[A004][A029] De Haringvlietbrug
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
[A004][A029] De Haringvlietbrug
Bestaan er plannen om die Haringvlietbrug op te knappen?
Deze brug gaat immers nog open en het verkeer moet er nu al in grote getale wachten. Wat de doorstroming belemmert.
Ook houden ze nog de oeroude regel aan: van verkeer over het water heeft altijd voorrang.
Als de Haringvlietbrug een onderdeel wordt, van de complete A4(al dan niet met het gedeelte tussen Spijkenisse en Klaaswaal), dan zou het daar echt een chaos worden, omdat dan al dat doorgaande verkeer tussen Amsterdam en Antwerpen daar overheen moet(wat nu over de A1/A16 of A27 gaat) en het vrachtverkeer tussen de gigantische havens(wat nu nog over de A16/A17/A58/A4 gaat).
Bestaan er geen plannen om dit aan te pakken?
Deze brug gaat immers nog open en het verkeer moet er nu al in grote getale wachten. Wat de doorstroming belemmert.
Ook houden ze nog de oeroude regel aan: van verkeer over het water heeft altijd voorrang.
Als de Haringvlietbrug een onderdeel wordt, van de complete A4(al dan niet met het gedeelte tussen Spijkenisse en Klaaswaal), dan zou het daar echt een chaos worden, omdat dan al dat doorgaande verkeer tussen Amsterdam en Antwerpen daar overheen moet(wat nu over de A1/A16 of A27 gaat) en het vrachtverkeer tussen de gigantische havens(wat nu nog over de A16/A17/A58/A4 gaat).
Bestaan er geen plannen om dit aan te pakken?
-
- 2x2 autosnelweg
Re: De Haringvlietbrug.
Nee, want daar worden aparte delen benaderd en niet de Haringvlietbrug.
En waarom dat rolling eye emoticon?
En waarom dat rolling eye emoticon?
-
- Secretaris
Omdat de aanleg van de delen A4 Hoogvliet - Klaaswaal en Bergen op Zoom - Dinteloord rechtstreeks effect heeft op de intensiteiten op de Haringvlietbrug. Die brug kan namelijk een behoorlijke flessenhals worden, zeker met het verkeer van de A/N59 en A29 erbij.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- 2x2 autosnelweg
-
- verkeersader
De brug is in 2008 (of 2009) al opgeknapt (asfalteren, voegovergangen, verlichting, matrixborden) (maar dat zal de topicstarter niet bedoelen).
Brugopeningen zullen denk ik niet zo'n probleem zijn (je zou alleen buiten spits kunnen openen).
Bij capaciteitsproblemen moet je niet alleen de brug aanpakken maar ook de A29 (dan: A4) tot aan Klaaswaal. Zolang dat stuk 2x2 blijft heeft het geen zin om de brug aan te pakken.
Hogere prioriteit zou ik eerder geven aan knooppunt Hellegatsplein, en dan met name de scherpe bocht richting N59 vanuit Willemstad, en het samenkomen van dat verkeer met het verkeer vanuit Rotterdam. De N59 zou je van Hellegatsplein richting Oude-Tonge/Zierikzee zonodig moeten verbreden.
Brugopeningen zullen denk ik niet zo'n probleem zijn (je zou alleen buiten spits kunnen openen).
Bij capaciteitsproblemen moet je niet alleen de brug aanpakken maar ook de A29 (dan: A4) tot aan Klaaswaal. Zolang dat stuk 2x2 blijft heeft het geen zin om de brug aan te pakken.
Hogere prioriteit zou ik eerder geven aan knooppunt Hellegatsplein, en dan met name de scherpe bocht richting N59 vanuit Willemstad, en het samenkomen van dat verkeer met het verkeer vanuit Rotterdam. De N59 zou je van Hellegatsplein richting Oude-Tonge/Zierikzee zonodig moeten verbreden.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik vind dat je snelwegbruggen niet moet openen, dat is alleen maar belemmerend voor het verkeer.Brugopeningen zullen denk ik niet zo'n probleem zijn (je zou alleen buiten spits kunnen openen).
Nja, ik bedoel eigenlijk de brug voorbereiden op 2 keer drie, niet daadwerkelijk uitvoeren. Indien er echte capaciteitsproblemen zijn als de A4 er is, hoeft die brug niet geheel op de schop, maar kan die makkelijk uitgebouwd worden.Bij capaciteitsproblemen moet je niet alleen de brug aanpakken maar ook de A29 (dan: A4) tot aan Klaaswaal. Zolang dat stuk 2x2 blijft heeft het geen zin om de brug aan te pakken.
-
- verkeersader
Die bocht zit er natuurlijk om de snelheid eruit te halen. Met 1 nieuw kunstwerk kun je de bocht eruit halen. Maar dat is geen groot probleem. Alleen zal de opstopping blijven omdat de N59 zelf maar 2*1 is. De bruggen zelf zouden ook 2*3 kunnen worden. Maar dan zijn het langzaam verkeer wegen weg.
-
- 4x5 autosnelweg
Zolang de A4 tussen Beneluxster en Klaaswaal er niet komt, kun je aanpassingen aan de Haringvlietbrug volgens mij wel vergeten.
En als er capaciteit bij moet komen, dan zie ik er eerder een brug voor langzaam verkeer naast komen, waarna de bestaande brug wordt heringericht voor 2x3.
En als er capaciteit bij moet komen, dan zie ik er eerder een brug voor langzaam verkeer naast komen, waarna de bestaande brug wordt heringericht voor 2x3.
-
- 4x3 autosnelweg
Een wat gekke koppeling wat mij betreft. Het zal juist de completering van de A4 tussen Dinteloord en Halsteren zijn die het nodige extra verkeer gaat genereren over de Haringvlietbrug. Al leg je een A4 Hoekse Waard aan, zonder doorgaande verbinding naar Antwerpen en verder zal die niet veel verkeer trekken. Ook zonder A4 Hoekse Waard zal de meest directe verbinding vanuit het Westland en de Rotterdamse haven naar Antwerpen en verder via de Haringvlietbrug lopen. De completering van de A4 West Brabant zou dus al moeten zorgen voor een aanzienlijke toename van het verkeer op de Haringvlietbrug, en daarbij zal het denk ik vooral om een grote component vrachtverkeer gaan. Dat effect zou nog worden versterkt door de A4 Midden Delfland, want die zorgt voor een betere ontsluiting van deze route naar Antwerpen voor verkeer uit Den Haag. De A4 Hoekse Waard is een verkorting van die route naar Antwerpen, maar niet de verbinding die cruciaal is om deze route naar Antwerpen überhaupt interessant te maken.René schreef:Zolang de A4 tussen Beneluxster en Klaaswaal er niet komt, kun je aanpassingen aan de Haringvlietbrug volgens mij wel vergeten.
Ik ben het trouwens wel eens met Wally. De route Rotterdam - Antwerpen via Bergen-op-Zoom zal voor het allergrootste deel 2+2 zijn. Het heeft dan weinig zin om alleen de Haringvlietbrug te verbreden en de rest van de route naar Antwerpen ongewijzigd te laten. Resteren uiteraard nog de brugopeningen. Daar zul je een zeker regime in moeten aanbrengen: hoe dan ook niet openen tijdens de spits en wellicht ook niet tijdens de daluren overdag. Aan de andere kant moeten we het effect nou ook weer niet overdrijven. De Van Brienenoordbrug mag tijdens daluren gewoon open (de vaarroute zal te belangrijk zijn voor verdergaande restricties) en die ligt in een drukkere route dan de Haringvlietbrug ooit zal worden. Je creëert natuurlijk een file doordat je de brug opengooit, maar volgens mij leert de ervaring dat die file nooit heel lang is en zich altijd weer vrij snel oplost.
-
- 2x4 autosnelweg
Er zijn tientallen beweegbare snelweg/autowegbruggen in Nederland, waarvan enkelen tot wel tientallen keren per dag opengaan.Snelwegenkenner schreef:Ik vind dat je snelwegbruggen niet moet openen, dat is alleen maar belemmerend voor het verkeer.
Wou je het scheepvaartverkeer om zeep helpen of tientallen miljarden uitgeven voor aquaducten of veel hogere bruggen ?
Een groot deel gaat overigens slechts zeer incidenteel open, zoals Brienenoordbrug of A1 brug bij Muiden.
De echte knelpunten worden al langzaam vervangen door Aquaducten of hogere bruggen (zoals N7 Sneek, N31 Harinxmakanaal, A4 Hoogmade (2011 ?), N15 Thomassentunnel, etc)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 4x3 autosnelweg
Schepen? Tellen zeilboten met hoge masten als zodanig? Want ik heb altijd het idee dat die verantwoordelijk zijn voor de meeste openingen van de Haringvlietbrug. Een verbod op het openen van de Haringvlietbrug zou in die zin niet de voor Nederland belangrijke beroepsvaart beperken. Dat maakt het denk ik prima mogelijk om te bewegen naar een regime waarin de Haringvlietbrug in beginsel minder vaak open gaat dan het huidige regime van één keer per uur (zie voor de huidige openingstijden pagina 126 van dit document, wat ook laat zien dat de scheepvaart op de Haringvlietbrug dus geen absolute voorrang heeft).
Maar goed, om terug te komen op het algemenere punt van Snelwegenkenner en de bijbehorende reactie van Peter: je maakt de scheepvaart onmogelijk door met de huidige lage bruggen in snelwegen een regel in te voeren dat die snelwegbruggen niet meer open mogen. De enige uitweg is de aanleg van zeer dure alternatieve infrastructuur (hoge bruggen, aquaducten, tunnels), waarvan je de vraag kunt stellen of die de investering waard zijn. Ik zie meer in het huidige beleid, waarin per brug wordt gekeken naar de beste oplossing: vervangen door alternatieve infrastructuur, restricties ten aanzien van de tijden waarop kan worden geopend en (bij snelwegen met lage intensiteiten) voorrang voor de scheepvaart.
Maar goed, om terug te komen op het algemenere punt van Snelwegenkenner en de bijbehorende reactie van Peter: je maakt de scheepvaart onmogelijk door met de huidige lage bruggen in snelwegen een regel in te voeren dat die snelwegbruggen niet meer open mogen. De enige uitweg is de aanleg van zeer dure alternatieve infrastructuur (hoge bruggen, aquaducten, tunnels), waarvan je de vraag kunt stellen of die de investering waard zijn. Ik zie meer in het huidige beleid, waarin per brug wordt gekeken naar de beste oplossing: vervangen door alternatieve infrastructuur, restricties ten aanzien van de tijden waarop kan worden geopend en (bij snelwegen met lage intensiteiten) voorrang voor de scheepvaart.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 08 jan 2010, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
Tja, ik kan niet weten dat de brug voornamelijk opent voor pleziervaart. De enige keer dat ik er overheen ben gekomen was in 1994 

-
- 4x3 autosnelweg
No hard feelings natuurlijk. Ik wilde vooral duidelijk maken dat je schepen hebt en schepen. Waarbij je wat mij betreft van pleziervaart veel makkelijker kan vragen om te wachten dan van beroepsverkeer. Overigens vind het ik het aan de andere kant wel een interessant hellend vlak. Als je een brug maar één keer per vier uur opent, is er een zeer grote groep schepen die voorbij wil, waardoor de brug langer open zal staan. Één opening van een kwartier per vier uur heeft mogelijk een grotere impact op het verkeer dan vier openingen van vijf minuten in diezelfde periode. Dat zou zeker moeten gelden op een relatief rustige snelweg (bij de Schinkelbrug in de A10 ligt het natuurlijk weer anders).waldo79 schreef:Tja, ik kan niet weten dat de brug voornamelijk opent voor pleziervaart. De enige en laatste keer dat ik er overheen ben gekomen was in 1994
Laatst gewijzigd door Pino op vr 08 jan 2010, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Nee, je hebt schepen en boten. Schepen zijn beroepsvaart, boten zijn pleziervaart. 

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- verkeersader
Voor de nieuwe situatie zou je kunnen denken aan een 2*3 tussen Sabina & Hellegatsplein. Later bij voltooiing van Klaaswaal - Benelux zou je het 2*3 stuk tot aan Klaaswaal kunnen doortrekken. Zo schep je extra ruimte op de stukken waar 2 verkeerstromen samenkomen.
-
- 2x2 autosnelweg
Ehhhm, op de A59 rijdt nauwelijks verkeer tussen Noordhoek en Sabina, dus echt reeel vind ik jouw plan niet.
Waarom zou het geen idee zijn om een nieuwe 2 keer 2 tunnel(voorbereidend op 2 keer 3 en uitbreidingsmogelijkheden tot 2 keer 4) aan te leggen en de huidige brug voor het lokale verkeer behouden, ook dat die nog open kan?
Net zoals bij de Drechttunnel is gebeurd. Of is dat zowel financieel, als inpassend in de omgeving niet haalbaar?
Ach, ze moeten eerst die A4 tussen Dinteloord en Halsteren maar eens af krijgen.
Waarom zou het geen idee zijn om een nieuwe 2 keer 2 tunnel(voorbereidend op 2 keer 3 en uitbreidingsmogelijkheden tot 2 keer 4) aan te leggen en de huidige brug voor het lokale verkeer behouden, ook dat die nog open kan?
Net zoals bij de Drechttunnel is gebeurd. Of is dat zowel financieel, als inpassend in de omgeving niet haalbaar?
Ach, ze moeten eerst die A4 tussen Dinteloord en Halsteren maar eens af krijgen.
Voor beroepsvaart kan ik het me nog enigzins voorstellen dat die brug open moet, voor pleziervaart niet.Nee, je hebt schepen en boten. Schepen zijn beroepsvaart, boten zijn pleziervaart.

-
- verkeersader
Hoe had je een eventuele tunnel icm knooppunt ingedachten? De sluizen liggen er namelijk ook voor de waterhuishouding (zout vs zoet etc).
-
- Moderator
Re: [A004][A029] De Haringvlietbrug.
De bediening van de Haringvlietbrug gaat aangepast worden. Vanaf 1 januari 2020 komt de brugopening om 15:30 - 15:45 te vervallen. Daarentegen komt er een extra opening om 18:00 uur voor een proefperiode van één jaar.
- Rijkswaterstaat heeft onderzoek gedaan naar de feitelijke bediening van de Haringvlietbrug en de effecten van de brugopeningen op de filevorming en verkeersveiligheid op de A29. Daarnaast is Rijkswaterstaat in overleg getreden met de stakeholders (de provincie Zuid-Holland, omliggende gemeenten, HISWA, TLN, evofenedex en recreatiebedrijven in het gebied) over het bedieningsregime. De conclusie is dat:
- er onder weg- en vaarweggebruikers behoefte is aan vereenvoudiging en uniformering van het bedieningsregime;
- de brugopening om 15:30/15:45 uur in combinatie met de hoge verkeersintensiteit die typerend is voor dit tijdstip zorgt voor verkeersonveilige schokgolven in het verkeer (plotseling langzaam rijdend/stilstaand verkeer). Deze schokgolven hebben dusdanig effect dat de dagelijkse file eerder optreedt op de locaties Vaanplein en Oud Beijerland.
- er in de waterrecreatiesector weerstand is tegen het laten vervallen van de brugopening van 15:30 uur, vanwege de beperking voor recreatie en daaraan gerelateerde economische activiteiten.
Bovenstaande brengt Rijkswaterstaat er toe om per 1 januari 2020 de brugopening van 15:30 uur te laten vervallen, het bedieningsregime eenduidiger en eenvoudiger te maken en een aantal aanvullende maatregelen te nemen om de waterrecreatiesector tegemoet te komen. Het gaat om de volgende maatregelen:
- Toevoeging van een reguliere brugopening om 18:00 uur aan het einde van de spits voor een proefperiode van één jaar;
- Toevoeging van een reguliere 17:00 uur brugopening in de weekenden en op feestdagen;
- Toevoeging van de mogelijkheid voor 2 brugopeningen op aanvraag in het weekend in het winterseizoen;
- Verlaging van de aanvraagtijd voor brugopeningen van 4 naar 2 uur van te voren;
- Vereenvoudiging naar een meer eenduidige dienstregeling op hele uren met enkel een zomer- en winterregeling.
Gezien de sterk afnemende verkeersintensiteiten aan het eind van de spits is de afweging dat een 18:00 uur brugopening minder risico geeft op schokgolven en file-effecten op de A29 dan de te laten vervallen opening van 15:30 uur. Het verkeersbeeld wordt in de praktijk middels monitoring gevolgd en geëvalueerd. Op basis van de uitkomsten wordt na één jaar definitief besloten of de 18:00 uur brugopening blijvend in het regime wordt opgenomen.
-
- 4x5 autosnelweg
Waarom staat er A004 voor de titel van dit topic?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader

- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
- 4x5 autosnelweg
Maar die dubbelnummering, als die er al komt, is er nu niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
De brugopening van 15:30 vervalt, en er komt er eentje bij om 18:00 uur.
Is er voor 15:30 nog een brugopening eigenlijk? In de middag?
Is er voor 15:30 nog een brugopening eigenlijk? In de middag?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Moderator
In de winter wordt de brug alleen op afroep bediend. Vanaf 1 april zijn er weer vaste bedientijden. Een voorbeeld:

-
- 4x3 autosnelweg
Een uiterst onofficieel overzicht op https://indebuurt.nl/hoekschewaard/nieu ... -is~62702/
Zoals ik het lees, kan de brug tussen ochtend- en avondspits in beginsel ieder uur een keer open zijn. Ze schuiven dus nu de laatste opening van voor de avondspits naar achter de avondspits.
Zoals ik het lees, kan de brug tussen ochtend- en avondspits in beginsel ieder uur een keer open zijn. Ze schuiven dus nu de laatste opening van voor de avondspits naar achter de avondspits.
-
- Wegnummerfotograaf
Het is mogelijk dat de A29 hernummerd wordt naar A4, ergens voordat dit forum ophoudt te bestaan.
Het is nu in ieder geval rijksweg 4.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [A029] De Haringvlietbrug.
Het is ook mogelijk dat het niet gebeurt.
En Rijksweg != A-nummer
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
Klopt en het is ook nog maar de vraag of dat er ooit nog van gaat komen. Hier op het forum is het in ieder geval al wel zo

- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
-
- 4x5 autosnelweg
Fake news dus 

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net