mavas in het S74 topic schreef:Juist deze weg kan het verkeer van/naar oost-Slowakije behoorlijk verbeteren m.i..
Is daar nog een planning voor?
Ik kwam vandaag een Pools nieuwsberichtje tegen over de S19, hier een korte samenvatting:
De S19 is het verst gevorderd direct om de stad Rzeszów. Rzeszów (uitspraak: Zjesjoef) is een vrij grote stad met 173.000 inwoners. Hier kruisen in de toekomst de A4 en S19. Die laatste weg loopt ten zuiden van Rzeszów eigenlijk over/langs de DK9, waarom die dan niet het nummer S9 heeft, weet ik eigenlijk niet.
Twee stukken zijn aanbesteedt; van Stobierna naar Rzeszów-Oost en van Rzeszów-West naar Świlcza. De A4 en S19 zijn tussen Rzeszów-Oost en Rzeszów-West dubbelgenummerd, dus dat deel valt onder de aanleg van de A4, die inmiddels goedgekeurd is en binnenkort van start gaat.
Deze twee delen van de S19 zijn bij elkaar ongeveer 15 kilometer lang (excl. de dubbelnummering met A4). De aanleg hiervan begint dit jaar. Verder richting Slowakije is de S19 nog in planningsfase. Verwacht wordt dat dit stuk lastig wordt om procedureel snel er doorheen te krijgen, aangezien de weg hier door de Bieszczady, een middelgebergte. De grensovergang ligt op zo'n 500 meter hoogte, maar het is grotendeels natuurgebied, veel bos en lage bergen, alhoewel de hoofdmoot nog wat meer richting het drielandenpunt met Oekraïne ligt.
Wat ik graag zou zien is een verbinding vanaf Kraków via Nowy Sącz naar Prešov in Slowakije via de DK75 en DK87. Deze route gaat via de laagste grensovergang tussen beide landen in dat gebied, namelijk op 400 meter hoogte. De grensovergang via de DK49 uit Nowy Targ ligt op 860 meter hoogte en die van de DK9 uit Rzeszów op 500 meter. Een verbinding vanuit Kraków naar Oost-Slowakije / Noord-Hongarije is m.i. ook interessanter dan een nog wat oostelijker route vanaf Rzeszów, omdat deze een economisch minder belangrijk achterland verbindt (alleen Lublin en het verweggelegen Białystok dat 500 kilometer noordelijker ligt).