De meest logische route gaat via Köln - Frankfurt - Nürnberg - Plzen - Praha, die route is volledig snelweg. Dat gaat via de Duitse A4, A3 en A6, en dan de Tsjechische D5. Prima route, zeker 's nachts.
Een alternatief is om via Köln - Olpe - Giessen - Erfurt - Dresden - Usti nad Labem naar Praha te rijden. Dat is ongeveer 30 kilometer langer, alleen tussen Usti en Rehlovice ontbreekt een kort stukje snelweg.
Verder zal het qua verkeersdrukte allemaal niet uitmaken, omdat je 's nachts rijdt.
De routes die Chris aangeeft lijken mij allebei prima. Bedenk wel dat je via de 2e route bij de grens met Tsjechie niet heel goed door kunt rijden over het onderliggend wegennet qua snelheid. Je zult daar niet harder kunnen rijden dan 60 - 80 kmh, alhoewel dat met een caravan (dat is toch de Nederlandse vertaling daarvan?) niet zoveel uitmaakt.
Daarom zou ik ook de 1e route adviseren, dat rijdt het meest comfortabel.
Ik adviseer om via de D5 te rijden, en niet via de altijd nog onvoltooide D8.
Dat betekent dat er in Duitsland best over Hof en daarna via de A93 gereden moet worden.
Normalitair zou je dan over Dortmund A44 Kassel A7 Kirchheim A4 Hermsdorf A9 Hof A72 A93 aanrijden.
Probleem kan de dalbrug in de A44 bij Kassel zijn, die had bij werkzaamheden een tijdje geleden zeer smalle rijstroken tussen barriers had, die voor een camper wellicht problematisch kunnen zijn. In dat geval moet een klein stukje via de A49 worden omgereden.
De vrager komt uit Kraainem, dat ligt bij Brussel. De route via de A44 is dan te ver noordelijk. Jouw route is meer dan 150 kilometer langer dan over de A3-A6.
SnarfFlevoland schreef:En is de complete A6 ook verlost van TOTSO's? Jammer, wanneer komt eigenlijk de hoofdweg zónder TOTSO's.
De A6 heeft maar 2 TOTSO's. De door jou niet geliefde A2 heeft er niet een en dat is toch echt een hoofdweg.
TOTSO's maken niks uit. Op een knooppunt moet de drukste richting de doorgaande rijbanen krijgen, ook al is dat een afslaand nummer (zoals A3-west-A9-zuid bij Nürnberg, wat verreweg de drukste relatie is).
Hoe lang doe je over zo'n stukje toeren? De routeplanner geeft 8,5u aan (Amsterdam - Praag) maar ik hoor mensen zeggen dat je er wel een uurtje of 12 zoet mee zou zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
Over zo'n afstand moet je natuurlijk wel af en toe stoppen om te eten, pissen en tanken. Dan doe je er zo maar iets van 10 - 11 uur over. In elk geval heb je geen grenscontroles. Vroeger gingen m'n ouders wel eens met de caravan naar zuidwest Tsjechië (bij Cham de grens over). Dat was inderdaad wel iets van 14 uur rijden, doordat de A3 vrij bergachtig is, haalden we met caravan een gemiddelde van ik meen 60 km/uur inclusief stops.
Coen Tunnel schreef:De door jou niet geliefde A2 heeft er niet een en dat is toch echt een hoofdweg.
Maar die A2 had ook TOTSO's, totdat ze eindelijk bedachten dat het misschien handiger was om die TOTSO's eruit te halen, door een weg om te nummeren. Nu is dat natuurlijk niet altijd de beste optie, en een TOTSO vind ik heus geen ramp, maar normaal gesproken vind ik dat als je een bepaalde snelweg volgt die ononderbroken is, dat je dan niet af hoeft te slaan.
Snelwegenkenner schreef:Die laatste van jouw lijkt me compleet onhaalbaar.
Ja dat klopt... Het is niet anders. :P
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Als je via de A3-A6 rijdt zit er bij Hösbach een korte tunnel, dat is op de A3 tussen Frankfurt en Würzburg. Deze is 1.4 kilometer lang. Als je via de A17 over Dresden rijdt zitten er bij Dresden een aantal korte tunnels, de langste is 2.3 kilometer lang.
Bij Plzen (Pilsen) in Tsjechië is ook een korte tunnel.
De meeste tunnels in deze route zijn van het type "als je erin rijdt zie je meteen de uitgang alweer".
Zelfs voor mensen met een lichte tunnelfobie moet deze weg daarom wel te doen zijn. Je rijdt geen kilometers onder de grond.
Bedankt allemaal voor jullie tips. Als ik zelf aan het stuur zit, heb ik inderdaad een tunnelvrees voor lange bergtunnels. Een gewaarschuwde vrouw is er dus 2 waard...Maar zo te horen moet ik er dus niet voor vrezen op dit traject
Let er wel op dat in Praag een deel van de binnenstadsring tussen Smichov en Strahovem volledig onder de grond ligt. (Strahovsky tunel & Tunel Mrazovska; een noord-zuid-route westelijk van de Moldau)
Rene schreef:Let er wel op dat in Praag een deel van de binnenstadsring tussen Smichov en Strahovem volledig onder de grond ligt. (Strahovsky tunel & Tunel Mrazovska; een noord-zuid-route westelijk van de Moldau)
Met een camper moet je helemaal niet in de stad zijn!
Camping 'Sunny Camp' D 5 afslag Stodulky (dat is binnen de rondweg)
peter51 schreef:Met een camper moet je helemaal niet in de stad zijn!
Maar je moet er wellicht wel dwars doorheen als je van het westen naar het noordoosten van de stad moet. Dan is het goed om van tevoren van die tunnelsituatie op de hoogte te zijn, want het is wel de route waar een navigatiesysteem mee aan zal komen zetten.
Verder ben ik zelf ook meermaals in de stad Praag geweest. Daarvan 1x met de metro. Meer dan een half uur afgeladen in een sardientjesblik, niet handig met een paar kinderen. Nee, dan liever met de auto. In een parkeergarage onder het Kotva-winkelcentrum parkeer je daar nog een hele dag voor een tarief waarvoor je in een Nederlandse stad amper meer een of twee uur staat. (Met een camper kun je daar overigens niet staan wegens hoogtebeperking)
Wij parkeerden vroeger bij de Tesco in Praha-Zličín, gratis parkeren direct naast de snelweg en dan via metrostation Zličín van lijn B direct naar het centrum.
Ach, de laatste keer meerdere dagen met metro en vooral tram de stad doorkruist en prima bevallen.
Blijf uit de ochtendspits, we hebben nooit hoeven staan!
(nu gaan wij wel niet in het hoogseizoen)
Praha-Zličín is goed als je buiten de stad kampeert maar in 2007 werden mensen met campers toch afgeraden hier de camper neer te zetten voor langer tijd!
Heeft iemand enig idee wat - met het oog op de diverse Baustelle in Duitsland - momenteel de beste route is van grensovergang Venlo/Herongen (A67/A40) naar grensovergang Waidhaus/Rozvadov (A6/D5)?