP Hoevelaken. Was daar iets bijzonders aan de hand, of kwam het doordat ze daar aan het werk waren?
-
MartijnA3
- stadsweg
Bericht
door MartijnA3 » zo 02 jan 2011, 21:07