[foto] Ring 's-Hertogenbosch oud en nieuw

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

[foto] Ring 's-Hertogenbosch oud en nieuw

Bericht door harry » wo 09 dec 2009, 17:04

Deze 2 borden staan zo'n 100 meter van elkaar op de Ring-West in Den Bosch.
Ik moet zeggen dat ik redesign toch steeds lelijker vind worden.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door harry op wo 09 dec 2009, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg

Re: [foto] Ring 's-Hertogenbosch oud en nieuw

Bericht door boe! » wo 09 dec 2009, 17:11

harry schreef:Ik moet zeggen dat ik redesign toch steeds leijker vind worden.
Als je Ring 's-Hertogenbosch centreert i.p.v. links uitlijnt, dan is het al weer een stuk beter. Het staat of valt met een goede uitvoering.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 09 dec 2009, 17:15

Op die uitlijningsfout na, vind ik het redesignbord toch een stuk meer orde en overzicht bieden dan het old-school-bord. (ja, ok, die pijlen blijven wat iel...)

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 09 dec 2009, 17:17

Er zijn meer bestemmingen op het bord gekomen. Vooral de ziekenhuisdoelen zijn nu duidelijker.
"JBZ loc. WA" zegt mij helemaal niets, Goederen en Personeel geeft toch een betere hint. Jammer alleen dat het aantal doelen ten koste gaat van de leesbaarheid.
harry schreef:dat ik redesign toch steeds leijker vind worden.
Vind je het leuker of lelijker? ;)
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 09 dec 2009, 17:48

En aan contourlijntjes doen we blijkbaar ook niet meer... :roll:

Ik moet zeggen dat het oldschoolbord toch vele malen meer op een verwijsbord lijkt dan het redesign-exemplaar, en dat komt met name door de dikkere bies en pijlen. Als je het redesignbord beter vindt vanwege de teksten ben je appels met peren aan het vergelijken.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 09 dec 2009, 20:41

^^
Niet alleen de tekst is beter, ook de verdeling van de plaatsen netjes onder elkaar ipv naast elkaar, is op deze borden beter op het redesignbord dan op het old-school-bord. Dat redesign in het algemeen slechter is door allerlei tekortkomingen, zoals het kleinere (& andere) lettertype en de pijlvorm, is een andere discussie die we wat mij betreft hier niet nog eens over hoeven te doen...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 09 dec 2009, 21:14

Het is dan ook wel zo bij het oldschoolbord dat alles boven Eindhoven een groot popnagelvlak is, dus dat zal oorspronkelijk ook niet zo geweest zijn.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 09 dec 2009, 21:21

harry schreef:Ik moet zeggen dat ik redesign toch steeds lelijker vind worden.
Ik vond het niet zo lelijk, maar onleesbaarder. Dit bord bevestigt toch maar weer eens hoe het niet moet:
- Maar liefst 11 doelen waar 8 het maximum is binnen de bebouwde kom.
- Daarnaast verbaast het mij niks als dit op een 70 km/h-weg staat, waardoor hier met hogere snelheid langs het bord wordt gereden en er dus minder tijd is om het bord in je op te nemen dan bij 50 km/h, waardoor dit Redesign-bord ngo slechter leesbaar is dan het oldschoolbord.
- Door het uitvoeren van volledige witvlakken in Redesign, zou men kunnen denken dat P Personeel een apart doel is, dat losstaat van dat ziekenhuis. Dat is namelijk wel het geval bij de bovenste 2 bestemmingen.
- En als laatste maar niet het minste, de overdaad aan nietszeggende doelen is ook om te huilen.

Stop deze waanzin!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 10 dec 2009, 11:25

Ik zou vooral snoeien in het aantal bestemmingen. Daarnaast kun je denk ik Redesign niet de schuld geven van wat de wegbeheerder wil aangeven. Overigens toont dit bord eens te meer aan dat je beter het Belgische systeem van genummerde Ringwegen kunt invoeren in plaats van de aanduiding Ring+plaatsnaam... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 10 dec 2009, 11:30

^^
Ik snap sowieso al niet waarom 's-Hertogenbosch hier nog bij moet staan. Enkel "Ring" voldoet toch ook? Denk dat niemand ter plaatse dan plotseling denkt dat men op de ring van Amsterdam rijdt... :roll:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 10 dec 2009, 12:34

Een ringspoel zou hier toch veel beter zijn. Herkenbaar en weinig ruimte innemend...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

kees
expressweg

Bericht door kees » do 10 dec 2009, 14:45

Als je wilt snoeien in het aantal bestemmingen, lijkt het mij voldoende om naar de rijksweg te verwijzen. Dan kunnen de specifieke vermeldingen van Tilburg, Nijmegen en Eindhoven van het bord af.

Het is zeer vaag dat wel de goederenrichting van het ziekenhuis en de parkeerplaats van het personeel staat aangeduid, maar niet de hoofdingang, de eerste hulp e.d., parkeerplaats voor bezoekers.
Ik weet dat het ziekenhuis nog in aanbouw is, maar volgens mij is er op het bord geen ruimte opengelaten voor andere bestemmingen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 10 dec 2009, 15:59

kees schreef:Als je wilt snoeien in het aantal bestemmingen, lijkt het mij voldoende om naar de rijksweg te verwijzen. Dan kunnen de specifieke vermeldingen van Tilburg, Nijmegen en Eindhoven van het bord af.
Op een ringweg is het op zich wel normaal om te verwijzen naar de kruisende uitvalswegen. Alleen vind ik Nijmegen een alles behalve logisch doel in deze fase. Welk doorgaand verkeer zou nou de Ring West pakken op weg naar Nijmegen? In beginsel neem je daarvoor de A59 / Ring Noord. Verder eens met de suggestie om hier het woord "Ring" te vermelden zónder plaatsnaam. Of nog beter: op deze plaats helemaal geen ring laten lopen. Een randweg over de A59 en de A2 is voor Den Bosch wat mij betreft voldoende. Ook in die situatie zou ik trouwens nog onverminderd Tilburg en Eindhoven vermelden; dat is toch duidelijker dan een vermelding als "A2-zuid / A65"

En tenslotte: dat transferium neemt natuurlijk ook weer veel te veel plaats in op de borden. Waarom steeds uitschrijven en bijvoorbeeld niet volstaan met alleen het P+R-symbool? Je bespaart heel veel ruimte met het weglaten van de ring-vermelding (of het tenminste beperken tot een ringspoel) en het vervolgens op één regel plaatsen van een centrum-symbool en een P+R-symbool. Dááronder weer de doelen Tilburg, Eindhoven en Vught en je hebt een zeer overzichtelijke rechtdoorvermelding. Zeker wanneer de doelen Tilburg en Vught naast elkaar worden neergezet zoals op het Olddesign-bord.
Het is zeer vaag dat wel de goederenrichting van het ziekenhuis en de parkeerplaats van het personeel staat aangeduid, maar niet de hoofdingang, de eerste hulp e.d., parkeerplaats voor bezoekers. Ik weet dat het ziekenhuis nog in aanbouw is, maar volgens mij is er op het bord geen ruimte opengelaten voor andere bestemmingen.
Zou het wellicht kunnen dat je (de afrit naar) deze delen van het ziekenhuis op dit punt al achter je hebt? In de eindsituatie dan, want de huidige situatie is duidelijk dat de parkeerterrein nog voor je ligt. Ik ben ter plaatse helemaal niet bekend, maar het zou natuurlijk kunnen en dan hoef je ook geen ruimte open te laten voor deze doelen. Mocht je ook in de eindsituatie voor delen van het ziekenhuis nog rechtdoor moeten, dan lijkt het me op een doorgaande weg als deze beter om een en ander met losse serviceborden duidelijk te maken en niet de bewegwijzering van een doorgaande weg verder te vervuilen met het verdelen van verkeer naar een object.
Laatst gewijzigd door Pino op do 10 dec 2009, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Euregio
geband

Bericht door Euregio » do 10 dec 2009, 15:59

Alle borden worden vervangen door open pijlen, dat zie ik steeds meer..

Maar wat ik me heel sterk afvraag:

Worden deze borden ook uiteindelijk vervangen door open pijlen zoals op dat bord hierboven?

Afbeelding

Anders staat het helemaal niet. twee soorten pijlen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 10 dec 2009, 16:10

^^ Open pijlen zijn een aspect van Redesign, het ontwerp wegwijzers van de ANWB. Die pijlen zijn uitsluitend ontworpen voor wegwijzers en niet voor verkeerstekens. Ik zie dan ook voorlopig geen open pijlen verschijnen op verkeerstekens, al gebeurt dat in sommige landen wel.

Hoewel ANWB Bewegwijzering daar andere ideeën over heeft / had, zijn er hele goede redenen aan te wijzen om op het ene type bord met de klassieke hardkoppijl te blijven werken en op andere borden met een open pijl. Met name op wegen waar de snelheid hoger is en de borden dus groter zijn, is het beter om met de hardkoppijl te werken, terwijl het op andere wegen met lagere gemiddelde snelheid en met kleine borden de voorkeur heeft om met de rankere open pijlen te werken. Je ziet dat onderscheid in Duitsland en Frankrijk, en ook bij de nieuwe Nederlandse snelweg-bewegwijzering zie je dat de oude pijlen wel degelijk een blijvertje zijn. Wat dat betekent voor de verkeerstekens, ik durf het niet te zeggen. Ik vermoed dat die lekker hetzelfde blijven. En met een goede reden: op een bord waarop niets anders staat dan een pijl is er geen toegevoegde waarde om de open pijl te gebruiken en daardoor de doelen op een bord beter te laten uitkomen.

kees
expressweg

Bericht door kees » do 10 dec 2009, 17:47

Pino schreef: Zou het wellicht kunnen dat je (de afrit naar) deze delen van het ziekenhuis op dit punt al achter je hebt? In de eindsituatie dan, want de huidige situatie is duidelijk dat de parkeerterrein nog voor je ligt. Ik ben ter plaatse helemaal niet bekend, maar het zou natuurlijk kunnen en dan hoef je ook geen ruimte open te laten voor deze doelen. Mocht je ook in de eindsituatie voor delen van het ziekenhuis nog rechtdoor moeten, dan lijkt het me op een doorgaande weg als deze beter om een en ander met losse serviceborden duidelijk te maken en niet de bewegwijzering van een doorgaande weg verder te vervuilen met het verdelen van verkeer naar een object.
Je moet voor de overige doelen m.b.t. het ziekenhuis nog rechtdoor.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 10 dec 2009, 18:31

Pino schreef:Verder eens met de suggestie om hier het woord "Ring" te vermelden zónder plaatsnaam. Of nog beter: op deze plaats helemaal geen ring laten lopen. Een randweg over de A59 en de A2 is voor Den Bosch wat mij betreft voldoende.
Een Ring hoeft natuurlijk niet per sé alleen over een snelweg te lopen (vgl. Utrecht). Het westelijke deel van de ring is een prima verbinding tussen de A59, het centrum én de A65/N65, dus alleen al vanwege het belang van deze route zie ik weinig problemen met het vermelden van een Ring.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 10 dec 2009, 18:49

Waarom moet de parkeerplaats van het personeel van het ziekenhuis eigenlijk bewegwijzerd worden?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 10 dec 2009, 18:55

Misschien is het een parkeerplaats die "Personeel" heet :rofl2:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 10 dec 2009, 19:35

^^ En dan heet het ziekenhuis zeker JBZ:Goederen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 10 dec 2009, 20:31

Palance schreef:Een Ring hoeft natuurlijk niet per sé alleen over een snelweg te lopen (vgl. Utrecht). Het westelijke deel van de ring is een prima verbinding tussen de A59, het centrum én de A65/N65, dus alleen al vanwege het belang van deze route zie ik weinig problemen met het vermelden van een Ring.
Ik weet ook wel dat een ringweg niet per se over snelwegen hoeft te lopen, maar dat maakt de vraag niet minder legitiem of je daar in de gegeven situatie voor moet kiezen of het toch maar moet houden op een randweg naar Eindhovens model. In de Bossche situatie is het westelijke deel van de ring naar mijn mening vooral belangrijk voor verkeer tussen de A65 en de A59-west. Voor verkeer tussen de A59-west en de A2-zuid is die westelijke ring al niet meer van belang; dat verkeer zal in de regel vrolijk oostelijk om de stad rijden. Ook verkeer tussen alle andere uitvalswegen van Den Bosch gebruikt de snelweg en niet de westelijke randweg.

Als je vervolgens wat beter kijkt naar de verbinding tussen A59-west en A65, zie je ook dat deze een route is met hoouit een regionaal belang, met name niet van landelijk belang. Waarom? Omdat verkeer dat vanaf Waalwijk over de A59 komt aangereden niet via Den Bosch naar Tilburg zal rijden, maar bij Waalwijk rechtstreeks naar het zuiden rijdt. Deze westelijke ring ligt er dus voor verkeer in de stad Den Bosch en verder voor verkeer tussen Waalwijk en Vught of van pakweg Rosmalen naar Tilburg. Is het voor dat verkeer dan werkelijk nodig om die ringweg te bewegwijzeren? Of verwijs je vanaf de A59 naar Vught / Tilburg en vanaf de N65 naar Rosmalen / Waalwijk, zonder dat je daar ook nog eens een ring-vermelding aan toevoegt? In die zin voegt de Ring-verwijzing helemaal niets toe aan de doelen die er nu al staan. Juist daarom zou ik pleiten voor afschaffing ...

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 11 dec 2009, 9:16

Ds79m schreef:Waarom moet de parkeerplaats van het personeel van het ziekenhuis eigenlijk bewegwijzerd worden?
Omdat er drie parkeergarages worden neergezet.
1 voor personeel van het ziekenhuis
1 voor bezoekers van het ziekenhuis
1 voor het transferium (huidige plek gaat verdwijnen).

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 11 dec 2009, 12:54

Dam mogen ze aan het bord nog een verwijzing naar de parkeerplaats voor bezoekers toevoegen, want die weten nu echt niet waar ze naar toe moeten. Bezoekers zijn noch goederen noch personeel, dus als bezoeker zou ik hier maar rechtdoor rijden...

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 11 dec 2009, 14:47

Grappig dat hier discussie over ontstaat. Ik heb in mijn eerste stageperiode bij het Catharina-ziekenhuis in Eindhoven onderzoek gedaan naar "Routering en bewegwijzering". Inmiddels alweer 4 jaar geleden en de bewegwijzering is nu uitgebreid met VRIJ/VOL indicatoren (foto's van Queue) ;)
Ik vond heel wat verbeterpunten voor het ziekenhuis. Bijvoorbeeld: hoe wordt personeel naar parkeergarage P7 (toen in aanbouw) geleid als parkeerplaats P2 vol is? Hoe vinden buspassagiers hun weg naar de ingang? Borden op en rond het terrein in 2005:

Afbeelding
Afbeelding
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 11 dec 2009, 17:30

kees schreef:
Ds79m schreef:Waarom moet de parkeerplaats van het personeel van het ziekenhuis eigenlijk bewegwijzerd worden?
Maar dat is geen reden om een parkeerplaats voor ter plekken bekenden te bewegwijzeren. Anders kun je het busstation en de taxistandplaats bij dat ziekenhuis ook bewegwijzeren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 11 dec 2009, 23:37

Busbaan. Alleen voor lijn 90.
Overige lijnen linksaf
:rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 13 dec 2009, 14:27

Ds79m schreef:
kees schreef:
Maar dat is geen reden om een parkeerplaats voor ter plekken bekenden te bewegwijzeren. Anders kun je het busstation en de taxistandplaats bij dat ziekenhuis ook bewegwijzeren.
Als je al een parkeerplaats wilt bewegwijzeren, is de parkeerplaats voor het personeel degene met de minste prioriteit. De algemene parkeerplaats voor bezoekers en het transferium zijn geen overbodige luxe, omdat er bijvoorbeeld vaak onderscheid is tussen de algemene parkeerplaats voor bezoekers en die voor de eerste hulp.
Eerlijk gezegd lijkt het me verstandig voor een groot ziekenhuis als dit (samenvoeging van drie lokaties op 1 plek) een apart bord met bewegwijzering te hanteren. Vergelijkbaar met situatie in Eindhoven.