[A004][A029] De Haringvlietbrug
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [A004][A029] De Haringvlietbrug
De gemeente Numansdorp bestaat al sinds 1984 niet meer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- zandpaadje
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg
-
- expressweg
-
- Moderator
De snelheidsverlaging lijkt wel te werken tegen het probleem van de losse klemmen.
Rijkswaterstaat schreef:Brugopeningen Haringvlietbrug in nieuwe vaarseizoen bekend
Vanaf de start van het nieuwe vaarseizoen op 1 april 2022, gaat de Haringvlietbrug doordeweeks tweemaal per dag open voor de hoge scheepvaart (>13 m) en in het weekend driemaal per dag.
Het rijdek van de brug is met klemmen bevestigd aan de klep. Omdat loskomende klemmen een risico waren voor passerende scheepvaart gaat de brug op dit moment beperkt open.
Uit monitoring van Rijkswaterstaat blijkt dat na invoering van de snelheidsverlaging op de Haringvlietbrug het loskomen van de klemmen sterk is verminderd. Daarmee kan de scheepvaart de brug weer vaker passeren en is het mogelijk om de brug vaker te bedienen. Rijkswaterstaat blijft de situatie op de brug monitoren door middel van wekelijkse inspecties.
Openingstijden Haringvlietbrug vanaf 1 april 2022
Vrijdag 1 april tot en met zondag 5 juni
maandag tot en met vrijdag 2 openingen om 10.00 en 20.00 uur;
zaterdag en zondag 3 openingen om 11.00, 17.00 en 19.00 uur;
feestdagen* om 11.00, 17.00 en 19.00 uur.
Maandag 6 juni tot en met maandag 31 oktober
maandag tot en met vrijdag 2 openingen om 11.00 en 19.00 uur;
zaterdag en zondag 3 openingen om 11.00, 17.00 en 19.00 uur;
feestdagen* om 11.00, 17.00 en 19.00 uur.
Vervanging klep
Het nieuwe openingsregime geldt vooralsnog alleen voor 2022.
Vanaf 1 januari 2023 is de brug gestremd voor de hoge scheepvaart. Vanaf dat moment kan de brug niet meer veilig bediend worden omdat de constructie van de klep en het bewegingswerk het einde van hun levensduur hebben bereikt. En daarbij de voorbereidende werkzaamheden voor de vervanging beginnen.
In de zomer van 2023 staat de vervanging van de klep gepland.
-
- autoweg

Ik hoor dit stuk weg een stuk minder in de fileinfo. Al zegt dat niet alles, natuurlijk.
-
- autoweg
Als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat het de laatste tijd inderdaad wel meevalt. In de ochtend kan in vanuit het zuiden eigenlijk altijd doorrijden tot aan het begin van de brug. 's middags is het drukker. Dan moet je soms al bij het tankstation langzamer gaan rijden. Maar in de file rijdt het dan ook zo'n 50 km/u door, net als op de brug zelf. Logisch ook, want er hoeft immers niet meer geritst te worden. Al zijn er altijd wel een paar bangerikken die schrikken op het moment dat de versmalling echt begint en dan flink afremmen en gaen loaten vallen.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [A029] De Haringvlietbrug
Een paar foto's van vrijdagmiddag, richting het zuiden
- SPOILER: TOON
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- stadsweg
Volgend jaar zomer gaat de haringvlietbrug voor 7 tot 8 weken dicht voor wegverkeer en vanaf 1 januari 2023 t/m december gaat wordt het beweegbare gedeelte niet meer geopend voor de watersport:
https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/pr ... aatregelen
-
- expressweg
Vreemd, waarom kon men bij de andere bruggen, zoals de brug over het Zijkanaal C en de Ketelbrug de kleppen tijdens een weekend vervangen?
Dus met andere woorden men met een zeer goede verklaring komen, waarom dit werk niet in een paar weekenden uitgevoerd kan worden. Zolang deze verklaring er niet is, dan heb ik mijn twijfels m.b.t. de noodzaak van deze langdurige afsluiting. Vooral, omdat bij bijna alle andere beweegbare bruggen de kleppen in een paar weekenden vervangen konden worden. Verder waarom moet het vervangen van de technische installaties bijna 1 jaar duren. Bij de Ketelbrug kon men in 4 - 5 maanden de technische installaties EN de kleppen in het winterseizoen volledig vervangen en getest krijgen.
https://www.solidd.eu/project/renovatie-ketelbrug-12/
Dus met andere woorden men met een zeer goede verklaring komen, waarom dit werk niet in een paar weekenden uitgevoerd kan worden. Zolang deze verklaring er niet is, dan heb ik mijn twijfels m.b.t. de noodzaak van deze langdurige afsluiting. Vooral, omdat bij bijna alle andere beweegbare bruggen de kleppen in een paar weekenden vervangen konden worden. Verder waarom moet het vervangen van de technische installaties bijna 1 jaar duren. Bij de Ketelbrug kon men in 4 - 5 maanden de technische installaties EN de kleppen in het winterseizoen volledig vervangen en getest krijgen.
https://www.solidd.eu/project/renovatie-ketelbrug-12/
-
- 2x5 autosnelweg
Waar lees jij dat het vervangen van de technische installaties een jaar duurt? Die vervanging vindt plaats in de 7 weken dat de brug dicht is.
-
- dorpsstraat
Hoorde vanmiddag op de radio dat er een spoedreparatie nodig was. Iemand wat meer ins en outs?
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo
Ps. De groeten van Playertwo
-
- 4x5 autosnelweg
In dit geval ligt dat volgens mij vooral aan de samenvatting die Starlet geeft van het artikel op de website. Het staat er correct, maar wel wat verwarrend geformuleerd omdat 1 januari 2023 eerder valt dan 'volgend jaar zomer'. Tijd gaat hard tegenwoordig

De vraag die bij mij op komt is waarom de renovatie niet dit jaar kan plaatsvinden; gelet op het feit dat volgens mij al enige jaren bekend had moeten zijn dat de brug op 1 januari 2023 einde levensduur bereikt. Hier wreekt zich volgens mij dat de politiek het onderhoudsbudget al jaren te krap aan heeft. In Wallonië zouden korte stukjes snelweg helemaal uit dienst genomen worden, hier beperkt de hinder zich tot het niet open kunnen doen voor buitenissige vaartuigen. Het kan dus erger, maar feit blijft wel dat ik vind dat er een paar mensen zich wat moeten schamen.

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x3 autosnelweg
De ter zake verantwoordelijken bieden excuses aan, maar daar is de burger niet bij gebaat.
-
- 2x5 autosnelweg
Er zijn (eerder dan verwacht) weer een aantal klemmen losgeraakt. Die worden vannacht in een niet geplande nachtafsluiting weer vastgezet.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik kon het hier niet vinden, maar de datum is nu bekend: vrijdagavond 9 juni tot en met vrijdag 28 juli 2023 is de Haringvlietbrug dicht voor al het wegverkeer.Starlet schreef: ↑ma 02 mei 2022, 9:42 Volgend jaar zomer gaat de haringvlietbrug voor 7 tot 8 weken dicht voor wegverkeer en vanaf 1 januari 2023 t/m december gaat wordt het beweegbare gedeelte niet meer geopend voor de watersport:
https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... der-hinder
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- expressweg
https://docplayer.nl/226890726-Haringvl ... itief.html
Misschien wel interessant waarom het werk zo lang duurt. Overigens kon men ook kiezen voor de 5 weken afsluiten, maar dan is er wel een groter risico op mogelijke uitloop. Hoofdreden is dat de ballastkist mogelijk ook vervangen moet worden. Bij de andere bruggen, werd de ballastkist niet mee vervangen en alleen verzwaard.
Om die reden heeft men ervoor gekozen om het dek van de basculekelder, wat gedeeltelijk uit liggers bestaat te slopen \ verwijderen.
Dan kan men dmv bokken (drijvende kranen) de klep, technische installaties en de ballastkist vrij eenvoudig uit de basculekelder verwijderen en veel onderdelen kunnen vervolgens ook als grote onderdelen ingehesen worden. Daarna moet het dek dmv nieuwe liggers (en druklaag) 'herstelt' worden. Voordeel is wel dat hiermee het mogelijk wordt met het dek sterker uit te voeren, want ik verwacht dat mogelijk ook de vaste overspanningen mogelijik volledig vervangen moeten worden.
Misschien wel interessant waarom het werk zo lang duurt. Overigens kon men ook kiezen voor de 5 weken afsluiten, maar dan is er wel een groter risico op mogelijke uitloop. Hoofdreden is dat de ballastkist mogelijk ook vervangen moet worden. Bij de andere bruggen, werd de ballastkist niet mee vervangen en alleen verzwaard.
Om die reden heeft men ervoor gekozen om het dek van de basculekelder, wat gedeeltelijk uit liggers bestaat te slopen \ verwijderen.
Dan kan men dmv bokken (drijvende kranen) de klep, technische installaties en de ballastkist vrij eenvoudig uit de basculekelder verwijderen en veel onderdelen kunnen vervolgens ook als grote onderdelen ingehesen worden. Daarna moet het dek dmv nieuwe liggers (en druklaag) 'herstelt' worden. Voordeel is wel dat hiermee het mogelijk wordt met het dek sterker uit te voeren, want ik verwacht dat mogelijk ook de vaste overspanningen mogelijik volledig vervangen moeten worden.
-
- autoweg
linkBetonnen wegversmallers op Haringvlietbrug zijn te zwaar: brug moet dicht om ze te vervangen
De betonblokken die sinds augustus de verkeerssnelheid op de Haringvlietbrug moeten remmen, blijken te zwaar voor de ‘Oude Dame’ en moeten weg. Dat blijkt uit ‘recente berekeningen’ volgens Rijkswaterstaat. Die vervangt ze daarom voor stalen exemplaren. Daarvoor moet de brug (deels) dicht.
De eerste afsluitingen staan gepland voor het weekend van vrijdag 15 tot en met maandag 18 juli. Richting Bergen op Zoom is de oeververbinding drie nachten niet toegankelijk, van 22.00 tot 5.00 uur (op zondagochtend tot 7.00 uur). Op zaterdag (van 5.00 tot 22.00 uur) en zondag (van 7.00 tot 22.00 uur) is overdag slechts één rijbaan naar het zuiden open. Richting Rotterdam is vanaf 22.00 uur steeds één rijstrook open: achtereenvolgens tot 5.00, 8.00 en 6.00 uur. Overdag zijn er naar het noorden geen beperkingen.
Na de voorbereidende werkzaamheden is de brug van vrijdag 26 augustus 22.00 tot en met maandag 29 augustus 5.00 uur helemaal afgesloten. Dan worden de barriers vervangen voor stalen wegversmallers en meer van de rand naar het midden van de brug geschoven, en het rijdek geasfalteerd. Verkeer wordt met borden omgeleid. De Kiltunnel is dit weekeinde in beide richtingen tolvrij.
Laatst gewijzigd door hneel op vr 08 jul 2022, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg
Nou, ik heb 3 weken geleden m'n bijdrage geleverd aan de renovatie: 31 euro boete omdat ik 54 reed
's Avonds laat, met een auto voor me die (ook) iets te hard reed. En daar gewoon een beetje achteraan hobbelen
Toen ik op de klep reed had ik het door, maar ja, te laat...

's Avonds laat, met een auto voor me die (ook) iets te hard reed. En daar gewoon een beetje achteraan hobbelen

Toen ik op de klep reed had ik het door, maar ja, te laat...
-
- 2x4 autosnelweg
Ik kan me niet voorstellen dat ik daar een boete krijg als ik 56 echte kilometers per uur rijd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- 2x4 autosnelweg

-
- autoweg
Boete verhoogd vanwege

Je hebt die arme wegwerkers ook wel de vouwen uit de broek gereden!

-
- 2x4 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg
Haha wat een slapstick is dit toch.

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- autoweg
Ik vind iets van die 9 euro 'administratiekosten', dus voor mij is het gewoon een boete van 31 euro.Attietattie schreef: ↑vr 08 jul 2022, 14:31€31 komt sowieso niet voor in de boeken. Zal er wel één van €22 zijn geweest plus €9 administratiekosten. Dat zou betekenen dat er niet voor de werkzaamheden geschreven is.
Maar inderdaad, tis niet de werkzaamheden-variant. Daar was ik wel even bang voor toen ik met bijna 60 op de teller over de brug reed. Dus het viel me ergens mee

Potverdorie, dan reed ik dus 1 km te hardAttietattie schreef: ↑vr 08 jul 2022, 14:133 correctie en je krijgt een prent vanaf 54. Dus ik blijf denk ik gewoon de Attietattie.

-
- 2x2 autosnelweg

-
- 2x4 autosnelweg

1km te hard te hard ja.

-
- 2x3 autosnelweg
Die postzegel en envelop betalen ze maar mooi van het boetebedrag zelf. Die boetebedragen zijn er hoog genoeg voor.