[CH][A004] A4 Schaffhausen - Zürich - Altdorf

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg

Re: [CH][A004] A4 Schaffhausen - Zürich - Altdorf

Bericht door marcel » zo 25 jun 2023, 16:51

De lobby van lokale winkeliers heeft bedongen dat deze Raststätte alleen vanaf de snelweg te bereiken is.
Afbeelding

Toen ik er zo'n 15 jaar geleden was, was dit hek gewoon open maar nu niet.
Afbeelding
Toch een vreemd gevoel dat je 40 km moet omrijden om aan de andere kant van deze muur te kunnen komen.
Afbeelding

Toen ik aan de andere kant was, ging het hek net dicht.
Afbeelding
'Aus Konzessionsgründen'
Afbeelding
Ook opmerkelijk: het snelwegbord hier, en er zou eigenlijk zone 40 moeten staan, anders is niet duidelijk waar het geldt.
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 26 jun 2023, 8:56

^^
Is dat poortje voor voetgangers tegenwoordig gesloten? Tot dusver kwam je vanaf de parkeerplaats naast de oprit altijd nog wel naar de Raststätte. Op Google Streetview zie je nog het bordje "Willkommen bei MY STOP. Bitte treten Sie ein, die Tür ist offen."

Volgens mij wonen in dat complex boven de snelweg ook mensen. Werden daar niet huurwoningen verhuurd met reclame "Wohnen oberhalb der Autobahn"? Deze mensen en hun bezoekers zullen denk ik ook wel buiten de VZP moeten kunnen parkeren, anders wordt het een lastige boel voor bezoek.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » za 01 jul 2023, 16:32

Interessant, het is mij niet opgevallen en het is net niet te zien op mijn foto.
Ik zal er op letten als ik er weer eens kom (ik wil er weer gaan kijken als de weg bovenop de tunnel ook klaar is).

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 01 jul 2023, 17:18

Waar zit de concurrentie dan in?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 10 jul 2023, 9:41

Op de Axenstrasse worden maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te verbeteren. De afgelopen jaren waren er rotsverschuivingen en auto's die van de weg raakten en de afgrond in schoven.

De weg is eigenlijk te smal. Tussen Brunnen en Sisikon wordt de maximumsnelheid verlaagd naar 60 km/h. Daarnaast mogen fietsers niet meer over de hele Axenstrasse rijden, er wordt voor hen een shuttle-service opgezet. De Axenstrasse is volgens mij de enige route voor fietsers naar Uri die niet over bergpassen gaat.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 10 jul 2023, 10:08

^^
Dat klopt, er is per fiets geen andere passage mogelijk. Per mountainbike zijn er nog wel een paar mogelijkheden die niet meteen via een bergpas verlopen, maar voor normale fietsen compleet ongeschikt. Verder is de verlaging van 80 naar 60 km/h meer een formaliteit, overdag kon je er al bijna nooit meer sneller rijden. Zo heeft nu de hele Axenstrasse min of meer Vmax 60, m.u.v. de passage door Sisikon.

Opzich is het wel een verbetering dat fietsers op bepaalde stukken niet meer van de doorgaande weg gebruik mogen maken. Dat vond ik daar altijd al vrij onveilig, zeker als bussen en vrachtwagens de fietsers moesten passeren. Deels kunnen fietsers bij tunnels de oude route volgen, deels is er ook een verhoogd trottoir als fietspad in de tunnels aangelegd. Maar nu met een shuttle-service komt het eerste stuk op de Axenstrasse, dat fietsers überhaupt niet meer kunnen passeren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 10 jul 2023, 14:48

Het 'voordeel' dat er maar één route zonder bergpassen naar Uri bestaat, is dat doorgaande fietsers er toch al alleen uit kunnen via een bergpas. Oftewel die mogen in staat worden geacht een andere route te vinden naar of door Uri (ook al kan dat een omweg betekenen).

Er is trouwens nog een alternatief: Op de boten over het Vierwoudstrekenmeer kun je je fiets meenemen. Per schip van Ingenbohl (Brunnen) naar Flüelen kost dit je (zonder korting) CHF 22 en ben je ongeveer 3 kwartier onderweg. Op de racefiets over de Axenstrasse kan de Axenstrasse vast nog wat sneller, maar het verschil zal beperkt zijn.