[FOTO] Doel

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg

[FOTO] Doel

Bericht door Davy » ma 16 nov 2009, 0:59

ik plaats ze maar hier, als dit verkeerd staat kan men het gerust verplaatsen... ;)

zondagnamiddag was ik in Doel, het dorp dat gedoemd is om te verwijnen... jammergenoeg.
wat men met dit dorp heeft gedaan is echt de schande van Vlaanderen!

de foto's: http://picasaweb.google.be/daviedoff1979/Doel

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: [FOTO] Doel

Bericht door Attietattie » ma 16 nov 2009, 8:55

daviedoff schreef:wat men met dit dorp heeft gedaan is echt de schande van Vlaanderen!
Wat heeft men met dit dorp gedaan?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » ma 16 nov 2009, 9:23

^^ Het dorp moet verdwijnen voor de uitbreiding van de Antwerpse haven.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 16 nov 2009, 9:28

Dan is het in ieder geval voor een goed doel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 16 nov 2009, 11:38

het is vooral de manier waarop... terwijl men absoluut nog niet zeker is of dat dok er ooit komt en/of nodig is, laat men jarenlang dit dorp doodbloeden en maakt men het helemaal onleefbaar. het moet echt pijn doen voor mensen die daar geboren en getogen zijn om hun huizen daar nu gewooon te zien verkrotten... men kon het dorp best wel leefbaar houden tot de eigenlijke verdwijning (een idee was bv om de huizen als tijdelijke woning te geven voor een lage huurprijs aan minder begoede mensen...)

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 16 nov 2009, 19:31

Attietattie schreef:
daviedoff schreef:wat men met dit dorp heeft gedaan is echt de schande van Vlaanderen!
Wat heeft men met dit dorp gedaan?
De geschiedenis van Doel is erg bekend. Je moet het maar eens opzoeken want het is best interessant. Die verkommering is er immers niet vanzelf gekomen en is helemaal niet normaal voor zo'n Vlaams dorp als Doel.
Het is wel spijtig dat het verdwijnt want zoals elk dorp in Vlaanderen heeft ook Doel een jarenlange en rijke geschiedenis.
Al die Vlaams dorpjes zijn wereldjes op zich waar alles en iedereen elkaar kent, ministadjes als het ware.

Ik ben normaal geen fan van graffiti maar ik moet toch toegeven dat deze wel erg mooi is:
Afbeelding

Deze wegwijzers mogen dan vreemd zijn, ze kloppen wel volledig. Helvetica als lettertype inclusief.

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 16 nov 2009, 22:54

Waarom is er niet voor gekozen om van Doel een soort Pernis of Rozenburg te maken, zodat de inwoners gewoon in hun eigen, vertrouwde dorp hadden kunnen blijven?

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 17 nov 2009, 0:55

tjah goede vraag... want het dorp is zelfs met het deurganckdok vlakbij best leefbaar... ben er nu al 3 keer geweest, en heb zelfs al met bewoners gesproken, en je hebt amper overlast, het is dus perfect leefbaar.
dat men zoiets doet met een heel erg mooi dorp met een rijke geschiedenis voor een project die nog niet eens zeker is kan er bij mij echt niet in...
De Vlaamse regering levert globaalgezien geen sclecht werk, maar met dit hebben ze toch echt helemaal de bal misgeslagen!

ook opmerkelijk hoeveel toeristen Doel trouwens nog trekt... ik was er zeker niet alleen!

kees
expressweg

Bericht door kees » di 17 nov 2009, 9:21

daviedoff schreef: ...de bal misgeslagen!
Grappig. In Nederland heet dat de plank misslaan.
ook opmerkelijk hoeveel toeristen Doel trouwens nog trekt... ik was er zeker niet alleen!
Ik vond al dat er relatief veel auto's in een straat stonden, waarvan je aangaf dat die onbewoond was. Bij een dergelijke leegstand zou er voldoende ruimte moeten zijn om de auto dan voor je eigen deur neer te zetten.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 17 nov 2009, 18:30

Doel is een interessant stukje. Ik wil er zelf ook nog wel eens gaan kijken, maar het is er nog niet eerder van gekomen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » do 19 nov 2009, 0:08

Wees dan snel want zolang gaat Doel niet blijven bestaan.

Overigens is heel het gebied rondom Doel nogal verwaarloosd; zeker als je met de rest van de haven bekijkt.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 13 mei 2013, 22:56

Afgelopen weekend maar eens zelf in Doel gaan kijken. Een hele vreemde plaats met een desolate sfeer. Het ziet er nog wat erger uit dan op de oude streetview foto's door al de vernielingen. Foto's kun je hier vinden en een selectie in de spoiler.
SPOILER: TOON

Desolate indruk in een van de straten. Er lopen wel best wat mensen rond, maar dit zijn enkel toeristen die het ook eens willen bekijken:
Afbeelding
DSC_0168 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Sommige voordeuren zijn eruit getrapt, meestal zijn ze wel weer dichtgetimmerd, maar soms ook niet:
Afbeelding
DSC_0173 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Instortingsgevaar wordt ook een serieus probleem nu er een sloopverbod van kracht is:
Afbeelding
DSC_0176 by jeroenvanlieshout, on Flickr

De kerk is samen met de molen nog een van de weinige mooie gebouwen:
Afbeelding
DSC_0178 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Her en der zijn eerder al huizen gesloopt:
Afbeelding
DSC_0181 by jeroenvanlieshout, on Flickr

De ontsluitingsweg van het dorp:
Afbeelding
DSC_0205 by jeroenvanlieshout, on Flickr

De molen waarin een restaurant zit en daarachter de kerncentrale Doel:
Afbeelding
DSC_0206 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Dit bord bij de ingang van het dorp staat er niet voor niets. Normaal is het 's nachts met een slagboom afgesloten (enkel toegang met id kaart scanner voor bewoners), maar die is gesloopt door vandalen:
Afbeelding
DSC_0208 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 13 mei 2013, 23:11

Ik ben ondertussen al een paar keer in Doel geweest, elk jaar wordt de verloedering erger.

Ik blijf bij m'n standpunt wat ik jaren geleden al in dit topic schreef:
Dit is en blijft gewoon een regelrechte schande wat ze met dit dorp hebben gedaan, ik heb er geen woorden voor...
Voor de mensen die hier geboren en getogen zijn moet dit echt pijn doen hun huis en dorp zo zien kapotgaan voor iets wat verre van zeker is dat het er ooit komt.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 14 mei 2013, 13:40

^^Overheden houden ook te weinig rekening met de burgers. In Duitsland gebeurt hetzelfde bij die bruinkoolmijnen en in China walsen ze de boel gewoon plat.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 14 mei 2013, 14:46

nederland24 schreef:Overheden houden ook te weinig rekening met de burgers.
Die conclusie is wel héél kort door de bocht. Als ik bekijk tegen welke bedragen bewoners van de flats langs de N2 zijn uitgekocht en wat een hoop gezever er desondanks van de zijde van enkele bewoners was, dan ben ik het in het geheel niet met je eens. Als overheid moet je een afweging maken tussen de belangen van verschillende groepen. Daarbij is het belang van velen wat mij betreft belangrijker dan het belang van enkelen. Concreet: de tunnel in Maastricht moet gebouwd worden omdat veel automobilisten er baat bij hebben, net als omwonenden. Dat enkele flateigenaren dan moeten wijken, lijkt mij een rechtvaardige keuze.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 14 mei 2013, 14:54

^ In Nederland wordt er dan ook vrij goed rekening gehouden met de burgers in dit soort gevallen. Er zijn wel enkele dorpjes geweest die hebben moeten wijken voor bijvoorbeeld Schiphol en de Eemshaven, maar over het algemeen konden de grotere plaatsen wel blijven bestaan (zoals Pernis, Rozenburg...). Bij Schiphol staat volgens mij nog ergens een oude dorpskerk zomaar plompverloren, terwijl het dorpje eromheen weg is. Ergens bij Aalsmeer dacht ik.

In België gebeuren dit soort Doel-achtige schandelen wel meer; ook Lillo is door de Antwerpse Haven opgeslokt. Kallo, ook in die omgeving, is volgens mij nog wel enigszins intact gebleven.

Mocht Zeeuws-Vlaanderen Belgisch zijn geweest, dan had het unieke natuurgebied Land van Saeftinghe niet meer bestaan en was waarschijnlijk alles haven geworden :facepalm: Dat is dan weer juist één van de weinige natuurgebieden in Nederland die wél het verdedigen met hand en tand waar is. Ga maar eens een dagje op tocht door Saeftinghe om dat mee te maken, en vergeet geen extra paar laarzen mee te nemen :mrgreen:

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 14 mei 2013, 16:15

Het land van Saeftinghe had er onder Vlaanderen ook gewoon gebleven, wij besteden veel aandacht aan onze natuurlijk rijkdommen. En wat die "schandalen" betreft, hoe Doel er nu bijligt, dat is inderdaad schandalig maar dat doet niets af aan het feit dat Kallo, Lillo en de hele reutemeteut terecht verdwenen zijn. In de jaren 60 zag men dit nog als vooruitgang en waren de mensen veel minder kleingeestig. Het feit dat Doel zo lang aansleept ligt aan het gezeur van enkelen die de vooruitgang willen tegenhouden. Het is in ons aller belang dat de Haven van Antwerpen ongehinderd kan groeien.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 14 mei 2013, 16:20

Naja groeien. Volgens mij staat de uitbreiding op het grondgebied bij Doel nog steeds ter discussie. Ik heb er op zich geen probleem mee dat dit soort dorpjes netjes verdwijnen, waarbij de bewoners met goede regelingen kunnen vertrekken. Maar zorg er dan wel voor dat je dan wel iets gaat onteigenen waarmee je iets gaat doen. Nu ziet het er naar uit dat er de komende jaren nog niets gaat gebeuren en heb je dus een spookdorp wat eigenlijk voor niets is onteigend. Door de leegstand en vernielingen wordt het alleen maar erger. Bewoners moeten nu zelfs bordjes ophangen dat het huis nog bewoond is om te voorkomen dat er wordt ingebroken en de hele boel wordt vernield.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 14 mei 2013, 16:42

^^ Daar komt het inderdaad op neer... Een dorp alvast onteigenen voor iets dat er ooit eens misschien zou kunnen komen kan gewoonweg niet. Waar ik het wel mee eens ben is dat de vergelijking met Lillo en andere verdwenen dorpen in het Antwerpse havengebied niet opgaan, deze zijn opgeofferd voor een nuttige zaak zeg maar...

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 14 mei 2013, 17:29

Doel is best een uniek dorpje. Niet alleen het grid maar ook de ligging aan de Schelde en in de haven. Toch is ook de polder niet veraf. Al kan ook geargumenteerd worden dat een groot deel van de charme juist afkomstig is van het feit dat het zal verdwijnen en voor een groot stuk een spookdorp is.

Nu, met onteigening is in principe niets mis. Maar feit is wel dat de sloop van Doel vooral onnodig is. De komst van het Saeftinghedok is allerminst zeker gezien de aanwezigheid van de kerncentrale een probleem kan zijn.

Voorts ligt slechts een klein deeltje van Doel in de weg van dat dok. De rest zou in principe gewoon kunnen blijven. De reden waarom de overheid zo halsstarrig door blijft gaan met de vernietiging van Doel is om geen gezichtsverlies te leiden. Doel zal vervangen worden door een rangeerstation van de NMBS. Maar dat is nog verre toekomstmuziek en zoals gezegd allerminst zeker. Om toch maar redenen uit te vinden om de sloop van Doel te rechtvaardigen denkt men er nu al aan om Doel als slibstort te gebruiken voor de al even onzekere Oosterweelverbinding. Eigenlijk is dit pure incompetentie van vooral Peeters.

Leuk filmpje van de Derde Generatie over de waanzin van Doel

[youtube]DxlewYNl2nc[/youtube]

Verder is het ook triestig dat juist de laatste mooie, lege poldergebieden aangesneden worden voor verdere havenuitbreiding. Al geldt hier hetzelfde als voor Doel: de waarde komt er juist door de ruimtereservatie voor de haven. Misschien moeten we in Vlaanderen gewoon veel gebieden gewoon bouwvrij verklaren voor de natuur en in plaats van dorpen te onteigen gewoon wat lintbebouwing.

Nog even over Doel zelf: er is voorlopig nog niets onteigend. Wel is driekwart van het dorp in handen van de Maatschappij Linkerscheldeoever. De reden waarom zij haar eigen gebouwen niet mogen slopen is omdat Doel op het het gewestplan van 1978 (dat nu voorlopig nog geldig is) als woongebied ingekleurd staat. De rechter oordeelde dat de sloop van deze woningen de woonkwaliteit van de overgebleven inwoners teveel zou aantasten.

Maar vorige maand ofzo in het nieuwe RUP goedgekeurd dat Doel wél als industriegebied inkleurt en aan de onteigeningen van de laatste bewoners kan begonnen worden. De bewoners en andere belangengroepen zullen het via de gerechtelijke weg wel nog even kunnen rekken. Maar ik verwacht dat Doel binnen dit en een jaar toch einde verhaal is.
Wimpie25 schreef:Het land van Saeftinghe had er onder Vlaanderen ook gewoon gebleven
Had het aan België gelegen was het land van Saeftinghe gewoon doorklieft door het Baalhoekkanaal:

Afbeelding

(Opvallend trouwens dat in deze plannen Doel juist wél behouden zou blijven)

Wimpie25 schreef:wij besteden veel aandacht aan onze natuurlijke rijkdommen.
(lachband)
Laatst gewijzigd door Alfa op di 14 mei 2013, 17:57, 7 keer totaal gewijzigd.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 14 mei 2013, 17:45

sirdanilot schreef:Bij Schiphol staat volgens mij nog ergens een oude dorpskerk zomaar plompverloren, terwijl het dorpje eromheen weg is. Ergens bij Aalsmeer dacht ik.
De kerk van Wilmarsdonk mochten ze ook niet afbreken. Dat is blijven staan temidden van de industrie.

Afbeelding
(Yves Adams)

Maar of dit nu zoveel beter is. In Doel is de kerk trouwens NIET beschermd. Niet omdat het niet waardevol is maar omdat de Vlaamse regering er alles aan gedaan heeft om zo weinig mogelijk gebouwen te beschermen. In Doel zijn enkel het orgel van de kerk, de molen en het Hoog Huis beschermd. Die zullen verplaatst worden naar Beveren.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 14 mei 2013, 17:51

Wat er bij Doel fout is gegaan is dat een huis dat niet meer bewoon is gewoon meteen tegen de vlakte gegooid had moeten worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 14 mei 2013, 17:59

^^Zoals ik zei:
De reden waarom zij haar eigen gebouwen niet mogen slopen is omdat Doel op het het gewestplan van 1978 (dat nu voorlopig nog geldig is) als woongebied ingekleurd staat. De rechter oordeelde dat de sloop van deze woningen de woonkwaliteit van de overgebleven inwoners teveel zou aantasten.
Maar er is uiteraard nog veel meer fout gegaan met Doel. Ik blijf erbij dat de sloop onnodig is.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 14 mei 2013, 18:34

Ik ben er ook wel eens geweest (toen had je nog geen slagbomen trouwens), maar de triestheid spat er vanaf, zelfs toen ik er met zonnig weer was. Ik zag toen wel dat het aan een fietsroute ligt met een veerbootje naar ik meen Lillo. Zo trekt het restaurantje nog wat ander volk.
Wimpie25 schreef:Het feit dat Doel zo lang aansleept ligt aan het gezeur van enkelen die de vooruitgang willen tegenhouden. Het is in ons aller belang dat de Haven van Antwerpen ongehinderd kan groeien.
Met de huidige econische situatie moet je wel gek zijn om een dorp plat te gooien voor een uitbreiding die waarschijnlijk toch nooit meer rendabel zal worden - en misschien nooit aangelegd zal worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 14 mei 2013, 18:34

@ Alfa: Een bewuste beslissing is nog steeds een foute beslissing ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 14 mei 2013, 18:36

@Palance: Dat restaurant lijkt erg goed te draaien overigens. Toen wij er waren regende het flink, vaarde de pont niet en nog zat het restaurant halfvol. Er zijn blijkbaar veel mensen die geïnteresseerd zijn in het rondwandelen en rondrijden door een spookdorp. Te bizar voor woorden dus. Wat ik ook heel bizar vond was dat een stel er doodleuk wat trouwfoto's aan het nemen was. Volgens daviedoff scheen het er vaker te gebeuren. In diverse opzichten dus een heel aparte plek.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 14 mei 2013, 18:41

Doel trekt op een zondag inderdaad erg veel toeristen. Dat er veel horeca is is geen toeval.

Wie ook een slachtoffer zal zijn van het verdwijnen van Doel is Lillo-Fort aan de overkant. Nu is dat min of meer een pakket: mensen gebruiken het veerpontje om beiden te bezoeken en ze versterken elkaar. Zonder Doel zal Lillo veel minder volk trekken. Je ziet nu al dat er erg veel leegstaat.
Vinny schreef:@ Alfa: Een bewuste beslissing is nog steeds een foute beslissing ;)
Het was niet echt een beslissing. Eerder een afdwinging. Had het aan Vlaanderen of Maatschappij Linkerscheldeoever gelegen lag Doel al lang plat. Maar de bewoners hebben met succes de gewestplanwijziging van 2000 aangevochten waardoor Doel terug een woongebied werd en waardoor er dus niet mocht gesloopt worden van de rechter.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 14 mei 2013, 20:33

sirdanilot schreef:Er zijn wel enkele dorpjes geweest die hebben moeten wijken voor bijvoorbeeld Schiphol en de Eemshaven
Voor de Eemshaven heeft geen enkel dorp hoeven wijken; die is helemaal in de Waddenzee aangelegd.
Wel zijn Oterdum, Weiwerd en Heveskes ten prooi gevallen aan het industrieterrein bij Farmsum.
sirdanilot schreef:Bij Schiphol staat volgens mij nog ergens een oude dorpskerk zomaar plompverloren, terwijl het dorpje eromheen weg is. Ergens bij Aalsmeer dacht ik.
Weet je dat zeker? Zo ja, kun je uitzoeken waar precies? Hier is mij niets van bekend.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » di 14 mei 2013, 21:21

Waarschijnlijk doelt hij op Rozenburg, tussen Aalsmeer en De Hoek. De meeste bewoners zijn daar in de loop van de tijden vertrokken en er zijn wat huizen gesloopt. Ook de kerk is gesloopt en hiervoor in de plaats heeft Schiphol in het naburige Rijsenhout een nieuwe kerk neergezet. Het is dus zeker niet zo dat daar nog een eenzame kerk in de polder staat.

Wellicht heeft Sirdanilot de klok met de klepel verwisseld of zo iets ..... ;)

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 14 mei 2013, 21:25

^ Ah, ik wist niet dat die kerk inmiddels ook was gesloopt, excuus. Het ging inderdaad over Rozenburg.