Over het nut van E-nummers

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg

Over het nut van E-nummers

Bericht door marcel » zo 21 aug 2005, 12:38

Een nieuwe pagina op mijn website:

http://www.geocities.com/marcelmonterie/Ecomparison.htm

Mocht mijn traffic weer de pan uitrijzen, ik heb nog een kopie op mijn Maleisië site:

http://www.geocities.com/marcelmonterie ... arison.htm

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 aug 2005, 13:05

Een klein foutje gevonden?
Even in the 1970's, the best route Luxembourg - Giessen was via de E48, which did not have an E number.
Moet dat niet A48 zijn. Verder zeer interessant allemaal. Ik kom regelmatig op de monteriesite. Leuk dat je daar zoveel werk insteekt! :)

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 21 aug 2005, 13:20

Chrizz schreef:Een klein foutje gevonden?
Even in the 1970's, the best route Luxembourg - Giessen was via de E48, which did not have an E number.
Moet dat niet A48 zijn. Verder zeer interessant allemaal. Ik kom regelmatig op de monteriesite. Leuk dat je daar zoveel werk insteekt! :)
Natuurlijk, bedankt. Ik zal fouten verzamelen en later verbeteren.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 21 aug 2005, 13:44

Erg informatief, geweldig dat jij daar zoveel tijd insteekt :toppie:

N342
autoweg

Bericht door N342 » zo 21 aug 2005, 13:50

Result table
Amsterdam - Berlin national A1 A30 B65 A2
Met de B65 bedoel je waarschijnlijk het stukje niet-snelweg bij Bad Oeynhausen. Dit is niet de B65 maar de B61, tevens volgt de E30 op dit stukje ook nog de B514.

Even later:
Amsterdam Paris E E35 E25 E311 E312 E19
Als je via de A4, A13, A20, A16 (NL) en A1, R1, A1, R0, A7 (B) en A2, A1 (F) gaat heb je alleen de E19 nodig. En zoveel verder dan via Utrecht en Breda is dat nu ook weer niet.

Maar toch is het een stukkie topwerk! Klasse! :top: :EU:

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 21 aug 2005, 13:58

N342 schreef:
Result table
Amsterdam - Berlin national A1 A30 B65 A2
Met de B65 bedoel je waarschijnlijk het stukje niet-snelweg bij Bad Oeynhausen. Dit is niet de B65 maar de B61, tevens volgt de E30 op dit stukje ook nog de B514.
Ja, inderdaad. Ik had de parallele A30 en (voormalige) B65 tot Osnabrück in mijn hoofd ...
Het stukje B514 is maar 500 m, en had ik daarom weggelaten, maar eigenlijk hoort het er wel bij.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 aug 2005, 14:00

Maar volgens mij hoef je vanaf het eind van de A30 in Bad Oeynhausen alleen maar borden A2 te volgen. Dat zou ook weer schelen.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 21 aug 2005, 14:03

N342 schreef: [Even later:
Amsterdam Paris E E35 E25 E311 E312 E19
Als je via de A4, A13, A20, A16 (NL) en A1, R1, A1, R0, A7 (B) en A2, A1 (F) gaat heb je alleen de E19 nodig. En zoveel verder dan via Utrecht en Breda is dat nu ook weer niet.
Ja, het is niet zoveel verder, maar de kortste route (en ook geheel over snelwegen) is via Utrecht.
Ik wilde ook elke schijn van vooringenomenheid vermijden.
Maar toch is het een stukkie topwerk! Klasse!
Bedankt!

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 21 aug 2005, 14:11

Chrizz schreef:Maar volgens mij hoef je vanaf het eind van de A30 in Bad Oeynhausen alleen maar borden A2 te volgen. Dat zou ook weer schelen.
Dat kan best. In ieder geval zul je het nummer B514 niet nodig hebben.
Ik vermoed dat je het nummer B85 ook niet nodig hebt tussen Nürnberg en Plzen: er zal wel A93 staan. Vanuit Plzen staat de A6 overigens nog niet aangegeven (zie foto's bij autobahn-online? ik kan ze niet meer vinden).

Misschien voeg ik nog een sectie toe over dit thema.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 21 aug 2005, 14:31

Marcel, wat een werk zeg. Echt top. Wat Bad Oyenhausen betreft hier een paar foto's:

Dreieck Löhne:
http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/temp ... %f6hne.jpg

Vlak voor Bad Oeynhausen:
http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/temp ... hausen.jpg

Het eind van Bad Oeynhausen waar de B61 linksaf gaat. De afslag naar de B514 is net iets verder.

Kreuz Bad Oeynhausen:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 aug 2005, 14:33

Mijn vermoedens worden bevestigd :)

Aan het eind van de A30 wordt de A2 dus al aangegeven, dus een evt B-nummer zou weg kunnen, maar dat ligt eraan hoe nauwkeurig je het wil laten zijn.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 21 aug 2005, 15:36

Chrizz schreef:Mijn vermoedens worden bevestigd :)
Tja. Je volgt borden richting de A 2. Je zit er nog niet op en je wisselt dus wel degelijk van wegnummer: van de A 30, naar de B 61, naar de A 2 (of omgekeerd).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 aug 2005, 15:40

Dat klopt maar je hoeft er geen andere nummers voor te volgen. :) Net als die 500m lange B514 richting Vlotho. Als je het nauwkeurig zou doen, moet je al de nummers B61, B514 erbij zetten. Maargoed, wie ben ik?

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 21 aug 2005, 16:19

Chrizz schreef:Dat klopt maar je hoeft er geen andere nummers voor te volgen. :) Net als die 500m lange B514 richting Vlotho. Als je het nauwkeurig zou doen, moet je al de nummers B61, B514 erbij zetten. Maargoed, wie ben ik?
Ja, het gaat er eigenlijk om welke nummers je moet volgen. Alleen weet ik dat niet in heel Europa ...

Het viel mij nog op dat de B61 vanuit Osnabrück rechtdoor niet aangegeven is (eerste foto van Frits). De A30 houdt hier na 1 km op.

Vanuit Herford echter wel:

http://img2.uploadimages.net/show.php?i ... hneB61.PNG

De andere richting heb ik ook nog even opgezocht:

http://img2.uploadimages.net/show.php?img=583784A30.PNG

Ook hier zal de A30 wel overal worden aangegeven. Opvallend is ook dat er noch B61 noch B514 bij staat.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 21 aug 2005, 16:35

B514 staat er wel degelijk:
Ja, ik bedoel alleen op DIT bord:

http://img2.uploadimages.net/show.php?img=583784A30.PNG

Het is wel begrijpelijk: De B61 is hier nog niet meteen, en de B514 is nog maar een klein stukje.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » zo 21 aug 2005, 18:50

Marcel, het is zeker een heel werk geweest.
Voor internationale verplaatsingen gelden je conclusies inderdaad.
Maar als je nu eens per land (of per taalgebied) dezelfde tabel zou opstellen met daarin enkel de belangrijkste steden van dat taalgebied, dan vrees ik dat de weegschaal wel eens veel minder positief richting E-nummers zal uitslaan.

Omdat de E-routes voor nationale verplaatsingen minder passend zijn, is het vermelden van het A-nummer in veel gevallen handiger - en daarmee keer je weer terug naar waarmee we begonnen: omdat die A-nummering er is, wordt de E-nummering vrijwel niet gebruikt. De cirkel is daarmee weer rond...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 aug 2005, 18:53

Ik denk ook dat er helemaal niemand is die een combinatie van de 2 gebruikt. Bijvoorbeeld eerst een eind E-nummers, dan een paar honderd kilometer een A-nummer, en vervolgens weer een E-nummer. Ik zou t nooit doen in ieder geval. Bovendien weet je met nationale nummers 99,9% zeker dat ze aangegeven worden, en consequent. Dat is van de E-nummers lang niet altijd te zeggen.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 21 aug 2005, 19:19

Chrizz schreef:Ik denk ook dat er helemaal niemand is die een combinatie van de 2 gebruikt. Bijvoorbeeld eerst een eind E-nummers, dan een paar honderd kilometer een A-nummer, en vervolgens weer een E-nummer. Ik zou t nooit doen in ieder geval. Bovendien weet je met nationale nummers 99,9% zeker dat ze aangegeven worden, en consequent. Dat is van de E-nummers lang niet altijd te zeggen.
Die 99,9% geldt zeker niet voor heel Europa. Denk aan België en Tsjechië, maar ook in Frankrijk, Italië en Luxemburg zie je veel borden met alleen E nummers.
Vervelend is vooral dat er vaak helemaal geen nummers staan aangegeven.

Eigenlijk gaat het om twee verschillende vragen:

1 Als je aanneemt dat alle nummers altijd aangegeven worden, welke kun je dan het beste gebruiken?

Hier gaat het vooral om in mijn stuk.

2 Gegeven de huidige situatie, welke nummers kun je het beste gebruiken?

Dat verschilt per land. In Duitsland natuurlijk nationale nummers, in België E-nummers, in Nederland en Zwitserland kun je beide wel gebruiken (in Nederland wat minder, maar op belangrijke punten staan ze wel).
René schreef: Maar als je nu eens per land (of per taalgebied) dezelfde tabel zou opstellen met daarin enkel de belangrijkste steden van dat taalgebied, dan vrees ik dat de weegschaal wel eens veel minder positief richting E-nummers zal uitslaan.

Voor routes binnen een land zal het waarschijnlijk niet zoveel uitmaken, tenzij je gedeeltelijk over snelwegen en gedeeltelijk over andere wegen rijdt, omdat de meeste landen aparte snelwegnummering hebben en geen geïntegreerd systeem zoals in Nederland en Polen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 21 aug 2005, 20:54

Maar als je nu eens per land (of per taalgebied) dezelfde tabel zou opstellen met daarin enkel de belangrijkste steden van dat taalgebied, dan vrees ik dat de weegschaal wel eens veel minder positief richting E-nummers zal uitslaan.
Hmm, dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Dat er juist in Nederland een aantal merkwaardigheden m.b.t. het E wegenstelsel zit, wil niet zeggen dat het systeem op zich minder coherent is.

Overigens is het zo dat de E wegen al lang niet meer zijn wat ze waren. Oost- Duitsland gaf bijvoorbeeld uitsluitend E wegen aan op haar grondgebied en de meeste andere Oostbloklanden zijn gevolgd met meer nadruk op nationale nummering te leggen. Hetzelfde geldt voor Italië, Zwitserland, Spanje en Luxemburg die volgens mij vroeger veel meer bewegwijzering met (uitsluitend) E wegen hadden aangegeven dan nu. (Deze informatie heb ik trouwens met zoveel woorden uit het landenoverzicht van Marcel gehaald).

Dan nog een aardig voorbeeldje over de E 314. In België heet deze weg de A 2. Nou heb ik een kaart waarin dat nummer met een Duits (!) schildje wordt aangegeven bij Maasmechelen. Stel dat de routeplanner opgeeft bij Kerensheide dat je de A 2 moet volgen en je ziet een duits schildje met '2' erin. Welke kant rij je dan op? De A 2 naar Eindhoven, de A 2 naar Maastricht, de BAB 2 naar Aachen of de A 2 naar Antwerpen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 21 aug 2005, 21:40

Vinny schreef: Overigens is het zo dat de E wegen al lang niet meer zijn wat ze waren. Oost- Duitsland gaf bijvoorbeeld uitsluitend E wegen aan op haar grondgebied en de meeste andere Oostbloklanden zijn gevolgd met meer nadruk op nationale nummering te leggen. Hetzelfde geldt voor Italië, Zwitserland, Spanje en Luxemburg die volgens mij vroeger veel meer bewegwijzering met (uitsluitend) E wegen hadden aangegeven dan nu. (Deze informatie heb ik trouwens met zoveel woorden uit het landenoverzicht van Marcel gehaald).
Waar lees je dat dan precies?

DDR klopt
CZ: nieuw is dat D-nummers ook op borden staan
Italië: nu zie je alleen A, alleen E, beide, of niets. Hoe het vroeger was weet ik niet.
Zwitserland: vroeger zag je nog wel alleen E-nummers, omdat N-nummers vrijwel nooit werden aangegeven. Sinds 1996 de A-nummering is ingevoerd, zie je beide.
Spanje weet ik niet, ik ken alleen de moderne borden.
Luxemburg: in 1990 stonden er nog nauwelijks nummers op borden, op snelwegen helemaal niet. Tegenwoordig is het een rommel, nog wat erger dan Italië (maar er staan tenminste steeds meer nummers).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 21 aug 2005, 21:52

Italië: nu zie je alleen A, alleen E, beide, of niets. Hoe het vroeger was weet ik niet.
In de regio Napels zie je E alleen op oude borden.
Ja, met alle regionale wegnummers... :roll: Maar de rondweg van Barcelona had volgens mij geen nationaal nummer; waaruit ik afleid dat dus het E nummer wel aangegeven had moeten staan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 21 aug 2005, 21:56

Vinny schreef:
In de regio Napels zie je E alleen op oude borden.
Ja, met alle regionale wegnummers... :roll: Maar de rondweg van Barcelona had volgens mij geen nationaal nummer; waaruit ik afleid dat dus het E nummer wel aangegeven had moeten staan.
De B20 (noordlijke rondweg, Ronda de Dalt) heeft geen N/E-nummer.
de B10 gedeeltelijk echter wel - de E90 -. Deze komt vanaf de A2/AP7 en gaat tot de haven (port). Ik ben alleen wel ernstig aan het twijfelen of deze E90 wel op de B10 aangegeven staat (Ronda Litoral). Ik meen wel een bordje hebben gezien toen we het laatste stukje A2 reden richting de B10.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 21 aug 2005, 22:02

Vinny schreef:Maar de rondweg van Barcelona had volgens mij geen nationaal nummer; waaruit ik afleid dat dus het E nummer wel aangegeven had moeten staan.
Het kan toch ook dat er gewoon geen nummer stond? In Frankrijk (en veel andere landen) stonden vroeger ook maar weinig nummers op borden langs snelwegen.

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 22 aug 2005, 1:29

Vinny schreef: Dan nog een aardig voorbeeldje over de E 314. In België heet deze weg de A 2. Nou heb ik een kaart waarin dat nummer met een Duits (!) schildje wordt aangegeven bij Maasmechelen. Stel dat de routeplanner opgeeft bij Kerensheide dat je de A 2 moet volgen en je ziet een duits schildje met '2' erin. Welke kant rij je dan op? De A 2 naar Eindhoven, de A 2 naar Maastricht, de BAB 2 naar Aachen of de A 2 naar Antwerpen?
De A2 naar Antwerpen volgen zal niet zo simpel zijn, aangezien die weg naar Leuven loopt en bovendien nergens als A2 aangeduid wordt op de bebording. De A-nummers worden bij E-wegen in België zelden of nooit in de praktijk gebruikt, enkel door de overheid, zoals de cel waar ik werk, voor bepaalde zaken.

Wat het gebruik van E-nummers in Europa betreft: tot hier toe zie ik dat er vooral gekeken wordt naar omringende landen en het zuiden van Europa, maar vergeet niet dat die E-nummers in Denemarken, Noorwegen, Zweden, etc. wel degelijk consequent gebruikt worden: indien een weg een E-nummer draagt, dan wordt hij enkel met dat nummer aangeduid en krijgt hij dus geen nationaal wegnummer. Met andere woorden, het Belgische systeem, maar dan ook voor gewone wegen.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 03 sep 2005, 22:24

Naar aanleiding van een aantal opmerkingen hier en onder Paneuropese bewegwijzering heb ik nog een aantal dingen toegevoegd:

Ik heb bij de (nieuwe) E nummers nog het aantal grensovergangen dat men passeert opgeteld, om op de kritiek dat het aantal nodige nummers alleen maar lager is omdat nationale nummers bij de grens veranderen in te gaan.
Dit maakt de vergelijking 'eerlijker', hoewel anderzijds natuurlijk juist het niet veranderen bij de grens een groot voordeel is.
De reductie is dan nog altijd 26 %.

Verder heb ik voor 11 Nederlandse steden dezelfde vergelijking gemaakt. Het verschil tussen de aantallen E en nationale nummers is kleiner, het aantal E nummers is nog wel 12 % minder.

Tenslotte ga ik nog in op onlogische routes in Nederland en Duitsland en op de 'extreme' voorbeelden E40 en E44.

Ik ben overigens niet van mening dat de routes algemeen zo slecht zijn. In Nederland heb je drie onlogische routes, die bespreek ik, in Duitsland heb je de E41 en heeft de A3 veel E nummers, omdat het een diagonale weg is.

Het argument met het aantal cijfers vind ik wel interessant, ik zou nog de aantallen cijfers bij elkaar kunnen optellen.
Voor Nederland maakt dit wel uit, bij de routes tussen de 10 hoofdsteden zijn er maar weinig 3-cijferige E nummers dus zal het wel minder uitmaken.

Ik ga nu nog in op wat specifieke zaken, ook uit de andere thread:
Totso's moeten bij het ontwerp van de routenummering zoveel mogelijk vermeden worden dat ben ik met je eens, Pino; maar dat is geen reden om tegen E wegen te zijn.
Ik zie het juist als een voordeel als je hetzelfde nummer kunt blijven volgen terwijl je afslaat.
Overigens hebben zowel de Nederlandse als de Duitse A nummering veel TOTSO's.
Nederland heeft veel later dan landen als Belgie, Duitsland, Frankrijk en Engeland de huidige wegnummering ingevoerd. Daardoor is het systeem van nummerweergave minder verouderd dan in de andere landen. Dat zie je bijvoorbeeld aan het feit dat wij wel een integraal nummeringsstelsel hebben en in onze buurlanden niet. Simpelweg, omdat toen zij de nummering invoerden er nog amper snelwegen waren waardoor de snelwegnummering ging conflicteren met laag genummerde nationale wegen.
Opvallend is wel, dat buiten Nederland slechts Polen en Ierland een dergelijk systeem hebben.
Ik denk ook dat er helemaal niemand is die een combinatie van de 2 gebruikt. Bijvoorbeeld eerst een eind E-nummers, dan een paar honderd kilometer een A-nummer, en vervolgens weer een E-nummer.
Mijn idee was dat je bijv. van Hamburg naar München of van Köln naar Dresden moet, en ziet dat je maar één nummer hoeft te volgen, resp. E45 en E40, of je moet van Oberhausen naar Nürnberg, en ziet dat beide aan de A3 liggen, dan volg je die gewoon.

NB Volgende week ga ik dit bij autobahn-online bespreken.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 04 sep 2005, 16:43

Nog wat updates:

Ik heb ook tabellen voor Duitsland, België en Frankrijk toegevoegd en nog wat fouten verbeterd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 04 sep 2005, 20:08

Ik heb even de Belgische situatie nader onder de loep genomen:

Op dit moment lopen er in Belgie 11 E wegen, met drie aanvullende A wegen die een redelijke lengte hebben. (Ik heb de drie cijferige A wegen, R wegen, alsmede de A 28 buiten beschouwing gehouden).

Daar staat tegen over dat er 21 A nummers zijn (zonder de A 28 en de drie cijferige mee te nemen).

De helft van het aantal E wegen loopt over verschillende A wegen, met als toppunt de E 42 die over de A 27, A 3, A 15, A 7, A 16 en A 8 loopt.
Gemiddeld lopen er iets meer dan 2 A wegen over E wegen.

Andersom lopen er meestal maar een of twee E wegen over een A nummer.
Op de A 3 lopen 3 E nummers, t.w. de E 25, E 40 en E 42. Dit is overigens direct verklaarbaar omdat de A 3 langs Luik loopt.