[FOTO] [CH] Hauptstrassen in Zwitserland

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg

Re: [FOTO] [CH] Hauptstrassen in Zwitserland

Bericht door marcel »

Vinny schreef: za 17 feb 2024, 13:53 Eigenlijk zou 'Bad Zurzach' ook van het afritbord afmoeten, maar dat is misschien niet mogelijk omdat langzaam verkeer (zonder toestemming om de snelweg te gebruiken
Dat inderdaad
of zonder vignet) ook de bewegwijzering moet kunnen volgen.
Dat hier juist niet: het is nog steeds een kantonale snelweg.
Afbeelding
Net als trouwens de A51. Eigenlijk zou het stuk A1/A4 - Kloten nu de A11 moeten zijn maar dat vinden ze blijkbaar te verwarrend.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Ah, dat is dus toch een kantonale snelweg gebleven. Moet zeggen dat ik het niet meer zo gedetailleerd in mijn hoofd had, veel zijn wel overgedragen aan de nationale overheid als ik me goed herinner.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Gisteren weer een lange wandeling gemaakt, naar Winterthur. Deels met de trein, daarom 'maar' ongeveer 66 km gelopen.

Hier vraag ik mij af waarom links niet gewoon een groen bord is:
Afbeelding
het is geen indirecte verwijzing, je gaat hier direct de snelweg op.
Andersom hier dan juist wel een groen bord terwijl je verderop pas afslaat:
Afbeelding

Waarom wordt het nummer hier linksaf anders aangegeven?
Afbeelding
Wellicht omdat alleen Basel via weg 7 gaat, maar dan had ik liever gezien dat het net zo als rechtsaf op de pijl zou staan, met dan 1 bij Zürich en 15 bij Schaffhausen.
Verderop is nummer 7 niet eens meer te volgen, op een paar cruciale punten waar je moet afslaan ontbreekt het. En Basel wordt al tientallen jaren niet meer aangegeven, dat kun je dus ook niet volgen.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Gisteren weer een lange wandeling naar Winterthur gemaakt, ik denk zo'n 65 km, en ik zie hier dat dat ongeveer even lang is als vorige keer ...

Dit bord is er nog steeds:
Afbeelding

Ik vrees wel dat het binnenkort verdwijnt, ze zijn de kruising aan het ombouwen. Ik overweeg om contact op te nemen met de gemeente en te argumenteren dat dit bord van groot historisch belang is, omdat het waarschijnlijk de laatste overgebleven wegwijzer met N-nummers is (en dan ook nog met drie verschillende - ook 30 jaar geleden al een rariteit). Het zou toch erg jammer zijn om het gewoon weg te gooien.
Het is helaas te groot voor mij om het ergens op te slaan. Maar het zou misschien iets zijn voor het Verkehrshaus
Afbeelding
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Zeker contact opnemen met de betreffende gemeente :top:
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

In Horgen: de borden hebben de verkeerde kleur, het zou andersom moeten.
Er is hier een snelweg naar Chur, maar niet naar Zug.
Afbeelding

Waarom aanhalingstekens?
Afbeelding

Waarom twee straatnaambordjes?
Afbeelding
Het grappige is dat de weg hier ophoudt in Google Maps, we hebben dus wel de ene Gwandlenweg maar niet de andere (die alleen een wandelpad is).
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ M.b.t. die laatste: een wandelpad kan ook een straatnaam hebben. Bijvoorbeeld als aan dat pad een adres ligt en/of t.b.v. plaatsaanduiding voor hulpdiensten. Je ziet het ook wel bij historische namen van voor de tijd dat er brede verharde wegen bestonden . Een straatnaam kan worden aangegeven in de openbare ruimte ook al betreft het geen straat/weg voor algemeen verkeer die als zodanig op Google Maps staat.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Uiteraard, en allerlei bospaden hebben vaak ook namen, soms op zo een manier aangegeven

Afbeelding
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Gisteren weer een lange wandeltocht, ruim 70 km. Bijzonderheden:

(1) Ik had nauwelijks nog contant geld en probeerde bij de geldautomaat in mijn woonplaats geld op te nemen. Dat lukte niet, er stond 'we kunnen uw kaart niet verwerken, bel het nummer 0800....'.
Nou had ik op vrijdag wel gehoord dat Postfinance een grote storing had, maar dat was voorbij. Je kon toen ook niet digitaal betalen, en dat maakte mij wel zorgen, want ik had geen creditcard of een andere bankpas bij mij.
Ik heb op een website voor storingen gezocht en vrijdag waren er 1000 meldingen (per uur denk ik), gisteren maar 10. Bovendien staat er normaal bij een storing iets als 'deze dienst is momenteel niet beschikbaar', niet 'we kunnen uw kaart niet verwerken'.
Daarom was ik bang dat het aan mijn kaart lag, en als ik een nieuwe nodig heb, duurt dat wellicht een paar weken.
Verderop is een geldautomaat maar sinds enige tijd is die verplaatst naar binnen en je kunt er alleen via een winkel komen, die 's morgens vroeg dicht was. Bij het hoofdpostkantoor in Zürich was de geldautomaat niet bereikbaar door werkzaamheden. Uiteindelijk vond ik nog een geldautomaat waar degene voor mij er blijkbaar ook niet in slaagde geld op te nemen. Dat vond ik enigszins geruststellend, omdat het dan blijkbaar niet aan mij ligt. Maar voor mij werkte het wel gewoon.

(2) In Ehrendingen ging een man mij voor mij staan en hield mij tegen, en vroeg wat ik daar deed. Ik zei dat ik een lange wandeling maakte, en wilde net vertellen waar ik vandaan kwam (afstand 35 km), maar hij onderbrak mij, het ging erom dat ik fotografeerde. Hij zei dat de politie onderweg is, en waarschuwde mij daar niet te fotograferen. Het ging blijkbaar om inbraken, ik heb maar niet gezegd dat inbrekers gewoon Google Streetview kunnen gebruiken ...
Uiteindelijk liet hij mij wel gaan, ik was al lang blij en heb verder niets van gezegd dat het natuurlijk niet verboden is te fotograferen. Hij zei nog 'we houden u in de gaten', ik had kunnen zeggen 'Nou, ik u ook, en ik ga u uiteraard aangeven bij de politie wegens Nötigung.'
Een burger heeft wel het recht om een verdachte aan te houden, maar ik denk niet dat het fotograferen van een bord daarvoor een geldige reden is. Als hij mij om identificatie gevraagd had, had ik wel gezegd dat hij daar geen recht toe heeft.

Mijn vader zou in zo een situatie waarschijnlijk woedend, brutaal, agressief en beledigend gereageerd hebben, ik denk niet dat dat een goed idee is. Je weet nooit waartoe dit soort lui, die zich als een soort burgerwacht zien, in staat zijn.
Ik zou hem in feite kunnen aangeven, ik heb zijn autonummer (ZH 430203), maar dat doe ik toch maar niet. Ten eerste heb ik geen getuigen (er reden wel mensen langs maar die zullen niet op ons gelet hebben), ten tweede zal zo iemand ook wel met andere mensen ruzie krijgen, en als zo iemand dan iets bij hem doet (bijv. inbreken of zijn auto vernielen), dan zou de politie mij verdenken. Het is beter dat hij niet weet wie ik ben.

Ik had toevallig zijn nummer onthouden toen ik hem eerder zag rijden (ik onthoud niet elk nummer maar toch wel een redelijk aantal, merk ik soms), daarom weet ik dat hij mij bijv. deze foto heeft zien maken:
Afbeelding
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

De H17 had ik een paar jaar geleden al gefotografeerd, en een aantal dingen zijn veranderd:

Dit bord is om een of andere reden vervangen:
Afbeelding
door een bord met het nummer erin, dit hoort uiteraard niet:
Afbeelding

Hier stond vroeger dit:
Afbeelding
Nu is het wit:
Afbeelding
Even dacht ik dat ik misschien een afslag gemist had maar er is hier maar een hoofdweg. Geen idee waarom ze het vervangen hebben, en dan wit gemaakt hebben.

Hier is het overbodige bordje 17 weggehaald
Afbeelding

Afbeelding

Ik had het graag willen hebben ...

Een leuke reklame van een verzekeringsmaatschappij:
Afbeelding

Iedereen kent natuurlijk Airolo en Göschenen. Ze hadden ook Andermatt kunnen nemen maar Göschenen is waarschijnlijk bekender door de tunnel.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

marcel schreef: zo 03 nov 2024, 20:26 het ging erom dat ik fotografeerde. Het ging blijkbaar om inbraken
Om die reden ben ik ook wel eens aangesproken.
Ik zeg dan dat ik het best vind dat ze me in de gaten houden. Ze mogen mijn naam weten en zelfs de website waar de foto's op terecht komen. :)
Ik heb wel eens gedacht aan een visitekaartje (met wegnummers.nl erop) om in zulke gevallen uit te delen, maar tot nu toe is het daar niet van gekomen.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

marcel schreef: zo 03 nov 2024, 20:35 Iedereen kent natuurlijk Airolo en Göschenen. Ze hadden ook Andermatt kunnen nemen maar Göschenen is waarschijnlijk bekender door de tunnel.
Dat heeft er waarschijnlijk vooral mee te maken dat "Göschenen Airolo" ook een spreekwoord is. :lol:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

SnarfFlevoland schreef: ma 04 nov 2024, 8:20Dat heeft er waarschijnlijk vooral mee te maken dat "Göschenen Airolo" ook een spreekwoord is. :lol:
Het ene oor in en het andere oor uit?
Sophie
expressweg

Bericht door Sophie »

^^
Ja. zelfs met een lied:
Link
Die joode ahle Zick, die maache mer jrad mit, denn die joode ahle Zick vun Morje, die es hück.
De goede oude tijd, die beleven we net, want de goede oude tijd van morgen is vandaag.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Inderdaad! Dat is een partyhit op bijna elk feestje wel. :yes:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Zaterdag ben ik weer iets verder dan mijn vorige rekord gelopen: 78 km, weer om de Zürichsee maar met een omweg langs Rüti en Bubikon.
Ik deed er een uur langer over dan gepland, 16 uur, met ongeveer een uur pauze.

Wat bijzonderheden van weg 15, andere foto's volgen later.

Weg 17 in groen: met wat fantasie kun je de A15-A52 als vervangende route voor weg 17 zien, maar dit is gewoon een fout.
Afbeelding

Aan de andere kant kun je zien dat dit heel oude borden zijn.
Afbeelding

Italiaanse toestanden: de A3 is hier nog ver vandaan, en alleen Chur bereik je via die weg.
Afbeelding

Afbeelding

Dit lijkt een gewone Aygo, maar hij mag blijkbaar maar 45.
Afbeelding

Hier en daar ontbreekt het nummer, en dit is het eerste punt waar je nummer 15 ziet. Ik snap wel dat ze het richting zuiden niet aangeven kort voor het eind, maar dan zou er 17 moeten staan.
Afbeelding
Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo »

Some cars can be limited to 45 km/h, which allow them to be used with a lower-class driving licence.

Even standard cars can be, temporarily, limited: https://www.45kmh.ch/

Apparently if they are somehow registered as specialized work vehicles (whatever that means) they can be driven already from 16 years:
https://www.fedlex.admin.ch/eli/cc/1976 ... 3/de#art_3
https://www.fedlex.admin.ch/eli/cc/1976 ... 3/de#art_6

Der Führerausweis wird für folgende Spezialkategorien erteilt:
F: Motorfahrzeuge, ausgenommen Motorräder, mit einer Höchstgeschwindigkeit bis 45 km/h;

Das Mindestalter zum Führen von Motorfahrzeugen beträgt für:
die Spezialkategorie F für:
1. Arbeitsmotorfahrzeuge und Traktoren mit einer Höchstgeschwindigkeit bis 45 km/h sowie Motorkarren und land- und forstwirtschaftliche Fahrzeuge: 16 Jahre,
2. die übrigen Fahrzeuge: 18 Jahre;
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

In Nederland bestond dit ook: de MMBS (Motorvoertuig Met Beperkte Snelheid). Dit konden ook omgekeurde auto's en bestelauto's zijn die dan niet sneller dan 45 km/h mochten. Je had er geen autorijbewijs en kenteken voor nodig. In 2021 is dit echter afgeschaft. Ze waren daarvoor al lastig te verzekeren.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

^^ Dat komt ten dele doordat je in Nederland een T-rijbewijs nodig hebt voor dergelijke voertuigen, en ze sinds de invoering van kentekens voor landbouwvoertuigen toch weer een kenteken nodig hadden.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Scherpschutter. Ik vind het een erg onduidelijk symbool, van iets verder weg zie je __.

Afbeelding

Een soort zelfverzonnen bebouwde kombord. Ik vraag mij af hoe dat juridisch zit.

Afbeelding

De H336 in westelijke richting.
Geel is militair:

Afbeelding

Mij is niet duidelijk waarom het hier dan wit is:

Afbeelding

Er is geen twijfel over mogelijk dat de omleiding via de snelweg gaat

Afbeelding

Grappig is dat hier dan geen snelwegsymbool staat. Maar de groene kleur volstaat.

Afbeelding

De andere kant op had dit wel wat duidelijker gekund. Het is bijzonder dat je naar de snelweg moet keren bij de rotonde.

Afbeelding

Een erg kleine voorwegwijzer:

Afbeelding

Wel beter dan het oude bord (foto van 2017), dat was uitzonderlijk beroerd.

Afbeelding

Campagne tegen het referendum over klimaatwetgeving. Zoals altijd overdrijven de tegenstanders het wel een beetje.

Afbeelding
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

marcel schreef: vr 12 sep 2025, 23:43 Wel beter dan het oude bord (foto van 2017), dat was uitzonderlijk beroerd.

Afbeelding
Waar dient/diende die pijl boven het bord voor?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Ik weet het niet, misschien gaat het knipperen als er een ambulance komt. Het is er overigens nog steeds, alleen niet zichtbaar op mijn nieuwe foto.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Nog wat meer foto's:

Hier staat een indirecte verwijzing samen met een directe,
Afbeelding
maar bij de oprit alleen het indirecte nummer
Afbeelding
bovendien is Bubikon hier in wit en eerst blauw.

Net wiskunde: f(a,d) = 2 + 4a - d
Afbeelding

Ongebruikelijke manier om een rotonde aan te geven
Afbeelding
Allan C
verkeersader

Bericht door Allan C »

marcel schreef: zo 14 sep 2025, 20:07 Ongebruikelijke manier om een rotonde aan te geven
^^ In my mind, this type of the signage usually used for retailers. It's quite unusual for use as the road-sign.