[N384] Tzummarum - Franeker - Dearsum

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x3 autosnelweg

Re: [N384] Tzummarum - Franeker - Dearsum

Bericht door Peter » wo 22 jul 2020, 12:50

harry schreef: zo 19 jul 2020, 18:37 Het is al sinds de Middeleeuwen gebruikelijk om de namen van heiligen (en andere internationaal bekende personen) te vertalen in de lokale taal.
Bijzonder irritant. Met heiligen heb je er niet zo'n last van (behalve wellicht apostelnamen), maar het vertalen van vorsten(voor)namen gebeurt nog steeds, waardoor je in het buitenland soms even je geschiedenis kwijt bent, als Louis opeens Ludwig of Lodewijk heet, of Henri opeens Hendrik heet, Carolus opeens Karel,Charles of Karl, heet of nog erger: James, die Jacobus heet.

Het enige waar je over kan twisten, is Belgische koningen, maar de meesten zullen zelf hun Franse naam gebruikt hebben, hoewel ook tot in de 18e eeuw de meeste Europese koningshuizen Frans praatten (adel onderling iig)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 16 sep 2020, 21:29

De N384 in Tzummarum ligt momenteel op de schop. Een paar foto's van vanmiddag (7): https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 5997065161

1.Ter hoogte van kruising Kade/De Fjouwere, kijkend richting Franeker
Afbeelding

2.Vanaf hetzelfde punt kijkend richting noorden, vlak voor het eind/beginpunt waar de N393 het stokje zowel rechtdoor als rechtsaf overneemt
Afbeelding

3.Ter hoogte van kruising De Kamp/Kade/Hegesylsterwei ofwel de N384 kijkend richting zuiden. Het bruggetje gaat over de Tzummarumer Vaart naar een boerderij
Afbeelding

4.St.- Anna-parochie
Afbeelding

5.De details over dit project heb ik niet kunnen vinden, maar het zal me niet verbazen als we nog meer Vmax 30 en rechts in de voorrang krijgen. Rechts de toren van Tzummarum
Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 05 nov 2020, 10:02

^^ Anderhalve maand verder zijn de werken nog niet klaar. Men hoopt medio deze maand...toch wat foto's, gistermiddag gemaakt (10 toegevoegd aan bestaand album): :arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 5997065161

1.Zuidelijk van zijstraat 'de Kamp,' kijkend richting Franeker
Afbeelding

2.Daar waar het asfalt begint gaat de Vmax naar 50, op de klinkers 30
Afbeelding

3.Tot voorbij de brug Vmax 50, dan einde bibeko en terug naar 80
Afbeelding

4.Kijkend richting dorp/noorden. Vmax weldra 30, was 50
Afbeelding

5.Tot slot. Zonsondergang boven het Friese platteland ;) Kijkrichting west
Afbeelding

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 25 nov 2020, 21:19

***Update 25-11-2020***

Afgelopen middag dan maar weer eens de N384 richting Tzummarum gereden en wat plaatjes geschoten. De weg is daar weer vrijgegeven, slechts nog wat puntjes op de i is wat resteert. Fotoserie begint bij Franeker (t.h.v. de aansluiting met de A31).

37 foto's in het album:

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 7039647063

Kaartje:

Afbeelding
^Waarbij de blauwe lijn noordelijk van Dongjum de N384 moet volgen, maar daar kreeg ik 'm niet. De afsluiting zat er blijkbaar nog in...

Zie voor een selectie de spoiler:

:arrow:
SPOILER: TOON

1.Voorwegwijzer komende vanuit de richting Harlingen (A31). Tzummarum staat er nog niet bij, maar dit is in lijn met de ASW bww
Afbeelding

2.Sprongetje naar Dongjum. Dit dorp telt ca. 370 inwoners
Afbeelding

3.Afslag Ried. Nu mag je hier nog 50 en is het een voorrangsweg. Volgend jaar waarschijnlijk niet meer
Afbeelding

4.Niets op aan te merken
Afbeelding

5.Welkom in het UNESCO Werelderfgoed Waddenzee
Afbeelding

6.Denkend aan Friesland zie ik weilanden, tractoren, boerderijen met uilenborden en RONA wegdek 8-) ;)
Afbeelding

7.Tzummarum. Versmalling nu present. Komgrens opgerekt
Afbeelding

8.Nog geen markering aangebracht op het verse asfalt. Benieuwd of daar nog wat komt. Verderop begint de zone 30
Afbeelding

9.Bijna op het beginpunt der N384 aangekomen, in dit geval eindpunt
Afbeelding

10.Hier neemt rechtdoor én rechtsaf de N393 het stokje over. Linksaf de Westerbuorren, zie foto 12
Afbeelding

11.Een betere foto van de tramspoorlijn terug brengen in het wegdek/landschap als herinnering aan het verleden, op de N393
Afbeelding

12.De kruising van foto 10 gezien vanaf de Westerbuorren. Tzummarum telt overigens een kleine 1400 inwoners
Afbeelding

13.Sprongetje naar het zuiden. De brug over de Tzummarumer Vaart. Deze is uit mijn hoofd in 2016 nieuw gebouwd
Afbeelding

14.Dit bord trof ik daar ook aan...
Afbeelding

15.Bij de T-kruising N384/Bethaniëlaan (Bethaniëleane). Kijkend richting Tzummarum. Parallel aan de N384 de eerder genoemde vaart die naar links de genoemde verkeersader onderlangs kruist
Afbeelding

16.Met zoom zien we vanaf dat punt recht vooruit de 'skyline' van Oosterbierum met de Sint Joriskerk en de patatfabriek
Afbeelding

17. Tot slot de brug Hegesyl (Hogezijl) over de Tzummarumer Vaart gezien vanaf datzelfde punt
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 25 nov 2020, 21:53

Jeetje, dat deel in Tzummarum is toch geen inrichting die bij een N-weg past?

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 25 nov 2020, 22:36

Tja. Ik vind van niet. Toch wordt het stilaan steeds meer standaard in Noordwest Friesland. En elders. Denk ik.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 26 nov 2020, 7:25

Ik vind het ook nog wel meevallen. De N240 door De Haukes en N358 van Ternaard zijn wat mij betreft voorbeelden van N-wegen met een nog minder passende inrichting.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 26 nov 2020, 9:51

In veel Groningse dorpen is het ook niet veel beter. De N363 wel eens gereden?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 05 mei 2022, 14:21

ibodejoode schreef: zo 19 jul 2020, 14:45 Overigens wordt de weg door Dongjum volgend jaar volledig vernieuwd. Het ontwerp is nog niet gereed omdat de bewoners van Dongjum mee mogen praten over herinrichting dorp in combinatie met de N384. Ik verwacht gezien de klachten over te hard rijden een ovonde a la Welsryp om de snelheid eruit te h. Huidige vernieuwde beton fietspad eindigt nogal " vreemd" en oversteek voor fietsers daar is erg onoverzichtelijk.
Het project reconstructie N384 Dongjum is inmiddels zo goed als afgerond. Foto update van gisteren (23 pics):

:arrow: https://www.flickr.com/photos/krusefahr ... 0298653091

Samenvattinkje:

1.Komborden Dongjum komend vanuit de richting Franeker. Nu vergezeld van het wapen van het dorp met nog geen 400 inwoners
Afbeelding

2.Met wat zoom. Wonderwel is de Vmax 50 gebleven i.c.m. :B1: status. Alhoewel de dorpspassage niet heel lang is in afstand zogezegd
Afbeelding

3.Waarschuwing voor de fietsoversteek. Fietsers van/naar Tzummarum en/of richting Ried moeten nog wel oversteken
Afbeelding

4.De bushaltes hebben geen uitwijkhavens, maar dat was in de oude situatie ook niet het geval
Afbeelding

5.Bewegwijzering
Afbeelding

6.De noordelijke entree (of uiteinde), kijkend richting noorden (Tzummarum)
Afbeelding

7.Nog iets verder naar het noorden. Volgens mij een wat vreemde markering combinatie
Afbeelding

8.De kruising met de Mûntsewei bij buurtschap Klooster-Lidlum is ook iets aangepast. Met de Friese balises á la N384 Franeker-Winsum
Afbeelding

9.Vanaf dat punt met zoom kijkend ri. Franeker. De kerktoren van die stad zie je middenin beeld rechts van de voorste bomenrij. Links ligt dan Dongjum
Afbeelding

10.Tot slot met wat zoom richting Tzummarum kijkend. Vanaf voornoemde kruising gaat de kantmarkering weer over op doorgetrokken status
Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 05 mei 2022, 16:31

7: vooral apart die onderbroken asmarkering.
8. die pijlen :nahzeg:

Ik wist niet dat Friesland ook balises had, Utrecht was daar toch mee begonnen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 05 mei 2022, 16:37

@8: Worden die pijlen op het wegdek gecombineerd met een :D6L: ?
(Zo te zien niet, dat maakt het extra willekeurig. Rechtsaf is een "gewone" erfaansluiting/eigen weg)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 mei 2022, 17:39

De nieuwe situatie is al te zien op satellietbeelden in Google Earth. Er staat geen datum bij, maar dat moet dan wel heel erg recent zijn?

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » do 05 mei 2022, 18:20

De aanpassing tussen Dongjum en Tzummarum is begin/medio vorig jaar al gedaan. In Dongjum zelf was het meer vanaf einde zomer 2021 tot in het najaar.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 05 mei 2022, 20:33

https://goo.gl/maps/TsBCSmdQ3hWHVXAS9
Schelpenpaadje schreef:@8: Worden die pijlen op het wegdek gecombineerd met een :D6L: ?
(Zo te zien niet, dat maakt het extra willekeurig. Rechtsaf is een "gewone" erfaansluiting/eigen weg)
Exemplarisch voor de betreffende weg...

Kortom, ik denk dat de wegbeheerder er over nagedacht heeft, maar of het nou beter is geworden? In 2009 was er nog old-school wegmarkering. Maar dat voldoet niet aan DV :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.