[PL][DK] Droga Krajowa - Poolse Rijkswegen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [PL][DK] Droga Krajowa - Poolse Rijkswegen

Bericht door Chris » wo 05 sep 2012, 21:24

DK1 Łódź

Alhoewel er zowel ten westen als ten oosten van Łódź een snelweg is gepland, stopt dat de Polen niet om de DK1 (toekomstige DK91) in het zuiden van Łódź op te waarderen. Verkeer moet nu via verschillende kruispunten afslaan om de DK1 te volgen. In februari 2012 is begonnen met de bouw van een nieuw, 4 kilometer lange afsnijding van de DK1 in het zuiden van Łódź, het zogenaamde "Trasa Górna". Górna is een wijk van Łódź. De nieuwe weg krijgt 2x2 / 2x3 rijstroken en is deels ongelijkvloers. Op het zuidelijke einde komt een grote flyover voor verkeer vanuit het zuiden naar Łódź. Dit is één van de grotere stedelijke projecten van Polen. De nieuwe weg moet in mei 2014 gereed zijn.

De nieuwe weg lijkt voorbereid te zijn op een oostelijke doortrekking naar de toekomstige A1 ten oosten van Łódź, die de komende 2 jaar ook aangelegd moet worden.

Afbeelding

Een video:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... eCZiQMIrVw

website:
http://www.trasagorna.eu

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » wo 12 sep 2012, 14:28

Hierbij na 28 maanden weer een bericht van mijn hand. Bezoekers met een zeer goed geheugen of waarmee ik diverse jaren geleden via dit forum van gedachten heb gewisseld kunnen zich mij wellicht herinneren.

Omdat ik in die eerdere topics regelmatig over liften als manier van reizen schreef, doe ik dat nu ook, voor ik naar het eigenlijke onderwerp over ga ;).

Ik lift nu minder vaak als toen, maar wel nog een enkele keer. Vanuit diverse overwegingen die veel verder reiken dan eigen belang vind ik het jammer, maar constanteer ik, dat er in het voorjaar van 2012 aan de Maastrichter liftersplaats op het kruispunt bij het Geusseltstadion in Maastricht, een einde is gekomen. De liftersplaats werd in de jaren '80 in gebruik genomen. Na de introductie van de OV-jaarkaart van studenten begin jaren '90 kwam er een einde aan het frequente gebruik van de liftplaats door lifters. Het gebruik was spaarzaam.

Vorige maand wilde ik liftend van Maastricht naar Utrecht. Ter voorbereiding heb ik de N2-passage door Maastricht onder de loep genomen. Waar kan ik liften, nu de liftersplaats er niet meer is? Mijn keuze viel op een dubbelbreed stuk vluchtstrook op een deel van de N2 met Vmax=50 ter hoogte van de brug bij NS-station Maastricht Randwyck. Vanaf deze plek, die vrij lastig bereikbaar is te voet, werd ik door een Tsjechische trucker opgepikt.

En dan nu naar Polen.

Ik heb een wandeling gemaakt met gelijkgestemden in het noorden van Polen. Ik was nu iets meer aan het lezen over de recente geschiedenis van dit gebied. Onze wandelregio, voor de kenners, het oostelijke deel van het Tucholskie Woud en Kaszubie, werd in de periode 1848-1851 door Duitsland van Polen geannexeerd en was in de jaren 1918 tot omstreeks 1940 weer deel van Polen. Oost-Pruissen (met de Vrijstaat Gdansk) lagen echter wel nog oostelijk van dit door Polen herwonnen gebied. Na WOII behoorde het gebied weer aan Polen. De Duitse geschiedenis beslaat daarmee iets meer dan 70 jaar.

Tot nu toe heeft dit onderwerp nog niets met Poolse Rijkswegen te maken.

Echter, op onze wandeltocht lag een grote weg. Daags voor we deze weg haaks op onze route zouden passeren vernam ik van een Poolse dame dat de route, de Droga krajowa 22, ook bekend is met de naam Berlinka.

Met mijn parate kennis meende ik vervolgens dat het hier om de befaamde Reichsautobahn Berlin-Konigsberg ging waarvan de bouw tijdens de Weimarrepubliek is gestart.

Wij passeerden deze Berlinka in het dorp Rytel, dat in de Duitse periode Rittel heette.

Nu lees ik op het internet dat dit deel van de DK22 geen deel uitmaakte van de RAB, doch van de Reichsstrasse 1 die van Aken tot Konigsberg voerde. Dit is een weg waarvan ik het beginpuntje wel ken. Dat is immers bij de grensovergang bij Vaals. Ook hiervan werd de bouw in de '30-er jaren van de vorige eeuw uitgevoerd.

In Rytel hebben wij ongeveer een halve kilometer langs de DK22 gelopen. Buiten de bebouwde kom bestond de wegverharding (1x1) uit twee rijen betonplaten met daarop een (versleten) laag asfalt. De randen van de betonplaten waren door het versleten asfalt goed zichtbaar. Ik riep daarop uit dat dit de RAB was die onder Hitler was aangelegd en dat de betonplaten hier inmiddels 80 jaar lagen. In het centrum van Rytel ligt een keurige laag modern asfalt.

Nu heb ik hier een vraag over en misschien dat jullie daar iets over kunnen zeggen.

In welke periode zou dit gedeelte van deze weg aangelegd zijn? Daarmee bedoel ik zowel, in welke jaar (of periode) werd deze sectie ontwikkeld, en uit welk jaar stammen de momenteel aanwezige betonplaten.

Welke wetenswaardigheden zijn nog meer het noemen waard?

Na Rytel vervolgden wij onze wandeling in noordelijke richting. Na 1 km staken wij opnieuw een oost-westvoorziening aan, namelijk de spoorlijn die parallel aan de DK22 loopt. Een blik op de kaart van het spoornetwerk van Polen maakt duidelijk dat vrijwel parallel aan de Reichsstrasse 1 van Kuestrin/Kostrzyn tot Konigsberg/Kaliningrad een efficiente spoorverbinding ligt die hetzelfde traject kent.
Laatst gewijzigd door Frank_NL op wo 12 sep 2012, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 12 sep 2012, 14:36

Leuk dat je weer wat van je laat horen, Frank NL :wow:
Het is even wachten op een reactie van René of Chris ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 12 sep 2012, 14:36

Dat stuk betonweg is in de jaren '40 door dwangarbeiders aangelegd. Het was een 10 meter brede weg, echter volgens mij niet bedoeld als reichsautobahn.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » wo 12 sep 2012, 14:43

Chris schreef:Dat stuk betonweg is in de jaren '40 door dwangarbeiders aangelegd. Het was een 10 meter brede weg, echter volgens mij niet bedoeld als reichsautobahn.
Klopt, het was, zo blijkt, deel van de Reichsstrasse 1. In het Wiki-artikel hieronder wordt Rytel ook genoemd. De weg dateert dus van de '40-er jaren. Nu is mijn vraag, of de aanwezige betonplaten (met versleten asfalt) ook uit die tijd stammen. Ik neem eigenlijk aan van wel...

http://de.wikipedia.org/wiki/Reichsstra%C3%9Fe_1

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 12 sep 2012, 14:48

Ik denk dat de betonplaten wel uit de jaren '40 stammen, maar dat het asfalt later is aangebracht, mogelijk in de jaren '70 toen het wat beter met Polen ging. Het wegdek is erg versleten op sommige plekken, er circuleren foto's zoals deze. Wel is de weg recenter deels gemoderniseerd. De DK22 wordt niet echt gezien als een prioriteitsroute in Polen. Er liggen ook niet veel belangrijke plaatsen aan.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » wo 12 sep 2012, 15:40

Hoewel de DK22 dan weinig prioriteit heeft, straalt deze toch wel een bepaalde grandeur uit!

Je begrijpt me vooral als je het ziet in het verband van onze wandeltrektocht van tien dagen. Op die trektocht was de DK22 (voormalige Reichsstrasse 1) verreweg de belangrijkste verkeersweg die wij passeerden. In vergelijking met de (provinciale) wegen die wij op de wandelroute passeerden oogt de DK22 gestroomlijnd en efficient.

Ik noem het nog maar eens, al is het toch een vrij bekend gegeven: in de economisch minder ontwikkelde delen van Polen zijn het vaak nog de elementen uit de Duitse tijd (auto- en spoorwegen, gebouwen) die de structuur van een gebied bepalen. De toegevoegde Poolse elementen zijn in de "grootsheid" van het door de Duitsers aangebrachte raamwerk ingepast.

En als snelweghater: zo'n DK22 oversteken heeft nog wel wat. Historisch veel beter verklaarbaar als een willekeurige A-zoveel en daarom meer sympathie opwekkend. Jawel, Frank_NL is nog de oude!

Vegi
verkeersader

Bericht door Vegi » wo 12 sep 2012, 18:29

Chris schreef:Ik denk dat de betonplaten wel uit de jaren '40 stammen, maar dat het asfalt later is aangebracht, mogelijk in de jaren '70 toen het wat beter met Polen ging. Het wegdek is erg versleten op sommige plekken, er circuleren foto's zoals deze. Wel is de weg recenter deels gemoderniseerd. De DK22 wordt niet echt gezien als een prioriteitsroute in Polen. Er liggen ook niet veel belangrijke plaatsen aan.
Hahaha. Die foto: gdzie jest asfalt? Ofwel, waar is het asfalt? :rofl2:
De DK22 ligt natuurlijk tussen de A2 en de toekomstige S6 in zo'n beetje.. Daardoor zijn er al routes naar het midden en noorden van Polen vanuit Duitsland waardoor de DK22 niet snel een hogere prioriteit krijgt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 12 sep 2012, 21:05

Welkom terug, Frank. :)

De DK22 heeft an sich niets met de RAB te maken. Voor de verbinding tussen Stettin en Danzig was namelijk een geheel nieuw tracé voorzien, dat een stuk noordelijker lag dan de route van Küstrin naar Elbing. De Reichstraße 1 was in het voormalige West-Pruisen niet bepaald van geweldige kwaliteit, maar wel de belangrijkste wegverbinding tussen Berlijn en Oost-Pruisen. Het is dus ook niet verwonderlijk dat deze weg tijdens WO-II, toen West-Pruisen weer volledig Duits was, van een nieuw wegdek is voorzien. Als wat hierboven is gezegd over dwangarbeid waar is, dan is de kans reëel dat het betonwegdek is aangelegd door de OT (Organisation Todt, genoemd naar Fritz Todt), een organisatie met vele "Einsatzgruppen" die ook betrokken was bij het "leveren van menskracht" voor de aanleg van de Reichsautobahnen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » do 13 sep 2012, 1:10

Rene schreef:Welkom terug, Frank. :)
Merci Rene, en bedankt voor jouw reactie.

Ik voel mij pas echt terug, als die rare afwijkende rang "bospaadje" wordt omgezet in de rang die er normaal hoort te staan: "stadsweg". Weet jij wie dit even mooi aan kan passen, of doe je dit zelf?

Groeten
Frank.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 02 okt 2012, 10:21

DK1 Toruń

De nieuwe brug bij Toruń.

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 13 okt 2012, 22:16

DW747 brug Wisła

locatie @ Gmaps

Bij Kamień is sinds kort een nieuwe brug over de Wisła in aanleg. Het is een tweestrooks brug, en vult een gat tussen twee bruggen van de DK12 en DK74 die 70 kilometer uit elkaar liggen. In 1938 is hier al eens een brug gebouwd, die in 1939 door oorlogshandelingen is verwoest en daarna niet meer herbouwd is. Alhoewel de DW747 zeker geen belangrijke doorgaande weg is, gaat de weg straks wel twee regio's verbinden.

render:
Afbeelding

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » ma 15 okt 2012, 10:46

Wellicht dat die weg met de aanleg van deze brug opeens wel belangrijk gaat worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 27 okt 2012, 19:26

DK28 / DK77 Przemyśl

De nieuwe oostelijke rondweg van Przemyśl is zo goed als gereed. In de rondweg zit een tuibrug over de rivier de San. Het is een mooi stukje stadsinfra geworden.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 31 okt 2012, 11:56

ex-DK5 Poznań

In de communistische tijd is niet altijd kwaliteit gebouwd. Ten zuiden van het centrum van Poznań is in 1972 een brug over een aantal spoorlijnen gebouwd in de DK5. In 2007-2008 is het westelijke viaduct al vervangen, momenteel wordt in 2012-2013 het oostelijke viaduct vervangen.

Het rode viaduct is in 2008 gebouwd.
Afbeelding

ernaast wordt een nieuw viaduct gebouwd
Afbeelding

Op streetview is het oude viaduct nog te zien.

De naam van dit viaduct is het Wiadukt Kosynierów Górczyńskich.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » wo 31 okt 2012, 14:21

Ik zie oranje, geen rood.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 07 nov 2012, 15:54

DK75 Nowy Sącz - Bardejov

In de DK75 bij het dorp Frycowa is een nieuwe brug over de rivier de Kamienica aangelegd. De oude brug was een kleinere brug die bij hoge waterstanden een obstakel vormde. De Poolse vorm van ruimte voor de rivier dus.

Afbeelding

oude brug:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » wo 07 nov 2012, 19:13

^^
Mooie brug, ik hou wel van dit ontwerp en kleurstelling.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 11 nov 2012, 22:03

DK10 Szczecin

In de oostelijke wijken van Szczecin wordt de DK10 ongelijkvloers gemaakt. Dit is één van de grotere stedelijke projecten van Polen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 nov 2012, 20:20

DK50 Żyrardów

Eén van de meest verwachte projecten van de DK-wegen in Polen is vanavond om 20:00 opengesteld, de DK50 rond Żyrardów, ten westen van Warszawa. De DK50 is de regionale ringweg rond Warszawa. De aanleg van de DK50 is significant vertraagd, en had eigenlijk al in de zomer van 2011 opengesteld moeten worden. De rondweg sluit aan op de A2 en S8 en is derhalve een belangrijke schakel voor doorgaand verkeer. Als men uit het zuiden van Polen vanaf de S8 komt, kan men hier voor de A2 wisselen en dan over snelwegen naar Warszawa rijden.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 29 nov 2012, 20:57

DK50 Żyrardów

De opengestelde DK50 rond Żyrardów is een 2+1-weg. Wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Folkishpeter
woonerf

Bericht door Folkishpeter » do 29 nov 2012, 21:56

Ziet er goed uit. Ik hoop er volgend jaar juli er over heen te rijden.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 30 nov 2012, 1:15

Interessant. Een mix van Duits en Zweedse oplossing, en wat extra toevoegingen. Vooral van die ena laatste foto ben ik wel gecharmeerd.
Omdat de markering tussen beide rijrichtingen klein is plaatst men dus die paaltjes of cable barrier.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » za 01 dec 2012, 12:44

^^ Ik vind het er maar gevaarlijk uitzien zo zonder betonnen barrier in het midden :duck:

Vegi
verkeersader

Bericht door Vegi » za 01 dec 2012, 15:36

Ik denk dat het wat betreft gevaar wel meevalt. Het lijkt een toch redelijk goed beveiligde weg, beter beveiligd dan gewoon een 1x1 weg in Polen :nuts:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 01 dec 2012, 16:29

Je ziet het ook wel in Frankrijk, met van die paaltjes. Deze worden natuurlijk speciaal neergezet voor Nederlanders die het concept van een doorgetrokken streep niet begrijpen... :duck:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » za 01 dec 2012, 19:25

^^ Daar doelde ik dus op :mrgreen:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 dec 2012, 19:53

DK28 Sucha Beskidzka

Bij het dorp Sucha Beskidzka in de Beskiden (40 km van Kraków) is een nieuwe boogbrug over de rivier de Skawa opengesteld. Mooi ontworpen brug, mooie kleuren en ruimte voor langzaam verkeer als fietsers en voetgangers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 06 dec 2012, 18:43

DK90 Kwidzyn

De nieuwe brug over de Wisła had in december 2012 opengesteld moeten worden, maar dat lijkt wat onrealistisch en de nieuwe datum is midden 2013. De vertraging komt voornamelijk door het weer. De winters van 2010 en 2011 waren erg koud met weinig werkbare uren en in 2012 kon vanwege droogte het transport van de brugdelen over de rivier niet uitgevoerd worden. Dit is de eerste brug van dit type in Polen en de tweede in Europa (in Zwitserland is ook een vergelijkbare brug).

Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 07 dec 2012, 9:33

Die betonnen prefab-pijlertjes zijn tijdelijk, naar ik aanneem ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])