Gisteren weer een lange wandeltocht, ruim 70 km. Bijzonderheden:
(1) Ik had nauwelijks nog contant geld en probeerde bij de geldautomaat in mijn woonplaats geld op te nemen. Dat lukte niet, er stond 'we kunnen uw kaart niet verwerken, bel het nummer 0800....'.
Nou had ik op vrijdag wel gehoord dat Postfinance een grote storing had, maar dat was voorbij. Je kon toen ook niet digitaal betalen, en dat maakte mij wel zorgen, want ik had geen creditcard of een andere bankpas bij mij.
Ik heb op een website voor storingen gezocht en vrijdag waren er 1000 meldingen (per uur denk ik), gisteren maar 10. Bovendien staat er normaal bij een storing iets als 'deze dienst is momenteel niet beschikbaar', niet 'we kunnen uw kaart niet verwerken'.
Daarom was ik bang dat het aan mijn kaart lag, en als ik een nieuwe nodig heb, duurt dat wellicht een paar weken.
Verderop is een geldautomaat maar sinds enige tijd is die verplaatst naar binnen en je kunt er alleen via een winkel komen, die 's morgens vroeg dicht was. Bij het hoofdpostkantoor in Zürich was de geldautomaat niet bereikbaar door werkzaamheden. Uiteindelijk vond ik nog een geldautomaat waar degene voor mij er blijkbaar ook niet in slaagde geld op te nemen. Dat vond ik enigszins geruststellend, omdat het dan blijkbaar niet aan mij ligt. Maar voor mij werkte het wel gewoon.
(2) In Ehrendingen ging een man mij voor mij staan en hield mij tegen, en vroeg wat ik daar deed. Ik zei dat ik een lange wandeling maakte, en wilde net vertellen waar ik vandaan kwam (afstand 35 km), maar hij onderbrak mij, het ging erom dat ik fotografeerde. Hij zei dat de politie onderweg is, en waarschuwde mij daar niet te fotograferen. Het ging blijkbaar om inbraken, ik heb maar niet gezegd dat inbrekers gewoon Google Streetview kunnen gebruiken ...
Uiteindelijk liet hij mij wel gaan, ik was al lang blij en heb verder niets van gezegd dat het natuurlijk niet verboden is te fotograferen. Hij zei nog 'we houden u in de gaten', ik had kunnen zeggen 'Nou, ik u ook, en ik ga u uiteraard aangeven bij de politie wegens
Nötigung.'
Een burger heeft wel het recht om een verdachte aan te houden, maar ik denk niet dat het fotograferen van een bord daarvoor een geldige reden is. Als hij mij om identificatie gevraagd had, had ik wel gezegd dat hij daar geen recht toe heeft.
Mijn vader zou in zo een situatie waarschijnlijk woedend, brutaal, agressief en beledigend gereageerd hebben, ik denk niet dat dat een goed idee is. Je weet nooit waartoe dit soort lui, die zich als een soort burgerwacht zien, in staat zijn.
Ik zou hem in feite kunnen aangeven, ik heb zijn autonummer (ZH 430203), maar dat doe ik toch maar niet. Ten eerste heb ik geen getuigen (er reden wel mensen langs maar die zullen niet op ons gelet hebben), ten tweede zal zo iemand ook wel met andere mensen ruzie krijgen, en als zo iemand dan iets bij hem doet (bijv. inbreken of zijn auto vernielen), dan zou de politie mij verdenken. Het is beter dat hij niet weet wie ik ben.
Ik had toevallig zijn nummer onthouden toen ik hem eerder zag rijden (ik onthoud niet elk nummer maar toch wel een redelijk aantal, merk ik soms), daarom weet ik dat hij mij bijv. deze foto heeft zien maken: