Hier een reportage in 21 foto's (van gisteren, met niet al te mooi weer) van het kortgeleden geopende stukje weg tussen N209 en Prinses Maximaplein (Ring Zoetermeer).
Ik geloof dat deze weg ook Amerikaweg heet, net als het verlengde ervan.
We draaien vanaf de N209 de nieuwe weg op.
Opvallend dat de bruine bestemmingen in twéé witte kaders geplaatst zijn...
En let op de gearceerde wegnummerkaders. Op zijn Almeloos dus.

De wegnummers staan wel in streepjeskaders, maar RING niet. Terwijl we hier nog niet op de ring zelf zijn.
In Almelo zou dat ook een wit-op-blauwe tekst in een onderbroken spoel zijn.

Deze afrit is nog niet open:

De icoontjes zijn nauwelijks te ontcijferen. En voor de ene bruine bestemming de andere volgen? Tja...

Ik realiseer me dat ik niet op de maximumsnelheid gelet heb. Ik reed daar ongeveer 50 en nog kon ik niet alles lezen.
Laat staan als je hier 70 of 80 mag. (Nou had ik wel een camera in de hand, maar toch...)

Dit is de afrit naar het Prinses Maximaplein. (En o.a. naar de McDonald's, waar ik deze keer niet geweest ben.

Let ook op de dichte pijlen. Zoetermeer volgt niet de ANWB-redesign.

Ook de handwijzer-pijlen zijn geen redesign.

Let op de creatieve plaatsing van de wegnummers...
Andere richtingen links, andere wijken rechts. Voor wie eens wat anders wil.
Persoonlijk had ik denk ik liever RING-oost en RING-noord gezien (zoals andere steden dat wel doen), in plaats van al die gestreepte wegnummers.

De onderste handwijzers zijn omklapbaar; de bedrading is nog niet aangesloten.

We hebben de rotonde helemaal genomen en zijn nu terug op de nieuwe weg. Richting N209 deze keer.

De afrit naar wijk 21.

De pijl lijkt te betekenen dat er zodadelijk twee rijstroken voor linksaf zijn.
Het is zeer ongebruikelijk om dat zo aan te geven! Ik had hier twee wegen linksaf verwacht.
Volgens mij zouden deze wegwijzers nooit door de ANWB goedgekeurd worden...

De laatste voorwegwijzer is redesign en dus ANWB. We zijn weer in de "normale wereld".

Het kruispunt met de N209. We gaan hier rechtsaf.

De N209 is hier over een bepaalde lengte 3-strooks. Nederland heeft er dus weer een nieuwe 5- of 6-strooks niet-snelweg bij.

Voor Kruisweg en Moerkappelle kon je vroeger direct linksaf. Tegenwoordig word je via het nieuwe bedrijventerrein onder de N209 door geleid.

Drie keer N209. De 1e en 2e zijn tamelijk overbodig, want die stroken leiden je alleen de A12 op (zij het dan 1 kruispunt verder).

We naderen de A12. Ik zag dat de spitsstrook (of hoe heet dat ding) richting Den Haag inmiddels is opengesteld. Richting Utrecht zag ik nog een rood kruis.
Richting Utrecht wordt straks 2 stroken, maar de ANWB geeft dat niet met moeilijke pijlen aan, zoals Zoetermeer...